1

Tråd: 3G mot 4G

Hej,

var ett tag sedan jag skrev något här. Men så här är det, har nu kört med Telia vid sidan om 3 under ett tag. Alltså haft två telefoner. Runt Uppsala-området har Telia bättre 4G-täckning än vad 3 har - men hos 3 så har jag ju "åtminstone" 3G.

Det jag har märkt är när samtal ska göras från Telia-mobilen, då kopplar den ofta över till 2G-nätet trots att god 3G-täckning finns från SUNAB också. Detta ställer ju till vissa problem, surf fungerar ju inte samtidigt och om man då kör internetdelning eller stramar något via den blir det ju inte jättekul.

Har ni koll på om det finns någon lösning som gör att telefonen väljer att hoppa över till 3G-nätet istället för 2G-nätet under samtal? Gäller flera olika telefonmodeller, iPhones som Galaxy S5 och S6. Är ju ett litet irritationsmoment när 3G ändå finns.

Hos 3 finns ju inte detta problem, det värsta som händer där är ju att man hoppar över på 900-nätet och surfen går långsammare. Samtidigt är det ju tråkigt att deras 4G-täckning inte är större än vad den är. Samtidigt så är ju deras 3G-nät riktigt bra och levererar hastigheter som liknar Telias 4G-hastigheter på många ställen utanför Uppsala.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2 Senaste redigerad av Discover (2015-06-21 18:23:42)

Sv: 3G mot 4G

Jag tror det kommer bli ändringar hos Telia när 3G 900 blir mer utbyggt, att de då kommer låta fler samtal gå över 3G istället för 2G då vad jag förstår 2G 900 får så smalt frekvensutrymme (mindre kapacitet), att de vill ha 2G till M2M & till sådana telefoner som ej har 3G.

Det är iaf vad jag tror.

Jag gör ju som du, kör med både 3 & Telia fast här uppe i Gävle istället och Telias 4G täckning är riktigt super! och bättre blir det,
är ju bara att kolla på utbyggnadskartan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: 3G mot 4G

Precis, det är ju lite surt att den faktiskt blir bättre och bättre när det är ett så pass stort irritationsmoment som detta. Detta är en av anledningarna till att jag fortfarande kör med 3 primärt, att man slipper 2G-nätet. Är ju rätt så lätt att komplettera med en Telia-lur, speciellt när jag fått en bra mobil med fri surf i Telias nät, från jobbet. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4 Senaste redigerad av Discover (2015-06-21 19:55:28)

Sv: 3G mot 4G

Anledningen till att jag fortfarande har 3 är att jag har lite mer än ett år kvar på bindningstiden,
annars hade jag nog bytt helt till Telia, har varit kund hos 3 i typ 10 år, men känner att jag inte får ut något av det längre,
samt så ligger 3 så pass mkt efter täckningsmässigt vilket stör mig då jag gillar att vara i naturen (vildmark).

Dock blir det till hösten bredband från Telia, vilket är något jag ser fram emot, har fiber indraget men kan ej få Telia genom fibern,
så det får bli VDSL istället.
Sedan har ju telia tjänsten "Grannland" vilket är väldigt förmånligt iaf för mig som dagligen på jobbet använder finskt nät,
riktigt fiffigt med ett abonnemang som fungerar i hela norden utan straffavgifter (roamingavgifter).


Kanske så att du jobbar på Telia å kan ge mig lite mer surf ? ;-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: 3G mot 4G

Discover skrev:

Anledningen till att jag fortfarande har 3 är att jag har lite mer än ett år kvar på bindningstiden,
annars hade jag nog bytt helt till Telia, har varit kund hos 3 i typ 10 år, men känner att jag inte får ut något av det längre,
samt så ligger 3 så pass mkt efter täckningsmässigt vilket stör mig då jag gillar att vara i naturen (vildmark).

Dock blir det till hösten bredband från Telia, vilket är något jag ser fram emot, har fiber indraget men kan ej få Telia genom fibern,
så det får bli VDSL istället.
Sedan har ju telia tjänsten "Grannland" vilket är väldigt förmånligt iaf för mig som dagligen på jobbet använder finskt nät,
riktigt fiffigt med ett abonnemang som fungerar i hela norden utan straffavgifter (roamingavgifter).


