1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-07 11:28:38)

Tråd: D50 DX - antenntest

De tester som tidningen Mobil gjorde under sommaren blev ingen hit för ice nets D50 modem. Men testarna envisas med att använda modemen inne i en bil under förhållanden som förutsätter att det är nära till basstationer. Ice nets basstationer ligger glest men de når långt. Nära respektive basstation är 3G bättre (=snabbare), på långt håll är Ice bättre, under förutsättning att man använder rätt utrustning.

Ölands södra udde ligger drygt fem mil från Ice bastationer, en finns mitt på Öland och en i Karlskrona. Sedan finns det en i trakten av Vissefjärda också. Mottagna sektorer är PN 432 vilket bör vara Algutstrum. Dit är det fem och en halv mil. I övrigt var det PN 208 och 188 som kunde tas emot med bra signal, en av dem bör vara Karlskrona.

Vald testplats är 1 km norr om fyren Långe Jan. Landskapet är helt öppet och flackt, inget som ger reflexer. Kalmarsund ca 100 meter bort, är vattnet nära tror jag det kan spöka med polariseringen (gå bättre med riktantenn horisontellt än vertikalt som det ska vara).  Ju mer reflexfri omgivningen är, desto mer stabila värden på signalstyrka får man vilket behövs när man ska jämföra antenner i fält.

Utan yttre antenn är det helt dött, även om jag går upp på en liten kulle och håller upp modemet. Stämmer med täckningskartan.

Direkt på andra ytterligheten som är en 17 elements yagi drygt fyra meter upp riktat mot Algutsrum 55 km bort dvs PN432.  Det ger 85 dB signal vilket är bättre än mycket stark (88). Full speed på datan enligt debug skärmens angivelse som varierar mycket känsligt. 3072 kb/s är max. Enligt täckningskartan så är jag i kanten av täckningen med riktantenn men även där går det att få full fart om man tar i med utrustning. Det innebär dessutom att man skulle kunna befinna sig ytterligare flera mil bort och få kontakt via D50-modemet. Kartan är alltså snål.

Nästa är Carant/dialects sju elements yagi ACY7. Den är lätt att fästa på en upp till 4 meter lång teleskopisk stång köpt på Jula. Antennen väger lite och är allmänt behändig. Den ger ca 87 dB signal mot Algutrum i norr. roterar den och får 88-90 dB mot  PN 208 och sedan också signal åt sydväst 93-95 dB PN 188. Dvs jag får stark till mycket stark signal från tre basstationer mer än 5 mil bort. Vid mycket stark signal anges max överföringshastighet 3,1 mbit/s.

Byter sedan till rundstrålande. Det ska inte gå enligt täckningskartan men det gör det. Stora magnetfotsklumpen med det förlända sprötet med öppen spole ger 99 dB mot Algutsrum ställd på biltaket. Gick och skördade 450-antenner på en bilskrot häromdan, dick tag på ett förlängt spröt med sluten plastkapslad spole som var vanligt på NMT 450 tiden. Detta ger 98-99 dB på magnetklumpen. Full fart 3072 men det varierar en del.

Ställer man ned klumpen från taket ned t ex på ett bord (hade jag med mig för datorn) så blir det genast sämre.

Ibland låser en rundstrålande antenn på flera basstationer som då anges med röda siffror i debug programmet. Det ger ibland  sämre signal.

Provar värstingantennen som är ca 91 cm lång, köpt via Malux. Funkar sämre än de vanliga förlängda oavsett försök med lutning eftersom man inte kan vara säker på var max lob ligger i för vinkel till sprötet. Försöket var med magnetklumpen på biltaket.

Allgons jordplansantenn för båt var en storsäljare på 450-tiden, fästet fanns för 900 också. Sätter den på en 3,5 m lång (max) teleskopisk Gardenastång för grensåg, sprötet är Allgons med öpen spole (säljs via bl a Dialect, nu som smarteq). Ger 92-94 dB mot Algutsrum - och full fart ibland enligt data rate angivelsen. Genom att ha antennen högt så går det alltså att få god fart med en rundstrålande antenn långt utanför det angivna täckningsområdet.

Smarteq säljer ett "snedfäste". Det kan man göra till en jordplansantenn och sätta på ett spröt med öppen spole och det gav 92 dB med två basstationer anslutna.

Till Mobiras 450 telefoner modell större såldes ett böjligt spröt med BNC koax kontakt, möjligen ändmatad halvvågsantenn. Satte man ett sådant spröt 3 meter upp och fick 93-94 dB vilket fortfarande ger hygglig fart. Det var det bästa resultat jag fick med en "rak" antenn på koaxialkabeln, försöken till egen chansdesign av koaxial dipol gav sämre resultat.


