1

Tråd: Mobilt bredband och Affinity

Hej

Har mobilt bredband för närvarande från Telenor och en TP-link MR3420 router. Beställde Affinity bredbandstelefoni men får det inte att fungera i routern. Har Telenor stängt av SIP trafik i sina mobila bredband eller behöver jag köra en annan APN? Behöver jag göra någon portforwarding i routern? Har kollat via dator kopplad till annan nätverksport i routern och då verkar porten 5060 vara stängd. Har dock inte testat att köra någon SIP klient i datorn än. Om det inte fungerar med Telenors mobila bredband, vilket mobilt bredband är öppet idag för SIP telefoni via en Linksys PAP2t ATA-box kopplad till TP-link MR3430.

2

Sv: Mobilt bredband och Affinity

Börja med att testa med DMZ påslaget (helt öppen brandvägg). Om detta fungerar är det läge att öppna portar - vilka är beroende på telefonioperatör och ATA-box. Ibland kan det dessutom krävas att Du får "publik fast IP-adress" vilket kan vara svårt att få i ett privatabb. I värsta fall har Telenor helt stängt butiken för tredjeparts-VoIP. Vill minnas att så var fallet - i varje fall tidigare.

Telia har publika - men inte fasta - IP-adresser på i princip samtliga abb. och här fungerar det utmärkt med både Cisco/Linksys SPA 2102 och 122 och bör därmed också fungera med en PAP2. Telia erbjuder inga fasta IP-adresser vilket däremot t.ex Net1 gör eftersom deras NAT-ning omöjliggör VoIP med annat än "fast" (egentligen DHCP-tilldelning av samma IP när leasetiden går ut).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3 Senaste redigerad av rollsan (2015-11-01 13:26:34)

Sv: Mobilt bredband och Affinity

Har testat med DMZ och det har inte fungerat. Innebär detta att det inte fungerar med Telenor? Finns det någon annan APN jag kan testa med hos Telenor? Om inte har en sticka för 3 och Tele2 hemma hos mig. Kan någon av dessa fungera?

4

Sv: Mobilt bredband och Affinity

phonzo och Telenor och har cisco 122
allt rullar på men ring Telenor försäkerhets skull o kolla att alla portar är öppna.
Polarens mobiltelefon abb var portarna låsat. Efter ett samtal till Telenor så öppnades portarna.

Med vänlig hälsning Wikings1

Fiber 1000/100  Router Netgear R7000 med Merlin XWRT for the R7000

5

Sv: Mobilt bredband och Affinity

Permanenta ("fasta") IP-adresser vs. ständigt återtilldelning av samma adress

I samband med att jag kopplade in flera separata ATA-boxar till FritzBoxen gnager den eviga frågan i rubriken. Även om det i mitt fall gäller ett LAN är frågan principiellt giltig även för andra nät - givet att adresserna räcker till. För skojs skull ställde jag frågan också till AVM i Berlin men fick ett undanglidande svar. I det konkreta fallet har jag att välja på:

A fasta/statiska permanenta adresser (IP- och Mac-låsning) utanför DHCP-poolen

B dynamiskt DHCP-utdelade adresser vilka repeteras (med samma) vid leasetidens slut dvs. 10 dgr (IP- och Mac-låsning).

I litteraturen nämner man som argument mot fasta/statiska adresser i t.ex företags-LAN problemet att hålla koll på kringflyttande datorer och/eller att stämma av folk som slutar etc. vilket självklart talar för DHCP. Men när vi talar om t.ex förbindelser som skall ligga fast (t.ex VoIP i ett LAN) under åratal tycker jag statiska adresser känns vettigare. Min konkreta fråga till AVM var deras bedömning av alternativen i den långsiktiga stabiliteten i förbindelsen med hänsyn till t.ex en strulande DHCP-funktion men fick alltså inget konkret svar. Eftersom jag har båda alternativen i olika routrar upplever jag - subjektivt - att uppkopplingen generellt går något snabbare med statiska adresser men detta kan självfallet vara subjektivt.

Eftersom (enl. PTS) numera hälften av alla fasta telefoner är anslutna med VoIP och då företrädesvis via fiber- eller kopparlinor (xDSL) skulle det vara intressant att veta om dessa i huvudsak har fasta eller DHCP-tilldelade adresser.
Synpunkter i övrigt på den principiella frågan är välkomna !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Mobilt bredband och Affinity

Jag föredrar statiska adresser men det kanske är en smaksak. Enda nackdelen torde väl vara administrationen d.v.s. föra en lista på vilka adresser som används till vad. Men på ett eget privat nät ska det väl inte vara så svårt att ha koll.

Även DHCP-tilldelade fasta adresser kräver ju en del administration i DHCP-servern så det kan gå på ett ut tycker jag.

Att det skulle vara någon skillnad i hastighet tror jag inte på. ARP-protokollet har en ganska kortlivad cache så det torde bli lika många ARP-requests i båda fallen. D.v.s. om en maskin varit tyst några minuter har dess ARP-record förfallit och ny ARP-förfrågan görs. Men i det fallet skiljer det ingenting mellan fasta och DHCP-tilldelade adresser.