76 Senaste redigerad av idgforum (2016-02-14 09:00:31)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Räknade på hur mycket data jag gör åt sedan jag fick fiber.  Mäts i Routern. Genom wan har det transporterats ungefär 1 400 GB/månad nerströms (2 GB/timme). Vet inte om IP-TV går in i den beräkningen. Sambon ser mycket lite på TV som inte är streamad från datorn eller Apple TV, nuförtiden.

Känns ganska mycket då under 10 timmar/dygn blir det 4 GB/timme.

77

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Helt klart går vi mot ett A och ett B-lag i Sverige då det gäller förbrukning och förbrukningsvanor. 1400 GB/månad är en näst intill obegriplig förbrukning för många B-lagare med Mbb som kvider inför en uppgradering till Win10 (det är inte jag - som föredrar gamla Win7 !) och vilka sannolikt aldrig kommer att få tillgång till fiber av praktiska (glesboende) eller ekonomiska (25 tkr kan vara mycket pengar) skäl. Någon större hänsyn till denna icke urbana minoritet finns knappast varken hos tjänsteleverantörer eller mjukvaruproducenter vilket på lite sikt kan bli mycket problematiskt. Om vi antar att det fasta marknätet för TV så småningom släcks ned - principiellt analogt med demonteringen av kopparnätet - då accentueras problemen. Att ersätta de ringa bandbreddskraven för telefoni med VoIP över t.ex 4G är en enkel, oproblematisk och vällovlig åtgärd men att flytta över strömmande media till Mbb i stor skala blir en mer hårdtuggad bulle.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

78

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Inte är det nödvändigtvis glesbygden som hamnar i B-laget. Tvärtom var Västerbotten bland de första att bygga ut fibernät.  Men jag har hört "förorts"människor klaga över att ingen bryr sej om dem. Och i vår lilla by har vi kört med fiber i snart 12 år.  Och billigt blev det.

79

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Bygrupperingar är nog inte problemet utan - sedan skiftena - friliggande och utspridda gårdar med kanske 1 km inbördes avstånd (ofta pga stora odlingsarealer) som inte är ovanligt i t.ex de västgötska fullåkerslandskapen. Där kan det bli "dûrt" som västgöten säger....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

80

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Bygrupperingar med mindre än 30 hus struntar Skanova totalt i, åtminstone på Öland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81

Sv: Nöjd Kund med fiber?

En kilometer är ingenting om man kan ploga ned kabeln. Vi körde ned fiberkabel för 10 kronor metern ! Då byggde vi egen kabelplog och körde med egna traktorer men det har man ju i glesbygden. Det som behövs är litet energiska tag (och att man inte blir att vänta på att "nån annan" fixar det). Västerbottningarna tog tag i det och nu har de fibernät. Vi tog faktiskt modell av dem.

82 Senaste redigerad av jonasolof (2016-02-14 23:43:30)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Energi hjälper inte om Skanova struntar i "småkunderna" och vägrar erbjuda en kopplingspunkt fast de lägger fiber för ett stort antal hus i närheten som dock ligger tätare tillsammans. det gick inte ens att få telefonkontakt med Skanova eller Telia för att diskutera saken. Kontaktnummer hölls hemliga trots att jag var på möten. Sabotage mot regeringens bredbandspolitik.

det låter bra att de vill ta över fibreföreningars nät. men de ville inte ens tala om saken.

https://www.skanova.se/fiberforening.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

83

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jo, problemet med anslutningspunkter är stort. Nu diskuterar man i Finland en lag eller förordning som tvingar de stora operatörerna att erbjuda anslutningspunkter till alla fiberföreningar. Liksom att fibernäten öppnas för konkurrens. Efter att regeringens Bredband 2015 misslyckades kapitalt så inser till och med ministeriet att systemet måste ändras.

84

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Det vore bra med en referens till diskussionen om lag på möjligheten att ansluta och ministetiete konstaterandet att Bredband 2015 misslyckats. Jag skulle vlja skriva ett inlägg i saken i lokalpressen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

85

Sv: Nöjd Kund med fiber?

En bra artikel om eländet har Max Nyberg skrivit i tidningen Östnyland den 14 januari 2016. Han vet en hel del. Jag har pratat med honom flera gånger. Artikeln handlar om situationen i Mårtensby nära Borgå men det intressanta är intervjun med ministeriets tjänsteman.

https://drive.google.com/file/d/0BwPGq2 … sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0BwPGq2 … sp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0BwPGq2 … sp=sharing

Den tredje sidan är viktigast men jag satte ut hela artikeln (ett uppslag).

