76

Sv: Open loop MIMO

Vitsen med riktantenner är ju att man både vill skärma oönskade interfererande signaler men också att man vill få upp nivåerna på både utgående och inkommande signal. Att då "offra" största delen av fördelarna med en eller två riktantenner genom att placera dem inomhus känns inte direkt logiskt - om man av någon anledning inte vill gömma den/dem. Om skillnaden i transmissionshastighet är försumbar med antennen ute eller inne kan en av anledningarna vara att förlusterna i en dålig antennkabel tar ut vinsten med antennen utomhus - givet att man måste ha (något) längre kabel vid utomhusplaceringen. När såg man en uppgift om en antenns nettovinst med ansluten kabel (särskilt om den - vilket Gud förbjude - har fast kabelanslutning) i reklamen för en viss antenn ??

Skillnaden mellan den i och för sig väldigt bra R-90:an (Net1:s sannolikt bästa router någonsin) med CDMA rev. B och dagens (olika !) routrar för LTE 450 är stor - och stavas MIMO. Även med CDMA ökade transmissionen vid användning av dubbla antenner men då genom diversitetseffekter. Den ökningen var dock ganska liten jämfört vad man kan få vid optimerade antennlägen och diversity + Mimo på LTE.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

77

Sv: Open loop MIMO

Man kan inte bara titta på RSRP och säga att om värdet ändrar sig föga så spelar det ingen roll om antennerna är inne eller ute. Visserligen kan LTE hantera reflexer, men inne i ett rum kan mängden reflexer sänka kommunikationshastigheten ibland utan att det syns på RSRP och SINR. Man behöver kunna läsa bitfel BLER och CQI för det - eller bara testa fart. Dessutom ska upplänken fungera bra också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

78

Sv: Open loop MIMO

Back in business! Det här var siffrorna i morse. Det är under någon timme när endast jag och Tomten var vaken. Jag är här tillbaka på hastigheter på dryga 10 Mbit.

Något jag reagerat på är att både RSRP och SINR försämras under dagarna. Det blir alltid sämre ju längre dagen lider. Och det har gällt alla dagarna sedan i måndags, oavsett en eller två externa antenner eller med bara de medföljande spröten. Hur fort försämringen går och hur stor försämringen är är väldigt olika... Är det så här för alla er som kör Net1?

RSRP     -91 dBm
RSRQ     -12 dB
RSSI     -74 dBm
SINR     16 dB
Tx Power     21.0 dBm
Localization     282
MIMO     Closed loop MIMO

79

Sv: Open loop MIMO

Job skrev:

Back in business!
---snip---
Något jag reagerat på är att både RSRP och SINR försämras under dagarna. Det blir alltid sämre ju längre dagen lider. Och det har gällt alla dagarna sedan i måndags, oavsett en eller två externa antenner eller med bara de medföljande spröten. Hur fort försämringen går och hur stor försämringen är är väldigt olika... Är det så här för alla er som kör Net1?

Tänker det är 'ganska normalt' på en söndag,...(?) även jag har lägre fart då, till trots av att min antenn hänger ute,...

Tror den lägre hastighet hänger ihop med den kund-typ Net1 har på den aktuelle mast,...(?)
folk kör helt enkelt mer data när dom är hemma, och är vakna,...(?)
(och varför inte,... dom har ju betalt dyrt för tjänsten)
<ole>

80

Sv: Open loop MIMO

Så både RSRP och SINR påverkas av hur många som är uppkopplade mot masten?

81

Sv: Open loop MIMO

Nja, där kan väl alltid vår båda för och nackdel med antenn inne, Vox pekar på nått som jag inte ens tänkt: att 'dölja',... för skattmasen, Ex och den där 'kompis' som vi lånade en 20ar av för länge sen,... alla kunna ju tro att man nys haft lite tur på travet eller så,...(?)