Kanske så att du jobbar på Telia å kan ge mig lite mer surf ? ;-)

Varför väljer du VDSL framför fiber? Känns ju inte helt hundra enligt mig?

Ja, grannland är super faktist! smile

PMa ditt nummer så kan jag se vad man kan göra. wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: 3G mot 4G

careface skrev:

Varför väljer du VDSL framför fiber? Känns ju inte helt hundra enligt mig?

Ja, grannland är super faktist! smile

PMa ditt nummer så kan jag se vad man kan göra. wink

Det är för att fibernätet är enligt mig inte tillräckligt driftsäkert, dessutom är det lite känsligt för störningar då det bara är en enda router för hela nätet, fibernätet dör dessutom direkt vid strömavbrott,
jag är ju lite nördig så jag har reservkraft för ett xx antal timmar i min lägenhet, å då vill jag kunna surfa :-)
Telestationen som min bostad räknas till har dieselaggregat och enligt Telia så ska VDSL fungera under strömavbrott förutsatt att kund har t.ex UPS,
samt så får man ju rabatt på mobilt bredband om man har fast bredband hos Telia.

Hastigheten med VDSL (30/12) duger gått åt mig.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: 3G mot 4G

Discover skrev:

Det är för att fibernätet är enligt mig inte tillräckligt driftsäkert, dessutom är det lite känsligt för störningar då det bara är en enda router för hela nätet, fibernätet dör dessutom direkt vid strömavbrott,
jag är ju lite nördig så jag har reservkraft för ett xx antal timmar i min lägenhet, å då vill jag kunna surfa :-)
Telestationen som min bostad räknas till har dieselaggregat och enligt Telia så ska VDSL fungera under strömavbrott förutsatt att kund har t.ex UPS,
samt så får man ju rabatt på mobilt bredband om man har fast bredband hos Telia.

Hastigheten med VDSL (30/12) duger gått åt mig.

Ja men precis, ADSL/VDSL fungerar nästan alltid under strömavbrott som inte varar alltför länge - förutsatt att kundens utrustning inte påverkas av strömavbrottet. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: 3G mot 4G

careface skrev:

Ja men precis, ADSL/VDSL fungerar nästan alltid under strömavbrott som inte varar alltför länge - förutsatt att kundens utrustning inte påverkas av strömavbrottet. smile

Tanken är att fräscha upp min (lilla) reservkraft så jag har batterikraft under 24 timmar, om nu den fasta uppkopplingen skulle dö före min lösning så får man använda Net1 till den lilla trafik som sker, sitter ju liksom inte å streamar bonde söker fru under större strömavbrott :-)

Dock är det väldigt ovanligt med strömavbrott här i stan, tack och lov... men man vet aldrig ju.
Å då man bor centralt så tror inte jag att strömavbrott varar speciellt många timmar om det inte rör sig om sabotage då.
Å det fina med modemet från Telia är att det vill ha 12 volt, blir så mkt enklare då.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: 3G mot 4G

Discover skrev:

Tanken är att fräscha upp min (lilla) reservkraft så jag har batterikraft under 24 timmar, om nu den fasta uppkopplingen skulle dö före min lösning så får man använda Net1 till den lilla trafik som sker, sitter ju liksom inte å streamar bonde söker fru under större strömavbrott :-)

Dock är det väldigt ovanligt med strömavbrott här i stan, tack och lov... men man vet aldrig ju.
Å då man bor centralt så tror inte jag att strömavbrott varar speciellt många timmar om det inte rör sig om sabotage då.
Å det fina med modemet från Telia är att det vill ha 12 volt, blir så mkt enklare då.

Strömavbrott i städer är ju väldigt ovanligt numer, känns det som. Personligen så har jag en MBB-router som jag bara kör igång om det skulle krävas. Om de närmsta siterna går ned, så finns det ju andra en bit härifrån som också täcker in mitt område. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: 3G mot 4G

careface skrev:

Strömavbrott i städer är ju väldigt ovanligt numer, känns det som. Personligen så har jag en MBB-router som jag bara kör igång om det skulle krävas. Om de närmsta siterna går ned, så finns det ju andra en bit härifrån som också täcker in mitt område. smile

Alla har vi våra lösningar :-)

Tanken jag har är att det ska kunna skötas automatiskt, jag ska inte behöva bry mig så värst mkt när det blir strömavbrott,
å lägger kopparn av så får dovadon koppla över till 2G (det nät som prioriteras hos Telia vid strömavbrott).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: 3G mot 4G

