1

Tråd: Datamängdbegränsningar

Jag undrar hur operatörerna motiverar sina priser på datatrafik. Den operatör jag använder, Tre med kontantkortsmodem, sålde om jag minns rätt så nyligen som tidigt 2015 40GB för 300 kr eller 7,50 kr per gig. Kanske det längre tillbaka än så - time flies.

Nu har man sedan någon gång i somras sänkt mängden data till 30GB för 300 kr och således höjt priset per GB till 10 kr. Om ytterligare någon tid kan man sannolikt förvänta sig nya prishöjningar, t ex 20GB för 300 kr om det förgångna är någon indikator.

Så kan de hålla på utan att man har något att sätta emot. Man lovar också överföringshastigheter på t ex 'upp till 100 Mb/s, en prissättningsmetod inte ens Systembolaget, vars lydiga slavar svenskarna är, skulle våga sig på. 'Upp till 70 cl vin i flaskan - du får väl ta dina chanser.'

Min fråga till er som förstår er på detta (vilket man inte kan säga att jag gör;) blir: hur motiverar en bredbandsleverantör sina priser avseende bandbredd?

Jag jämför här med t ex...bensin till bilen, eller varför inte elektricitet; det ligger liksom nära till hands.

Bensin/olja är en ändlig resurs som måste förnyas. Elektricitet måste genereras för att tillfredsställa efterfrågan. Gott och väl, detta förstår jag.

Dataöverföringskapacitet (bandbredd), å andra sidan, måste förvisso byggas upp, och dessa kostnader måste jag som kund givetvis vara med och betala, men efter detta behöver resursen ju inte förnyas vid uttag.

Likaväl måste jag betala dessa 7-10 kr/GB i evighet amen. Hur går det ihop?

http://s18.postimg.org/isvyzo9ph/00_Hmmm2.jpg

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

2

Sv: Datamängdbegränsningar

Väldigt enkelt: Tillgång och efterfrågan. På den trådlösa sidan är kapaciteten ändlig. Shannons teorem sätter en absolut gräns för kapaciteten för ett givet frekvensband. Då delar alla på kapaciteten - en får 100 Mbit/s eller hundra får 1 Mbit/s sådär förenklat uttryckt. Användningen av trådlöst bredband har ökat betydligt (videoströmning) medan tillgången obönhörligen begränsas av Shannons teorem. Alltså höjer man priset och sänker kvoterna.

Rent tekniskt är det möjligt att bygga ut kapaciteten genom att öka antalet kanaler, dvs. återanvända samma frekvensband. Då måste man minska på fältstyrkan så basstationen inte stör omgivande celler och alltså minska på användare per cell. Men det är inte riktigt lönsamt att ha massor av basstationer med mycket få användare. Så priserna ökar och kvoten minskar.

Inte mycket man kan göra åt det. Skaffa fiber !

3

Sv: Datamängdbegränsningar

Tack för svar nhu och tack för ett nytt begrepp att forska i (Shannons teorem). "Skaffa fiber!" säger du, och det är naturligtvis det enda raka.

Anledningen till att jag kånkar med Tre/kontantkort är en betalningsanmärkning med bäst-före-datum juni 2016. Därefter får det nog bli ComHem eller Bredbandsbolaget som båda har fiber in i fastigheten.

Förresten tror jag att BBB ligger bäst till - jag ringde ComHem och sa som det var att jag hade denna anmärkning men var fullt villig att betala i förskott.

Det blev nobben trots att de ju inte hade något att förlora på ett sådant upplägg - skulle betalning utebli kan de ju släcka ner när de vill.

De tjänar uppenbarligen för mycket pengar.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

4

Sv: Datamängdbegränsningar

Då har du ju möjlighet att välja. Jag har fiber i Hindersby men kan bara få trådlöst i Arboga och det har varit ett helvete att få det att fungera tillförlitligt. Med fyra olika operatörers kontantkort och ett dussin modem och ett par antenner har jag kämpat i många år. Tre fungerade en tid men nu har jag Telia och vi har fått en ny mast ett par hundra meter bort. Men den är inte inkopplad än (Tele2/Telenor). Så hoppet lever än ...

