1

Tråd: comvig 4g kontant

har comviq 4G kontant,
beställde 3G men fick fyra istället, går ej att tanka med tre g påfyllning.


förde div disskutioner med comviq hur man väljer tre vs fyra via deras webb, för det som kommer är helt RND.

2

Sv: comvig 4g kontant

G-Man skrev:

har comviq 4G kontant,
beställde 3G men fick fyra istället, går ej att tanka med tre g påfyllning.


förde div disskutioner med comviq hur man väljer tre vs fyra via deras webb, för det som kommer är helt RND.


När du skriver "3G" och "tre g" menar du samma sak då?

Jag var inne på Comviqs hemsida och beställde kontantkort för surf.
när jag nu går in på sidan så står det att korten endast stödjer 3G.
Tittar man under tanka så verkar de inte gå att köpa 4G påfyllning längre.
Har de tagit bort produkten helt?

3

Sv: comvig 4g kontant

Andy78 skrev:
G-Man skrev:

har comviq 4G kontant,
beställde 3G men fick fyra istället, går ej att tanka med tre g påfyllning.


förde div disskutioner med comviq hur man väljer tre vs fyra via deras webb, för det som kommer är helt RND.


När du skriver "3G" och "tre g" menar du samma sak då?

Jag var inne på Comviqs hemsida och beställde kontantkort för surf.
när jag nu går in på sidan så står det att korten endast stödjer 3G.
Tittar man under tanka så verkar de inte gå att köpa 4G påfyllning längre.
Har de tagit bort produkten helt?

Jag besitter ett comviq kontant microsim med års surf som jag har i paddan som jag skullle kunna prova med 4g modem möjligtvis för att testa om det fungerar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: comvig 4g kontant

Andreas skrev:
Andy78 skrev:
G-Man skrev:

har comviq 4G kontant,
beställde 3G men fick fyra istället, går ej att tanka med tre g påfyllning.


förde div disskutioner med comviq hur man väljer tre vs fyra via deras webb, för det som kommer är helt RND.


När du skriver "3G" och "tre g" menar du samma sak då?

Jag var inne på Comviqs hemsida och beställde kontantkort för surf.
när jag nu går in på sidan så står det att korten endast stödjer 3G.
Tittar man under tanka så verkar de inte gå att köpa 4G påfyllning längre.
Har de tagit bort produkten helt?

Jag besitter ett comviq kontant microsim med års surf som jag har i paddan som jag skullle kunna prova med 4g modem möjligtvis för att testa om det fungerar.

Samma här, micro sim aka apple sim....
Enligt comviq går det ej att beställa 4g längre som kontant, dvs går att beställa som abonnemang därimot vad det sista svaret jag fick, och att det aldrig gått att beställa 4g kontant... men det är vad jag fått, och dom tankas med endast 4g påfyllning, 3g funkar ej att fylla på med.

Tele2/comviq verkar lite snurriga...

5

Sv: comvig 4g kontant

G-Man skrev:
Andreas skrev:
Andy78 skrev:

När du skriver "3G" och "tre g" menar du samma sak då?

Jag var inne på Comviqs hemsida och beställde kontantkort för surf.
när jag nu går in på sidan så står det att korten endast stödjer 3G.
Tittar man under tanka så verkar de inte gå att köpa 4G påfyllning längre.
Har de tagit bort produkten helt?

Jag besitter ett comviq kontant microsim med års surf som jag har i paddan som jag skullle kunna prova med 4g modem möjligtvis för att testa om det fungerar.

Samma här, micro sim aka apple sim....
Enligt comviq går det ej att beställa 4g längre som kontant, dvs går att beställa som abonnemang därimot vad det sista svaret jag fick, och att det aldrig gått att beställa 4g kontant... men det är vad jag fått, och dom tankas med endast 4g påfyllning, 3g funkar ej att fylla på med.

Tele2/comviq verkar lite snurriga...

Sanslöst.
Det var ju deras grej 4G kontant det gick ju tom att köpa startpaket med Huawei E398 för 799kr
Men nu verkar de inte ens erbjuda tjänsten längre.
En gissning är att produkten är tillbaka inom kort.
Comviq har fått mycket kritik i media, att det är svårt att få kontakt med deras kundtjänst  man kan inte ringa bara mail och chat.

6

Sv: comvig 4g kontant

jag chattade, men får politiker svar.

inga direkta svar på frågan, och att man kan beställa abg samt kontant inte finns eller funnits, och på frågan om då vad fyra g påfyllning skall användas till om detta inte finns fick jag inget svar utan det bara finns abg.

fick en period en bunt med micro sim, dvs fyra g när jag ville ha tre g då dessa är billigare, samt det endast finns tre g eller gprs där dom skall användas.

får en känsla av att supporten inte jobbar på tele två eller comviq, då dom inte vet något om sina produkter.

