1

Tråd: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

Som många andra Net 1-användare i detta forum har jag problem med räckvidden för den trådlösa åtkomstpunkt som är inbyggd i Net 1's 4G-router för konsumenter. 4G-routern är behäftad med en myriad fel som t.ex. att WiFi-räckvidded är dålig jämfört med konsument trådlösa routrar, att Dashboard i gränssnittet bangar ur om man ställer in något mer komplicerat WiFi-lösenord än 30 tecken hexadecimalt, att det trådlösa nätverket är aktivt oavsett om man stängt av det i gränssnittet eller ej, att man har två trådlösa nätverk aktiva på samma kanal även om gränssnittet indikerar att det endast finns ett etc. Allt detta givetvis anmält till Net 1 kundtjänst men utan synbart resultat. Det enda vettiga råd jag fått från dem var att aktivera LTE Bridge men givetvis utan att förklara hur jag skulle konfigurera utrustningarna.

Jag har en trådlös router Asus RT-N56U konfigurerad som trådlös åtkomstpunkt inkopplad till 4G-routern med Ethernet-kabel. Den trådlösa åtkomstpunkten i 4G-routern är "avstängd". 4G-routerns DHCP server är aktiverad att dela ut .2 - .254 på det interna nätverket. Asus-åtkomstpunkten är inställd på dynamisk IP- och DNS-adresser liksom samtlig övrig utrustning i huset som bärbar dator, smartphone och två satellit-TV-mottagare. DHCP-servern i Asus-burken är avstängd i åtkompunktläget. I 4G-routern är Asus-åtkomstpunkten och satellit-TV-mottagarna konfigurerade för reserverad IP-adress så att de alltid för samma.

Problemet är att om jag sätter LTE Bridge till Enabled så försvinner kontakten med internet och samtlig nätverksinkopplad utrustning. Detta beror givetvis på att mina inställningar i 4G- och Asus-routrarna inte passar samman med varandra.

Ska jag konfigurera 4G-routern att inte agera DHCP-server, konfigurera Asus-burken som trådlös router, konfigurera Asus-burken för konstant IP-adress .2 med 4G-routerns fasta .1 IP-adress som upplänk resp. DNS-adress och konfigurera de trådlösa reserverade IP-adresserna i Asus-burken?

Net 1's kundtjänst "svar" på dessa frågor är "det stödjer vi inte" och på min fråga om hur man ska använda LTE Bridge var bara en massa svammel.

2

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

Nu kan jag inte just den burken, men bryggläge brukar ju betyda att alla routerfunktioner stängs av. Har du då Asus-burken inställd som ren accesspunkt (och inte router) får du ju ingen router alls. Alltså, vad jag skulle tro: antingen LTE-burken i bryggläge och Asus-burken som router, eller LTE-burken som router och Asus-burken som ren accesspunkt.

3

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

@matsolov.rustad
Vet ej om detta hjälper,...(?)

4G-router, (.1),
DHCP server aktiverad att dela ut .100 - .253
LTE Bridge AV
WiFi AV

Asus RT-N56U config som AP
AP, (Asus RT-N56U), statisk IP .254
AP DHCP = AV
AP WiFi PÅ
DNS samt route = .1, (4G-router)

Statisk IP: .2 - .99
DNS samt route = .1, (4G-router)

<ole>

4

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

Och hur är inställningarna när du kör LTE bridge?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

jonasolof skrev:

Och hur är inställningarna när du kör LTE bridge?

Varför köra bridge-mode,...?
<ole>

6

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

3,75G++ skrev:

Nu kan jag inte just den burken, men bryggläge brukar ju betyda att alla routerfunktioner stängs av. Har du då Asus-burken inställd som ren accesspunkt (och inte router) får du ju ingen router alls. Alltså, vad jag skulle tro: antingen LTE-burken i bryggläge och Asus-burken som router, eller LTE-burken som router och Asus-burken som ren accesspunkt.

Jag provar ovanstående när jag besöker stugan nästa gång.

7

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

ole2 skrev:
jonasolof skrev:

Och hur är inställningarna när du kör LTE bridge?

Varför köra bridge-mode,...?
<ole>

Det var ett förslag från Net 1's tekniska support på frågan hur man löser problemet med att WiFi i 4G-routern inte verkar gå att stänga av utan alltid är aktivt oavsett vad inställningarna och Dashboard i routern visar. Skälet att lägga till en extern trådlös åtkomstpunkt är dels att den i 4G-routern inbyggda åtkomstpunkten har rent usel räckvidd, dels att den har få inställningsmöjligheter jämfört med Asus RT-N56U och dels att den endast fungerar på 2.4 GHz och inte på 5 GHz.

