51 Senaste redigerad av östengurka (2015-06-05 21:19:38)

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Jag har visserligen bara kört TP-link 3020 och 3420 men de fungerar!
Dovado har jag tidigare också kört PÅ JOBBET !, både Tiny och 4GR och dessa var, trots 3-4 gånger priset en katastrof jämfört med TP-Links modeller.

Har du problem med livslängden så är det nätdelen som spökar.
Kostnadsmässigt så kan du i så fall slänga den första TP-Link'en och köpa en ny, du har ändå sparat ett antal hundra jämfört med Dovados "crap".


Då Dovado, dvs "Sam" numera äger detta forum, så blir förmodligen detta och mina andra inlägg nu snabbt borttagna, men ni som hinner läsa förstår säkert orsaken till detta!

Hälsningar,
Östen

3's 4G

52

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Att TP-Link produkterna bara skulle hålla sex månader stämmer inte med mina erfarenheter. Mina TP-Link grejer har snurrat i flera år och snurrar ännu. En stor fördel är som östengurka påpekar att de ofta finns alternativa programvaror som OpenWRT till dem. OpenWRT är mycket stabilt och har alla finesser du kan önska dig.

53

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

har haft flera 3420 och dom klarar inte att man tankar konstant och har runt 6-7 datorer som skriker ge mej bandbredd dygnet runt

jo precis säger juh också det att det är smaksak på routrar en del blir nöjd även med dom mindre billigare modellerna och en del vill ha dom större dyrare modellerna smaken är som baken  delad smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

54

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Har man "konstant och "privat" runt 6-7 datorer som skriker ge mej bandbredd dygnet runt" som "pedrosso" vittnar om så kanske TRÅDLÖST bredband inte är den optimala lösningen...
Då är kanske inte valet av TP-Link eller tre gånger så dyra (och instabilare) Dovado routrar den gränssättande faktorn...

Har man som "pedrosso" dessutom bara provat det ena fabrikatet kanske underlaget för jämförelse är något begränsat. hmm

Hälsningar, Östen

3's 4G

55

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

östengurka skrev:

Har man "konstant och "privat" runt 6-7 datorer som skriker ge mej bandbredd dygnet runt" som "pedrosso" vittnar om så kanske TRÅDLÖST bredband inte är den optimala lösningen...
Då är kanske inte valet av TP-Link eller tre gånger så dyra (och instabilare) Dovado routrar den gränssättande faktorn...

Har man som "pedrosso" dessutom bara provat det ena fabrikatet kanske underlaget för jämförelse är något begränsat. hmm

Hälsningar, Östen



jag körde trådat , för att köra trådlöst går inte i ett bostadsområde då alla ska inkräkta i varandras kanaler och på 2.4 ghz då kan du räkna med att du får problem att ha trådlöst , alla krockar med varann och routrarna måste vänta på att den andra ska prata färdigt så den kan sända, samt att nej var inte nätdelen som gav upp det var routerna, köpte ny router och provade den nya nätdelen routerna funkade ändå inte.

Och angående bara provat det ena fabrikatet så missade nog  östengurka vad jag skrev i min tråd att jag hade provat asus , d-link och tp-link.  kan tyvärr inte riktigt se att det står jag provat bara ena fabrikatet och på så vis säga att min jämförelse är något begränsat.
men får väl be om ursäkt att jag tydligen är så novis och naiv att prova och göra egna erfarenheter på dom modeller av router jag tycker verkar intressanta i funktion och prismässigt.

För  östengurka är tydligen nån expert som har mycket erfarenhet av alla routrar och alla dess märken som finns och säger att open wrt:s  firmware är det enda som funkar och att dovado är skit oavsett modell. men har bara provat tp-link modell  3020 och 3420. det säger mej att din erfarenhet att ha erfarenhet av dovado, spelar väldigt liten roll och att det enda du provat dovado på är att du provat den inom arbetet och det inte funkade där och på så vis säga att dovado är skit, jag blir lite fundersam på vad som inte funkade och det som nu var ett problem då , har dom nu inte uppdaterat firmware och på så tagit bort det felen du upplevde

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

56

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Varför bara nämna 2,4 bandet? Det finns fler wifi-kanaler på 5GHz än på 2,4. Dessutom kan man scanna bandet innan man väljer kanal (Se Metageek). AVMs router 6840 har inbyggd scanner och visar i graf var det är tjockt. Den funktionen finns i andra routrar också.

