1

Tråd: Extern åtkomst möjlig?

För det första. Är extern åtkomst från webbläsare via Foscams unika adress (h**p://xxxx.myfoscam.årg:portnr) möjlig med följande utrustning;
Tele2 4g mobilt bredband (Huawei 3372) + Dovado Tiny AC + Foscam fi9902p?

Om JA så är jag nyfiken på hur jag löser detta.

Jag har gjort portfowarding med kamerans fasta IP och port. Skriver i webbläsaren kamerans egna adress med port utan att lyckas. Vilken port bör kameran ha? Varför får jag två olika WAN adresser. En från whatismyip och en annan från Dovadon.

2 Senaste redigerad av svenix (2016-08-31 09:11:43)

Sv: Extern åtkomst möjlig?

totto15 skrev:

Varför får jag två olika WAN adresser. En från whatismyip och en annan från Dovadon.

Tele2 använder NAT (Network Address Translation). Det innebär att den IP-adress du får till Dovadon är inte en riktig "skarp" IP-adress som är nåbar utifrån internet. Utan du får en "Tele2-intern" IP-adress som inte går att nå direkt utifrån internet.

Jag gissar på att den IP-adress du ser i Dovadon börjar på 100.x.x.x. Då har du fått en s.k. Carrier grade NAT address som Tele2 har tilldelat dig. Det är inte den riktiga "skarpa" IP-adress som används för trafik ut mot internet, den "skarpa" IP-adressen är den du ser på t.ex. whatismyip.

Eftersom det är Tele2 och inte du som kontrollerar den router som utför NAT mellan din 100.x.x.x adress och den riktiga IP-adressen så kan du aldrig komma åt att utföra någon port forward där. Det spelar ingen roll vilka port forwards du sätter upp i din hemmarouter för trafiken från internet kommer aldrig att nå så långt utan stannar i Tele2:s NAT-router.

Kort sagt: Det du försöker göra går bara att göra om du får en äkta skarp IP-adress från din ISP. Tyvärr är det numera ganska ovanligt med skarpa IP-adresser på mobila bredband.

3

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Bara o ringa o säga till att dom öppnar portarna hos sig.
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

4

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Hjälper det att öppna portar om adressen är NATad?

Ett sätt att komma runt problemet är att använda Proxicast pockport i virtual cable läge. Men det blir lite dyrt med en enhet i var ände.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Ringde Tele2 och fick detta svar. En router från Tele2 för 1495:- ska alltså vara lösningen.

För att få en Publik IP-adress som ej är "NATad" så behöver man använda en utrustning som är köpt ifrån oss på Tele2. Anledningen till att man får denna NATade IP-adress om man använder en utrustning som inte är köpt ifrån oss på Tele2 beror på att de publika IP-adresserna börjar ta slut i IPv4 nätet och därav har vi valt att endast dela ut en publik IP-adress som ej är natad till kunder som använder utrustning ifrån oss samt våra företagskunder.

Då undrar jag vad som är så speciellt med den routern och om jag kan kan koppla den vidare till min Dovado på insidan för att göra portforward? Om ja, så kanske dessa 1495:- värt att betala.

6

Sv: Extern åtkomst möjlig?

totto15 skrev:

Då undrar jag vad som är så speciellt med den routern och om jag kan kan koppla den vidare till min Dovado på insidan för att göra portforward? Om ja, så kanske dessa 1495:- värt att betala.

Det speciella med den routern är säkert bara att Tele2 registrerat dess MAC-adress i sina system, för att kunna prioritera den att få en "skarp" IP-adress. Rent tekniskt hade de säkert kunna göra detta med vilken router som helst om viljan fanns.

Om du får en skarp IP-adress till routern så funkar det att göra som du beskriver. Dock är lösningen med två routrar inte optimal eftersom du då tvingas göra dubbla portforwards. Först i Tele2-routern att peka mot Dovadon och sedan i Dovadon att peka mot din kamera. Onödigt tungjobbat.

Hade jag varit du hade jag övervägt att klara mig bara med Tele2-routern för att bara behöva mecka på ett ställe.

7

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Det har troligtvis inget att göra med macadressen , det skulle krävas för mycket administration vid utbyte.
De lägger nog bara om kunden till från Privat till publik address när man beställer routern.
Så man ska nog inte bli förvånad om det fungerar utmärkt efter det med sitt gamla modem eller router.

8

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Vissa operatörssålda routrar låter operatören fjärrkontrollera routerns inställningar t ex vad gäller portöppning genom att operatören har egen åtkomst utifrån. Huruvida detta gäller Tele2 och dess routrar vet jag inte. Men som användare vill man väl ha koll på ens egen router. Därför byter användare i Belgien ut de av operatören Proximus sålda Sagemroutrarna för adsl, vilka har sådan hemlig fjärråtkomst, till routrar från AVM. Proximus låter dock användare bestämma öppning av portar för egen fjärråtkomst genom motsvarigheten till "Mina sidor" på webportalen.

Tele2 vill dessutom ha möjligheten att fjärrinstallera ny firmware i kundernas routrar så som skett i B593-u12.

Inga problem med Telia och abonnerat 4G. Fjärråtkomst funkar oberoende av router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av danne (2016-09-03 16:52:58)

Sv: Extern åtkomst möjlig?

Tele2 styr Public/NAT via imei nummer på router/modem som används. Enkelt eftersom all hårdvara de lämnar ut scannas, tidigare har de varit snälla ibland och lagt in hårdvara de ej sålt.

Tror inte de gör detta alls längre, känner en som fick "skarp" Ip med egen hårdvara för tre år sedan och vill byta router nu.. Vilket är ett problem då han inte hittar vad han vill ha i Tele2's utbud i dag.

Edit: Tele2 byter FW i routrar via fjärråtkomst fortfarande, går inte att stänga av möjligheten för dem heller. Hur det är med Telia vågar jag inte svara på. TRE räknar jag inte som en seriös Op....................

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

10

Sv: Extern åtkomst möjlig?

danne skrev:

Tele2 styr Public/NAT via imei nummer på router/modem som används. Enkelt eftersom all hårdvara de lämnar ut scannas, tidigare har de varit snälla ibland och lagt in hårdvara de ej sålt.

/danne

Stämmer jag fick IMEI:n på min Huawei USB-router inlagd.Funkade jättebra tills Tele2 var tvungna att läsa tillbaka gammal konfig efter ngt fel. Då tog det ett tag innan allt funkade. Köpte till slut ett "TELE2"-modem (identiskt med det tidigare) sen dess har det aldrig varit Publikt/Privat-strul.