1

Tråd: Fast IP med Net1 och Gateway R-90 - Inställningar?

Hej

Jag har letat efter den här infon men kan inte hitta den i detta forum så därför ett nytt inlägg.

Jag har Net1 och routern R-90.

Efter att ha försökt komma åt en ip-kamera (enligt standardmetoden) fick jag veta av kundtjänst att jag måste ha en fast IP-adress och det fick jag för 39 kronor per månad. Sedan skrev de, bara starta om din router o du har din fasta adress.

Men, de sa inget om hur jag måste konfigurera min R-90 router, så jag har Googlat o tror att inställningarna ska in i delen som heter "Static Routes"

Man måste ange följande:

- Destination
- Subnet mask
- Gateway

Kan någon hjälpa mig med dessa inställningar?

Manualen säger:

4.12 Static Routes

IP Address: Provided by your ISP. Enter your IP address here.
Subnet Mask: Provided by your ISP. Enter your subnet mask here.
ISP Gateway Address: Provided by your ISP. Enter the ISP gateway address here

Jag har letat ordentligt efter uppgifterna i mina papper från Net1 men där finns inget. Inte heller på deras sida kan man hitta det, utan de hänvisar till att ringa dem, men de har stängt hela helgen.

//Niclas

2

Sv: Fast IP med Net1 och Gateway R-90 - Inställningar?

Nej, Du skall inte göra några förändringar i inställningarna för "static routes" i R-90 för att köra över en fast IP. Om Du fått en s.k fast IP-adress - som hos Net1 och många andra operatörer - innebär detta egentligen inte en konstant fast IP-adress (en sådan kan man ställa in i routern enligt Ditt förslag om operatören använder den tekniken) utan att systemets DHCP-server, varje gång leasetiden gått ut, åter delar ut samma IP-adress till Dig. Jag har denna lösning för VoIP och det fungerar perfekt och stabilt. "Äkta" permanent fast IP-adress är extremt ovanligt vid mobilt bredband. Däremot kan Du ev. behöva ändra inställningar för port forwarding till kameran men prova först utan.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Fast IP med Net1 och Gateway R-90 - Inställningar?

Om du ändrar tillbaka till DHCP eller dunamisk tilldelning,vad händer då?

4

Sv: Fast IP med Net1 och Gateway R-90 - Inställningar?

Nu är det löst. Det var fel på det fasta ip de gett mig.

Man behöver ett fast ip för att kunna komma åt exempelvis en kamera från internet.

Med port forwarding rätt uppsatt fungerar det bra

N

5

Sv: Fast IP med Net1 och Gateway R-90 - Inställningar?

Som vanligt när det gäller Net1 verkar personalen ha alldeles för för dålig utbildning och kunskaper på att trycka på rätt knappar. Historien upprepar sig ständigt. I samband med att jag för ett par år sedan skulle få fast IP på mina tre abb. lyckades man under två månader ständigt lägga fel IP på fel abb. vilket innebar någon sorts roterande felkarusell där till slut inget abb. hade fast IP och följaktligen all telefoni var utslagen.

En gång i världen upplevde jag Telias support som ett bottenlöst träsk - nu kan man t.o.m få svar på avancerade tekniska frågor från mycket hög nivå om man skickar snigelpost medan Net1 med råge har axlar manteln som bärare av en bottenlöst dålig support när det gäller lite mer avancerade spörsmål och med den förmenta patentlösningen: starta om modemet....
Bottom line: alldeles för avancerade support- och hjälpprogram för en ytterligt inkompetent personal.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810