1

Tråd: Dags för fiber sektion?

All fler får fiber. Är det inte dags att få en sektion med fiberfrågor?

Förvisso inte mobila... men ändå...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Dags för fiber sektion?

Håller med. Det har kommit mycket bra tips, inte minst från nhu. Men tll skillnad från det mobila så är fibertekniken så driftsäker att det kanske inte är så mycket mer än dragningen att orda om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Dags för fiber sektion?

Beror på. Det fins en massa saker som borde förklaras - speciellt då det gäller jämförelsen med trådlöst nät. Jag var i går i Ebbo (en liten by utanför Borgå) och pratade fibernät. Det blev en hel del frågor. Speciellt varför man skulle ta fiber då trådlöst bredband i Finland är ganska billigt (ännu) och har fri trafik (ännu). Till all tur kunde jag berätta en massa om mobilt bredband i Sverige och speciellt om chockhöjningen för ett år sedan samt alla trafikkvoter. Då använde jag mycket som jag plockat från det här forumet.

Huvudtema: Ta för katten fiber om ni bara får för i framtiden blir trådlöst bara ett (viktigt) dyrt komplement med hårda begränsningar. Det som folk inte riktigt vill förstå är att fiber inte är som vattenledning där man sätter på ett T-stycke och ta ett uttag var som helst. Fiber är alltid punkt till punkt och kan bara dras från närmaste kopplingspunkt till abonnenten. Och närmaste kopplingspunkt kan ligga många kilometer bort. Att sätta in en ny kopplingspunkt mitt på en fiber kostar massor så lita inte på att ni kan få fiber fastän kabeln går tio meter från huset. Om ett uttag inte är förberett vid byggandet ...

Hemma har jag vårt eget fibernät men i Medåker (Arboga) gick fiberdragandet i putten på grund av motstånd hos en markägare så där är vi beroende av trådlöst länge än.

4

Sv: Dags för fiber sektion?

Vad har markägaren för motargument?

I min närhet ville en markägare inte ha en plastslang för avlopp dragen över en betesmark. Lantmätaren sade ifrån. Kom överens eller så blir det tvångsföreläggande. Expropriationslagstiftningen i Sverige har ändrats för att underlätta ledingsdragning. Även ett privat intresse kan gälla men jag vet inte specifikt för fiber.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Dags för fiber sektion?

Markägaren ville ha en massa pengar och Mälarenergi ville inte betala så mycket. Idiotin i allt är ju att Mälarenergi grävde ned elkabel i alla fall ... Troligen brydde de sej inte om att bråka för vi är så få. Lagen borde ändras så att där det grävs elkabel eller annat så skall det automatiskt sättas fiberrör också. Marginalkostnaden är ju mycket liten. Men att gräva på nytt för fiber blir svindyrt. Idioti.

6

Sv: Dags för fiber sektion?

Klart vi kan kasta upp en liten optisk sektion om folket behagar. smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Dags för fiber sektion?

Vore välkommet när folk ska välja leverantörer och även fiberföreningar som går på allt och alla.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8

Sv: Dags för fiber sektion?

Bidde det någon fibersektion?? Andreas?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Dags för fiber sektion?

+++ fiber

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

10

Sv: Dags för fiber sektion?

Jag ville bygga upp ett begär före jag skapade den big_smile

http://www.mobilabredband.se/forum/viewforum.php?id=132

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!