1

Tråd: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

På Öland har många fiberföreningar valt att samarbeta med Ip-only istället för Telias olika företag. Skälen är många och dem går jag inte in på. Vid en presentation igår visades routern. Skäligen enkel sak som saknar wifi och har fyra portar. En för internet, en för TV, en för telefoni och en för framtida bruk. Således behövs genast switch och accesspunkt för internet, en till switch om man vill ansluta flera TV apparater.

Tar gärna emot tips om mer kompletta routrar, gärna med VPN möjlighet och ytterligare voip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av plun (2016-07-05 19:36:52)

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Jo helt rätt av IP-Only, IMHO

Fördelen är att man kan gömma undan en massa burkar ( i mitt fall då i källaren och ett IKEA badrumsskåp)

Sen "återanvänder" jag mina ASUS routrar och kör dessa som AP'n.  ( bara ett klick så byter man mode)

Mina pryttlar:
http://imgur.com/VYJjrzL

Badrumsskåpet smile
http://imgur.com/89WYq81


Många routrar kan konfigureras om till AP'n och har man redan en eller två så använder man då dessa.
Nätverkskabel och uttag köpte jag på Biltema.

Ska du ha en ny bra router så är ASUS AC68U inkl bra WiFi ett bra val, firmwaret har utvecklats en längre tid.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

@ plun

Varför har du så många AP?
Räcker det inte med en AP till de få burkar du har på varje AP?

/Östen

3's 4G

4 Senaste redigerad av plun (2016-07-06 16:24:52)

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

östengurka skrev:

@ plun

Varför har du så många AP?
Räcker det inte med en AP till de få burkar du har på varje AP?

/Östen

Jo så här är det med det, Xiaomi MiFI'n hade jag ett tag i rent experimentellt syfte, kraftfull liten router/AP som numera står i en sommarstuga ihopkopplad med en Dovado Tiny.

Sen eftersom jag då gömt undan alla pryttlar i källaren så behövs det då en AP per våningsplan för att få fullgod täckning plus då en stationär och de andra pryttlarnas anslutning, funkar perfekt.

Första månaderna körde jag N66U i repeaterläge  men det är enbart en dålig kompromiss mot att dra fram nätverkskabel och köra en AP istället.  (ser jag på mitt grannskap så har de flesta insett att en router INTE täcker ett normalt stort hus och att det behövs en till AP)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

För att återgå till frågeställningen så stämmer nog Prisjakts popularitetsindex väl.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386

Enbart att välja det prisläge man önskar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Vi har skild mediakonverter och enkel RJ45-router och rekommenderar att man kopplar eventuell trådlös router efter den första routern. Om man ser på de 12 år vi haft fibernät så är det så att i 80 % av problemfallen så är det den trådlösa routern som krånglar/går sönder, i 15 % den enkla trådroutern och sedan resten nån mediakonverter och datorkort mm. Ibland dåliga Ethernetkablar. Ifråga om mediakonvertern så klarar vi oss oftast genom att bara byta nätdel (yttre i väggkontakt) som är mycket billig. Så vi har vunnit på att skilja åt mediakonverter och router.

Två routrar efter varandra fungerar bra om man kommer ihåg att sätta olika IP-adresser på dem. Typiskt har de 192.168.0.1 då de kommer från fabriken så den ena byts till 192.168.2.1 eller liknande. Det får inte vara 192.168.100.x för det använder lokalnätet. Vi har förstås en stabil router mellan lokalnätet och Internet.  Det är svårt att bryta sej in i folks maskiner med dubbla brandmurar och säkerheten håller på att bli ett stort problem.

Routrar är billiga - och dåliga. Mycket ofta fel inom ett par år. Vi hade en modell där 100 % gick sönder inom ett år. Sedan har vi kört med D-link DIR100 men den tillverkas inte mer. Jag har kollat in TP-link TL-R480T+ som är mycket bra för det priset (inte den billigaste) men har ingen långtidserfarenhet av den än. Den har multi-WAN så man kan ha trådlös reservförbindelse hemma om man vill.

Åska är den absolut vanligaste felorsaken. Sedan har vi ständigt fel på sommaren då folk drar ur stöpslarna vid åska och sätter i dem fel så att LAN-porten kommer mot nätet. Och, jo, man bör dra ur alla kopparkablar då det är åska - speciellt om man har långa Ethernetkablar i huset.