7

Sv: comvig 4g kontant

Andy78 skrev:
G-Man skrev:

har comviq 4G kontant,
beställde 3G men fick fyra istället, går ej att tanka med tre g påfyllning.


förde div disskutioner med comviq hur man väljer tre vs fyra via deras webb, för det som kommer är helt RND.


När du skriver "3G" och "tre g" menar du samma sak då?

Jag var inne på Comviqs hemsida och beställde kontantkort för surf.
när jag nu går in på sidan så står det att korten endast stödjer 3G.
Tittar man under tanka så verkar de inte gå att köpa 4G påfyllning längre.
Har de tagit bort produkten helt?

Jag kollade Comviq´s webbsida för några minuter sedan, man kan fortfarande tanka 4G.
Det enda som "försvunnit" är 4G-modemen.
Men Comviq återkommer nog med annat modem (och pris ?) inom kort.....

8

Sv: comvig 4g kontant

Ok hittade det nu, då ska jag test om det fungerar i mitt tele2 modem.

9

Sv: comvig 4g kontant

G-Man skrev:

får en känsla av att supporten inte jobbar på tele två eller comviq, då dom inte vet något om sina produkter.

Det verkar vara tonåringar som jobbar på supporten, typ "Frida 15 år".....
Ska man få ett vettigt svar så måste man prata med "teknisk support".

Jag frågade för några månader sedan om man kunde använda befintligt 3G-simkort i ett 4G-modem och tanka 4G.
Fick då svaret: (av en tjej !) "Vi  har bara en typ av simkort, så det ska gå bra".

Men förra veckan fick jag svaret (av en kille !): "Nej, det går inte, man måste ha ett 4G-simkort !"

Så det verkar bli till att dubbelkolla med  "teknisk support"........ SUCK.....

10 Senaste redigerad av G-Man (2013-03-10 17:51:52)

Sv: comvig 4g kontant

det går bra med ett tre g sim i fyra g modem, och tvärtom. men med fyra g sim i ett tre g modem blir då en tre g anslutning då deras sim inte ens går att tanka med tre isf för fyra osv. så betalar man för fyra och får tre...

fyra g sim funkade bra i ett tre g modem när jag provade,
fyra vs tre verkar vara mobilnummer styrt bla pga hur tankninger funkar.


bättre än q texten?

11

Sv: comvig 4g kontant

G-Man skrev:

det går bra med ett tre g sim i fyra g modem, men det blir då en tre g anslutning då deras sim inte ens går att tanka med tre isf för fyra osv.

fyra g sim funkade bra i ett tre g modem när jag provade,
fyra vs tre verkar vara mobilnummer styrt bla pga hur tankninger funkar.


Jag förstår inte riktigt den första meningen.
På comviqs hemsida kan  man beställa ett simkort.


Idag verkar det heta simkort 3g, häromdan stod det att det ej fungerar med 4G.
http://webbutik.comviq.se/mobiltbredband.html


Tittar man under prisplanen så är det möjligt att välja 3G eller 4G.
https://www.comviq.se/mobilt-bredband#pricePlans

Så jag tolkar att det gäller även nya och befintliga kunder.
Och att det inte är någon skillnad på simkortet, vilket det ej brukar vara utan styrs av vad som är provisionerat och i detta fall styrs det av prisplanen då det är kontantkort.

12

Sv: comvig 4g kontant

hackerman1 skrev:
G-Man skrev:

får en känsla av att supporten inte jobbar på tele två eller comviq, då dom inte vet något om sina produkter.

Det verkar vara tonåringar som jobbar på supporten, typ "Frida 15 år".....
Ska man få ett vettigt svar så måste man prata med "teknisk support".

Jag frågade för några månader sedan om man kunde använda befintligt 3G-simkort i ett 4G-modem och tanka 4G.
Fick då svaret: (av en tjej !) "Vi  har bara en typ av simkort, så det ska gå bra".

Men förra veckan fick jag svaret (av en kille !): "Nej, det går inte, man måste ha ett 4G-simkort !"

Så det verkar bli till att dubbelkolla med  "teknisk support"........ SUCK.....

Simkorten spelar roll, de simkort som de skickade ut för några år sedan har inte stöd för 4G. Det var samma sak för Tele2, de bytte för ungefär ett år sedan ut simkorten för vissa kunder med den gamla varianten. Generellt sett är det så att de dubbelstansade simkorten har stöd för 4G.

