1

Tråd: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

http://www.3grouterstore.co.uk/3G/Proro … EM420_204G

Jag antar att den fungerar bra för voip också. Kan vara den optimala bilroutern eller vad tror Vox Medievalis?

Ett problem med sim switch är att det sker först då förbindelsen avbrutits. Jag tror inte att load balancing så som det är implementerat löser handoverproblemwt vid dålig telefonikvalitet. Dock så lär båda simkorten vara uppkopplade vid 4 G drift vilket gör att växling kan ske snabbt.

Frågan är vidare vad USB och WAN fail over kan hjälpa till med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

http://www.gem420.com/
Failover till extern 3G med anna operatör kan ju vara behändigt.
Frågan är hur bra lastbalanseringen är mellan 2 olika operatörer.

3

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Det står att det inte är bonding så du får inte sammanslagen bandbredd. Problemet är att man inte kan ställa in switchover så att det t ex sker om SINR sjunker under +5, förutsatt att en annan uppkoppling har bättre nivå. En slags QoS tröskel för att sökerställa att voip fortsätter att fungera. Fr a behöver dock upplänken övervakas också.,.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Har tittat en tid på GEM 420 men blir inte riktigt klok på varför den är billigare än H820 som saknar dubbla simkort men ändå har ICMP och linkbackup till extra router. Egentligen är det nog främst det lägre priset och linkbackupen som talar för GEM 420. Hade den och operatören klarat riktig bonding - kommer väl - hade den varit en given favorit. Betvivlar dock att den klarar operatörsväxling utan avbrott i VoIP vilket egentligen är ett krav vid seriös användning. En nackdel här hemma är naturligtvis att möjligheten att internt köra linkbackup till Net1 vars, i varje fall, högmastbasar känns säkrare vid större nätbortfall saknas av naturliga skäl. För en sådan lösning får man gå upp i pris till helproffsroutrar alternativt koppla en H820 för Net1 efter en H820 LTE-maskin med linkbackup. Dock klarar, efter mina inledande tester, inte heller denna lösning avbrottsfri VoIP så för närvarande använder jag inte linkbackupen utan kör konstant  med två Phonzolinjer över en H820 LTE och ytterligare en linje över H820 CDMA i bostaden.
 
Kvalitetsmässigt kan jag dock nu, efter drygt ett och ett halvt års drifttid på en H820 LTE i bilen bara ge den absolut högsta betyg oavsett spänningsspikar, fukt och mycket stora temperaturdifferenser. Om jag inte missminner mig är den driftspecad till max 80 grader omgivningstemperatur vilket känns tryggt i en glödhet kupé sommartid. Rimligen håller GEM 420 samma höga nivå och ser dessutom häftigare ut om nu någon faller för det. Fast kanske blir det en GEM 420 nästa gång ändå....  H820 har definitivt satt ett högt kvalitetsindex i förhållande till priset.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Kan du hjälpa oss att förstå innebörden av att en router har ICMP och linkbackup? Har GEM420 de funktionerna också?

Egentligen borde det säkraste sättet att ndvika avbrott vara att använda 3G och dess annorlnda handoveförfarande ( vilket Net1 tog bort när de införde multiple carriers.

Jag har pushat för proroute routrarna på tyska lte-anbieterforum men de har neofobi. Huawei är tryggast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Ja, 3G:s (soft)handover försvann tyvärr på Net1 och känns onekligen som en bra backupfaktor. Att jag principiellt föredrar Net1 före 3G som backupnät beror bara på att Net1 inte lika ofta verka ha samma stationsplatser som 3G och 4G vilket tillsammans med bättre räckvidd och därmed ofta längre distans mellan klient och bas minskar risken för samtidigt nätbortfall på båda baserna om de kanske ligger 30-40 km från varandra. De Net1-baser som finns i högmaster torde dessutom klara strömförsörjningen lika länge som rundradio och TV, dvs. under veckor samtidigt som dessa stationer har en dubblerad och väldigt stabil backbone.

Så till ICMP och linkbackup. I det följande refererar jag till egenskaperna hos H820:s LTE- och CDMA-versioner eftersom det är de jag börjat lära mig nu....