Då vi byggde eget fibernät i Hindersby så satte jag mej in i Shannons teorem och det är nånting som varje beslutsfattare borde ha som obligatorisk kurs. Likaså borde de ingenjörer som sovit på föreläsningarna i Telekommunikationsteknik I gå på en sådan kurs. Konsekvenserna av Shannons teorem är nämligen ganska förödande för allt trådlöst halleluja. Visst är trådlöst nödvändigt - men bara som komplement till fiber som borde sköta om all den tunga trafiken där det bara är möjligt.

Teleoperatörerna sörjer ännu de gamla telefonmodemen. Där kunde de ta betalt per minut och ju långsammare uppkoppling desto mer förtjänade de. De gillar brist på kapacitet så de kommer inte att bygga ut i onödan.

5

Sv: Datamängdbegränsningar

Du skriver: "...men kan bara få trådlöst i Arboga och det har varit ett helvete att få det att fungera tillförlitligt." Ja, och jag har tröskat med Tre i ungefär lika många år. Det var mest uppförsbacke det första året åtminstone och mina samtal med en trilskande/okunnig support är legio.

Jag vill inte ens tänka på det. Man får betydligt bättre support här - och de som hjälper är inte ens avlönade av Tre! Men, de kan, i likhet med dig själv, sina saker.

Inemellanåt träffar man på någon hyfsad supportperson där men när det blir svåra frågor och överkurs så går det som t ex i lördags.

Jag fick efter dessa ändlösa, inspelade radängor om Tre's förträfflighet och deras oförtrutna strävan att bli bättre yada yada tala med en Johanna Carstorp, detta c:a 12:00 på lördagen.

Jag fick hela hennes namn eftersom jag gärna vill maila skärmdumpar eller partiella sådana på problem som uppstår och fick hennes jobbmail. Den applikation Tre använder heter Mobile Partner och man kan bl a göra detta val:

http://s3.postimg.org/gvy6uh4cz/Image1.jpg

och jag får anta att det inte är av en slump dessa två val finns utan att det spelar roll vilket jag väljer så det var en av mina frågor.

Jag sa till Johanna att av alla supportpersoner jag talat med om just detta under åren c:a hälften gått i ed på att jag skulle välja RAS medan hälften sagt att det skulle vara NDIS och inget annat. Jag är, som jag sa tidigare, inte så insatt i detta men märker lika väl som andra vad som fungerar och inte.

NDIS (som är default när applikationen startar för första gången) har för det mesta fungerat väl, men när det strular blir det ju att man sitter och pillar med det där och någon gång har RAS-alternativet gett bättre hastighet - men för det mesta NDIS.

Väljer man 'fel' alternativ där (det skiftar alltså vilket som tillfälligtvis är fördelaktigast - kanske vädret för dagen bestämmer;) kommer detta felmeddelande upp:

http://s16.postimg.org/uefk8gso5/errcode.jpg

Johanna imponerade inledningsvis då hon prompt förklarade att hon a) hade fått förstå att RAS(Modem) var rätt, men b) inte visste vad detta felmeddelande isf berodde på utan bad att få återkomma när hon hade talat med en kollega.

Helt OK. Lördagen förflöt utan ett pip från Tre. Likaså söndagen och på den vägen är det, tro det eller låt bli. Jag skickar det där mailet med sitt inklistrade felmeddelande ett par gånger om dagen sedan i måndags via Tor-nätverket (ny identitet varje gång) för att tråka henne men hon kanske kan blockera mig ändå.

Här är mailet förresten:

http://s23.postimg.org/yvmzn5lez/RAS.jpg

Men det är som att piska på en död häst. Vore jag mer stridbar skulle jag tagit reda på vad hennes chef heter och tillställt denna de frågor jag ställde, mail och hela millevitten. Sådant har jag gjort tidigare när supportfolk trilskas och det brukar ta skruv. Men, som sagt, prognosen är dålig + att jag inte gitter längre.

(Jag har på dessa 3 år med Tre som operatör åldrats i förtid. Jag har utvecklat Parkinsons och nervklenhet såväl som Dementia Praecox och portvinstå - plus att man blir mindre stridbar med tilltagande ålder;)

- - -

Du säger också: "Teleoperatörerna sörjer ännu de gamla telefonmodemen." Ja oj...jag minns min första PC från 1991, ett bygge från dåvarande Josty Kit med 286-processor på 12 MHz (!), 640 KB minne och hela 16 MB HD.

Där satt man bak ett kvillrande modem och loggade på Usenet-sidor och diverse BBS'er (Bulletin Board Systems) och såg på skabrösa bilder som så sakta (2-3 minuter/bild) växte fram på skärmen och tyckte man var 'hot shit'.