Mina diskussioner med diverse tjänstemän kan inte dokumenteras och ännu finns inge officiella förslag mnen jag vet att kommunikationsminister Anne Berner funderar på nya åtgärder i frågan.

(Hoppas länkarna till Google Drive fungerar)

86 Senaste redigerad av plun (2016-02-16 20:05:25)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Räknade på hur mycket data jag gör åt sedan jag fick fiber.  Mäts i Routern. Genom wan har det transporterats ungefär 1 400 GB/månad nerströms (2 GB/timme). Vet inte om IP-TV går in i den beräkningen. Sambon ser mycket lite på TV som inte är streamad från datorn eller Apple TV, nuförtiden.

Känns ganska mycket då under 10 timmar/dygn blir det 4 GB/timme.

Jo vad gör du lavinen av GB....?   smile  wink

Kollade hur det ser ut i min router och 2016 ser det ut så här:

http://imgur.com/CSbv0Y5

189GB ner och bland det är det några C-morefilmer och ett aktivt allmänt nyttjande.

En till intressant sak är hur lite man egentligen nyttjar av en uppkoppling, bara därför ska jag höja till en 250 Mbits uppkoppling smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

87

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Tack nhu för länkarna som fungerade, Intressant man inte tog emot elbolagets erbjudanden. Dilemmat är att regeringen anger en politisk målsättning om bredband åt nästan alla men sedan inte sätter upp några styrmedel för att t ex tvinga fram smarbete med elbolag och kommuner. Inom ramen för regeringens policy kan vinstinriktade aktörer som Telia härja fritt och plocka ut de bästa områdena för fiber utan hänsyn till att de som inte får vara med hamnar i kraftigt ekonomiskt och organisatoriskt undantag. Telia har ett janusansikte - uppåt är de så angelägna att vara med och uppfylla visionen. Nedåt räcker de lång näsa och säger implicit, att vi skiter i er för ni är inte tillräckligt lönsamma. Och der är vi som bestämmer kriterierna för lönsamhet så att vi får snabbast payback. Vi vill inte ha med småfolket att göra, kom inte och tjata om anslutningspunkter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jo jag bor ju i en kommun där just energibolaget bygger det mesta av nätet. "Priset" är att de också vill vara den som förmedlar tjänsterna, prissättningen speglas sedan mot de ledande operatörerna, Telia, BBB.

http://www.gavlenet.se/kampanj/

Angående Telia så måste de ju på något sätt gå med vinst och det måste ju vara staten som ser till att en glesbygd får del av bidrag och det verkar ju vara något trögt, sen måste det ju till arbete av de som bor i en glesbygd för att få en rimlig kostnad.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

89

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Ogilla inte gävlenet, deras granne sandnet tog 10x så mycket betalt för /100 av bandbredden...
Gävlenet vägrade konkurera med sandnet "på deras område" för 10år sedan eller vad det var.

För mig det var typ 0.5 mbit för 700kr eller dyl.
Då ingick 700mb trafik quota.
Var jag vet, fick dom inga kunder i det nätet, och så vitt jag vet är det skrotat nu.
Siffrorna är jag ej 110% på som telia kallar det.
Men principen är jag 100% säker på.
wink
Mbb var redan då snabbare och billigare, så dom fick detta och en dovado router istället.

90 Senaste redigerad av idgforum (2016-02-22 18:49:20)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

plun skrev:
idgforum skrev:

Räknade på hur mycket data jag gör åt sedan jag fick fiber.  Mäts i Routern. Genom wan har det transporterats ungefär 1 400 GB/månad nerströms (2 GB/timme). Vet inte om IP-TV går in i den beräkningen. Sambon ser mycket lite på TV som inte är streamad från datorn eller Apple TV, nuförtiden.

Känns ganska mycket då under 10 timmar/dygn blir det 4 GB/timme.

Jo vad gör du lavinen av GB....?   smile  wink

Kollade hur det ser ut i min router och 2016 ser det ut så här:

http://imgur.com/CSbv0Y5

189GB ner och bland det är det några C-morefilmer och ett aktivt allmänt nyttjande.

