1

Tråd: Konstiga problem

Hej!
Är ny på Net1 och har lite konstiga problem.
Får väldigt låg hastighet ner trots jag har deras riktantenn, ligger oftast runt 1-3 mb men drygt 4 upp under dag och kvällstid.
Testade nu vid 5 på morgonen och då får jag ca 10-11 mb vid 10 tester.
Har talat med deras support och de tycker jag borde ha runt 10 - 15 mb med tanke på att jag har 4 staplar i styrka på modemet.
De har dock ingen lösning åt mig och tycker jag skall vänta på att de uppgraderar sina master kvartal 1.
Någon som har några tips?
Har även provat att rikta mot 2 alternativa master med ganska exakt samma resultat.

Tacksam för hjälp.

2

Sv: Konstiga problem

Du är inte ensam.
http://m3.idg.se/2.1022/1.647623/storst … yText=net1

3

Sv: Konstiga problem

Min erfarenhet av Net1 alltsedan starten i januari 2007 är ett mycket stabilt nät men - sedan 5/6 år - en extremt inkompetent och servicemässigt ytterligt nonchalant support vars existens och uppgift verkligen kan ifrågasättas. Sannolikt finns i bakgrunden också en viss desperation i företagsledningen vilket avspeglas i den enda, och ytterligt märkliga, abonnemangsformen för privatkunder med s.k. fri surf vilket konkret är ett koncept som syftar till att den oprioriterade kundstocken (privatkunder) kan användas för att fylla ut den periodvis tillgängliga "överkapaciteten" i nätet när de mer lönsamma prioriterade kunderna fått sitt. Tanken är affärsmässigt i sig god men lider av det faktum att marknadsföringen till privatkunderna ligger snubblande nära falsk marknadsföring.

Grundproblemet - vare sig man har använt CDMA rev.A eller CDMA rev.B eller som nu LTE är den till företaget begränsat tilldelade bandbredden som inte klarar de krav som privatkunder har idag. För företagskunder som ofta "bara" har ett behov av stabil och säker lågkapacitetsöverföring av M2M-signaler är nätet perfekt. Den stora kapacitetsskillnaden mellan peaktime och t.ex nattetid är helt enkelt ett kvitto på att bandbredden inte klarar överföringskraven. Av ren självbevarelsedrift kan man inte erkänna detta eftersom konsekvenserna skulle bli för få kunder. En extremt tuff trafikhantering med låga överföringshastigheter till alla icke prioriterade kunder skulle sannolikt lösa problemen men vilken privatkund vill idag acceptera en konstant hastighetsbegränsning på 0,5 till 1,0 mb/s nedlänk ?

Nej, den stora styrkan hos Net1 är dess nätstabilitet och extrema täckning till priset av genomgående mycket låg kapacitet. Någon omedelbar lösning på detta dilemma finns knappast förrän man (förhoppningsvis) kan få tillgång till ytterligare frekvenser i t.ex 700 MHz-bandet och då tillämpa frekvensaggregering.
Bottom line: säker men ytterligt långsam

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Konstiga problem

anders.olsson1000 skrev:

Hej!
Är ny på Net1 och har lite konstiga problem.
Får väldigt låg hastighet ner trots jag har deras riktantenn, ligger oftast runt 1-3 mb men drygt 4 upp under dag och kvällstid.

Tacksam för hjälp.

Har du kollat om du har 4G täckning från Telia ?

De har just nu 100 GB för 249 kr som man fyller på sitt abonnemang, surfpotten gäller i 90 dagar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Konstiga problem

Telia är inget alternativ för mig, vill ha ett med obegränsad nerladdning dock behöver det inte vara snabbt 10-20mb räcker gott bara det är stabilt.