Men vaf*n - detta kom ju att bara handla om mig...det är denna förbenade dataapparats fel. Man skulle få ett 'rörligt intellekt' av att surfa på nätet. Morsning vilken blåsning! Mitt har bara blivit rörigt. Också detta är Tre's fel. På nåt sätt.

Ha det så bra nu nhu.
/G

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

6

Sv: Datamängdbegränsningar

He-he, jag förstår vad du menar. Jag var med från början då man ännu stansade hålkort. Jag är litet fackidiot för jag har jobbat med datanät på Tekniska högskolans Datacentral i 35 år. Kaffetimmarna gick i hög grad till att berätta roliga historier om "supporten" som vanligen frågade oss hur man skulle göra - och då snackade vi med firmornas bästa tekniska experter. Politikernas okunnighet överträffas bara av försäljarnas bottenlösa dumhet. Jag har med egna öron hört hur en försäljare förklarat för en kund att en skrivare med parallellanslutning riktigt bra kan kopplas till en seriekabel ... Var tid har sin plåga. Hästskojarna blev begagnade bil-försäljare och sedermera datorförsäljare. Just nu är det gänget försäljare av "bredbands"abonnemang.

Själv har jag kommit fram till att kontantkort från flera olika operatörer är bästa strategin. Då betalar man in på det kort som för tillfället fungerar. Ingen bindning vid långa abonnemang.

7

Sv: Datamängdbegränsningar

Pengar är det som styr, det måste gå med vinst då det är vinstdrivande bolag.

Kontantkort från hallon kan ju vara ett alternativt 20 gig 149kr, då kan du ha 2 st så blir totalsumman 300 för för 40 gig.
Oavsett shannons teorem så kommer tekniker och utveckligen gå frammåt det kommer alltid komma något nytt runt hörnet.

Själv fightas jag med telia, får endast 40Mbit på min fiber och det enda som fungerar bra för mobil bredband är Tre /hallon.

Dock älskar jag mobilbredband när jag inte är hemma, det ger mig möjlighet att koppla upp mig oavsett vart jag är.
Jag personligen hade inte haft något emot en hastighetsbegränsning säg 10Mbit men fri nedladdning för mobil bredband.
Då jag prioriterar datamängd framför hastighet.

8 Senaste redigerad av Gorani (2015-12-17 08:37:50)

Sv: Datamängdbegränsningar

nhu skrev:

He-he, jag förstår vad du menar. Jag var med från början då man ännu stansade hålkort. Jag är litet fackidiot för jag har jobbat med datanät på Tekniska högskolans Datacentral i 35 år. etc

Jamen, då är du kanske en likadan fossil från förra årtusendet som jag - jag föddes '57 och håller med den gamle grek el romare som sa ungefär: "låt andra prisa flydda tider, jag är glad att leva nu".

Det där med 'det var bättre förr - ju förr dess bättre!' får de sälja nån annanstans. Jag läste t ex igår kväll på den gamla Popular Mechanics, som glädjande nog överlevt och återfinns i sin nya inkarnation på nätet, att Dremel USA nu säljer en 3D-skrivare (extruderad plast) för $1000, (8,500 kr), stor som en ordinär mikrovågsugn...

http://www.popularmechanics.com/home/to … d-printer/

Apropå hålkort - jag gick '91-'92 efter att ha blivit arbetslös - man la helt sonika ner mitt kära sockerbruk från 1894 där jag jobbat 5 lyckliga, lärorika år i mitt egentliga yrke ('tryck-å-pysare' eller som det nu heter 'automationstekniker') -  en ettårskurs på Hässleholms Tekniska Skola som hette Datorservice och där vi hade en förnämlig lärare vid namn Dick Eriksson som drillade oss på en gammal PDP-11 (DEC) med 'dumma' terminaler.

http://s7.postimg.org/h2grjejdn/PDP_11.jpg

Maskinen var inrymd i ett eget c.a 5x8 meter stort rum, strömförsörjdes via en 32 ampere handske. Det tog timmar att boota den från diverse magnetband och systemet kunde, såvitt jag minns, rent av ta viss (nej, inte fysisk tror jag) skada om det skulle bli oförmodat strömavbrott under processen.