Cell ICMP Check
innebär att routern gör ett inställbart antal (3-1000 ggr) kontroller (check count) med inställbara check intervaller (60-86400 sek) och då kollar av valfri (stabil webadress/IP-adress) via en länk. Om dessa kontroller misslyckas (IP-adressen inte kan nås) bootar routern om inställbart antal (2-50) gånger. Om inte heller detta hjälper går den i viloläge under inställt antal (0-43200 min) och påbörjar sedan hela testcykeln igen – fortfarande via den enda länken.

Link backup
innebär i princip först samma kontrollförlopp som under ICMP check men sedan också för tre olika länkar (wireless cell, wifi och fast lina) [för den sistnämnda med alternativen DHCP, statisk eller PPPOE]. För wireless cell krävs då ytterligare en router således t.ex en H820 CDMA och en H820 LTE). I inställningarna kan man då prioritera dessa tre olika länkar individuellt med 1 av, 2 hög prio, 3 mellan prio och 4 låg prio för att på så sätt styra anslutningsordningen/prioriteringsordningen för dem om en eller två länkar faller bort.

Signalnivålarm
På H820 kan man dessutom lägga SMS-larm (på vissa versioner också talmeddelande) till 10 olika telefonnummer då en inställd (WAN)insignalnivå underskrids. Tyvärr verkar den här inställningen vara begränsad till två eller tre olika nivåer utan någon för mig känd fast referens men här är jag mer osäker eftersom jag inte har testat denna larmfunktion fullt ut ännu.


Generellt gäller att de här kort redovisade kontrollfunktionerna – liksom det mesta på H820 och förmodligen också GEM 420 – har myriader av inställningsmöjligheter som på klassiskt kinesiskt sätt är knapphändigt dokumenterade i den Googleöversatta engelska manualen - gissningsvis borde det valfria alternativet light chinese vara lättare att begripa om man nu kan light chinese..... Bara inställningarna för WiFi har t. ex hundratals alternativ !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Tack för redogörelsen. Du skriver tidigare att du har två phonzoförbindelser igång. På vilket viss ökar detta systemredundansen mot avbrott?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Systemredundansen ökar i sig inte men sannolikheten för att båda VoIP-linjerna (CDMA resp. LTE) går ner samtidigt är inte särskilt stor; det finns därmed, i de allra flesta fall, en linje att ringa både ut och in på. För "vanlig" dataöverföring som initieras inifrån är det också lätt att skifta nätverksanslutning/router och därmed snabbt vara igång igen; dock är i detta fall naturligtvis link backup smidigare men - som sagt var - ingen bra lösning för VoIP. Vill man komma ett steg bekvämare skulle man kanske köra 2 x VoIP parallellt över varsin router och nät och den "vanliga" datatransmissionen över dubbla link backupkopplade routrar med varsitt nät. Men fyra routrar parvis på två nät är overkill för mitt behov......

Kan också konstatera att det, inte oväntat, kan bli ett avbrott (upp till någon minut och väldigt sällan) på VoIP som körs över en router med aktiverad ICMP.

En mer intressant iakttagelse är att ett pågående VoIP- samtal helt kan kopplas ned när jag kör över 6840-routern med dess egna antenner. Det visar sig att detta sker i samband med växling av basstation som enligt Fritzboxens grafer kan ta upp till en sekund. Grundorsaken är naturligtvis att routern, i stationärt läge, och rundtagande antenner har flera närliggande bassektorer med ungefär samma signalstyrka att välja på vilket den också gör ganska ofta vid peaktime. Det här problemet förekommer däremot aldrig då jag kör över Wimos stora panelantenn som ligger mot en specifik och av mig utvald bas. Här blir alltså valet att välja, och i praktiken låsa, routern mot en förutbestämd bas vilket förhindrar siteväxling men samtidigt också förhindrar valet av den vid varje tillfälle optimala basen m.h.t signalvärden.