Istället för att i allt för högt tonläge diskutera varför olika märken av routrar för insticksmodem är kassa enligt ens egna begränsade erfarenheter kan man vidga vyn och ta med kvalitetsroutrar med inbyggda modem, Conel  m.fl om det nu handlar om driftsäkerhet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

tror det bara nämndes på grund av routrarna som vi prata om har bara 2.4 ghz stöd , jag körde med 2 st tp-link N600 över 5 ghz men signalen var så svag, då jag hade två lägenheter emellan så jag fick dra tråd för att få bra hastighet, och jo vi har kört scanner för att se och försöka placera ut så alla använder kanaler spritt , men bor man som sagt i lägenhet med flera lägenheter runt och alla har en router så är 2.4 ghz rputer vanligt och har man som jag en router som kör 5 ghz också klarar man sej bra utan att det känns tjockt på trådlösa.


nej nej inte hade jag högt tonläge bara visade hur tråkig diskussionen blev om man bara ska vara en aning trångsynt och säga att märke X är bajs för det funkade inte då jag provade det då , utan att kanske kolla det kommit uppdaterad firmware och fixat det som var dåligt då. och nu är märke X lika bra som nån annan likvärdig produkt.

håller med dej jonas om att vidga vyn om kolla på fler märken som är kvalitets routrar och avsedd för proffsbruk osv, men tyvärr har en aning dyrare prislapp , men då hamnar vi på en högre standard,

och även om man nu är ute i jobb eller bara lekman är teknik alltid kul. och det är bra att få höra av nån som har egen erfarenhet och inte ett företag som ger ut betygen på hur bra deras produkter är,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

58

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

För att nu vara en aning provokativ så är enligt min mening trådlös överföring - speciellt WLAN (WiFi) - inte alls lämpad för större datamängder eller högre hastighet. Jag kör precis allt över Ethernetkabel. Orsaken är inte det trådlösa i och för sej utan de usla protokoll som används för WLAN. Radiovågornas utbredning hör till det allra besvärligaste och det behövs bra antenner och mycket bra protokoll för att säkerställa snabb och pålitlig överföring. Antenner hör mera till jonasolofs område men jag har sysslat en hel del med protokoll på labbet. Mobiltelefonins protokoll är i allmänhet bra - inte så underligt med tanke på de stora resurser som satsats på dem. Men WLAN har gamla och billiga och dåliga protokoll. Där finns behov av utveckling och då avser jag protokoll för trådlös överföring över korta avstånd. Så det är inte riktigt en märkesfråga även om implementeringen av protokollen kan skilja sej åt mellan märkena. Vissa har förbättrat protokollen men det är en tve-eggad sak för då tappar man åter lätt kompatibiliteten  ...

59

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Ställer man höga krav på driftsäkerhet (hög komponentkvalitet med bra MTBF-värden, bra värmeavledningsförmåga även när det är rejält varmt [plåt- eller gjuten kapsling] runt omkring) och vill att routern säkert skall klara sig själv utan manuella omstarter och därför ha ICMP m.m är det långsiktigt absolut motiverat och lönsamt att lägga till en eller två tusenlappar för att köpa en semiproffsrouter med integrerat modem som AVM 6840, Prorouteserien eller Conel. På köpet får man extremt brett inspänningsområde och en massa annat godis. Men fr.a - de här burkarna är genomtänkt konstruerade för hård och konstant drift utan problem. En bra router skall inte märkas - den skall bara fungera och sköta sig själv - år efter år.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

60

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

jo wifi är nåt behöver utvecklas  . men eftersom det inte är nån isp standard och leverera internet via wlan så utvecklingen haltar rejält då . jag kör juh trådlösa för bara för slösurfning på telefon och bärbara där klarar den uppgiften bra men vid filöverföring så rasar

du har helt rätt i det du säger Vox angående en semiproffsrouter , men sedan kommer det också till användningsområde och hur ofta man är där , och jag är inte mer ofta i min stuga än att jag har med mej mina antenner och 4g modem samt router då, men jag gillar prova dom i områden med andra än stadsförhållande och lantförhållande där det är utbyggt finns dom som bor knepigt till ute i skogen och där har man problem med strömmen som far lite då och då , så man kanske får fundera på att ha en liten backupstation för router och modem , ha ett 12v batteri som står med laddare för att slippa strömpeakarna som dödar nätdelar


, ska till en nästa helg som har ganska typiska problem med strömmen och fast telefoni att åskan ofta dödar deras telefoner och annan utrustning om man inte drar ut det från uttaget, och då ska jag se om jag lyckas få till att 4G fungerar och sedan prova med min cisco SPA-112 om ip telefoni fungerar så tillfredställande så han kan kan byta till det och sänka sina månadskostnader, samt vi ska prova göra en station för 12v och köra en konverter från 12 till 220 volt och ha routern inkopplad där så även om strömmen far där han bor så har han kvar ip telefoni , samt internet då får han sitta på sin bärbara om han vill ha nåt att göra, samt att han slipper att han ska dra fram elverket varje gång strömmen går.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

61

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Om wifi-protokoll: Jag var på World mobile congress i Barcelona i fjol och där demonstrerade Qualcomm bland mycket annat också korthållsöverföring med LTE protokoll som alternativ till wifi. Känsligheten är flera dB bättre och protokollet effektivare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

var juh kul att höra nån tillverkare försöker komma med andra alternativ. men ändå hålla wifi i fokus

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

63

Sv: Ingen fast telefoni, Alternativ?

Det är bra att det kommer "hemma"LTE. Det behövs minsann något bättre än gamla WLAN.