Men det gällde verkligen att hålla tungan i rätt mun när denna best skulle väckas till nytt liv varje morgon. Dick hade lika lite tålamod med klantande som han var en skicklig lärare och underhållande föreläsare och kunde svära så det låg som en blå dimma i datorrummet och den olycklige som hade råkat göra fel blev så liten så liten.

Diskdriven var stor som en tvättmaskin, diskarna 12" eller så:

http://s16.postimg.org/6e3l7oy79/PDP_11_diskdrive.jpg

Dick var en urstockholmare som hade bl a jobbat på IBM '65. Han berättade om hur programmerarna, för att provköra, verifiera och validera sin 'kod' fick boka tid på en för företaget gemensam stordator för att göra detta. Ibland fick de vänta någon dag...bara för att på vägen dit, med sin hålkortshög i famnen, råka snubbla till - och resten anar man..:)

Back to the drawing board! Även de gånger han kommit lyckligt fram och laddat sina kort, kunde maskinen stanna halvvägs igenom p g a nån bugg i koden - detta utan att nödvändigtvis indikera varför det stannat. Det var bara att börja om. Detta var 'den gamla goda tiden' för programmerare.

- - -

Du säger: "Var tid har sin plåga. Hästskojarna blev begagnade bil-försäljare och sedermera datorförsäljare. Just nu är det gänget försäljare av "bredbands"abonnemang."

Så sant, en träffande och korrekt beskrivning. Jag går långa rundor ur vägen för dessa på stormarnader och gallerior och undrar i mitt stilla sinne om de gillar sitt jobb - själv hade jag inte hållit från morron till middag som'säljare'.

"Själv har jag kommit fram till att kontantkort från flera olika operatörer är bästa strategin. Då betalar man in på det kort som för tillfället fungerar. Ingen bindning vid långa abonnemang."

You speak the truth, my faithful Indian companion. Frihet är det bästa ting etc.

Vi hörs, ha det.

http://s4.postimg.org/r8vcrnsbx/A_guy_walks_into_a_bar.jpg
'A guy walks into a bar...'

Edit: Jag hittade citatet jag for efter i böran där:

"Let others praise ancient times; I am glad I was born in these."
- Ovid

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

9

Sv: Datamängdbegränsningar

A-Man skrev:

Pengar är det som styr, det måste gå med vinst då det är vinstdrivande bolag.

Kontantkort från hallon kan ju vara ett alternativt 20 gig 149kr, då kan du ha 2 st så blir totalsumman 300 för för 40 gig.
Oavsett shannons teorem så kommer tekniker och utveckligen gå frammåt det kommer alltid komma något nytt runt hörnet.

Ja, det där med två kort hade jag inte tänkt på, det funkar ju. Nej, jag har inga problem med att människor och företag tjänar pengar - det är när man, som bredbandsoperatörerna, dels kommer undan med dumheter som 'Upp till 100 MB/s' och höjer sina priser godtyckligt utan någon uppenbar egen högre kostnad som kunde motivera detta som jag blir putt.

Jag ser fram mot den dag då bredband betraktas som vilken annan utilitet (el, vatten etc) som helst. Vilken elkund skulle acceptera en räkning, om än aldrig så specificerad, från sin elleverantör utan ett av oberoende, tredje part, kalibrerat räkneverk i hallen att kolla mot vid behov?
"...det enda som fungerar bra för mobil bredband är Tre /hallon." Ja, Tre är på det hela taget proffsiga och bra. Mitt eget rekord hittills i hastighet är 20 MB/s nedströms. Det hände en minnesvärd dag i november, allt enlit µTorrentklienten.

"Jag personligen hade inte haft något emot en hastighetsbegränsning säg 10Mbit men fri nedladdning för mobil bredband.
Då jag prioriterar datamängd framför hastighet."

Jag får hålla med igen. Exempel - tillverkaren av den skrivare jag har, Canon, gör stor affär av att den förmår skriva ut x sidor på y minuter.

Än sen vill jag säga, vem har så brått? Det är väl bättre att det blir riktigt bra, och tar det då 5 minuter extra för toppkvalitet kan jag ju gå och ta en kopp kaffe under tiden och riktigt råmysa medan skrivaren dunka på.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

10

Sv: Datamängdbegränsningar

Jag använder förbindelsen mest för övervakning (mätsystem och kamera) och då är inte ens datamängden så viktig. Däremot ät tillförlitligheten av betydelse och där brister det ordentligt. Min nuvarande förbindelse går över Telia (förr hade jag Tre) och Telia låg nere i en vecka i november ... Jag måste tydligen ha TVÅ förbindelser med skilda modem, routrar och operatörer så jag har nånting som fungerar. Avståndet till det andra huset är 1000 km så man åker inte dit och startar om sådär bara ...