Med detta som utgångspunkt är det för mig svårbegripligt att den frekventa siteväxling som alltid sker vid mobilt bruk på LTE numera aldrig innebär nedkoppling av ett VoIP-samtal. Varför samtalen ibland bryts och kopplas ned när jag kör stationärt över Fritzboxen men aldrig någonsin i bilen när jag kör via H820 LTE, dubbla takantenner och separat ATA-box är mycket motsägelsefullt. Har det senaste året  kört en hel del från centrala Västergötland och upp till västra Värmland och ofta haft pågående samtal under nästan hela färden (drygt två timmar) med perfekta och aldrig avbrutna VoIP-uppkopplingar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Att två voiplinjer öppna samtidigt hjälper för utgående samtal förstås. Vid ingående skulle det funka om vidarekoppling sker till linje B om linje A inte är öppen. En sådan sofistikerad funktion går väl inte att få via voip-operatören - eller? Däremot skulle det kanske gå att ordna om samtalet först förs till av dig kontrollerad utrustning där ICMP och signalnivå kan kollas så att lämplig inkommande förbindelse till din mobila utrustning kan väljas.

Det har forskats mycket på LTE handover vid mobil trafik. Systemet prioriterar mobil trafik, dvs att man rör sig från ett täckningsområde in i ett annat.

Vid stationär användning och rundstrålande antenner dyker rapporterat RSRQ, som triggar handover, då signalnivåerna från två eller flera celler blir lika. Handover kan ske till ny cell men sedan kanske den tidigares RSRQ blir bättre momentant och så sker handover tillbaka. Naturligtvis kan ip trafiken störas av detta. Då handover sker buffras trafiken i target cell tllls handover är klart  men om återhopp sker kanske buffringen klickar. Den risiga situationen med dåligt SINR fortsätter vid stationär trafik eftersom positionen i förhållande tll cellerna förblir oförändrad och bara fading spelar på nivåerna.

För att undvika pingpong handover vid mobil trafik försöks knep som beskrivits bl a i finska artiklar. Mobilen/UE minns att den varit i cell A och nu inför handover till cell B vet den att bör undvika att hoppa tillbaka till cell A eftersom den signalen, även om den momentant är starkare, kommer att bli sämre pga förflyttningen ur cellens täckningsområde. En sådan funktion kan spöka vid stationär trafik - men systemet prioriterar funktionen för mobil trafik. Det finns ytterligare sätt men jag är inte uppdaterad.

Med LTE Watch kan du även se snabba växlingar mellan diversity och open loop mimo även om dessa inte behöver innebära avbrott men är tecken på sämre SINR.

Tyvärr loggas inte cellbyten i AVM eftersom de routrarna är avsedda för stationär användning som ersättning för adsl. Däremot finns det flera apps som gör det bra för androider. I textlogggen ser man cellbyten som varat bara någon sekund. Den upplösningen har inte kartorna man kan göra.

Inget hindrar att du sätter wimopanelen på en rotor. Det har beskrivits på LTE-anbieterforum. För att slippa osäkra riktningsangivelser kör vederbörande med en webkamera under antennen. Han vet vad han ska sikta på för de olika cellerna.
Problemet blir att bedöma om signalnivån är bättre från en annan cell än den du är uppkopplad på. RSRQ påverkas av trafik i egen cell så det bör vara den relevanta parametern. I och för sig skulle det kunna kollas med rundstrålande antenner och en AVM router till. Dock kvarstår den osäkerheten att det RSRQ som är bäst vid koll med rundstrålande kanske inte är det då kraftig riktverkan används eftersom interferens påverkar RSRQ förutom belastningen i cellen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Tack för påminnelsen att systemet prioriterar mobil trafik; detta bör kunna vara åtminstone en förklaring till de skillnader stationärt vs. mobilt jag beskrev.

Jo, jag har funderat på att montera en rotor under panelen men, som Du skriver, problemet att momentant kunna definiera bästa ICMP och signalnivå kvarstår. Alternativet att använda dubbla rundstrålande takantenner - som jag också funderat på - är inte särskilt realistiskt eftersom rådande signalnivå minus panelens signalvinst på i princip 15 dBi  ger väldigt dålig transmissionshastighet på 8 resp 10 km avstånd till närmast aktuella baser.