7 Senaste redigerad av plun (2016-07-07 15:58:56)

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Njau, det ska bara finnas en router, kör man flera routrar så ska man då konfa om efterföljande till AP'n, principen är ju att DHCP slås av så adresseras AP'n från routern.

Sen snyggaste lösningen är ju Ubiquiti AP'n   smile  (dvs en ren AP)

Den här tex till ett rimligt pris.
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubi … 200/#specs

Men har man redan routrar är det ju enklare att som oftast köra dessa som AP'n.

Jag håller sedan INTE med om det här med dåliga routrar, i spannet 1000-2000 och Prisjakts popularitetsindex finns det ingen dålig under förutsättning att ägaren uppgraderar firmware regelbundet.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Det är inga problem med DHCP om man har olika domäner på routrarna. Om router 1 har domänet 192.168.0.x så ger dess DHCP ut IP-adresser inom det domänet (typiskt 192.168.0.100-255) och router 2 med domänet 192.168.2.x har DHCP-serer som ger ut IP-adresser 192.168.2.100-255 (det kan ställas in).  Det bildas två lokalnät: 192.168.0xxx och 192.168.2.xxx som är ganska så åtskiljda.

Jag tänkte närmast på routrar under 1000 kronor. Ubiquiti är på en mycket högre nivå - ungefär i klass med andra routrar kring 5000 kronor. Men tyvärr kan man inte bara gå efter prisklass. Vissa billiga routrar är bättre än många dyra.

Jag är ingen vän av trådlöst men det kan vara en yrkessjukdom. På vårt labb sysslade vi med att bevisa riktigheten (närmast oriktigheten) hos protokoll och många trådlösa protokoll är urusla (såsom WLAN eller WiFi).  Ur säkerhetssynpunkt är också trådlös kommunikation riktigt dålig.

9 Senaste redigerad av plun (2016-07-08 14:49:07)

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Jovisst kan billiga routrar vara bra, som jag skrev så har jag roat mig med en Xiaomi MiFI och det är verkligen "big bang for the buck"  smile  Den levereras tom på kinesiska så att man har en trevlig start smile

http://technofaq.org/posts/2015/07/xiao … mall-buck/

Men ska man ha en riktig bruksrouter med fler avancerade funktioner så måste man upp till 1000-2000kr.

Angående WiFi säkerhet så säger jag "pass", dagens pryttlar kräver ett bra WiFi med i princip fullständig täckning annars blir det ett jefla gnölande.

---------------------------------------------
Vad nu än TS väljer så tycker jag det är rent patetiskt när man kan komma in i någons hem och det är en ful blinkfyr man möts av, till på köpet ibland i ett vardagsrum, ser för jefligt ut.

Det jag inte hade koll på var sedan hur tusan jag själv skulle kunna montera nätverksuttag?

Hittade det här hos Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag- … 000022639/
Sen behövde jag då en sockel för utanpåliggande.

Jag har då monterat tre stycken och för att verkligen trycka dit trådarna så köpte jag även deras Kroneverktyg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000017653/

Kabel har de diverse av, enklast köper man med kontakter och klipper den mot nätverksuttaget.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … 000033379/

Så drar man fram kabel så kan man då finputsa sin lösning precis som man vill ha det.

Flera i mitt område har då sedan dragit kabel utanpåliggande en fasad och det är ju ofta betydligt enklare än att böka sig fram inuti ett hus vilket jag valde.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Mötte just en telia fiberinstallation för första gången hos en bekant som hade problem med räckvidden på WLAN. Den medlevererade wifi-routern har ett rudimentärt gränssnitt och jag hittade inte någon möjlighet till port forwarding i den.

Räckvidden till uthus och källare löstes med Devolo DLAN enheter som jag hade med mig från Belgien. De finns knappt i butik i Sverige och är löjligt dyra här. Amazon.de rekommenderas.

I egna hus använder jag kabel till datorer och kabel till många AP för resten. Devolo i en byggnad som ej förbereddes för lan-kabel vid byggnationen.