Sedan vill man ju ej heller framstå som 'skrytig',...!
(den hänger ju trots allt ut mod vägen, där alla ser)

Vad som jag dog först tänkte på var ju förstås ren lathet,... vi får ju alla medge att hänga upp antenn ÄR, och kräver, ett visst jobb, stegar och verktyg skall letas fram, och det kan vår mitt i vinter samt kallt ute,... och så var det i just mitt fall, så körde ett 1/2 år med antenn inne,...

Bra argument för att hänga upp antenn ute tycker jag skulle vår när folk som kommer på kaffe börjar hänge keps och ytterkläder på antenn eller frågor som: "har du nyligt varit på Louisiana?" eller ställer mycket frågor omkring modern jazz-konst,...

Fast ju mycket enkelt om man har en ute och en inne att enbart byta kontakt i router för att se vilka skillnad det blir,...

Mycket här på forum är om 'förväntningar',... ofta läser man som kommentar:
"du kan lätt öka till dubbelt hastighet om du har extern, 2 extern, eller flytta den/dom utomhus"
Och visst är det helt rätt, teoretisk,... praktisk kan det dog vår en helt annan sak,...(?)

Det värsta jag minns var när en stacka jävel med 2Km, (2000m), till masten fick rådet att skaffa dubbla yagis,...! (nått halvår sen)

ja ja,... fast eftersom jag inte vill framstå som 'fårklämt' eller 'blyg' ju på något sätt då får väl alla titta på min antenn:
PunBB
<ole>

82

Sv: Open loop MIMO

När jag nyinstallerade mina både 12-elements yagi för LTE 450 hade jag förväntningar. Det visade sig också vid installationstesterna att skillnaden mellan att köra med en och två antenner var nästan dubbla hastigheten - både DL och UL - trots drygt 40 km till bassstationen. Fast då har jag både olika polarisationsplan och rejäla kablar med extremt låg förlustfaktor. Så i det här fallet överensstämde både de teoretiska förhoppningarna och den krassa verkligheten helt och fullt ! Sedan är det ju svårt att bygga upp förväntningar om man inte har lite bakgrundskunskaper - vad skall man då bygga förväntningarna på ?
Är bredbandsuppkopplingen inklusive VoIP-telefonin viktig/kritisk i alla väder är det nog ganska självklart att man försöker krama ur maximum med hjälp av en bra router, bra kablar, bra antenner och väldigt mycket jobb utan att snegla på varken skattemasen eller en okunnig omgivning. Om jag däremot inte är beroende av uppkopplingen behöver man självfallet inte lägga ner varken tid eller pengar på projektet.

Som gratisbonus om man genomför projektet får man en massa nya kunskaper; ungefär som när en av mina lärare delade ut boktitlar som vi gröna studenter skulle läsa in till en tentamen och det visade sig att en av böckerna var på flamländska ! Försynta protester om att vi inte kunde flamländska möttes med professorns lätt höjda ögonbryn, roade ögon och den raka kommentaren: "då lär ni er så mycket flamländska att ni kan läsa boken" - ytterligare snack var onödigt, vi tog oss igenom boken.  Den kulan visste var den tog.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

83

Sv: Open loop MIMO

Svar 1: Det finns inget rimligt skäl varför RSRP ska ändras med belastning. Jag har sett  SINR men framför allt RSRQ ändras vid kraftig belastning. De förändringar ni ser under dagen i de båda värdena skulle jag vilja ha kommenterade av tekniker hos Net1

Till Vox: Bra professor. En kompis som är lantbrukare på Öland köpte en Volvo BM lastmaskin begagnad från Nederländerna. Han klämde bruksanvisningen på holländska själv. När jag läste medicin fick vi läsa in en jättebok i anatomi om 700 sidor på tyska. Sedan var det lite franska någon gång också. Sidokunskap är också kunskap.

PS det finns nog ingen universitetslitteratur på flamländska. Allt bör vara standardholländska även om boken är från belgiska Flandern. Ik weet want ik woon in Belgïe maar niet in Flanderen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.