26

Sv: Nöjd Kund med fiber?

För 30 år sedan var det klart att koaxöverföring var rena skräpet. IBM sålde system där terminalen var kopplad till datorn över koaxkabel - alltså fungerade som en TV. På Tekniska högskolans datacentral insåg vi direkt att det var ett löjligt system men cheferna ville köpa det ... "Man får aldrig sparken om man köper IBM"  var devisen på den tiden. Nå, skräpet är bortglömt för länge sedan och vi gick över till optisk fiber.

Men QRP har en poäng i att det är ytterst svårt för en vanlig lekman att bedöma olika sorters teknik då inte ens ingenjörer tycks klara av det. Nu anser jag det vara helt klart att optisk fiber inte har någon som helst konkurrens av annan teknik och troligen har en livslängd på hundra år eller mer. Just därför att varje fiber är så väl isolerad från omgivningen att den erbjuder ett eget spektrum av frekvenser som inte stör och inte kan störas.

Jag inser att det är svårt för en skeptisk lekman att lita på mej och strunta i de andra experterna som jag anser vara korkskallar. Speciellt de gamla teleingenjörerna är helt fastlåsta i sin gammaldags teknik (och ekonomi). Så är det tyvärr i varje teknikskifte. Jag kan inte göra annat än påpeka att varje fiber har en potential på 100 miljoner Mbit/s  (eller vad nu det senaste rekordet är) och det borde räcka för en vanlig anslutning ganska länge även om kapacitetsbehovet ökar tusen gånger på 15 år. Det är åtminstone bra att ha rör intill huset så går det att senare dra in vilken kabel som helst. Trådlöst tror jag däremot inte alls på ifråga om tung trafik av den enkla anledningen att radiosignalerna alltid stör varandra och man delar på frekvensbanden med alla andra i närheten. Tekniken kan lite förbättra situationen med antenner och smart modulering men det är ett besvärligt arbete. Hatten av för alla ingenjörer som fått det att alls fungera ...

27

Sv: Nöjd Kund med fiber?

QRP skrev:

För ett tiotal år sedan frästes det ned koaxialkabel.. massa text.

Det finns ett antal hushåll i vårt område som har coax. Den grävdes ner i samband med att man la ner fjärrvärmerör för ett antal år sedan. Dessa hushåll kan idag få internet med en hastighet upp till 200Mb/s, så de flesta av dessa har valt att tacka nej till fibern och är nöjda med coax-anslutningen.

28 Senaste redigerad av QRP (2015-06-30 11:57:50)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Hur ser serviceavtalen ut avseende skador på fiber och koaxialkabel och vilken av dessa typer är enklast/billigast att reparera? Under mina promenader ser jag ofta avslitna koaxialkablar och sönderplogade kopplingsplintar. I båda fallen är det kablar som har utsätts för någon form av mekanisk åverkan. Vem ansvarar och åtgärdar för de skador som kan uppkomma på kabeln; kunden eller leverantören. Har dålig erfarenhet av denna problematik när det gäller telefoni via koppartråd där man har ett avtal med operatören firma_1 som i sin tur hyr ledningarna av firma_2 som i sitt serviceavtal anlitar firma_3 vilket gör att det är mer eller mindre omöjligt att få ett fel åtgärdat inom en rimlig tid. (Jfr järnvägen där ett otal underoperatörer får det att inte fungera).

29

Sv: Nöjd Kund med fiber?

QRP skrev:

Hur ser serviceavtalen ut avseende skador på fiber och koaxialkabel och vilken av dessa typer är enklast/billigast att reparera?

Det är säkert liknande problem med underhåll av fiberinstallationer att man anlitar underentreprenörer i flera steg. Det är den moderna tidens gissel som slår igenom på alla områden.

Vad gäller vem som står för fiolerna vid ev. skador så är det vanligtvis nätägaren om det inte kan påvisas att fastighetsägaren gjort något dumt i sin fastighet eller på sin tomt.

Jag har ingen uppgift på hur snabbt man kan förvänta sig/kräva att felavhjälpning ska ske.

30

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Och just därför har vi eget nät som vi sköter om helt på egen hand. Vi hade en tid två nätoperatörer (på två olika sträckor och det var rena helvetet. De skyllde på varandra och ingenting hände. Nu har vi bara en nätoperatör och sköter fibernätat  fram till dennes port och allt fungerar mycket bättre. Egentligen har vi inte haft ett enda problem på många år.

