1

Tråd: Internet i bilen

Tänkte skaffa internet i bilen genom mobilt bredband i bilen med E5372?
är det någon som har erfarenhet eller tips av detta?
Har E5372  standby tid efter ingen har andvänt  modemet efter ex 30 minuter, om batteriet tar slut och man startar upp bilen och routern börjar ladda går den igång automatiskt eller måste man trycka igång den? i så fall finns det någon router som startar upp automatiskt eller finns det kanske någon inställning. tips på en antenn som är så diskret som möjlig, hade tänkt mig DMM-7-27 för Huawei 4G men den har inte så stor signal vinst, kanske finns bättre lämpad antenn för detta:)

2 Senaste redigerad av G-Man (2015-03-25 20:01:08)

Sv: Internet i bilen

Dovado GO
Om jag kommer ihåg rätt.

GO funkar EJ utan batteri, och körande av batteriet i botten är dåligt.

Jag skulle rek en vanlig router som drivs på bilbatteriet.
Jag har monterat några vanliga dovados på detta sättet med timer som stänger ner routern efter X tid.

3 Senaste redigerad av harald (2015-03-25 20:34:25)

Sv: Internet i bilen

Skulle du kunna svara på frågan om e5372 och antennen jag föreslog?:)

4

Sv: Internet i bilen

DMM-7-27 skulle jag inte välja som bilantenn. den har viss rikktverkan men ändå dålig förstärkning. den kan itne sättas på taket. Bättre är två magentantenner avpassade för den operatör du tänkt dig.

Vi har tidigare diskuterad batteridrivna hotspots som E5372. problemet är att få dem att starta automatiskt även om det väl inte är ett stort jobb att trycka på startknappen.

för autostart behövs en router där man kommer åt batteriet. En intressant variant är netgears senaste hotspots som även finns för europeiska 4G band och har dubbla TS9 ingånger. Utbytbart batteri. Här kan man fippla med bateriet om man är tekniskt lagd.

En annan variant är en icke batteridriven router som drivs från 12 volt, eventuellt över stabilisator. Där kan man ordna en krets som håller kvar strömförsörjningen någon timme sedan tändningen slagits av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Internet i bilen

Tusen tack för snabbt svar.
Grejen är att routern ska vara längst back i bilen, är ju inte direkt jobbigt men om jag ska starta den varje dag så kanske man tröttnar på det.
Finns det någon lite mer diskretare antenn i istället för magnet antennerna, vill helst ha det så diskret som möjligt.
Vet du om carfi e8377 har utag för extern antenn.

6

Sv: Internet i bilen

Magnetantenn eller fast monterad? här har du lite idéer från en tysk tråd. Finns en carant antenn som heter något på 900.

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post42118

carfi e8377 har bara ett antennuttag vilket inte är bra vid mobil trafik där diversitetsmottagmning behövs pga radioskugga och nollnoder i signalstyrka.

http://www.lte-anbieter.info/lte-hardwa … arfi-e8377

Den lilla pluggen skulle jag aldrig använda som en permanent billösning.  Huawei gillar att kränga cheap stuff.

Ska routern sitta bak skulle jag inte använda en hotspot utan en ordinär router som går igång med tändningen och sedan har en tidsfördröjd krets som håller kvar spänningsmatning inställd tid. Sådant finns som biltillbehör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av harald (2015-03-25 21:35:39)

Sv: Internet i bilen

Magnet eller sugpropp. Skulle du kunna tipsa om en bra router och något bil tillbehör är inte riktiga hemma på detta område.

8

Sv: Internet i bilen

Får backa om biltillbehör för kretsen måste kunna klara en dryg ampère. Jag har tyvärr ingen färdig lösning.

Edit: Ett sådant här relä bör kunna funka

http://www.12voltplanet.co.uk/adjustabl … v-10a.html

Enligt min erfarenhet av internetuppkoppling i bil är det väsentligt att kunna låsa på band på 4G, fr a om man har Telia. Fast det beror på var man vill färdas och på vilken operatör om routen ska hoppa mellan 4G och 3G.

Jag bryr mig inte om att allt ska vara så automatiserat. Routern MF93D eller MF910 funkar utmärkt i bil men de uppfyller inte kravet på att man ska komma åt strömmen eftersom de har fasta batterier.  Samma med E5372.

Börja enkelt om du inte kan göra tekniska lösningar själv.

Antenn med sugpropp kan du inte använda i hög fart. de håller aldrig. Antennerna  bör defintivt vara på taket för optimal mottagning. Ska du ha bra internetmottagning så kommer antennerna att synas.

en vanlig Huawei B593 kan väl funka elller en dovadorouter med modem.

jag har ingen fast billösning utan byter mellan olika grejor, Andra får komma med sina tips.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Internet i bilen

Vilken av ZTE mf93d,mf910 och e5372 skulle du rekommendera?

