1

Tråd: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

Jag hjälper ett litet kafé på Öland med internetteknik bl a för kortläsarna. Avbrottsfri uppkoppling är mycket viktigt. En B593 funkade stabilare på 3G än på 4G eftersom cellhopp undveks. Den routern klarade dock inte det sekundära kravet på restriktioner i gäst-nätet.

Ställde dit en AVM6840 med fw 6.50. På 800 finns det massor med celler och cellhopp kunde inte undvikas. Ibland blev det avbrott och ny uppkoppling enligt loggen.

På 1800 hörs bara två celler varav routern vid ny sökning varje gång väljer samma, belägen 12,5 km bort.

Med routern låst på 1800 och med standardantennerna har routern gått tio dygn i sträck uppkopplad med samma ipadress. Sedan drog någon städare ut kontakten så att routern startade om. Bortsett från yttre störningar som strömavbrott förefaller uppkopplingen till samma ipadress kunna bestå obegränsat. Ska fortsätta att kolla ett par månader. RSRP ligger på ca -100 dBm, RSRQ -9 så det är inga toppenvärden. Någon connection tracker behövs inte, uppkopplingen består i alla fall.

Genom de möjligheter till fjärråtkomst som AVM lagt in når jag alltid routern utifrån då jag vill och kan bl a kolla ip-adressen och hur länge uppkopplingen bestått.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

Jag har också haft ganska stabil uppkoppling via Telia förra vintern. Men jag har en klocka som startar om hela systemet varje natt. Jag kollar genom att ladda upp bilder från kameran. Bara ett par dagar har systemet kraschat. Med autossh kan jag också ta kontakt utifrån.

Nu har jag inte lika stora krav på ständig uppkoppling. Jag kör med TPlinks router MR3420 och OpenWrt till två kameror och ett mätsystem för temperatur och fukthalt (via en Raspberry Pi).

Datanätet från huset kör jag via Comviq som har masten på andra sidan åkern. Det har inte gått så bra. Idag fungerade inte ens telefonerna av nån anledning. Men då det fungerar så är hastigheten hyfsad. Och priset likaså (med kontantkort). Ett betydande problem har varit roaming eftersom jag har SIM-kort från Ålands mobiltelefon. Det verkar som om min telefon inte registreras alls här ... Priserna på roaming inom EU har för övrigt gått ned ordentligt. Men olika operatörers kort fungerar inte alltid. Jag får inte Telias kort att fungera med surf (men nog med telefoni).

3

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

Jag har haft uppkoppling i över 40dygn mot Telia. Har endast haft en nedkoppling som jag inte orsakat själv det senaste året, det var ganska nyligen då Telia släckte cellen på natten och gjorde någon ändring/test.

Sen har det troligen betydelse vilket abonnemang man har, jag har alltid en "riktig" IP adress (ADSL utbytt till mobilt).

För att minska cellhoppen drastiskt är FW 6.30 att föredra till AVM6840, men hoppade även Huawei'n så är det nog ingen ingen bombsäker lösning då dessa verkar vara väldigt ovilliga att byta cell.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

4

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

Danne, jag förstod inte sista stycket. Hoppar Huawein också? Om nu cellhopp är ett problem så är det väl bra om routern är obenägen att byta cell?

Och varför är fw 6.30 bättre för AVM än 6.50?

Ska nog köra ett test med AVM6820 också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

Har t.v låst en av mina 6840:or i tätorten på 800-bandet och drabbas då inte av några cellhopp. 1800-bandet gav frekventa cellhopp via befintlig 800-panel men pga. tidsbrist har jag ännu inte hunnit testa med en 1800-panel som ligger och väntar.
Däremot får jag (i glesbygd) numera inte sällan sedan ett halvår cellhopp på 800-bandet med en av mina H820:or trots Wimos största panel vilket aldrig förekom tidigare. Hoppen går inte till någon ny site utan en som funnits sedan länge.

Det faktum att fenomenet/problemet debuterade ungefär samtidigt som Telia startade upp flera/många 1800-siter även i ren glesbygd (små byar ! - test ?) dels även drabbar en H820 med FW från 2014 tyder på någon systemförändring i nätstyrningen som inneburit ökad benägenhet för cellhopp.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

jonasolof skrev:

Danne, jag förstod inte sista stycket. Hoppar Huawein också? Om nu cellhopp är ett problem så är det väl bra om routern är obenägen att byta cell?

Och varför är fw 6.30 bättre för AVM än 6.50?

Jag menade att Huawei's routrar brukar vara ganska tröga på att byta cell jämfört med AVM 6840. Speciellt FW 6.50 hoppar väldigt mycket. För egen del kan jag inte ens använda 6.50 stabilt i andra nät än Telias och då får jag rikta antennerna så jag bara har en 800 cell i nätverkslistan. 6.30 hoppar inte alls lika mycket, fick rådet av AVM att gå tillbaka till 6.30 när jag beskrev mina problem.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

7

Sv: Stabilast möjliga 4G-uppkoppling med Telia

oK. Det blir lite snett om förändringar i fw hos AVM sammanfaller med ändringar i nätet hos Telia som båda medverkar till att sänka tröskeln för cellhopp. Jag har inte sett någon teknisk info om sådana förändringar.  Förmodligen vore det möjligt att göra tröskelvärdet reglerbart i routern men det tilllåts nog inte. Möjligen fungerar sierra wirelesskortet i 6820 annorlunda.

Tyvär finns ingen bra loggfunktion i AVM-routern som loggar cellbyten. Om inte IP-adressen ändras märks inget. Det enda man har är procentsiffran i nätlistan. För androidlurar finns appar som listar cellbyten i loggfiler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.