En till intressant sak är hur lite man egentligen nyttjar av en uppkoppling, bara därför ska jag höja till en 250 Mbits uppkoppling smile

Har alttså 1000/1000. Och istället för att köpa fler hårddiskar avinstallerar jag ett spel jag inte spelar ofta och tankar hem det med Steam när jag får lust (nya spel har ju blivit enormt stora nuförtiden). Brukar bli en väntan på högst 10 i värsta fall15 minuter.

Kunde inte låta bli att filma när jag installerar ett spel från Uplay samtidigt som sambon sitter och kollar HD-film på Netflix och jag också kollar 4K på YouTube. Gör åt en månads 4G Quota på några minuter.
Se den färska filmen: https://youtu.be/QtPt0_G1obc

91

Sv: Nöjd Kund med fiber?

G-Man skrev:

Ogilla inte gävlenet, deras granne sandnet tog 10x så mycket betalt för /100 av bandbredden...
Gävlenet vägrade konkurera med sandnet "på deras område" för 10år sedan eller vad det var.

För mig det var typ 0.5 mbit för 700kr eller dyl.
Då ingick 700mb trafik quota.
Var jag vet, fick dom inga kunder i det nätet, och så vitt jag vet är det skrotat nu.
Siffrorna är jag ej 110% på som telia kallar det.
Men principen är jag 100% säker på.
wink
Mbb var redan då snabbare och billigare, så dom fick detta och en dovado router istället.


Ogillar GavleNet för att det inte är ett öppet stadsnät, puckat tycker jag iaf.

Sandnet i grannbyn Sandviken lever och byggs ut.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

92

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Discover skrev:
G-Man skrev:

Ogilla inte gävlenet, deras granne sandnet tog 10x så mycket betalt för /100 av bandbredden...
Gävlenet vägrade konkurera med sandnet "på deras område" för 10år sedan eller vad det var.

För mig det var typ 0.5 mbit för 700kr eller dyl.
Då ingick 700mb trafik quota.
Var jag vet, fick dom inga kunder i det nätet, och så vitt jag vet är det skrotat nu.
Siffrorna är jag ej 110% på som telia kallar det.
Men principen är jag 100% säker på.
wink
Mbb var redan då snabbare och billigare, så dom fick detta och en dovado router istället.


Ogillar GavleNet för att det inte är ett öppet stadsnät, puckat tycker jag iaf.

Sandnet i grannbyn Sandviken lever och byggs ut.

Ja,
Öppna nät är bäst som tex Sollentuna stadsnät, var bland de första jag provade som var öppet.

Det är som mobiloperatörer som spärrar sip i android, vissa mobiltillverkare gör detta även standard tex LG.
Uselt i båfa fallen.
wink

93

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Discover skrev:

Ogillar GavleNet för att det inte är ett öppet stadsnät, puckat tycker jag iaf.

Sandnet i grannbyn Sandviken lever och byggs ut.

Njau....

Det här är en komplicerad fråga och Telias sk öppna nät är ju ett stort skämt eftersom de skor sig på sin egenägda kanalisation och tar sedan fullt betalt.... smarta de där Telianerna smile .

GavleNet ägs ju av Gävle Energi och jag själv är inte ett dugg "röd i själen", flera andra framstående kommuner som Tokholm, Uppsala, Linköping mfl sålde ju ut sina nät och det får de surt betala nu efteråt.

Oavsett partifärg så är de flesta nöjda med Gävle Energi och hur företaget drivs.

Sen eftersom alla företag måste gå ihop idag så ser jag en vinning i att en nätägare även kan vara den som serverar tjänsterna  (förutom då Telia som jag inte litar på för fem öre), en kommunal aktör kan då mycket väl vara bådadera.

Gavlenet levererar då en förstklassig tjänst och sedan i somras har det fungerat klockrent.

I år går de då ut mycket stort och områden med för lite intresserade får nu ut fibern ändå ser det ut som inkl ett rimligt pris.  Prissättningen för tjänsterna följer då de ledande operatörerna.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

94

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Mjaa, vad betyder "öppet nät" ?  Det finns tydligen mycket olika åsikter om den saken. Likaså vad som är en "tjänst".

