1

Tråd: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Första post:-)
Jag har bytt till Net1 med R90 modem nu. Har tidigare haft ICE med D35 modem. Jag har detta i stugan i sverige och bor fast i Norge annars.

Nu har jag lust att 1. kunna komma åt mitt modem i Sverige från nätet i Norge och 2. kunna se min IP kamera från Foscam.

Jag har registrerat mig på No-Ip.com och Dyn.com och där lagt in andvändarnamn, passord och host adress. Internt på nätverket funkar allt kanon. Får till och med upp mitt modem och kamera med host adressen jag skapat. MEN det är helt omöjligt att se varken kamera eller modem från utsidan. Har öppnat port 8090 mellan modem och kamera. Funkar fint. Har också satt single port forward till 8090 in och 8090 ut till IP adressen till kameran.

Mycket mycket mycket, tacksam för hjälp här innan jag får hjärtinfarkt..

2

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Det är tyvärr inte svårt att få hjärtproblem efter kontakt med Net1:s support.....  Sedan Net1 lade sin IP-adressering till NAT-ade adresser blev det utomordentligt svårt, för att inte säga omöjligt, att komma åt nätverksinterna enheter från "utsidan". Själv kämpade jag intensivt under mycket lång tid med att få VoIP-telefoni att fungera driftsäkert - men förgäves - ända tills jag fick fast publik IP-adress (tilläggstjänst) på mina abonnemang.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

@Vox medievalis: Jasså? Är det inte bara jag som är kass alltså?:-) Fick det till hemma i Norge, men när jag startade om allt i Sverige, var det dödt..

Vad kostar det med Fast Ip då och funkar det verkligen? Jag kör nämligen "What is my IP. com" nu och så prövar jag att pinga eller koppla på denna IP med ett annat nätverk och får timeout.. Dvs om IPn är fast eller inte bör inte hjälpa på det problemet..

4

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Man kan gå runt problemet genom att ha en Pocketport enhet  i nätet på vardera sidan. Med enheterna ställda i virtual cable mode fås en vpn länk som etableras så snart du startar upp din router. Spelar ingen roll om det är fiber, adsl eller mobilt i hemmaänden.

http://www.proxicast.eu/?gclid=Cj0KEQiA … ArB38P8HAQ

Du loggar in på kamerans interna adress i dess lokala nät.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

jonasolof: OK? Så då kommer jag åt admin på modemet och kameran?

Fattar inte att detta ska vara så svårt. Har en par 500 kronors IP kamera, som jag bara registerar på en app och som alltid är tillgängliga på alla typer av nätverk. Ovsett om dom får ny IP eller inte. Hur fasen kan det vara så jäkla avanserat att få se en Foscam kamera då?

Följer med en DDNS tjänst på kameran också. myfoscam.org. Där får jag en unik adress, men den funkar inte heller.. Blir snart knäpp av detta..

6

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Ja du kommer åt kamera och modem som admin för du är på insidan av LAN. Läs manualen för detaljer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

@jonasolof: Fattar, men jag måste alltså ut med 1000 SEK + frakt/tull, för att få detta att fungera? Dvs för att komma åt kamera och admin?

Ser att det står detta på proxicast: "Permanent dynamic DNS hostname: serial#.pocketport.net
User-definable DynDNS.com hostname".

Dvs, jag kopplar IP mot en dynamisk DNS partner? Exakt det samma som R-90 modemet och min kamera ska fungera emot?

8

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Men ni menar att detta produktet på proxicast funkar alltså? Då får jag kontakt med modemet och kameran från Norge? I så fall så är 140 EURO värt det..

9

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Du behöver två stycken. Läs om virtual cable i manualen för att förstå hur VPN-länken fungerar. En extrern server ser till att båda enheterna får kontakt med varandra.

Glöm dyndns, virtual cable är en vpn-länk. Dyndns gäller när pocket port används på andra sätt. Alternativet är att betala för publik ip.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Så pass. 280 euro börjar bli mycket pengar..Vad kostar fast/public IP på Net1 då? Om detta är lösningen, varför ser jag inte kamera eller modem från utsidan när jag vet IP adressen då?

11

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Är väl egentligen ingen hjälp men vore jag du.... Om du har möjlighet så säg upp Net1 och gå över till Tooway (www.rbsat.se) Net1 Har de senaste 4 åren gått till att vara en lev man varnar för.

Ja.Tooway har 700ms latency men går som tåget. Sen har de , än så länge, bara publik ip-adress. Inget trams med NAT på operatörsnivå. och sämsta hastigheten jag upplevt med dem är 10Mbit/s och det visade sig vara min brandvägg som bara klarade den hastigheten efter byte så tuffar det på i 18Mbit/s.

Nej jag är inte företagsrepresentant. Men mycket nöjd kund som skulle vara kvar som det om det inte vore för att jag fått upp en LTE-mast 850 meter hemifrån :-D :-D

12

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Ok, över satelit är ju en lösning jag sett på, men det blir dyrt pluss att jag inte kan flytta det till andra stugor.

Finns det verkligen ingen lösning med Net1/ICE? Varför fynkar inte DDNS tjänsterna från No-ip, dyn.com eller foscams lösning på detta modemet? Alternativet finns ju i menyen.

