1

Tråd: Söka nät med mobilapp, går det?

Man kan alltid diskutera vilken operatör som har bäst täckning. Men helt klart är att det varierar och ibland har även den bäst operatören direkt usel eller ingen täckning alls.
Då tvingas man att byta till en annan operatör om man vill ha bra bandbredd och svarstider.

Jag har en ZTE MF93D router som har en bra funktion där man kan se vilka operatörer och vilka typer av uppkopplingar som går att nå. Sen kam man välja att byta SIM-kort och operatör, om man nu råkar ha flera SIM-kort.

Det har visat sig vara en fantastisk användbar funktion när man är ute och åker i landet. På "hemmaplan" så använder nog de flesta av samma operatör och man håller inte på och byter SIM och operatör så ofta. Men låt säga att du är ute och åker land och rike runt på en semester så är den här funktionen väldigt trevlig. Dvs folk i husvagn och husbil skulle ha stor nytta av att veta vilka nät som är tillgängliga just på den platsen som dom befinner sig.

Genom att kombinera använda ett abonnemang för sitt vanliga mobila bredband och kanske några kontantkort för mobilt bredband så kan man nå en extremt bra uppkoppling oavsett var man befinner sig.

MEN - nu till min fråga. Finns det någon mobilapp som kan scanna av vilka nät och hastigheter de erbjuder för t.ex. Iphone eller Android? Eller kan man enkelt se det i någon funktion i mobilen?

2

Sv: Söka nät med mobilapp, går det?

På system inställningar som nås via div ## fås cell info (sök på din modell).
Men siffrorna måste avkodas, samt det är olika på olikalurar.

3

Sv: Söka nät med mobilapp, går det?

Jag har också MF93D och använder nätsökfunktionen. Problemet är att du inte direkt får reda på vilken op och teknik (3G, 4G) som är bäst utan du måste pröva dig fram. Den relevanta parametern är SINR men det fås bara fram för den cell du är uppkopplad mot.

De flesta telefoner visar inte grannceller och olika nät samtidigt. Med en del alcateltelefoner kan du få fram grannceller men du vill ju se bästa cell från olika op och olika tekniker. Finns ingen android eller iphonefunktion som gör detta i publika applikationer. Det finns testprogramvara för android som klarar det men det kostar över tjugotusen kr.

Bästa tipset är just släppta lilla routern AVM6820 men där behövs 12 volt in. Den visar alla nät som hörs, oberoende av operatör, 2G, 3G och 4G, cell id och signalstyrka och signalkvalitet (RSRQ på 4G). Den gör exakt vad du vill i en överskådlig lista men är inte en telefon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Söka nät med mobilapp, går det?

Jag ska lägga uppe länk som visar nätöversikten i 6820, kommer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.