1

Tråd: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Har i min sommarstuga en IP-kamera monterad på en lekstuga.
Det är ca 50 meter mellan min Dovado Pro (som får uppkoppling via Net1) och lektugan där kameran sitter.
För att få denna ethernetkamera att fungera trådlöst har jag satt upp en
Asus RP-N12 ( http://cdon.se/hemelektronik/asus-rp-n1 … -p35735201 )

Men det verkar som signalen är i klenaste laget, har därför inköpt ännu ej testat
en Asus RT-N12 D1 ( http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-n12-d1-p22724038 )
så jag kan sätta dit lite bättre antenn/antenner
Funderingen är om det finns ett par externa antenner som jag kan plocka på om
det inte skulle räcka med dom som sitter på.
Har tänkt att montera repetern i en plastlåda på insidan lekstugan
så det kan ju vara bra att kunna ha externa antenner, gärna att kunna montera på väggen.
Kan det räcka med en antenn eller bör man montera två?

Kanske det skulle vara idé att sätta bättre antenner på Dovadon också, men jag vill ju ha
bra WiFi inne i stugan också. Routern sitter tyvärr till så att det är svårt att motera
externa antenner på annat ställe än mitt inne i huset...
Men dock på övervåningen och jag har i fri sikt till lekstugan, inga träd eller annat i mellan.
Det är timmerhus med betongplattor på taket...

Vill gärna ha tips på hur jag kan göra.

http://walo.se/slask/bild356.png

2

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Jag skulle rekommendera en TP-LINK CPE210

3

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

1951 skrev:

Jag skulle rekommendera en TP-LINK CPE210

Nu har jag ju redan köpt en RT-N12... :-/

4

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

CPE210 är ju specialanpassad för längre avstånd

5 Senaste redigerad av jonasolof (2016-08-13 06:38:19)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Du har gått på niten att köpa en wifi-repeater. Den tekniken  är suboptimal eftersom ingående och utgående signal stör varandra. Det vet inte säljarna som pushar repeatrar. Den tekniska utmaningen gick tyvärr inte att lösa för 149 spänn.

Asus-enheten har redan 5 dBi antenner. Det finns längre med lite högre antennvinst. Du kan också testa med antenne med riktverkan ute i lekstugan. Finns hos trådlöst.se bland annat.

En annan lösning hade varit att föra över signalen över elnätet via homeplugenheter-enheter, varav det finns flera fabrikat.

Kolla wifi-signalens styrka med androidappen Wifi-analyzer. Kolla också att inga andra wlan-nät i närheten ligger på samma kanal. Det syns också med appen.

50 meter är mycket med rundstrålande antenner. Åtminstone den ena sidan bör ha riktantenn och vara inställd som AP client, access point client,  där signalen tas ut med nätverkskabel som går till kameran. Kolla om din asus går att köra i klientläge. Det är möjligt att den ändringen räcker innan du börjar lägga ut pengar på "starkare" rundstrålande antenner. (En granne till mig delar mitt adsl med detta upplägg. En accesspunkt med riktantenn på yttervägg skickar signal 60 meter till deras hus. En AP klient med rundstrålande antenn inomhustar emot. Nätverkskabel till accesspunkt som skickar ut wifi på annan kanal. Det har funkat bra sedan fem år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Micke (2016-08-13 07:52:15)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Vad säger repeaterns gränssnitt?

Har kanske inte med saken att göra, men jag hade också problem med min repeater...

Det var min TP-Link Range Extender (TL-WA860RE) som ville spela huvudrouter.
Ändrade i extenderns config: DHCP-Server från Auto till Off.

Nu tappar jag "Molly 2" ej längre på tomten. wink
http://i.imgur.com/w9E5Cxd.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

1951 skrev:

CPE210 är ju specialanpassad för längre avstånd

Det blir väl att bita i det sura äpplet och köpa en ny, 149:- är ju inte någon katastrof, kommer säkert till användning ;-)
Skall kika på denna CPE210, hade missat denna modell, men det jag läst verkar den ju vettig!

Verkar praktiskt med att den har PoE dessutom.

8

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

jonasolof skrev:

En annan lösning hade varit att föra över signalen över elnätet via homeplugenheter-enheter, varav det finns flera fabrikat.

Kolla wifi-signalens styrka med androidappen Wifi-analyzer. Kolla också att inga andra wlan-nät i närheten ligger på samma kanal. Det syns också med appen.