10

Sv: Internet i bilen

Du får läsa på om dem.  För ditt syfte är de nog likvärdiga.

Vad ska du ha uppkopplingen i bilen till?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Internet i bilen

Tänkte ha det och streama film eller sport och är lite billigare med mobilt bredband än det jag har i telefonen

12

Sv: Internet i bilen

Har de tre routern likvärdiga funktioner kan alla tre ex låsa på olika band

13

Sv: Internet i bilen

Har ingen aning om det motsvarar det du söker men det här lär vara rätt mycket plug and play..
https://www.tele2.se/handla/car-fi/

14

Sv: Internet i bilen

Skulle helst vilja ha två  utag för  externa antenner tror carfi har 1 eller ingen alls pratade med tele2 kundtjänst, sa att de inte fanns utag för extern antenn.

15

Sv: Internet i bilen

harald skrev:

Har de tre routern likvärdiga funktioner kan alla tre ex låsa på olika band

Båda ZTE kan låsa på band, vet ej om huawei hotspoten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Internet i bilen

Någon som vet om två st      http://www.induowireless.com/t/testvinn … 4g-antenn/       är bätre än  DMM-7-27?

17

Sv: Internet i bilen

harald skrev:

Någon som vet om två st      http://www.induowireless.com/t/testvinn … 4g-antenn/       är bätre än  DMM-7-27?


En sådan antenn skulle jag behöva.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Internet i bilen

Kommer den att funka om du lägger den platt på ett plåttak? Tror inte det...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av harald (2015-03-27 08:11:04)

Sv: Internet i bilen

Tänkte sätta den inuti bilen
Tror du att det fungerar?

20

Sv: Internet i bilen

Bilen ger 10-15 dB dämpning. Antennerna bör vara på taket. Spröt påmagnetfot är billigast. Det finns låga med magnet. 1000 kr styck ofta. Mankan också sätta på en magnetfot själv.

Tyvärr verkar inte tyska siten ha kvar  modem
hållaren. Men G-man hade fixat en själv.

Själv använder jag vid behov router plus två spröt för magnetfot, bra kabel.
Kör jag telia så två spröt optimerade för 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Internet i bilen

men skulle det bli någon förstärkning inuti bilen med två av dessa antenner

22

Sv: Internet i bilen

Förstår inte vad som menas.

Visst kan man viss nytta av antenner inne i bilen om man vill ha en halvdålig lösning. Det funkar förmodligen ibland utan antenner också, dvs bara med inbyggda antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Internet i bilen

Idén är att det ska vara diskret och snyggt

24

Sv: Internet i bilen

du skulle satsa på en hajfena antenn då för 4G, Tillverkaren Malux har uppgraderat sin fenformade fordonsantenn för snabbare dataförbindelser. samt den även har gps också , men det är typ en sån du ska ha om du vill snyggt.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

25

Sv: Internet i bilen

Temat dyker ofta upp på forumet - men - det enkla fysikaliska faktum är att "diskret och snygg" är den absoluta motsatsen till "antenn". Är basstationernas master och antenner "diskreta och snygga" ?  Knappast. Och detta av den enkla anledningen att en "diskret och snygg" basstation inte skulle fungera - den måste faktiskt "sticka ut" och "sticka upp" - om den nu inte sitter i en galleria eller i ett varuhus. I princip gäller detsamma för klientutrustning; den optimalt "diskreta" och "snygga"  klientantennen är väldigt liten d.v.s osynlig för blotta ögat - men då är det ingen fungerande antenn längre ! Hela designhysterin när det gäller fr.a mobiltelefoner är i grund och botten ett gigantiskt lurendrejeri där synliga antenner - om än aldrig så små - eller vilket Gud förbjude, ett eller flera antennuttag (hemska tanke) pådyvlas okunniga konsumenter som glatt betalar 6000 kronor för en i sig avancerad plastkapsling bara den är "diskret" och "snygg". Att sedan  funktionen radiotekniskt är rejält kastrerad i förhållande till en (lite större) telefon med antennfunktioner som fungerar optimalt även några kilometer från en basstation är ganska oviktigt. Hela mobiltelefonibranschen idag arbetar i betydande utsträckning enligt principen kejsarens nya kläder där vi villigt och okunnigt låter oss bli förförda av hysteriska designers. Den grundläggande frågan är - eller borde vara - vill vi ha en kvalificerad och säkert fungerande telefon när det spöregnar eller är 20 minusgrader - OK - med diverse roliga tillbehör eller vill vi ha ett smycke att imponera med. Ett smycke som vi dessutom tröttnar på varje år ?

Att först skaffa en utrustning (telefon, router etc.) och sedan sätta den i en Faradeysk bur (plåtkaross - låt vara med glasrutor) och samtidigt vilja ha bra radiokommunikation är i grund och botten snudd på en makalös dumhet som bara kan initieras av fantasifoster dvs. galna marknadsförare och designhysteriker !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810