Men kruxet för mig är att jag hittills inte begripit i vad mån det finns routerfunktioner redan i mediaomvandlaren. Telia och IP only har olika system.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

AVM har släppt fiberroutrar:

http://www.golem.de/news/ftth-per-fritz … 18902.html

de är intressanta också för att allt är inbyggt, fibern kan anslutas direkt till routern. Dessutom pågår en intressant utveckling i Tyskland där man lagstiftat om att leverantörerna inte får binda kunderna till viss utrustning i kundänden utan kunden ska kunna välja fritt. Jag talade om AVM 5490 idag med support på Voicetech som också erbjuder internet i Ip Onlys nät. Kruxet kan vara att det finns felsökningsfunktioner i de enheter som kommer först efter fiberpatchen. IP only kör inga VLAN-prioriteringar längre för folk stoppad alltför ofta i kontakterna fel. Därmed behövs inte mediakonverterns uppdelningar längre utan bara den första burken som gör ljus till tcp-ip. Och den kan då också ersättas av AVM 5490.För övrigt kan de avancerade adsl-routrarna 7390 och 7490 kopplas in som fiberroutrar via LAN1 porten enligt AVMs info. Såg just att 7390 utgått ur sortimentet.

Här är lite om det fria routervalet:

http://www.golem.de/news/freie-wahl-von … 18797.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

Mediaomvandlaren tillhör normalt KO och bör inte byggas ihop med routingfunktioner. Sen får antingen TL eller kunden koppla in vilken router den vill.

Däremot innehåller medieomvandlaren (CPE) ofta driftövervakning och felsökningsfunktioner för KO så den skall inte kunden byta ut, finns ej heller någon anledning då den skall vara helt transparent mot kund.

Det blir bara problem om man börjar blanda ihop dessa funktioner, och jag gillar inte heller KO som inte håller raka linjer i frågan.

/M

13

Sv: Alternativa fiberroutrar till ip-only.

AVM5490 som har fiberingång utöver WAN-ingång levereras av fiberoperatör i vissa länder. Kommer knappast att bli aktuellt i Sverige. Håller med om att det är bäst att skilja på övervakningsfunktionerna för fibernätet och routerfunktionerna.

I Sverige lägger man ner telenätet och går direkt till FTTH, fiber till hemmet, i högre utsträckning än i länder på kontinenten som är mer tätbebyggda och som numera har små telefonstationer så gott som kvartersvis. Dessa försörjs med fiber från centralt håll. Till kund är det sedan bara något hundratal meter telefonkabel. Det gör att man kan erbjuda flera hundra mbit/s med vectoring VDSL istället för att konsekvent skrota hela kopparnätet som i Sverige. Därmed kan en stor del av befolkningen få snabbt bredband utan det grävarbete som krävs i Sverige.

I Tyskland betraktades 4G för hemmabruk som en övergångsfas på vägen till utbyggnad av adsl/vdsl och nu även med vectoring. I Belgien tror jag att fiber till hemmet mest är aktuellt vid nybyggnation i större områden.

Jag har två vdsl abb med vectoring på två adresser i Bryssel. Fd televerksoperatören Proximus använder VLAN i sitt nät och de inloggningsuppgifterna får man som kund inte tillgång till. Deras Bbox3 kan anslutas till mediakonverter för fiber eller användas som vdsl-modem med anslutning till voip över VLAN som hos Telia. En bra grej är att man får tillgång till den rena modemfunktionen i Bbox3 och kan ansluta valfri router som t ex AVM7490 till vdsl via Bbox3 via WAN funktion på första lan-porten i 7490 eller direkt till telelinan. Då får man ut internet och TV i AVM routern och kan köra fritt vald voip-operatör. AVM har bra inbyggda voip-funktioner och därför vill jag använda den.

Men behovet av VLAN-tillgång kvarstår och därför går jag via Bbox3. Det beror på att Proximus låter en hyra femtoceller som är lokala basstationer för 3G som ger bra täckning i hemmet även om mobiltäckning inomhus är dålig i övrigt. Femtocellen ansluts via nätverkskabel till Bbox3 och sedan till telenäte via Proximus centralt. Handover till femtocellen, en liten cisco-burk fungerar mycket bra och jag slipper använda GSM-repeater som kort och gott är förbjudna. I Sverige vill Telia av okänd anledning inte använda femtocellsteknik för hemmabruk - kanske för att det kan konkurrera med deras eget voip-system.

Att 4G för stationärt bruk betraktats som en övergångsfas i Tyskland m fl märks hos AVM som nu bara har en 4G router kvar, modellen 6820, som man får komplettera för extern antennanslutning. Dock går det att använda 4G usb-modem till vdsl-routrar som 7490 men då får man inte tillgång till all den nät-info för 4G som 6820 har i likhet med tidigare 4G modem som 6840.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.