1

Tråd: Behöver hjälp med val

Hej!

Det är så att jag ska börja plugga på distans och måste därför ha bredband här ute på landet. Problemet är att jag inte kan bestämma mig.

Det jag "vill ha" är ju ett STABILT bredband, då jag kommer ha live-föreläsningar och det är ju inte kul om det kopplar ner sig.

Hur bra är ICE egentligen? Funkar det utan för mycket "meck"?? Jag sitter på en Macbook och jag har tydligen cirka 5 mil till närmaste mast.

Valen står mellan ICE, 3 och Telenor, (då telia har gräns på 5GB, vilket snabbt fylls upp i och med att jag har videoföreläsningar (synd, då jag kommer upp i 1,2 Mbit med iphonen som mobilt modem).

Egentligen har CSIT någon radiolänk-lösning här, men den är "full", så där kommer jag inte in, vilket är synd, då de har 2mbit både upp och ner...

Nackdelen med 3 och Telenor är att här i mitt område har de bara 0,4mbit än sålänge, men att de ska bygga ut den 15:e oktober (men i våras sa de, någon gång mellan april och juni, sedan juli, sedan september........). När de väl byggt ut ska de ha 3,6mbit här i krokarna.

Jag har endast 4 kilometer till närmaste Tre/Telenormast.

Jag måste ha en router också, då jag vill kunna koppla in flera datorer/tv-spel osv i samma nätverk och då fungerar ju ICE´s router bra antar jag, sen finns det ju till Tre och Telenor också, men de vet jag inte hur bra de funkar.

Så nu behöver jag alltså er hjälp kära forummedlemmar. Jag vet att jag lägger detta inlägg i ICE-delen, men tråden får flyttas dit den passar bäst om moderator tycker så...

Jag hoppas ni kan hjälpa mig,
Tack på förhand,
Kosse

2

Sv: Behöver hjälp med val

Tja jag har hoppat runt bland några olika först Telia som jag tyvärr inte fick en public ip av så det funkade inte av den anledningen att köra en kamera från stugan, dessutom kom jag aldrig upp i några svindlande hastigheter , sedan provade jag tre , deras mast har jag inom synhåll men likväl så var det en massa avbrott under dygnet så jag fick hålla på och starta om router m.m om och om igen, och ungerfär Telias speed så jag gav upp och hoppade till ice.net
Tänkte att man kan ju testa dom har ju en test period
Ice utnyttjar ju tv master och i mitt fall ligger dom bakom berg på ca 3 mils avstånd så jag har ingen super signalstyrka och ligger på ca 2-2,2 mbit in och 1,2-1,5 ut enl tptest och hittils inte ett avbrott så jag är supernöjd
Dock har jag ett tidur som släcker routern nattetid när jag inte befinner mig i stugan själv för att spara lite eftersom jag har "mellanpaketet".
Så totalintrycket för mig är helt ok

3

Sv: Behöver hjälp med val

OK, tack "risön".

Någon mer som har tips/råd?

4 Senaste redigerad av jonasolof (2009-08-28 09:42:58)

Sv: Behöver hjälp med val

Dialect brukar låna ut router så du kan pröva. Sätt routern högt för test och använd wifi för koll.

Fem mil är långt och signalerna från dig blir svaga vid masten såvida du inte använder riktantenner. med bra signal går farrtn upp. Dialect har tex ACY7, sju elements yagi. Tror att infoferenda har en ännu längre riktantenn. Kör gärna en stor på ena kontakten (RX/TX) och en liten på lilla (mittåt, den lilla antennen kostar bara hundringen mindre än den stora. Jag skulle använda två stora, några meter ifrån varandra - eller en vertikalt och en horisontellt på samma mast. en annan variant är att ha riktantenn på rx/tx kontakten och en rundstrålande jordpaln på rx kontakten men det tror jag inte är optimalt, det finns mer om detta i trådar. Hr du fem mil till närmaste mast bör det inte vara mycket längre till näst närmaste. Det kan löna sig att ha en riktantenn mot vardera. 

Infoferenda 12 el. yagi:

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 12dbi.html

Vid fem mils avstånd spelar också topografin in. Ligger du i en dalsänka kan berg skymma masten. Nästa sak är om du beinner dig i max för en av de tre sändarloberna från masten eller i minimum mellan två lober. det ser du på iCe nets karta, ställ in på inomhus med modem så ser du de mörkgröna loberna för max signal.

Jag tror att det kommer att funka så vida inte topografin är för knölig. Bra är att signalen brukar vara stabil och det låter inte som om många användare belastar den mast du vill ansluta till. Men det är inte säkert att du kommer över 1,3 mbit/s ned. Frågan är om det räcker för distansundervisningen.

Du kan använda iPhonens bredbandskoll app över wifi till routern för att kolla fart. Signalen är mycket stabil, jag kör strömmande radio i bilen över D35 router och iphone, BBC, countrystationer i USA osv.