En Galaxy 4 som har kvar OS 4.2.2 kan låsas på frekvensband så att den bara tar in 3G 2100 och därmed slipper man automatiskt GSM. Däremot ser jag ingen lösning om den ska fungera med 3g 900 men inte med GSM på samma band. 3G only men inget GSM tror jag inte att man kan ställa in på på någon telefon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: 3G mot 4G

jonasolof skrev:

En Galaxy 4 som har kvar OS 4.2.2 kan låsas på frekvensband så att den bara tar in 3G 2100 och därmed slipper man automatiskt GSM. Däremot ser jag ingen lösning om den ska fungera med 3g 900 men inte med GSM på samma band. 3G only men inget GSM tror jag inte att man kan ställa in på på någon telefon.

Att låsa telefonen på endast 3G är inga problem alls, finns ju som ett val i standardmenyn. Även 2G/3G finns ju. Men det jag skulle vilja ha är ett 3G/4G-val - för att slippa GSM-nätet.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: 3G mot 4G

Discover skrev:

Det är för att fibernätet är enligt mig inte tillräckligt driftsäkert, dessutom är det lite känsligt för störningar då det bara är en enda router för hela nätet, fibernätet dör dessutom direkt vid strömavbrott,
jag är ju lite nördig så jag har reservkraft för ett xx antal timmar i min lägenhet, å då vill jag kunna surfa :-)
Telestationen som min bostad räknas till har dieselaggregat och enligt Telia så ska VDSL fungera under strömavbrott förutsatt att kund har t.ex UPS,
samt så får man ju rabatt på mobilt bredband om man har fast bredband hos Telia.

Hastigheten med VDSL (30/12) duger gått åt mig.

Jag visst inte att Telia har VDSL i Gävle..... hursomhelst så skulle jag inte lita särskilt mycket på Telias kopparlösningar, rena "stålbadet" för gamla kopparlösningar just nu och speciellt de närmaste åren när det är en massiv övergång till fiber. Angående driftsäkerhet och fiber så kan jag inte se att tex Gavlenet skulle ha dålig "uptime"? (eller annan fiberoperatör i just Gävle tex BBB)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: 3G mot 4G

Jag har täckning av både Sweden 3G och Telias UMTS på 900 MHz, men telefonen går ändå över till GSM då samtal rings. Detta bestäms av operatören då samtalet kommer in och är inget man som användare kan ställa in (annat än att möjligtvis då helt slå av GSM).

Off topic: Sluta citera inlägget ovan när ni svarar. Vi förstår ändå.

15

Sv: 3G mot 4G

Fibernätet fungerar länge med ett vanligt bilbatteri. Jag har både router och mediakonverter kopplad till batteriet (liksom IP-telefonen) så jag har aldrig varit utan nät eller telefon.

16

Sv: 3G mot 4G

Hur är det med energireserver högre upp i fibernätet? Det bör i och för sig dra mycket mindre ström än basstationer för mobilt bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: 3G mot 4G

Vi har samma reservel där med bilbatteri som hålls uppladdat av en underhållsladdare. Mascot 10A har visat sej vara mycket bra laddare även om den är litet dyrare. Ett batteri håller igång noden minst 10 timmar (har inte testat längre tid). Men då skall man ha övervakningsdatorn kopplad till en annan strömkälla för den drar mycket ström. Själva växlarna (fiberswitchar) drar inte så mycket. Inte heller vår brandmur/router. De är alla kopplade till batteriet via MeanWell stabilisatorer som har hållit god kvalitet (kolla ELFA). En 50 W stabilisator räcker bra men vi har dubblerat dem.

18

Sv: 3G mot 4G

Men har operatören bra backup?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: 3G mot 4G

Många större serverhallar matas med dieselgeneratorer, även mindre lokala telestationer.
Man har även backup, vilket gör att det routas en annan väg om en länk går ned.

20

Sv: 3G mot 4G

Vår nätoperatör tar över ansvaret i en stad på 50 km avstånd. De har sina burkar i Soneras  utrymmen och jag tror de har ganska bra reservel där. Vi har aldrig märkt några problem. Men Finland tycks ha bättre elnät än Sverige. Alla delar kan matas från flera olika håll. Det är troligen därför att kriget fortfarande dominerar tänkandet ifråga om vissa viktiga samhällssystem och allt görs dubbel och trippelsäkert. Elströmmen har varit borta max 12 timmar under de senaste 40 åren i vår by fastän stormar fällt massvis med träd över linjerna.