Observera att jag inte säkert kan säga att LTE Bridge Enable kurerar problemet med att det inbyggda trådlösa nätverket alltid är aktivt.

8

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

matsolov.rustad skrev:

Det var ett förslag från Net 1's tekniska support på frågan hur man löser problemet med att WiFi i 4G-routern inte verkar gå att stänga av utan alltid är aktivt oavsett vad inställningarna och Dashboard i routern visar. Skälet att lägga till en extern trådlös åtkomstpunkt är dels att den i 4G-routern inbyggda åtkomstpunkten har rent usel räckvidd, dels att den har få inställningsmöjligheter jämfört med Asus RT-N56U och dels att den endast fungerar på 2.4 GHz och inte på 5 GHz.

Observera att jag inte säkert kan säga att LTE Bridge Enable kurerar problemet med att det inbyggda trådlösa nätverket alltid är aktivt.

Jo visst, jag förstod Ditt första inlägg på det sätt,...
(att Net1's tekniska support försökte att röra till det)

WiFi i Net1-router ÄR avstängt när Du slår det från,... fast, när Du gör sökning av WiFi-net visar den sig, (som låst), "Net1-blah-blaha" under kort tid, (är det ett problem,...? ja, tänker det kan, i stugan), hum,...(?) (eftersom jag lever ihop med modemet stör det ej mig)

Hum,...(?) aktiv eller ej aktiv,...(?) den lyssna ju bevisligt och blir aktiv för att annonsera sig, för att sen gå i dvala kort efter,...(?)

Säkert är att LTE Bridge Enable EJ kurerar problemet med att det inbyggda trådlösa nätverket alltid annonsera sig,...
(möjligt aktivera OCH "hide"),... jag får väl testa,...(?)
Jo visst, det funkar,...! aktivera OCH Broadcast SSID,... AV

Själv har jag inte använd WiFi i Net1-router, utan, som Du, använd WiFi AP, (TP-Link), för WiFi till telefon, allt annat här är via kabel,...

Räckvidd, om det nu är av vikt, är väl bättre på 2.4 GHz än 5 GHz,...?
<ole>

9

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

Jo visst, jag förstod Ditt första inlägg på det sätt,...
(att Net1's tekniska support försökte att röra till det)

WiFi i Net1-router ÄR avstängt när Du slår det från,... fast, när Du gör sökning av WiFi-net visar den sig, (som låst), "Net1-blah-blaha" under kort tid, (är det ett problem,...? ja, tänker det kan, i stugan), hum,...(?) (eftersom jag lever ihop med modemet stör det ej mig)

Hum,...(?) aktiv eller ej aktiv,...(?) den lyssna ju bevisligt och blir aktiv för att annonsera sig, för att sen gå i dvala kort efter,...(?)

Säkert är att LTE Bridge Enable EJ kurerar problemet med att det inbyggda trådlösa nätverket alltid annonsera sig,...
(möjligt aktivera OCH "hide"),... jag får väl testa,...(?)
Jo visst, det funkar,...! aktivera OCH Broadcast SSID,... AV

Själv har jag inte använd WiFi i Net1-router, utan, som Du, använd WiFi AP, (TP-Link), för WiFi till telefon, allt annat här är via kabel,...

Räckvidd, om det nu är av vikt, är väl bättre på 2.4 GHz än 5 GHz,...?
<ole>

Det är just det pulserande beteendet i 4G-routerns trådlösa åtkomstpunkt som lägger ytterligare lök på laxen. Inte nog med att det ligger och pulsar ut ett oönskat trådlöst nätverk på samma 2.4 GHz kanal som Asus-routern det ställer till det för trådlösa klienter som ibland har ett trådlöst nätverk och ibland två att koppla sig till. Jag vet att jag kan återställa default-nätverksnamnet i 4G-routern så att klienterna inte hoppar mellan 4G-routern och Asus-routern men 4G-routern SKA inte vara aktiv om man stängt av trådlöst nätverk.

