1

Tråd: Kinesiska mobiltelefoner på nätet

Och då avser jag inte de som importeras och säljs i Europa utan litet okända märken som man egentligen bara kan köpa över nätet. Jag har (sedan länge) ett behov av en tvåkortsmobil. Det är möjligt att behovet minskar då EU släpper roamingen fri (gratis) nästa år men det tycks vara många svängar i långdansen och man vet aldrig hur det egentligen blir. Det där med att hindra "felaktig användning" låter mycket skumt.

Nåväl, jag surfade litet och hittade en hel del udda märken som dels är billiga, dels bra. Kvaliteten kan man förstås inte säja mycket om förrän man använt slut en grej.

Om man söker på Ebay så finns där bland andra Doogee X5 MAX PRO som kostar bara 63+15 euro köpt inom EU. Om man köper direkt från Kina så är den billigare men inte så mycket. Det intressanta är att den har Android 6.0 och jag uppskattar faktiskt de nya funktionerna i 6:an - speciellt batterisparläget. Det är en quad core 4G 2GBRAM 16GBROM telefon med två SIM-kort och skilt SD-kort. Batteriet är på hela 4000mAh.

Det finns en hel del andra märken med ungefär liknande pris och prestanda. Jag tänkte köpa en bara för att kunna testa olika kort enkelt - jag vill inte pilla kort in och ut ur min Moto G3 hela tiden. Den lär vara vattentät men det kan ändra sej om man håller på att bråka med locket hela tiden.

2

Sv: Kinesiska mobiltelefoner på nätet

Kolla n techno som är stort i Afrika. Alla har dem i östafrikanska länder. Android 6 har jag inte koll på. Jag föredrar Alcatels tvåkortstelefoner eftersom de har mediatek chip som med olika appar visar signalstyrka också för grannceller.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.