11

Sv: Datamängdbegränsningar

"Däremot är tillförlitligheten av betydelse..." ja, det förstår jag mycket väl - har du företag och på så sätt är ansvarig inte bara inför dig själv? Isf förstår jag än bättre.

"Avståndet ... är 1000 km" Men, kan man inte göra detta på håll? RC? Förmodligen inte, för då hade du väl gjort det. Men jag drar mig till minnes ett företagsevent driftavdelningen på dåvarande AstraZeneca R&D i Lund hade c:a 2002-3 då vi höll till i 'skoboyderna' som det heter på grovgöingska, alltså i skogsbygderna; jag tror det var runt Oppmannasjön.

Driftavdelningen, engineering-folket, verkstadskillarna, Securitas-enklaven och hela klafset var där i en vecka. Hur sköta driften hemma i Lund då? Jo, vi kopplade helt fräckt upp oss mha en mobiltelefon som trådlöst modem och en laptop, och kunde på så sätt göra det mesta som annars gjordes via en 6-9 stora skärmar på avdelningen, inklusive omstarter av stora, komplexa husövervakningssystem.

Så det så.

"There are those who wish for eternal life yet don’t know what to do on a rainy Sunday afternoon."
- Benny Hill

12

Sv: Datamängdbegränsningar

nhu skrev:

Jag använder förbindelsen mest för övervakning (mätsystem och kamera) och då är inte ens datamängden så viktig. Däremot ät tillförlitligheten av betydelse och där brister det ordentligt. Min nuvarande förbindelse går över Telia (förr hade jag Tre) och Telia låg nere i en vecka i november ... Jag måste tydligen ha TVÅ förbindelser med skilda modem, routrar och operatörer så jag har nånting som fungerar. Avståndet till det andra huset är 1000 km så man åker inte dit och startar om sådär bara ...

Ditt problem går att lösa med en Dovado Pro och 2 modem med skilda operatörer.
Så har du failover snyggt o prydligt med bara en router.
Jag kör så själv med god funktion.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

13

Sv: Datamängdbegränsningar

Mit system är litet mera komplicerat. Jag har en Raspberry Pi som håller kontakt utåt med autossh - annars kommer jag inte åt mitt system utifrån. Så jag behöver två Raspberry Pi och två routrar och två modem för att ha en reservförbindelse.

14 Senaste redigerad av Nalleman (2015-12-17 22:04:50)

Sv: Datamängdbegränsningar

"Skaffa fiber". Ja det hade jag gjort direkt om det varit tekniskt möjligt där jag bor. Vi är många här som skulle vilja ha just fiber men än har ingen synts till. smile
Körde Telias ADSL 2Mbit/s till det "facila" priset av 289:- per månad innan jag bytte till mobilt bredband från Telenor som ger runt 30 Mbit/s. Har kört det i tre år nu och är mycket nöjd. Särskilt som det är ett av de abonnemang som har helt fri surf. Jag går iofs aldrig över 60 GB på en månad så jag skulle kanske kunna byta men eftersom det funkar och priset är acceptabelt hänger jag kvar då ett sådant abonnemang inte går att få tag i längre (finns väl inga abonnemang på mobilt bredband idag som erbjuder fri surf vid nytecknande?).

15

Sv: Datamängdbegränsningar

Nalleman skicka mail till svensk infrastruktur om du vill ha fiber.
Dom är jäkligt på hugget.
Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

16

Sv: Datamängdbegränsningar

nhu skrev:

Mit system är litet mera komplicerat. Jag har en Raspberry Pi som håller kontakt utåt med autossh - annars kommer jag inte åt mitt system utifrån. Så jag behöver två Raspberry Pi och två routrar och två modem för att ha en reservförbindelse.

En variant är att köra 2 raspberry med modem i i varje 2 olika operatörer.
Och configurera carp, med vrtuell GW då failar den över till andra operatören om wan går ned på primären.

17

Sv: Datamängdbegränsningar

Själv gick jag över till Telia fiber och efter lite uppstartsproblem som gjorde det långsammare och instabilare än mobilt bredband så fungerar det nu utmärkt.