31 Senaste redigerad av idgforum (2015-07-03 18:16:40)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Att skaffa fiber endast för en eventuell värdeökning på huset tycker jag är vansinne.

Här en film på gränssnittet i våran router innan Net at Once stympade den till endast minimala inställlningar.
https://youtu.be/VfKXr-8n5uc

32 Senaste redigerad av svenix (2015-07-03 18:40:12)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Att skaffa fiber endast för en eventuell värdeökning på huset tycker jag är vansinne.

Utveckla gärna hur du tänker då?
För mig som bor i storstan där kåkarna kostar från tre miljoner och uppåt så hyser jag ingen som helst tvivel om att 20.000 kr i investerad fiber höjer värdet på huset med minst 50.000 kr jämfört med ett likvärdigt hus utan fiber. Du får alltså igen pengarna flera gånger om.

Det handlar alltså inte bara om vad fiberanslutning kostar initialt när hela området ansluts. Att komma i efterhand och vilja ansluta en enstaka fastighet kommer att kosta mycket mer och innebära långa väntetider, det kanske inte ens är möjligt. För en framtida köpare är det säkert värt 50.000 - 150.000 att fibern redan finns inne.

33 Senaste redigerad av plun (2015-07-03 19:08:22)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Att skaffa fiber endast för en eventuell värdeökning på huset tycker jag är vansinne.

Jag vet inte vad "vansinnet" ligger i?? men äger man ett hus i ett attraktivare område så flerdubblar man antalet presumtiva köpare i en auktion och sannolikt då även ett slutpris, däremot bor man i ett avfolkningsområde så är det kanske svårare att motivera mer än att man måste hänga med och så ser ju utmaningen ut för de som styr idag.

Hursomhelst enligt "topic" så är jag mycket nöjd med ett par dygns testande, perfekt!!, sen kopplade jag även in TV-signalen (enbart analog) och det funkar också perfekt, jag ringde sedan Comhem för en uppsägning och till min stora förvåning så halverade de kostaden för mitt abonnemang med digitalt utbud inkl C-More så jag byter inte TV-abbet till fiberburet dito  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

34

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Att skaffa fiber i efterhand är ofta omöjligt eller så otroligt dyrt att ingen börjar med det. Till exempel i ett villaområde kommer operatören garanterat inte att riva upp gatan och lägga ned fiberanslutning till ett enskilt hus. Då talar vi inte mera om tiotals tusen kronor utan hundratals tusen kronor. Om då två hus i samma område är till salu och det ena har fiberanslutning men det andra inte så kommer framtida köpare att köpa huset med fiber eller kräva en rabatt på en halv miljon kronor för huset utan fiber.

Jag bor i glesbygd och här är det ännu viktigare med fiber än i staden. Snart sagt alla tjänster från butiker till hälsovård och studier  samt distansarbete kräver fiber. Intressant nog visar en undersökning att unga välutbildade familjer söker sej från städerna till glesbygden - om det finns goda kommunikationer. Och kommunikationer börjar allt mer gå över från vägar till nätanslutning.  Här hos oss vill också de äldre ha fiber så de kan hålla kontakt med barn och barnbarn i Paris, Bryssel och Tokyo ...

35 Senaste redigerad av plun (2015-07-03 19:25:00)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jo bara en liten fundering, i likhet med riktiga IDG som frossar i piratbuktens öde så lever ju kanske "idgforum" kvar i tänket med att allting därute är gratis?.....  smile

(och då är det ju en fördel med fiber smile )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

36

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Intressant nog så ÄR allt gratis eller nästan gratis. Utom gamla "tjänster" som en mängd gamla operatörer försöker ta överpris för. Den tekniska bakgrunden är att distribution via nätet ÄR otroligt billigt. Aldrig någonsin har det varit möjligt att distribuera till miljarder människor för en spottstyver. Det man betalar för är sin egen uppkoppling men också dess verkliga kostnader är oerhört låga om man ser till trafikmängden via fiber.

Jag har byggt fibernät i närmare femton år och sett priserna komma ned hela tiden. Även om man ser på de verkliga kostnaderna att gräva ned fiber så blir priset mycket lågt per Megabyte. Och då fibern ä långlivad så sjunker priserna hela tiden. En anslutning till Internet på 1 Gbit/s är nu billigare än 10 Mbit/s för 12 år sedan.  Mycket billigare. Det har naturligtvis med fiberns kapacitet att göra. Det går att sälja så många Gigabits anslutningar att fibern är betald inom några år. Och ju fler anslutningar det kommer desto billigare blir priset eftersom fibern redan är nedgrävd.

Ett problem med fibernät är att alla pengar skall på bordet genast. Först då nätet är färdigt så börjar det hämta in något. Vi hade det lite hårt i början men nu har vi en strålande ekonomi. Nätet är för länge sedan betalt och underhållskostnaderna nära noll. Åskan har varit vårt enda problem men den tar kål på all elektronik om den slår ned nära.

37

Sv: Nöjd Kund med fiber?

plun skrev:

Jo bara en liten fundering, i likhet med riktiga IDG som frossar i piratbuktens öde så lever ju kanske "idgforum" kvar i tänket med att allting därute är gratis?.....  smile

(och då är det ju en fördel med fiber smile )

Nu förstår jag inte riktigt med hur jag kanske är kvar i något tänk smile

Själv tog jag fiber när vi blev erbjudna (tog en jäkla tid innan det blev indraget). Men  det för att jag ville ha och att kostnaden bara blev 10 000 kr. Skulle jag inte velat ha hade jag inte tagit det bara för eventuell värdestegring på huset. Går inte i säljtankar alls.

Rätt kul när folk tappar hakan när man bor mitt ute i obygden och upptäcker att man har 1000/1000 fiber!

https://www.youtube.com/playlist?list=P … RTuB6JzXRK

38

Sv: Nöjd Kund med fiber?

hmm jo det verkar lättare att få 1000/10000 ute på lantställena än i städerna , vårat bostadsrätt område ville uppgradera till gigabit men det går inte då noderna inte är uppgraderade , och det låg inte just nu i deras plan att uppgradera ännu =/

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

39 Senaste redigerad av plun (2015-07-04 11:39:13)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

idgforum skrev:

Nu förstår jag inte riktigt med hur jag kanske är kvar i något tänk smile

Njau jag försökte bara förstå "vansinnet" med fiber och kom ihåg tidigare diskussioner om "toktankning" och vad man har för behov av en anslutning  smile

Angående 1 GBits så jovisst kan jag välja det men det kostar, anledningen till kostnaden är att egentligen ingen behöver det och det inbjuder då till extrem "toktankning" för klientelet som fortfarande klamrar sig fast vid det romatiska piratbuktstänket smile

Sen belamrar då inte TV-tjänsten 100/100 Mbits som jag valt utan då nyttjas bandbredden utöver dataanslutningen.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

40 Senaste redigerad av nhu (2015-07-04 12:07:02)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Om man ser det ur ett litet längre perspektiv så är dagens toktankning morgondagens normala trafik. Jag var med då vi körde 110 BIT/s till Stockholm och nån expert ansåg att 300 bps räcker till eftersom "ingen kan skriva snabbare". Sedan ansåg en minister att 56 kbit/s räcker bra för honom (underförstått behöver pöbeln inte heller mera). Det diskuterades sedan om bredband var 256 kbit/s eller 1 Mbit/s  och nu anser många att 100 Mbit/s räcker åtminstone till.

De nya fibernäten installerar redan Gigabits konvertrar eftersom de är lika billiga som 100 Mbit/s  och snart kommer Gigabit att vara standard.  Det enda som hindrar högre hastigheter är just nu att elektroniken är dyrare om man går över Gigabit. Men hur länge ? Under min aktiva tid har kapaciteten ökat mer än 10 miljoner gånger (30 år).

Kolla in Moores lag (t.ex. Wkikipedia). Sedan 1965 då han formulerade lagen så har den fungerat - och fungerar fortfarande fastän den dödförklarats många gånger.  Man kan litet diskutera fördubblingstiden. Endel anser den vara 18 månader, andra 24 månader (Moore själv) men det har mindre betydelse. Moore formulerade lagen för halvledarnas hastighet men nätkapaciteten följer mer eller mindre samma lag.

Det är inte fråga om småsaker. Om ni nu anser att 10 Mbit/s är "normalt" så är om 15-20 år 10 Gbit/s normalt ....

41

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jo men det är stor skillnad på "toktankning" och trafik som genererar inkomster, indirekt eller direkt! smile

Eftersom allting i slutändan kostar pengar i form av bandbredd för alla operatörer inkl infrastruktur för routning så en ren "toktankning" som vi var på väg in i men som nu domstolar förtjänstfullt tagit tag i hade ju helt förstört nätet!

Sen visst blir 1 GBit standard så småningom men inte utifrån "toktankningsbehov" utan av bandbreddskrävande tjänster av olika slag.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

42

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Hur stor del av den globala nätkapaciteten tar facebook i anspråk?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Nöjd Kund med fiber?

jonasolof skrev:

Hur stor del av den globala nätkapaciteten tar facebook i anspråk?

Ingen som riktigt vet mer än att det är enorma datamängder MEN de betalar ju för sig direkt och indirekt via reklam!!

"Toktankningen" som mestadels består av att se hela samlingen av Hollywoodfilmer fritt smile ger ju inga inkomster mer än en förbrukning av en massa bandbredd.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

44

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Jag tror inte toktankningen är så stor. Om man jämför med all sorters skräp som nätet är fullt av - en del påstår att 60 % är spam och liknande smörja. DET kunde domstolarna och polisen hellre syssla med att stoppa.

45

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Har för mig att youtube står för 1/3 av "förbrukad" bandbredd
Bandbredd är ju ingen ändlig resurs som olja...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

46

Sv: Nöjd Kund med fiber?

nhu skrev:

Jag tror inte toktankningen är så stor. Om man jämför med all sorters skräp som nätet är fullt av - en del påstår att 60 % är spam och liknande smörja. DET kunde domstolarna och polisen hellre syssla med att stoppa.

Jo "toktankningen" har och är fortfarande extremt stor i Sverige, en film eller hel serie är ett antal GB! Nu stängs site efter site så det blir nog en drastisk minskning.

Hur mycket är svårt att säga eftersom ingen operatör öppet vill diskutera det här, Netnod ger en liten inblick i vilka mängder det handlar om. http://www.netnod.se/ix-stats/sums/

YouTube nämt är då en strömmad tjänst där då Google måste betala för använd bandbredd och de får då inkomsterna via reklam.

Inget är gratis!  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

47 Senaste redigerad av nhu (2015-07-05 05:33:24)

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Nu var mina uppgifter om 60 % skräp en internationell bedömning. Det är möjligt att Sverige har en annan trafikprofil.

Potentialen inom fibernätet är ju enorm så vi får säkert se väldigt stora ökningar. Det är närmast elektroniken som begränsar och den blir hela tiden snabbare och billigare.

En ytterst dålig teknik då det gäller kapaciteten är direkt strömning men den favoriseras av många leverantörer av rent ekonomiska orsaker. P2P-tekniken är mycket effektivare men den motarbetas åter av samma ekonomiska orsaker. Nu är jag ingenjör och inte ekonom och anser att strömning borde förpassas till samma historens skräphög som telefontekniken med sina dedikerade linjer - både fysiska och virtuella. Strömning är egentligen urgammal telefonteknik överflyttad till Internet. Strömning genererar massor an onödig trafik. Det är tekniskt sett rena vansinnet att ha en skild ström till varje mottagare.

Tekniskt sett har piraterna fört utvecklingen framåt med stora steg medan mediamonopolen och de gamla operatörerna med lagen i ryggen håller kvar ren ångmaskinsteknik inom Internet. Men det är ju inget nytt. Så har det varit vid varje teknikskifte.

(Jag tycker annars om ångmaskiner. De är de RIKTIGA ingenjörernas mästerverk :-)

48

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Men drar streamingen verkligen så mycket?
Traffiken sjönk ju rejält betrf p2p när Pirate bay stängdes ned.

49

Sv: Nöjd Kund med fiber?

men allt ska juh streamas nu för tiden , tv kanaler osv , men får vara glad att dom inte fått att det ska vara quota på fibern nu,  som det var i början då internet kom då fick man tilldelad en kvot och tog den slut fick man köpa mer , precis som mobilt bredband och då var det inte kul om man råkade tanka för mycket , visserligen var filmer cd storlek runt 700 mb så , och var det oftare lan och utbyte med film och spel på dessa lan , än själva spelandet

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

50

Sv: Nöjd Kund med fiber?

Det är eller kommer väl i alla fall inom en snar framtid att bli så att den största mängden data som transporteras i näten är video i form av Play-kanaler, Netflix, Youtube och liknande.

"Toktankande" är nog inte så många personer som håller på med längre. Däremot tittar var och varannan människa på TV-program och annan video via nätet.

Som någon redan påpekat är direkt streaming från leverantör till konsument direkt tekniskt vansinne. Men det är tyvärr den teknik som tillämpas till 99%. Antagligen beroende på att andra typer av teknik skulle kräva tekniskt samarbete mellan programleverantörer och nätägare och kanske komma i konflikt med rättigheter och annat om nätägarna skulle sätta upp proxies för innehållsskyddat material.