1

Tråd: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Jag har i flera år haft kamera vid vårt hus i Medåker (Arboga). Först fungerade det bra med DDNS men sedan en tid har operatörerna stängt alla inkommande portar och då fungerar det ju inte. Nu har jag installerat en Raspberry Pi tillsammans med kameran och Raspberryn ta kontakt till min maskin utanför operatörernas nät med autossh och upprätthåller en tunnel så jag kan gå in utifrån när jag vill. Det fungerar ganska bra.

Man installerar alltså autossh på Raspbian (Debian operativsystem för Raspberry) och kör autossh:

autossh -M 5122 -N -f -i /home/autoss/.ssh/id_rsa -o "ServerAliveInterval 180" -R 5022:localhost:22 autoss@hind &

Här använder jag alltså RSA för automatisk identifiering för ssh. Namnet på min maskin  inom det globala Internet är hind och användaren som jag kopplar upp till är autoss (namnet har ingen betydelse). Det lönar sej att av säkerhetsskäl ha en skild användare bara för tunneln. På maskinen hind skriver jag sedan

ssh -p 5022 localhost

för att koppla upp mej till Raspberryn.

Jag har också kopplat min kamera till samma tunnel med ett likadant kommando men då måste man byta ut portnumret till kamerans portnummer (för http) och sätta in kamerans lokala adress i stället för localhost:

autossh -M 5181 -N -f -i /home/autoss/.ssh/id_rsa -o "ServerAliveInterval 180" -R 5081:192.168.1.230:81 autoss@hind &

I Firefox på maskinen hind kopplar jag upp mej till adressen http://localhost:81 och så är jag inne i kameran och kan ge lösenord åt den.

Det har fungerat bra med Maygions vridbara kamera men av någon anledning kan styrningen av kameran vara litet lynnig fastän videoströmmen kommer riktigt snyggt.

Med det här systemet gör det precis detsamma om operatören stänger alla inkommande portar.

2

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Mycket bra beskrivning!  smile

3

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Jag glömde ännu skriva att kommandot bör placeras i /etc/rc.local så att det startas automatisk då Raspberryn startar. Nu har jag ett bilbatteri från Biltema kopplat till Raspberryn (med automatisk underhållsladdare) och Raspberryn har inte behövt starta om en enda gång sedan 15 december trots flera strömavbrott.  Men för säkerhets skull bör man sätta kommandot i rc.local.

Vill man ha flera kameror eller andra grunkor kopplade till systemet så det bara att använda flera autossh-kommandon men byta adress och portnummer.

4

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

tack för infot @nhu

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Gammal tråd men aktuell. Finns det någon operatör som kan lösa det utan att köpa deras router?

Så här skrev Tele2 idag. 

Använder du en router ifrån oss så får man en publik IP-adress som ej är NATad vilket löser det problemet du upplever. Hurvida det kommer fungera med den utrustning du har som ej är köpt via oss kan jag inte garantera dig att det fungerar men om du använder routern ifrån oss som den router du får din uppkoppling ifrån och sedan den dovado router du har för att skapa ett "Hemma nätverk" så ska det inte ställa till det för dig utan då ska du ha en Publik IP-adress.

6

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Skriver dom så, är det bara att köpa vilken router du vill. publika ip har inget med deras router att göra eller någon annan router för den delen heller. är det publict så är det smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

Jonny har missuppfattat texten. Köper man en router från tele2 kan man få en publik adress. Är routern inte från Tele2 så blir det ingen publik adress. Varför har vi gått igenom tidigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av Jonny (2016-09-16 15:03:09)

Sv: Åtkomst av IP-kamera utifrån

ja inte vet jag wink

till frågeställaren - ring supporten o begär "publik adress" (utan router) går inte det = byt leverantör av internet smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )