1

Tråd: Huawei E3272 + Lycamobile

# DOVADO PRO
# 8.1.0
# Huawei E3272
# (okänd Modem firmware)
# Lycamobile
# data.lycamobile.se
# Chrome

Hej,

-Dovado Pro Routern + Modemet fungerar utmärkt med ett Sim från Telenor.
-Modemet + Lycamobile fungerar om jag kopplar det direkt i datorn.

-Kombinationen Dovado Pro + Modem med Lycamobile fungerar inte. Routern hittar modemet och det lyser grönt under connected. Jag får en IP adress men det går inte att komma ut på internet....

Tilläggsinformation: när modemet (med lycamobile) är kopplat direkt i datorn så frågar windows om jag vill ansluta trots att modemet är "Roaming" alltså ansluter till ett främmande nät (telenor). Kan det vara denna fråga som stoppar uppkopplingen när jag kör via routern? Eller något annat. Tacksam för hjälp.

Mvh
Karl

2 Senaste redigerad av redvelo (2015-05-20 12:03:06)

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Hej igen,

Nu har jag lite mer information.
Så här ser det ut under "USB Modem Status" i routern.

USB Port:USB1
Connection Status: CONNECTED
Signal Strength: 48 % -83 dBm (3G)
Modem IMEI: *****
SIM IMSI: 240****
Modem internal model: E3272
Modem firmware: 21.436.11.00.00

Jag har även kontaktat Dovado supporten. Dom är snälla och hjälpsamma men har inte kommit med någon lösning ännu.

Är det någon här har en idé? Något jag kan prova?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Karl

3

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Posta inte Modem IMEI:raderat
SIM IMSI: raderat
I forumet.

4

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

G-Man skrev:

Posta inte Modem IMEI: raderat
SIM IMSI: raderat
I forumet.

ok, har tagit bort det. vad är problemet? säkerhet?

5

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Nu har ni tillsammans lyckats posta dessa uppgifter TRE gånger! wink

Att man ska undvika att posta sådana uppgifter beror väl på att de kan knytas till ett abonnemang och ev. missbrukas av illasinnade individer. Så det är bra att undvika det.

6 Senaste redigerad av redvelo (2015-05-20 14:17:14)

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

svenix skrev:

Nu har ni tillsammans lyckats posta dessa uppgifter TRE gånger! wink

Att man ska undvika att posta sådana uppgifter beror väl på att de kan knytas till ett abonnemang och ev. missbrukas av illasinnade individer. Så det är bra att undvika det.

nope, bara 2/3 av sifferserien.

Är det någon som har erfarenhet av Lycamobile här? Funkar bra? Funkar dåligt?

7

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

ok nu kan jag dela med mig av erfarenheterna.

Felet är Lycamobiles. Dom stöder inte internetdelning. Jag ringde supporten och dom sa som det var, det är blockerat. Deras mobila internet kan ej delas. Provade också att slå på "Portabel Wifi hotspot" på mobilen och den släpper inte heller igenom någon trafik. (Klienterna får en IP-adress men kommer inte ut på nätet).

Vet inte riktigt hur dom bär sig åt med blockeringen och om man kan lura dom på något sätt?

Dovado supporten har var ett stort stöd och har svarat varje dag och föreslagit olika tester. Dom kan jag bara rekommendera.

Lycamobile däremot -verkar inte vara ett alternativ. Supporten visste inte om dom ska sluta blockera delning i framtiden. Hon hade hört att önskemålet fanns och att kanske eventuellt etc...

8

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Imei var redan åtgärdat när jag postade.

Imea är "modemets personnummer" för att förenkla det,
Har man nummret kan man tex spoofa det, anmäla det stulet osv då slutar modemet funka.

Har ej använt lyca, så kunde ej tillföra något utöver dovado.

9

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Fast IMSI är betydligt viktigare än IMEI eftersom den identifierar just ditt SIM-korts telefonnummer.

10

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Med kortet i en hotspotrouter bör det väl funka trots delningsspärr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

jonasolof skrev:

Med kortet i en hotspotrouter bör det väl funka trots delningsspärr.

Oj, såg inte din fråga förrän nu...

Vad menar du egentligen? Är det skillnad på en hotspotrouter och tex Dovado Pro?
Mer av nyfikenhet, vad är det för skillnad?

12

Sv: Huawei E3272 + Lycamobile

Tar tillbaka. Det funkar förmodligen inte i en hotspot heller när det ej går med kombinationen modem + Dovado Pro.

Enda erfarenhet jag har av liknande var att en viss mobiloperatöri Belgien spärrade delning via iphone medan det fungerade att ha kortet i en router. Men det var för att hotspotfunktionen inte dök upp i menyn på iphone med den operatörens simkort i.

Här är en som lyckades komma förbi delvis genom att använda android customs rom

http://www.modaco.com/topic/360360-inte … to-bypass/

Den här tråden tar upp problemet med blockerad intetnet sharing llite djupare.

http://www.neowin.net/forum/topic/50132 … ing/page-1

Och här är mer förklaring hur det kan gå till genom att browsern identifieras.

http://androidforums.com/threads/how-to … rk.542650/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.