1

Tråd: NAT och Extern åtkomst Tele2

Idag fick jag svar från Tele2 varför jag får NATade adresser och därmed inte kan fjärrstyra mina enheter.

Här är svaret från Tele2.

"Använder du en router ifrån oss så får man en publik IP-adress som ej är NATad vilket löser det problemet du upplever. Hurvida det kommer fungera med den utrustning du har som ej är köpt via oss kan jag inte garantera dig att det fungerar men om du använder routern ifrån oss som den router du får din uppkoppling ifrån och sedan den dovado router du har för att skapa ett "Hemma nätverk" så ska det inte ställa till det för dig utan då ska du ha en Publik IP-adress.

Har någon erfarenhet av detta?

2

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

totto15 skrev:

Idag fick jag svar från Tele2 varför jag får NATade adresser och därmed inte kan fjärrstyra mina enheter.

Här är svaret från Tele2.

"Använder du en router ifrån oss så får man en publik IP-adress som ej är NATad vilket löser det problemet du upplever. Hurvida det kommer fungera med den utrustning du har som ej är köpt via oss kan jag inte garantera dig att det fungerar men om du använder routern ifrån oss som den router du får din uppkoppling ifrån och sedan den dovado router du har för att skapa ett "Hemma nätverk" så ska det inte ställa till det för dig utan då ska du ha en Publik IP-adress.

Har någon erfarenhet av detta?

Det stämmer. Jag hade en dlink router dwr-923 och fick  inte nr publik ip-adress. Köpte deras router e5186s-22a och lämnade imei nr för routern och då fixade de publik ip-adress.

/brian

3

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

Intressant fall om ev. diskriminering av kund ??

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

Det är inte kunden som diskrimineras utan utrustning som Tele2 inte kan kontrollera som de vill. En i princip försvarbar inställning i syfte att säkerställa funktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

Om en presumptiv kund förhindras teckna ett abb. hos Tele2 eftersom operatören själv inte kan tillhandahålla en tillräckligt kvalificerad klientenhet (t.ex tålighet mot vibrationer, temperaturvariationer) och klienten då erbjuder sig att själv anskaffa en enhet som i övrigt fyller internationella normer för den aktuella kommunikationen beror det väl knappast på kundens ohemula krav utan snarare att säljarens/operatörens inte vill ha den presumptiva kunden som kund. Med andra ord är frågan på vilka formella grunder en operatör kan avvisa en kund (legala skäl kan naturligtvis vara betalningsanmärkningar eller avsaknad av svenskt personnummer/medborgarskap) ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

Kunden kommer nog inte att hindras att teckna abonnemanget.

Jag blir diskriminerad av Telia för att de inte erbjuder en telefon med externa antennkontakter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: NAT och Extern åtkomst Tele2

Delar helt uppfattningen att avsaknaden av externa antennkontakter på smartphones kanske är den högsta graden av diskriminering men eftersom diskrimineringen/problemet framför allt drabbar den minoritet kunder som bor utanför tätorter betraktas den förmodligen som en medveten chansning/risktagning av fr.a telefontillverkarna. Såg f.ö. nyss att den enda tekniska innovationen på den nya Iphone som hypat lanseras inom kort torde vara att hörlursuttaget tagits bort. Verkar vara lite av vägs ände för tillverkarna - några större innovationer (som motiverar rullande frekventa byten av lurar) - torde vara svårt att skapa, givet förutsättningarna.
Kom igen med en avancerad smartphone i robust kapsling med ett antal uttag för bl.a antenner. Lite av gamla Nokia eller Siemens där luren enkelt kunde läggas/sättas i en liten vagga och därmed anslöts till bilens strömförsörjning och fasta antenner...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810