Skall ta testa homeplug, har ett par liggande faktiskt, dessutom så har jag en byggcentral i lekstugan med  3 eluttag, praktiskt nog ett uttag på varje fas, kan inte bli bättre vid testen ;-)

Skall kolla signalen när jag kommer upp nästa gång.

9 Senaste redigerad av Walo (2016-08-13 08:28:06)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Micke skrev:

Vad säger repeaterns gränssnitt?

Ändrade i extenderns config: DHCP-Server från Auto till Off.

Nu tappar jag "Molly 2" ej längre på tomten. wink

Faktiskt var DHCP:n på i repeatern, det var inte meningen, den hade jag missat slå av...

Min "Robert" får se sig övervakad från det andra hållet, min är Julas Meec.
Men det är ju samma maskin under skalet som din ;-)

Får väl montera en kamera på honom vid tillfälle, kanske funkar bättre med denna repeter som lovordats här ovan.
Har du bra bild utan störningar med kameran, blir den inte störd av avgränsningsslingan?

10 Senaste redigerad av Micke (2016-08-13 08:54:04)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Jodå...bilden är bra och utan hoppandet som man kanske tror.
Slingtråden (350 meter!) påverkar inte mottagningen.
Måste tillägga att jag har 4 repeaters för att täcka hela tomten...funkar bra.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Repeatern är det sämsta av alla alternativ att få bra wifisignal i periferin. Länken mellan router och repeater stör/bli störd av/ signalen ut från repeatern. SINR rasar och farten sjunker. Fundamental radioteknik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12 Senaste redigerad av Micke (2016-08-14 14:52:54)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

I Spanien kör en hel del folk (inte jag!) med en booster.
Min granne där nere säljer bland annat en sådan...
http://www.eurodat-cb.de/pi6/pi15/pd12.html
...är väl kanske förbjudet i Sverige? 2000mW, om det nu stämmer?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Det är förbjudet i varje civilserat land eftersom det stör andra nät. Det är  lämpligare att uppnå bra signalstyrka genom att använda riktantenner. I en del länder är även det förbjudet eftersom effekten i huvudriktningen blir för hög. Men i alla fall mycket bättre än två watt uteffekt. Tänk på att andra sidan ska höras också. Talar för riktantenn åtminstone på en sida.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av Micke (2016-08-14 18:03:13)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Du har ju rätt (igen!), men det är några som vill o/e måste(?) använda sig av en usb-booster.
Tänkte på "Waldo" och hans räckviddsproblem.
[OT]
Det normala nätet körs med fasta antenner och WiMAX 5GHz som räcker flera (15+) kilometer,
hur det nu kan funka så bra där nere i periferin (Costa Blanca)?
Nano Station M5... http://i.imgur.com/yYI2Es9.jpg
Produktinfo: https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Funkar bra med Ubitiqi på WLAN också med räckvidder över flera km. Jag hade WLAN länk över 8 km med 60 cm parabolantenner i var ände innan jag fick adsl. Men ingen höjd uteffekt.

Det är ingen konst att lösa det aktuella problemet. Det räcker förmodligen med riktantenn 10 dBi vid lekstugan och en accesspunktklient kopplad med nätverkskabel till kameran. Men testa homeplugs först eftersom de redan finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Lösningen blev HomePlug!
Får mellan 50-80 MBit enligt verktyget som följer med.
OM jag kör på samma fas, annars tillar hastigheten det ner till 5-10 MBit

Men ett problem jag fick är att HomePluggen lägger av när Net1 bootar om varje natt.
Då tappar jag konstigt nog uppkopplingen fast den går via Dovadon...
Men jag satt en timer i lekstugan som brutalt gör grejorna strömlösa en gång per dygn :-)

17 Senaste redigerad av Micke (2016-10-03 16:42:34)

Sv: Asus RT-N12 D1 externantenn, tips önskas

Eftersom "Olé" inte längre fick ordning med en normal uppkoppling i Spanien, sade upp avtalet och bytte till en privat provider med en https://www.alfa.com.tw/products_show.p … &ps=92 i alla fall. Han satte gränsen på 5 Mbit/s som räckte alldeles utmärkt...var ju t.o.m. mera än vad jag hade innan och för 15 € /månad vid närvaro med obegränsade downloads kan man verkligen inte klaga. Transmittern låg 2 km bort bakom en massa stenkåkar och en del träd på hans hus, men med den medföljande 5 dBi stavantennen hade jag fulla staplar inomhus i lappen med Win XP! Telefon med gratis samtal ingick tyvärr inte...det blir bara krångel och klagomål tyckte han.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]