13

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

hur många stugor har du som du flyttar net1 emellan ?? du kan flytta parabolen emellan stugorna om du inte har olika beam  på dom ställen stugorna är. men det är ett himla jobb och plocka ner och ta med sej parabolen om du inte sätter den väldigt händigt till så den är bara plocka lös.
inställningen tar typ 15 min så är man redo att surfa.
net1 verkar ha slopat att det går köra med ddns tjänster som privat person , är man företagskund så verkar det funka , har en kompis som kör sitt net1 via företaget och då funkar ddns tjänsten , som privat kund är har du ingen prio att få använda tjänsten utan är företag som har prio i net1 nätverk.

som föregående talare säger så skulle jag också fortsätta ha tooway om det inte vore för att tele2 satt upp en 4g mast där jag har stugan, annars hade jag fortsatt med tooway som säker leverantör

tack för mej

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

14

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

pedrosso skrev:

är man företagskund så verkar det funka ,j

Nope det gör det INTE! Net1 är, nu för tiden, inte ens det sista alternativet för mig. Det har varit att betala dyrt för ingen leverans.

Flåt off topic men så bör, som jag uppfattar det och av egen erfarenhet, direkta felaktigheter kanske påpekas...

15

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Det gäller tre olika stugor i släkten.

Har kört ICE i 3 år utan några större problem. Räknar med att ICE och Net1 är från samma bolag? Har haft fin kundservice också. Nu bytte jag till Net1 för att få ett nyare modem, lägre månadskostnad och faktura i Sverige. Ett år bindningstid. Just idag kör jag dubbelt med ICE D35 modem och Net1 R90 modem för att kunna testa ut DDNS. Bägge modemen verkar vara lika stabila. Bägge kopplar sig till Nett1 nätet här i Sverige.
Det enda jag vill få till är att ha en kamera monterad i stugan i sverige pga övervakning och säkerhet. Känns jobbigt att måsta byta ut abonemang, modem och ev parabol bara för att ha en kamera fungerande..

Jag har som sagt flera mindre 500kr kamera (iSecutity+ styrda med App) som funkar helt fint med ICE/Net1 modem. Varför ska det vara så svårt att få det till så med Foscam som är en stor och bra leverantör?

16

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Dessa har jag flera av och dom fungar med alla modem. Utan DDNS kopplingar och skrot: http://www.imogenstudio.com

Saknar tyvärr motorstyrning och kan inte sitta utomhus..

17

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Hur kan egentligen Net1 erbjuda webkamera, om dom inte tillåter ingående trafik på modemet? http://www.net1.se/privat/landningssido … ngskamera/

18

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Verkar som om detta med "cloud" lösning är vägen att gå för att få till detta med Net1 modem. Nån som har prövat detta?

19

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Tror att Sam här på forumet har skrivit om cloudkamera. Har ingen länk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Som jag skrivit tidigare - efter flera års svåra tekniska problem - lösningen blev fast publik IP-adress och med sådan fungerar det klockrent och stabilt. Tilläggskostnad 39 SEK/månad men tyvärr bara möjligt på företagsabonnemang. Har numera fast publik IP även på deras 1Gb företagsabb. (vilket jag enbart har som reserv/backup) och det är värt varenda krona - om man skall/måste köra Net1 vilket jag gjort sedan 1/1 2007......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

21

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Fattar. Kan inte ha företagsavtal tyvärr. Men vad tror ni om cloud kamera? Kopplade upp min gamla imogen kamera för 500 kr nu och funkar direkt. Ser att Dlink har cloud kanera oxå, men ingen för utomhus bruk med motorstyrning..

22

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Problemet med en NAT:ad IP-adress är att det finns ingen väg utifrån och in. Däremot går det bra att kommunicera inifrån och ut. D.v.s. kan du få din kamera att skicka iväg bilder eller video och lägga upp på en annan server så kan du se dem där.
Det är förmodligen det du avser med "cloud-tjänster". Du kanske har nåt Dropbox konto, Google-drive konto eller liknande som du kan få kameran att skicka till om du inte har utrymme på någon annan server.

23

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Är du säker på att det är NAT som används, vet inte om du nämnde det.
Men fungerar det att komma åt kameran om du går direkt mot ip, om inte så är nog portarna garanterat stängda eller oåtkommna pga NAT.
Vilket du också ser om du portscannar innifrån.

24

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Jag fick fast publik IP-adress på mitt privata abonnemang (ej företag ) efter lite tjat på kundservice när dom införde natade adresser för ett par år sedan. 39kr /månad har funkat klockrent sedan dess. Net1 ska vara glada om det är fler privata kunder som är nöjda med dom, så ring och tjata bara.
Annars fungerar D-links moln-kameror bra även utan fast ip.

25 Senaste redigerad av ahmed2 (2015-04-12 17:44:16)

Sv: Omöjligt att koppla sig mot Dyn.com eller no-ip.com med R-90 modem

Jag hade Net1 abonnemang när dom införde Nat addresser.
Jag hade också övervakningskamera som var länkad med ett dynamiskt DNS.
Helt plötsligt slutade det fungera och när jag kontaktade supporten sa dom att dom inte supportade dynamiskt DNS.
Och  sket dessutom fullständigt i mig.
Om dom åtminstone hade erkänt att dom ändrat till Nat addresser. Inte då!
Det slutade med att jag sade upp båda mina abbonemang.
Den killen som jobbade på kundsevice  bad mig vänta ett tag och ge honom chansen att lösa mitt problem.
Det kröp då fram att jag måste ha en fast IP adress.
Kostade 39kr/ mån.  Sedan fungerade det.

Idag har jag inte kvar Net1 och jag kommer inte att rekommendera någon att ta det abonnemanget.