Enligt min mening bör ett nät vara DUMT, dvs. det skall enbart flytta paket. Och det är ingen tjänst. Tjänster är det som finns inne i paketen och det skall kunden komma överens med tjänsteleverantören om som skall finnas utanför nätet helt och hållet. Nätoperatören skall inte alls blanda sej i det. Alltså skall de nuvarande operatörerna (speciellt Telia) spjälkas upp.

Sedan ser jag ingen nytta av att kunna välja nätoperatör ifall tjänsterna är avskilda. Då väljer nätoperatören den billigaste anslutningen till Internet och därmed basta. Abonnenten skall inte behöva blanda sej i det. Det är skenkonkurrens.

Som det nu är så är tyvärr operatörerna en blandning av nätoperatörer och tjänsteleverantörer och det är inte alls bra.

Vi har enbart en nätoperatör, dvs. vi väljer den billigaste anslutningen till Internet. Därefter får var och en skaffa sej de tjänster han vill. Vi blandar oss alls inte i den saken.

95

Sv: Nöjd Kund med fiber?

plun skrev:
Discover skrev:

Ogillar GavleNet för att det inte är ett öppet stadsnät, puckat tycker jag iaf.

Sandnet i grannbyn Sandviken lever och byggs ut.

Njau....

Det här är en komplicerad fråga och Telias sk öppna nät är ju ett stort skämt eftersom de skor sig på sin egenägda kanalisation och tar sedan fullt betalt.... smarta de där Telianerna smile .

GavleNet ägs ju av Gävle Energi och jag själv är inte ett dugg "röd i själen", flera andra framstående kommuner som Tokholm, Uppsala, Linköping mfl sålde ju ut sina nät och det får de surt betala nu efteråt.

Oavsett partifärg så är de flesta nöjda med Gävle Energi och hur företaget drivs.

Sen eftersom alla företag måste gå ihop idag så ser jag en vinning i att en nätägare även kan vara den som serverar tjänsterna  (förutom då Telia som jag inte litar på för fem öre), en kommunal aktör kan då mycket väl vara bådadera.

Gavlenet levererar då en förstklassig tjänst och sedan i somras har det fungerat klockrent.

I år går de då ut mycket stort och områden med för lite intresserade får nu ut fibern ändå ser det ut som inkl ett rimligt pris.  Prissättningen för tjänsterna följer då de ledande operatörerna.


Vi är båda Gävlebor. Jag har inget emot Gävle energi, jag tycker det är skitbra att det ägs av kommunen, vinsten stannar ju i stan istället för i t.ex Fortums fickor och kommer inte oss Gävlebor tillgodo.

Jag köper t.ex all min el från Gävle energi.

Men, jag gillar inte att man inte kan välja bland flera operatörer i GavleNet, jag skulle vilja ha Telia då jag då får lägre pris på det mobila bredbandet, nu kör jag enbart mobilt bredband då Gavlegårdarnas fibernät är för instabilt, för mkt driftstörningar.

Sedan kan jag inte välja Telia i Gavlegårdarnas fibernät, fast Telia äger bolaget som sköter om bostadsbolagets nät.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

96

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jo men poängen är ju att man har någon som förser en med en IP-adress samt en banddbredd, egentligen inget märkvärdigt och en enkel teknisk utmaning. Eftersom det är enkelt så vad konkurrerar man med egentligen? Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det blir brist på backbone igen som man kan pressa priserna på genom att vara stora.

Eftersom det är små marginaler så fick tex Gavlenet inte även vara operatör så kanske marginalerna försvann och man byggde inte ut nätet mer.

Angående mobila bredband så krävs det ju gigantiska investeringar för att bygga upp en sådan infrastruktur så det är inget för en liten aktör.

Jag är ganska säker på att Gavlenet även tittat på de nya koncepten som kommer typ Airmax.

https://www.ubnt.com/broadband/

Här får man mycket mer rimliga invetseringar för att förse mer isolerade områden med bredband.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

97

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Öppna nät, tänk på hur det "öppna elnätet är" från 15öre kw på 90 talet kommun ägt som gick med vinst( inkl allt)
Till idag tex ocker HSB svin priser 1.5kr kw, köpte lokal nätet i fastigheterna och boende kan ej fritt välja el leverantörer, konstigt att inte politiker reagerar på hur vissa bolag sätter konkuransen medvetet ur spel, tex gör telia lika.
Troligen gör mobiloperatörerna samma sak när samtalen flyttas från mobilnätet till ip.