6 Senaste redigerad av pedrosso (2016-01-20 02:51:32)

Sv: Konstiga problem

du är bara lurad om du tror du har obegränsat med net1 , då ska du kolla igenom deras villkor där står det vad obegränsat innebär , här en några av villkoren på deras obegränsade abbonnemang och deras allmänna villkor

http://www.net1.se/Villkor/

2.15 Om vi bedömer att du använder Mobilt Bredband på ett avvikande sätt, t.ex. förbrukar stora mängder data eller
orsakar en onormalt hög belastning på vårt nätverk, har vi rätt att tillfälligt spärra din anslutning, minska hastigheten för dig
i nätverket eller på andra sätt begränsa Tjänsten för att motverka att andra kunder störs.

Ansvarsfull användning
3.4 Du får använda Tjänsten hur mycket du vill inom ramen för vad vi betraktar som ansvarsfull användning. Vi förutsätter
att du är en relativt genomsnittlig internetanvändare som läser nyheter, betalar räkningar, lyssnar på musik och då och då
vill titta på film. Om din användning inte är ansvarsfull kan du uppleva att Tjänsten fungerar sämre eftersom utökad
trafikhantering kan förekomma, se punkt 2.2(c) ovan.


3.5 Vi anser att följande användningsområden inte är att betrakta som ansvarsfull användning enligt detta Avtal:
(a) Genomförandet av stora dataöverföringar under lång tid.
(b) Fildelning.
(c) Tillhandahållande av servertjänster.
(d) Användning som en avviker från en ansvarsfull förbrukning och belastning motsvarande ett hushåll eller ett mindre
företag (upp till 10 personer).
(e) Upplåtelse av rätt för tredje part utanför ditt hushåll eller mindre företag att använda Uppkoppling Obegränsad
Datamängd, t.ex. genom hot-spot på buss, hotell eller liknande.
(f) Industriell användning, uppkopplingar maskin-till-maskin, driftkritiska övervakningssystem eller
användningsområden där direkt eller indirekt skada kan uppstå som följd av att tillgången till tjänsten begränsas.
Om du avser att använda uppkopplingen för denna typ av ändamål ber vi dig kontakta oss för mer information om
alternativa produkter som är lämpliga för denna typ av ändamål.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Konstiga problem

Här är mina data från routern.
Undrar om detta ser riktigt ut?

4G Status: Connected
Frequency Band: 31 (450 MHz)
Cell ID (PCI)/Globe Cell ID: 320
Signal Strength (RSRP):  -88 dBm
RSRQ:  -11 dB
SINR:  13 dB

8

Sv: Konstiga problem

Tyvärr, tyvärr - obegränsad nedladdning och stabil hastighet 10 - 20 mb/s över mobilt bredband tillhör dessvärre historien om det ens någonsin funnits i någon större utsträckning. Med dessa kriterier återstår idag sannolikt bara fiber, xDSL eller motsvarande. "Obegränsat" fungerar (tyvärr) inte med trådlös dubbelriktad masskommunikation och existerar bara i marknadsförarnas slippriga visioner.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Konstiga problem

kan säga så här om net 1 att deras täckning inte funkar nå vidare här norröver , inte just där jag bor , polaren som nu kör med telia är så nöjd då  han fick rätt att säga upp net1 då dom inte kunde bevisa deras internet var bättre , han skicka screenshots till dom och visade deras hastighet samt telias , och även om telias mast låg 14 km ifrån han så hade han en hastighet av över 40mbit/s ner på net1 kom han upp 1-2mbit max och deras mast låg bara 10 km ifrån han med samma eländiga skog och terräng emellan

gjorde loggar med både net1 och telias vid samma tidpunkter, och då gav net1 efter och sa det var inga problem att avsluta abonnemanget , och han har nu ett abonnemang som ger han  30mbit/s ner med 100gb pott i, och han har inte lyckats dra all data ännu, men han är mest nöjd att han kan spela spel på internet igen och se youtube utan att behöva buffra och vänta för att se, samt slippa alla disconnects han fick med net1 och hög ping .

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi