1 Senaste redigerad av jonasolof (2015-08-14 05:09:09)

Tråd: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Telias gentila öppna fiber bjuder en kartell av internetleverantörer medan urvalet är begränsat på TV och telefonisidan (säger de som fått ta del, själv bor jag i backstuga bortom byn). Om man nu fått telefoni via fibermodemet, hur går man ut igen med voip till smartphone så att man slipper avgift för vidsrekopplade eller medflyttade samtal?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Tjänsteutbudet i Öppen fiber kan du se här: http://www.oppenfiber.se/tjanster.html

Det enklaste svaret på din fråga är att inte välja en "triple play" lösning utan istället beställa sin telefoni från t.ex. Phonzo eller någon annan VoIP-leverantör där du får ett rent SIP-konto med tillgång till dina inloggningsuppgifter.

3 Senaste redigerad av pererikl (2015-08-15 07:11:53)

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

CellIP har flera svarsställen på samma nummer. Var inne på att köra mobilt bredband på telefonen och bara ha hemmanummret ett tag.
Sen kom fibern och Net at Once. De är ungefär lika öppna som Telia...
Har funnit ett sätt att luska ut admin lösen och voip inloggning. Får se hur det går när det blir skarpt läge.

Svetsat i min ända nu och ca en månad kvar.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

4 Senaste redigerad av jonasolof (2015-08-15 09:47:14)

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Tack

Av det sagda förstår jag att teleoperatörens admin och pw för "fibertelefoni" inte ges ut normalt. det innebär då att man inte kan komma åt sin telefon annat än genom fibermodemet...,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Att CellIP har flera svarsställen på samma nummer - betyder det att Du kan få ett inkommande samtal ("ringing" [SIP-kommando: INVITE]) på ett nummer till motsvarande t.ex två ATA-boxar/IP-telefoner via två routrar på olika platser samtidigt och svara på valfri plats ? Eller betyder det "bara" (som hos Phonzo) att samtalet kopplas till för resp. nummer senast inkopplade ATA-box/IP-telefon ? Normalt sett accepterar väl SIP-servern bara en aktiv klient och då som regel den senast anslutna ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Vox medievalis skrev:

Att CellIP har flera svarsställen på samma nummer - betyder det att Du kan få ett inkommande samtal ("ringing" [SIP-kommando: INVITE]) på ett nummer till motsvarande t.ex två ATA-boxar/IP-telefoner via två routrar på olika platser samtidigt och svara på valfri plats ? Eller betyder det "bara" (som hos Phonzo) att samtalet kopplas till för resp. nummer senast inkopplade ATA-box/IP-telefon ? Normalt sett accepterar väl SIP-servern bara en aktiv klient och då som regel den senast anslutna ?

Man får a, b, c på respektive nummer så det ringer i mobilen när det ringer på hemtelefonen trots att de befinner sig på skillda nät.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

7 Senaste redigerad av pererikl (2015-08-15 07:16:32)

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

jonasolof skrev:

Av det sagda förstår jag att teleoperatörens admin och pw för "fibertelefoni" inte ges ut normalt. det innebär då att man inte kan komma åt sin telefon annat än genom fibermodemet...,

I de fall en telefonioperatör förser dig med internet blir det så...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Cellip har fungerat bra med flera telefoner på samma nummer. Jag har en telefon i Finland och en i Sverige och dessutom VoIP i mobilen. Det ringer på alla telefonerna (ifall de är inkopplade) och man kan svara i vilken som helst.

Mest problem har jag med Telia för de hindrar mej att få kontakt med Cellips server så jag måste ha ett skilt modem och skilt kontantkort för Tre för att IP-telefonin skall fungera.

9

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

gäller det även Telia fiber, dvs att de hindrar dig att få kontakt med Cellips server?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Jag har ingen fiber och speciellt inte från Telia så jag vet inte hur det fungerar där. Numera fungerar faktiskt Telia på 4G (typiskt 10 Mbit/s) och Tre fungerar också - har alltid fungerat. Nu i augusti kommer Tele2 och Telenor att bygga en ny mast några hundra meter från vårt hus så vi får se hur det blir i framtiden. Men Telias halvårs kontantkort är billigast.

11

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Problemet med (Telias halvårs)kontantkort är de frekventa bytena av IP-adress vilket kan trassla till det för VoIP. Har just slaktat ett dylikt till förmån för ett "vanligt" 6Gb abb. för 99 SEK/mån.
Synd att ingen operatör erbjuder "vanliga" abb. med riktigt liten volym; för enbart VoIP utnyttjar man bara bråkdelar av den erbjudna volymen vilket naturligtvis också gäller kontantkorten.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Nå, Tre fungerar VoIP med så det får bli dubbla system. Telia är nämligen bra för kameran (stabil). Jag måste förstås köra med återkopplad ssh-tunnel för Telia har stängt alla inkommande portar.. Lika så bra för med ssh har jag krypterad tunnel. Jag har en Raspberry som håller tunneln öppen och det har fungerat över ett halvår utan problem. Jag har för övrigt ackumulatormatning till nätburkarna och Raspberryn så kortare strömavbrott (än ett dygn) märks inte.