18

Sv: Datamängdbegränsningar

wikings1 skrev:

Nalleman skicka mail till svensk infrastruktur om du vill ha fiber.
Dom är jäkligt på hugget.
Med vänlig hälsning Wikings1

Telia bygger fiber till hundratalet hus som ligger nära varandra. Men de tycker att min fastighet ligger för perifert. Tror du att Svensk infrastruktur vill dra fiber till mig och andra som hamnat utanför det kluster som Telia funnit det lönsamt att erbjuda fiber?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Datamängdbegränsningar

Rrambo skrev:
nhu skrev:

Jag använder förbindelsen mest för övervakning (mätsystem och kamera) och då är inte ens datamängden så viktig. Däremot ät tillförlitligheten av betydelse och där brister det ordentligt. Min nuvarande förbindelse går över Telia (förr hade jag Tre) och Telia låg nere i en vecka i november ... Jag måste tydligen ha TVÅ förbindelser med skilda modem, routrar och operatörer så jag har nånting som fungerar. Avståndet till det andra huset är 1000 km så man åker inte dit och startar om sådär bara ...

Ditt problem går att lösa med en Dovado Pro och 2 modem med skilda operatörer.
Så har du failover snyggt o prydligt med bara en router.
Jag kör så själv med god funktion.

Så den funktionen finns nu äntligen med Dovadorouter ?

Om den ena anslutnigen går ned så kopplar routern automatiskt över till den andra, även om båda är mobila bredband ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Datamängdbegränsningar

wikings1 skrev:

Nalleman skicka mail till svensk infrastruktur om du vill ha fiber.
Dom är jäkligt på hugget.
Med vänlig hälsning Wikings1

Det skadar ju inte att skicka ett mail till dem men jag tror det är för glest mellan husen här för att det skall vara intressant (och ekonomiskt försvarbart) för dem.

21

Sv: Datamängdbegränsningar

jonasolof skrev:
wikings1 skrev:

Nalleman skicka mail till svensk infrastruktur om du vill ha fiber.
Dom är jäkligt på hugget.
Med vänlig hälsning Wikings1

Telia bygger fiber till hundratalet hus som ligger nära varandra. Men de tycker att min fastighet ligger för perifert. Tror du att Svensk infrastruktur vill dra fiber till mig och andra som hamnat utanför det kluster som Telia funnit det lönsamt att erbjuda fiber?

Det är samma problem vi har här. Husen ligger för utspridda för att det skall vara intressant att dra fram fibern här.

22

Sv: Datamängdbegränsningar

Citat ovan:

"Let others praise ancient times; I am glad I was born in these."
- Ovid

In Latin: "Prisca iuvent alios: ego me nunc denique natum gratulor" - Variant translation: The good of other times let people state; I think it lucky I was born so late. - Ars Amatoria (The Art of Love)

Det hade Ovidius anledning att ta tillbaka senare i livet där han försmäktade i landsförvisning långt bort från Rom vid Svarta havets kust. Han skrev då "Tristia" som handlar om förvisningens sorg med en egen text gravinskrift där han använder sitt andra namn Nasos:

hic ego qui iaceo tenerorum lusor amorum
ingenio perii Naso poeta meo;
at tibi qui transis ne sit graue quisquis amasti
dicere "Nasonis molliter ossa cubent

Jag, Nasos ligger här, som diktade om öm kärlek.
Min diktargåva blev mitt fall.
Du som vandrar förbi min grav, om du någonsin älskat,
förmena mig inte bönen att Nasos ben må vila mjukt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Datamängdbegränsningar

Nalleman skrev:

Det är samma problem vi har här. Husen ligger för utspridda för att det skall vara intressant att dra fram fibern här.

Det är därför vi håller på att diskutera Airfibre med Teracom https://b2b.teracom.se/airfibre
Prisindikationen hittills ser bra ut.
Vi har kanske lite (har inte sett hyran ännu) tur, då det mitt i tänkt område står en oanvänd mast som går att använda. Inom 5km radie från masten kan vi nog komma upp i kanske ett hundratal fasta hushåll.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

24

Sv: Datamängdbegränsningar

LasseT intressant det skulle bli min nästa fråga, varför man inte levererar mera via radiolänk.
Vad kommer man kunna förvänta sig för hastighet per abonnent?

25

Sv: Datamängdbegränsningar

Vi pratar 100/100 och obegränsad datamängd.
Jag hoppas få lite mer detaljer kring priser osv imorgon.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2