Inverkan av höjd: Halverade jag höjden som en hemmajord jordplansantenn testades från 4 till 2 meter på så gick signalstyrkan från 95 till 100 dB vilket är en kraftig försämring.  Detta är ett förväntat men viktigt resultat. Basstationerna är under horisonten. Varje meter man kommer upp spelar stor roll för signalstyrkan då. Framför allt de första metrarna från marken är mycket viktiga när man är mer än tre fyra mil bort. Detta även om det inte finns någon vegetation som buskar och träd. Här var det bara gräs.

Edit: Enligt uppgift är masten vid Algutsrum 150 meter hög och den står väl 40 meter över havsytan. Därmed  torde antennen ligga precis i horisonten sedd från en  punkt vid havsytans nivå 55km bort (se tid inlägg angräckvidden för vad som begränsar räckvidden på Ice nät om masthöjder och räckvidd).  För att se 65 km behöver en mast vara 256 meter hög. Men det fanns en hel del skog som skymde horisonten några hundra meter bort vilket bör ha dämpat direktsignalen.   

Forts edit: Citat från tidigare inlägget:  Annorlunda uttryckt, de första metrarna användaren höjer sin antenn ger mest utslag - eftersom det flerfaldigt minskar behovet av höjd på basstationen.  Om jag ökar från två till tolv meter i min båt så minskar behovet av höjd på basstationen över 60 km från 175 till 126 meter.
För portabelt bruk är värt att notera att det kan hjälpa att höja antennen ett par meter från arbetsplatsen.

Den allra simplaste antennen är helt enkelt avskalad koax till 156 mm innerledare bar (en kvartsvåg) och sedan lite vanlig elinstallationskabel som fyra spretiga jordplan ca 20 cm långa. Tre meter upp och vid 94-95 dB signal gav den 0,48 ned och 0, 14 upp enligt bredbandskollen vilket ju är ett hyggligt resultat för en sladdstump i utkanten av det angivna täckningsområdet för riktantenn.

Vid ett annat test med denna enkla jordplansantenn placerad lågt gav kollen 0,2 ned och 0,05 upp vid 100 dB signalstyrka.

Redovisar några hemgjorda snikvarianter senare.

Jag hade datorn på ett trädgårdsbord av trä ca 80 cm över marken. Hade jag antennen samma höjd över marken så erhölls  ofta signaler kring 98-100 dB. Då går det långsamt. Ett resultat var 0,2 ned och 0.05 upp enligt ovan. Så slutsaten är att vill man ha bra fart långt bort så ska antennen upp. Även en rundstrålande antenn kan fungera.

Även 3G mottagning är höjdberoende, då¨ofta pga mindre signal nere bland vegetaion. Bortom horisonten är inte 3G gjort för att nå, celldesignen bygger på täthet där majoriteten bor och färdas.

På Nmt 900 tiden använde jag ett 4 meter långt teleskopande kolfibermetspö för att få upp en lätt men effektiv antenn där det var dålig täckning. Sedan satte jag ned ett maskrosjärn i marken och ställde spöt på. Denna koaxiala dipol i änden av en koaxkabel gav mycket bra resultat men cellstorleken för NMT900 var också mycxket större än för GSM/3G varför höjden spelade roll. Märktes inte minst i skärgården. Tre meter upp gav mycket bättre signal en en meter upp i en båt. Och då finns ju ingen vegetation.

Vad en resenär med D 50 modem ska använda beror väl på behoven och toleransen för att ta med sig saker. Kontentan är att detta förkättrade modem funkar riktigt bra om man inte förlitar sig på den inre förkrympta antennen. Riktanntenner finns det bra, Ice kommer med en bordsantenn men användarna skulle behöva en bra lättmonterad jordplansantenn också utöver magnetklumpen. Lämplig modell är Allgons med förlängt spröt.  En annan önskvärd portabel antenn vore just en rak variant, ändmatad halvvåg eller koaxial dipol. Diskret och lätt att hänga upp i ett fönster t ex med en sugkopp.

Mobils test är enligt min åsikt bara relevanta som jämförelse mellan 3G konkurrenterna. Ice fungerar inte likadant men man kan i själva verket vara säkrare på att få uppkoppling. En hygglig rundstrålande antenn några meter upp medger att man kör VoIP över modemet 5-8 mil från basstation beroende på antenn. Det funkar inte med GSM/3G.

Tack till Dialect Kalmar som lånat ut modemet under sommaren för test.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: D50 DX - antenntest

Vill bara tacka för din ingående analys, den hjälper många på traven vid val av mobilt bredband i glesbygd, betydelse av yttre antenn mm mm!

Jerry

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-14 17:01:15)

Sv: D50 DX - antenntest

Tack för uppskattningen

Dilemmat för den som väljer Ice är att man behöver bestämma sig för modemet eller routern. Modemet sänder med samma effekt enl. spec som routern, och det har liksom routern två antenner (faktiskt). Men eftersom man inte kan ansluta yttre antenn till tvåan så kommer man att missa ett par dB. Modemet är litet och nätt men kräver viss empati med radiovågor.