Den anemiska trådlösa åtkomstpunkten i 4G-routern når inte fram till vardagsrummet med satellit-TV-mottagarna i min stuga. Routern sitter i mitt sovrum som ligger åt väster på andra våningen och vardagsrummet ligger åt öster på första våningen. Asus-routerns trådlösa åtkomstpunkt har inga problem att nå fram på 2.4 GHz till vardagsrummet, åtminstone så länge som inte 4G-routern pulsar upp det oönskade nätverket. Det slog mig precis att man kanske ska ställa in kanal 6 i 4G-routern och kanal 1 i Asus-routern för att undvika radiokanalöverlappningen som i skrivande stund är 100% då de båda åtkomstpunkterna använder samma SSID, samma WPA2-PSK-lösenord och samma radiokanal.

Jag antar att idén från Net 1's tekniska support var att slå på LTE Bridge Enable skulle ge en djupare avstängning av funktionerna i 4G-routern som kanske verkligen stänger av 4G-routerns trådlösa åtkomstpunkt. Jag får se när jag testar de olika idéer ni gett mig i detta forum.

Att stänga av Broadcast SSID hjälper inte att minska den störning som 4G-routern är för Asus-routern. Det innebär bara att man inte skickar ut nätverksnamnet men nätverket finns ju ändå sporadiskt där som ett anonymt nätverk.

Som utvecklare av inbyggda system anser jag att programvaran i Net 1's 4G-router är skit alternativt att de chipset den är baserad på är skit som den nu fungerar. Det sorgliga är att Net 1 inte för sitt liv kan göra det hederliga, att erkänna att det här är ett fel, att de sannolikt inte förfogar över de resurser eller det inflytande över OEM-tillverkaren av 4G-routern som behövs för att korrigera felet och att de kan ge förslag på lösningsalternativ för oss om behöver ett bättre fungerande trådlöst nätverk med 4G-routern som brygga till Internet. :-(

10

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

matsolov.rustad skrev:

Som utvecklare av inbyggda system anser jag att programvaran i Net 1's 4G-router är skit alternativt att de chipset den är baserad på är skit som den nu fungerar. Det sorgliga är att Net 1 inte för sitt liv kan göra det hederliga, att erkänna att det här är ett fel, att de sannolikt inte förfogar över de resurser eller det inflytande över OEM-tillverkaren av 4G-routern som behövs för att korrigera felet och att de kan ge förslag på lösningsalternativ för oss om behöver ett bättre fungerande trådlöst nätverk med 4G-routern som brygga till Internet. :-(

Vad jag glömt bort senast var att när Du har kört:
"aktivera OCH "Broadcast SSID" = AV"
och, därnäst, slår från WiFi är den tyst,...!
(och problem löst,...!)

Eftersom Dina övriga "problem" ser ut att komma från simpla nybörjarfel, som användning utav samma SSID och utdelning av redan använda IP via DHCP i/till flera enheter avstår jag att kommentera ytterlig,...

Hur RFC ser ser ut när det gäller WiFi och vad som rekommenderas när en enhet upptäcker 'avsök WiFi-net' vet jag ej,... fast medger att Net1-router reagera 'konstigt', (eller annat än vad jag förväntade),...
(personligt ser jag det som ett firmeware fel)

Bra i alla fall att där finns en lösning på det problem, och, egentlig, var det ju inte så himlans svårlöst,...(?) (eller hur?)

--

Samma SSID kan båda Net1-router och WiFi AP ha OM AP agera som förstärkare/förlänger för WiFi i/till Net1-router, och enbart då, manualen för AP talar om hur Du konfigurera,...

Likadan kan/bör Du ej mixa mode,... utan när Du hittar på något nytt måste Du konfigurera från Net1-router och bakut,...

Lycka till,...!
<ole>

11

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

Ett bra sätt att se när wifi är aktivt från net1 routern är att använda appen Wifi analyzer på en androidtelefon.

Det mest drastiska om det inte går att få tyst på wifi i net1 routern är väl att sätta routern i en metallburk eller kapa antennanslutningen för wifi.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Extern trådlös åtkomstpunkt med Net 1 4G router

jonasolof skrev:

Ett bra sätt att se när wifi är aktivt från net1 routern är att använda appen Wifi analyzer på en androidtelefon.

Det mest drastiska om det inte går att få tyst på wifi i net1 routern är väl att sätta routern i en metallburk eller kapa antennanslutningen för wifi.

Det var med WiFi Analyzer pöå min Android-telefon som jag upptäckte att 4G-routern pulsade det trådlösa nätverket fast jag stängt av det i routerns webbgränssnitt. Sedan var programvaran för trådlösa nätverk i min bärbara Windows-dator också överens med WiFi-Analyzer och Android om att 4G routern fortsatte sända ut nätverket.