Men man har inte alls fattat nödvändigheten av fibernät utan inbillar sej fortfarande att trådlöst räcker till. På den sidan är Sverige mycket längre kommet.

21

Sv: 3G mot 4G

jonasolof skrev:

Men har operatören bra backup?

I alla städer är det ett måste eftersom även mobilnätet är beroende av att fibernätet fungerar (3G o 4G), alla basstationer som man kan ansluts ju till en fiber.

Aktuell blogg om det här inkl nya krav från PTS
http://blogg.pts.se/blog/2015/06/22/nu- … akerheten/

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22

Sv: 3G mot 4G

nhu skrev:

Vår nätoperatör tar över ansvaret i en stad på 50 km avstånd. De har sina burkar i Soneras  utrymmen och jag tror de har ganska bra reservel där. Vi har aldrig märkt några problem. Men Finland tycks ha bättre elnät än Sverige. Alla delar kan matas från flera olika håll. Det är troligen därför att kriget fortfarande dominerar tänkandet ifråga om vissa viktiga samhällssystem och allt görs dubbel och trippelsäkert. Elströmmen har varit borta max 12 timmar under de senaste 40 åren i vår by fastän stormar fällt massvis med träd över linjerna.

Jo nu jobbar jag själv inom energisektorn och Finland drabbades ju inte av företagsekonomiska nojjan att sluta underhålla sina nät eller kraftigt förlänga underhållsplantiderna.

Nu har de svenska nätägarna kraftigt förstärkt näten på landsbygden och jag kan tänka mig att Finland troligen går in i en period när man måste spara pengar i likhet nu med svenska nätägare när elmarknaden i princip har haft fritt fall.

I de svenska städerna är sedan elnäten mycket robusta och eftersom vi har delade avgifter för nät kontra energi så tror jag inte att det blir så mycket sämre nu när kraftbolagen har problem med energipriset.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: 3G mot 4G

jonasolof skrev:

En Galaxy 4 som har kvar OS 4.2.2 kan låsas på frekvensband så att den bara tar in 3G 2100 och därmed slipper man automatiskt GSM. Däremot ser jag ingen lösning om den ska fungera med 3g 900 men inte med GSM på samma band. 3G only men inget GSM tror jag inte att man kan ställa in på på någon telefon.

Har en Galaxy S4 mini med just den möjligheten, fungerar mkt bra.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24 Senaste redigerad av Discover (2017-03-18 17:24:20)

Sv: 3G mot 4G

plun skrev:
Discover skrev:

Det är för att fibernätet är enligt mig inte tillräckligt driftsäkert, dessutom är det lite känsligt för störningar då det bara är en enda router för hela nätet, fibernätet dör dessutom direkt vid strömavbrott,
jag är ju lite nördig så jag har reservkraft för ett xx antal timmar i min lägenhet, å då vill jag kunna surfa :-)
Telestationen som min bostad räknas till har dieselaggregat och enligt Telia så ska VDSL fungera under strömavbrott förutsatt att kund har t.ex UPS,
samt så får man ju rabatt på mobilt bredband om man har fast bredband hos Telia.

Hastigheten med VDSL (30/12) duger gått åt mig.

Jag visst inte att Telia har VDSL i Gävle..... hursomhelst så skulle jag inte lita särskilt mycket på Telias kopparlösningar, rena "stålbadet" för gamla kopparlösningar just nu och speciellt de närmaste åren när det är en massiv övergång till fiber. Angående driftsäkerhet och fiber så kan jag inte se att tex Gavlenet skulle ha dålig "uptime"? (eller annan fiberoperatör i just Gävle tex BBB)

Både GavleNet & Gavlegårdarnas nät fungerar nog jättrebra så länge det inte är strömavbrott, men jag vet att Gavlegårdarnas nät inte har ups, då är Telias VDSL betydligt mer driftsäkert även om det istället innebär en lägre hastighet för mig. Men då bor jag ensam också och streamar mestadels och det fungerar mkt bra.

Har även fri sikt till en av Telias mobilmaster som har dieselgenerator, så dess 800 Mhz cell bör jag kunna få in vid ett längre strömavbrott.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.