Jag menar att routern i själva verket är smidigare, för den klarar längre avstånd från basstationen innan man behöver koppla på yttre antenn för att komma upp i fart. Routerns egna antenner är nästan lika effektiva som en fast antenn på biltak. Så ställer man routern på biltaket och kör över wifi kan man vara tre-fyra mil bort från basstation. Likadant när man är i ett hus eller ett hotellrum, den fria placeringen av routern gör att man lätt får förbindelse utan strul.

Det sagda innebär också att en routerantenn funkar bra till modemet. Men utformningen är ju inte optimal för att ha den löst, så där är Ices bordsantenn välkommen.

För den som har en laptop i en ryggsäck och vill sätta sig på en stubbe i svampskogen är modemet smidigt, gärna med en enkel jordplansantenn gjord av koaxialkabel hängande på en gren. Bild kommer. Edit: Ice modemantenn är bättre och smidigare (fått testa prototyp).

Jag har två favoriter, den ena är ICe D35 router, den andra Huawei/Telias 3G router E960 med den yttre bords/magnetfotsantennen. Där E220 knappt fick kontakt funkade E960 perfekt.

Mobils reportage är missvissande eftersom det aldrig upplyser läsarna om hur suboptimerade undersökningsbetingelserna är. Allt för att det ska vara simplistiskt. Det vore kul med några case reports där kunder som har svårt att få mobilt bredband att funka testar olika lösningar. Dialect i Kalmar har sålt ett antal ACY7 yagis för Ice i sommar och de kunderna lär vara nöjda.

Disclaimer. För att inte bli beskylld för att vara partisk ska sägas att jag lyssnade på strömmande radio (BBC) på iphone under färden åtta mil utmed östra sidan till södra udden via Telia 3G. Inte ett avbrott. Så täckningen är god. Men på återvägen på den terrängmässigt knepigare västra sidan var det många avbrott och det fanns ställen där det inte var någon signal alls.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-06-04 08:44:01)

Sv: D50 DX - antenntest

Antenn för D50 portabelt. Se www.ice.no klicka på antenner.

Den lätta antenn jag fick prova sommaren 2009 finns till salu på www.ice.no
Antennen fungerar mycket bra och är ett oundgängligt komplement till d50 modemet. Den plastsugfot som antennen är försedd med lossnar direkt, jag sågade bort den och bytte ut den till en sugfot från en lös backspegel som har den nödvändiga spaken för att åstadkomma sugeffekten.

En stor fördel för protabelbruk är att sprötet är mycket flexibelt och att antennen är myclet lätt (ingen fotklump i metall).

Priset är mycket bra, 99 NOK. NU gäller bara att se om den går att köpa i Sverige elle via norska Ice.

Edit: Efter kontakt med Net1 har jag fått besked om att antennen till D50, som de kallar bordsantenn, kommer i stor leverans planerad till mitten av juli.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: D50 DX - antenntest

jonasolof skrev:

Antenn för D50 portabelt. Se www.ice.no klicka på antenner.

Den lätta antenn jag fick prova sommaren 2009 finns till salu på www.ice.no
Antennen fungerar mycket bra och är ett oundgängligt komplement till d50 modemet. Den plastsugfot som antennen är försedd med lossnar direkt, jag sågade bort den och bytte ut den till en sugfot från en lös backspegel som har den nödvändiga spaken för att åstadkomma sugeffekten.

En stor fördel för protabelbruk är att sprötet är mycket flexibelt och att antennen är myclet lätt (ingen fotklump i metall).

Priset är mycket bra, 99 NOK. NU gäller bara att se om den går att köpa i Sverige elle via norska Ice.

Edit: Efter kontakt med Net1 har jag fått besked om att antennen till D50, som de kallar bordsantenn, kommer i stor leverans planerad till mitten av juli.

Hos Svenska eller Norska Net1?

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-13 20:07:38)

Sv: D50 DX - antenntest

Hos svenska Net1, inte hos Ice.no.

Kolla med Net1 support i mitten av juli om du har problem med signalnivån på D50 modemet så kanske de ger dig en antenn.

Fick mailsvar från ice.no att de ej ville sälja antennen utanför Norge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-13 20:06:59)

Sv: D50 DX - antenntest

Enligt uppgift har Net1 erbjudit sig att bjuda på bordsantenn om kunden är missnöjd med D50's prestanda. Enligt uppgift från Net1 i maj skulle antennerna levereras i juli. Jag fick pröva en prototyp och kan bekräfta att det är en mycket smidig och effektiv antenn. Dessutom svaret på önskan om antenn att stoppa i ryggsäcken som en tidig trådskapare kom med, Har inte ringt support för att kolla om antennerna verkigen nu finns tillgängliga.

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=31819

Det är för övrigt inte en bordsantenn utan en extremt lätt ca 40 cm lång antenn med ett ställbart sugkoppsfäste i foten. Vill man smacka fast den på ett bord går det naturliogtvis bra, annars på ett fönster eller hängande från en gren eller vad man vill.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.