Var är landet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av kosse (2009-08-28 10:21:52)

Sv: Behöver hjälp med val

Jag bor på Torsö i Mariestads kommun och just nu fungerar inte ice.nets täckningskarta... Verkar dock lite omständigt med TVÅ antenner, men det kanske räcker med en. Jag vet andra som kör här på torsö, på ungefär samma avstånd som jag och de är tydligen nöjda (enligt radiohandlaren i stan).

Edit: Nu hoppade visst ice.nets täckningskarta igång igen, och enligt den har jag 1,7 mil till närmaste station, och har "täkning inomhus" enligt den kartan.

Då borde det väl ändå gå?

Tack för svaren ovan förresten, alltid skönt med forum som vet hur man gör.  smile

6

Sv: Behöver hjälp med val

Det som är fiffigt med ice:s router är att den även går på batteri så man kan springa runt tills man hittar en plats som är ok
Jag har bara gått runt tills jag hittade en plats där alla lampor är gröna, funkar även om signalstyrkan sjunker tills att lampan lyser "orange";)
Det enda smolket i glädjebägaren är väl hur ice har det med ekonomin men densom lever.....

7 Senaste redigerad av jonasolof (2009-08-29 08:27:20)

Sv: Behöver hjälp med val

Det räcker med en antenn men som tidigare inlägg av andra visat ökar farten med två antenner. Dessutom har man backup om en basstation skulle bli hårt belastad.

kosse: Där du bor med 1,7 mil till bassstationen, delvis över vatten, får du signal med bara routerns egna antenner. Men det blir stabilare och bättre med en riktantenn. Fråga efter ACY7 på en Dialectbutik. den lokala dialectbutiken i Kalmar har sålt flera ACY7 i sommar till ice net användare och de har alla varit nöjda. Jag testade en med gott resultat, se min tråd om antenntest. Du behöver inte bättre signal än -88 dB mätt i debug mode, det är mycket stark signal.

Skälet till att jag rekommenderar ACY7 är att den kan monteras på mast vid änden av antennbommen, bakom reflektorn, vilket gör det enklare. Antennen är lätt. De längre antennerna måste nog fästas vid mast på mitten av bommen och det blir inget kul för en vertikalt polariserad antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Behöver hjälp med val

Jag valde Tre. De ska tydligen bygga ut masten där jag sitter (den är cirka 3 km bort) till 3,6mbit, så jag tror det är bättre.

Men jag ska låna ICE och testa, då blir det med en sån fönsterblecksantenn, det får de tydligen bra mottagning med härute ju.

Nackdelen med ICE är ju att de är 150 spänn dyrare per månad än Tre, (fattig student).

Tack för hjälpen ovan, och om det är någon som har något mer att tillägga... feel free to do so...

9

Sv: Behöver hjälp med val

Vad är en fönsterblecksantenn?

Får du bra fart med 3G och ska ha en fast installation skulle jag också välja det billigare alternativet. Jag håller på Ice för att det funkar överallt. men använder 3G där det funkar om det är för mer än tillfällig uppkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Behöver hjälp med val

Hej,
JAg vet inte riktigt vad det är för en antenn, en svart (hehe), som man fäster med magnet på fönsterblecket.

Jag har som sagt valt tre, men tycker att det strular, ibland kommunicerar det inte med "masten" antar jag (då jag får, "kopplade ner för du fick inga svar" typ), vilket är riktigt irriterande, tror jag ska testa ICE ändå.

Någon som vet om man kan teckna sig 12 månader? enligt deras hemsida är det 24 månader som gäller (iallfall kan man inte beställa något annat)

11

Sv: Behöver hjälp med val

Funkar om fönsterblecket är av järn alltså. det är den stora magnetfoten som funnits på marknaden i tjugo år tror jag. Säljs nu av smarteq efter diverse företagsuppköp.

Fick besked av Ice att de nu testar en portabelantenn inte har magnetfot.

Bara som ett allmänt tips till andra: För ett par hundringar mer köper man den mindre riktantennen och får då genom riktverkan en renare signal från basstationen - och säkrare hög fart vid stationär användning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Behöver hjälp med val

UPDATE!!!

Jag har nu beställt Ice.net, 3 är ju totalkasst. Iallafall där jag bor.
Jag har beställt sånt "familjepaket" med D35, hoppas det ingår någon slags antenn där, annars får jag köpa mig en om det behövs.

13

Sv: Behöver hjälp med val

Det ingår två antenner. Men den apparaten kommer ju att stå inomhus. Får du inte full speed så köper du en riktantenn. En annan lösning är att skruva loss ena antennen (den med RX/TX lapp) och sätta den vid ett fönster. Den antennen är riktigt effektiv även magnetfotsklump med spröt med öppen spole är några dB bättre. Riktantenn, t ex ACY7 är mycket bättre.

Eller så sätter du bara D35 i ett fönster som vetter mot basstationen. Du kan ansluta datorn med wifi eller nätkabel. Ta bort batteriet, det förstörs av att inte användas. använd det lite då och då.

skruvar du loss befintlig antenn får du skaffa en TMC /FME adapter till varje ände av kabeln. Ska en dialect-butik kunna hjälpa dig med.Finns annars på Elfa.se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.