Vad gäller övergång från VoIP-linje A till B så fungerar i varje fall Phonzo på det finurliga sättet att senast inkopplad mottagningsenhet (ATA-box) tar samtalet. Redan nu utnyttjar jag detta genom att ha ett nummer B inlagt både via en H820 i bilen (B1) och via en stationär H820 i bostaden (B2). Då jag lämnar bilen och stänger av systemet aktiverar telefoniservern ATA-box B2 bakom router B2 som aktiv hanterare av numret. Omvänt när jag lämnar bostaden (B2) utan att stänga av den stationära routern återaktiverar telefoniservern ATA-boxen bakom (bil)router B1 så fort jag startar upp densamma. Dessutom använder jag vidarekoppling vid ej svar efter 20 sekunder vilket konkret innebär att jag får samtalet via bostadsroutern/ATA-boxen även om bilroutern/ATA-boxen också skulle vara i drift givet att jag inte svarar i bilen inom 20 sekunder. En slags avancerad kaskadkoppling a la PSTN med andra ord som faktiskt fungerar även med t.ex en tredje router (B3) på valfri geografisk plats.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Tack för beskrivningarna. Ett så pass komplext system behöver ganska ingående beskrivning för att bli begripligt.

I tyskspråkiga forum dyker ofta frågor om bilinstallationer upp. De börjar och slutar ofta på elementär nivå där olika huaweiroutrar och panorama-antenner diskuteras. Nu är en mer ambitiös diskussion igång och jag har nämnt dina erfarenheter

http://www.lte-anbieter.info/lte-forum/ … #post41764

Det vore av stort allmänt intresse om du ville beskriva ditt system och då fr a LTE voip med flera nummer och kaskadkopplingarna. Lämpligast vore väl på det internationella delen här på forumet, antingen på tyska eller engelska. Även om huvuddelen är på engelska så kan tyska inlägg accepteras. Så har det österrikiska Lteforum.at gjort nu när de vill ha med finska deltagare i diskussionen om att plocka ur mer information och öppna inställningsmöjligheter i Huawei hilink-routrar. Tyskar har utvecklat LTE watch för Huawei (och AVM) och finnar har en annan lösning där det verkar bra att jobba ihop sig.

PS jag skapade en tråd för ändamålet på internationella delen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Tack för krattningen av manegen. Jag skall ta upp tråden i lte-anbieter så snart jag hinner vilket i praktiken betyder om någon vecka.

Här dock ytterligare en kommentar till GEM 420. Efter en snabbtitt på manualen är det uppenbart att man tagit till sig av kritiken vad gäller manualen och dess grafiska gränssnitt som nu är väsentligt förbättrat.

Det som jag tekniskt sett har invändningar emot är att GEM 420 visserligen är en integrerad dual-sim-produkt som dock i praktiken inte kommer att fungera särskilt bra som sådan utanför områden med hög signalstyrka (i praktiken glesbygd). Eftersom routern bara har två antennuttag (en radiomodul) för  WWAN är den integrerade funktionen för dubbla nät omöjlig att utnyttja tillsammans med riktantenner - om inte det andra nätets basstation har antenner på samma band och i samma mast som primärnätet vilket i sig naturligtvis kan förekomma. Återstår därmed bara att koppla ett separat modem från routerns "godkänd-lista" till GEM 420 och hoppas på att detta modem i sin tur har dubbla antennuttag. I praktiken är man därmed tillbaka på ruta ett med dubbla och linkbackup-kopplade H820-routrar (med integrerade modem). Synd på så rara ärtor men det kanske kommer en version så småningom med dubbla radiomoduler och därmed 2 x 2 antennuttag. Frågan är bara till vilket pris. En snabbtitt på marknaden tyder inte på att det precis vimlar av sådana för 4G/LTE; för t.ex 3G och CDMA finns det däremot (t.ex Garderos 1500-serie) men då blir prislapparna väsentligt högre än för t.ex dubbla H820-routrar.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13

Sv: Ny Proroute router med dual sim, ethernet wan och usb modem fail over.

Trist begränsning, dubbla sim men inte dubbla radiointerface. Håller med om konklusionerna. Det torde för övrigt vara samma med t ec Cornelroutrarna som också kan fås med dual sim. Finns bara två antennkontakter

En användning jag kan tänka mig för GEM420 är för t ex Telia och Tre 800 eftersom täckningen verkar vara komplementär, åtminstone i Småland.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.