13

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Det är nödvändigt med VoIP för mej eftersom underligt nog dataanslutningen fungerar mycket bättre än mobiltelefonin. Inte ens med 2G får jag ordentlig signal här ... FAst det blir väl bättre då den nya masten tas i funktion.

14

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Men om man nu ärhänvisad till telia öppen fiber, hur gör man då för att köra oberoende voip?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Jag undrar om man inte kan hota med PTS. EU förbereder direktiv om "neutralt nät" vilket betyder att ingen får hindra konkurrenterna.

16

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

jonasolof skrev:

Men om man nu ärhänvisad till telia öppen fiber, hur gör man då för att köra oberoende voip?

Öppen fiber betyder just att du inte är hänvisad till Telias tjänster. Beställ en ren internetförbindelse via Öppen fiber från en oberoende leverantör som t.ex. Net at Once, Bahnhof, Alltele/Universal, T3 eller Tyfon. Du är sedan fri att beställa VoIP eller vilka andra tjänster du vill på Internet.

Det blir väl några kronor dyrare per månad att köpa tjänsterna separat men det kan det vara värt för att få full valfrihet.

17

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

svenix skrev:

Det blir väl några kronor dyrare per månad att köpa tjänsterna separat men det kan det vara värt för att få full valfrihet.

Rätt många kronor tyvärr...
Sådan är kapitalismen 8)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

pererikl skrev:
svenix skrev:

Det blir väl några kronor dyrare per månad att köpa tjänsterna separat men det kan det vara värt för att få full valfrihet.

Rätt många kronor tyvärr...
Sådan är kapitalismen 8)

Nja, det är väl främst önskemål om ev. TV-utbud som kan driva upp priserna. Men där ska man ha klart för sig att utbudet i de billigaste kombo-paketen som operatörerna säljer är väldigt begränsat. Så när det gäller TV-kanaler lönar det sig verkligen att kolla alla möjliga alternativ.

När det gäller internet + telefoni brukar det vara så att de flesta operatörer erbjuder sig att slänga med telefonin "utan kostnad" om man beställer internet-abonnemang. Dock brukar man då fastna i en två-årig bindningstid och få ett abonnemang där man inte kan få ut sina inloggningsuppgifter m.m. Enligt mitt sätt att se saken är det i det fallet bättre att beställa en ren internetförbindelse och beställa sin VoIP-telefoni från t.ex. Cellip eller Phonzo. Beroende på ab. blir merkostnaden c:a en femtiolapp per månad. En femtiolapp som jag gärna betalar för att behålla min valfrihet.

19

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Tack för bra besked. Jag öppnade tråden för att få svar på frågor som dök upp i en lokal facebookgrupp bland dem som anslutit sig till öppen fiber och klagade över begränsningar i telefonin. Med länk hit har de den info som behövs för att gå vidare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

"Öppen" är ett ord som har många tolkningar, tyvärr.  Nätneutralitet betyder att Internetanslutningen int får begränsas på något sätt: Inga protokoll får stoppas, inga portar (utgående eller inkommande) får stängas. Det är abonnenten som skall bestämma över  eventuell stängning i sin hemmarouter (vilket förstås betyder att han måste ha tillgång till admin-lösenordet).

Om nån vill att operatören skall sköta om routerns inställningar så bör ett skilt avtal tecknas. I vårt nät äger kunden routern och kan ha vem som helst att ställa in den.

21

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Tråden är ett år gammal och frågan om Telia och begränsningar för obunden IP telefoni är aktuell då den lokala fibergruppen skaffar underlag för rekommendation om att välja Zitius/telia eller IP Only. Är det fortfarande så att Telia blockerar andras servrar för IP-telefoni?

Har situationen ändrats vad gäller att kunna ringa och ta emot med VoIP över smartphone?

Konkret så vill jag kunna använda IP telefoni i huset och sedan gå till badstranden eller cykla till kiosken och fortfarande kunna nå ut och bli nådd på samma nummer över VoIP. Det finns bra 4G täckning utöver wifi till fiberbredband.

Telias IP-telefoninär väl fortfarande bunden till huset och kan inte föras över till mobil utan samtalskostnad? Fast det borde gå lätt om man beaktar hur appen mobileVoIP fungerar. Den halva eurocenten i minuten kan jag ta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Cellip har slutat att erbjuda flera svarsställen enligt uppgift från kundtjänst

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Från telia fiber triple play telefoni till voip i smartphone?

Varför flera svarsställen när man kan vidarekoppla parallellt till (upp till) fem nummer/telefoner ? Den som först svarar får samtalet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810