När du blir vidarekopplad till den "riktiga" teknisks supporten så hamnar du hos second line, där de kan mer. De som sitter på first line kontaktar ofta second line för frågor de inte kan svaret på själva. Det blir billigare att ha många mindre utbildade personer och några mer utbildade än tvärt om.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: comvig 4g kontant

careface skrev:
hackerman1 skrev:
G-Man skrev:

får en känsla av att supporten inte jobbar på tele två eller comviq, då dom inte vet något om sina produkter.

Det verkar vara tonåringar som jobbar på supporten, typ "Frida 15 år".....
Ska man få ett vettigt svar så måste man prata med "teknisk support".

Jag frågade för några månader sedan om man kunde använda befintligt 3G-simkort i ett 4G-modem och tanka 4G.
Fick då svaret: (av en tjej !) "Vi  har bara en typ av simkort, så det ska gå bra".

Men förra veckan fick jag svaret (av en kille !): "Nej, det går inte, man måste ha ett 4G-simkort !"

Så det verkar bli till att dubbelkolla med  "teknisk support"........ SUCK.....

Simkorten spelar roll, de simkort som de skickade ut för några år sedan har inte stöd för 4G. Det var samma sak för Tele2, de bytte för ungefär ett år sedan ut simkorten för vissa kunder med den gamla varianten. Generellt sett är det så att de dubbelstansade simkorten har stöd för 4G.

När du blir vidarekopplad till den "riktiga" teknisks supporten så hamnar du hos second line, där de kan mer. De som sitter på first line kontaktar ofta second line för frågor de inte kan svaret på själva. Det blir billigare att ha många mindre utbildade personer och några mer utbildade än tvärt om.



ga tre g kort funkar i mina fyra g modem, men ger endast tre g hastighet.
dom går även ej att tanka med fyra g.

de fyra g kort, dvs dubbelstansade apple korten ger tre g hastighet med tre g modem, och i fyra g modem blir det fyra g hastighet, men dom måste tankas med dyrare fyra g påtankning och går ej att tanka med tre g tankning - vid försök fås svar i linje med "nummret stöder ej tre g" samma med tre g korten som ej går att tanka med fyra g med liknande svar.


lustiga är att jag körde comvik kontant tre g med fyra g modem och fick fyra g hastighet, detta var ett helt nytt simkort ! efter ca en månad så var hastighetn sänkt till tre g.
:-)

14

Sv: comvig 4g kontant

Nu står det på Comviqs nätsidor att surfplattans komvikort fungerar både med 3G och 4G. Jag har ett gammalt (1 år) kort som bara hittar 2G på torpet men fungerade med 3G i Stockholm. Det köpte jag tillsammans med en Samsung 1080 (bara 2G) mobil. Kanske man borde skaffa ett nytt kort  (kombikort) eftersom det verkar vara oklart hur det fungerar (se ovan i tråden).

Det börjar bli besvärligt då korttyp, modem, tankning och basstation inverkar på vad man får ...  (möjligtvis också vädret och humöret hos teknikerna).

15

Sv: comvig 4g kontant

Om ditt kort hittade 3g i stockholm men inte på torpet så låter det mer som en täckningsfråga,är du säker på att 3g fungerar där om du har möjlighet prova plattans simkort i en 3gtelefon.

16

Sv: comvig 4g kontant

Numera gäller prisplanerna för både 3G & 4G.
Men eftersom Comviq tagit bort 50GB / månad som tidigare endast fanns för 4G så finns det inte längre nån anledning att byta till 4G bara för att få mer datamängd.....

Men dom har sänkt priset på 20 GB / månad rejält, kostar nu 190, tidigare 269.

17

Sv: comvig 4g kontant

bara krångel, måste spendera en dag vecka för att hålla sig ajour med vad operstörerna gör med sina abg/kontantkort, hur tror dom att kunderna ska bli nöjda eller hängamed i svängarna...

typ
"jag tankade med den gröna 95 slangen, nu går inte bilen..."
- nä vi har gjort om det så det blir bättre, gröna slangar är  nu miljö bränsle, nittiofem är 95% rapsolja... :-)

18

Sv: comvig 4g kontant

He-he, jo, det går åt en massa tid att försöka pussla ihop en fungerande anslutning.

Jag trodde också det var fråga om dålig täckning men både Comviqs och Telenors kartor visar att jag borde ha utmärkt täckning för minst 25 Mbit/s. Fast viist kan det vara problem med signalen i alla fall - kartorna är minsann inget att lita på. Comviq är ärligt i den meningen att de rekommenderar att man skall ta ett kort och prova på platsen om det fungerar. Och då de delar ut kort gratis så är det inte något dåligt råd.

Jag har nu testat med bra modem (Huawei E392 och E3276) men får bara 2G så nu vet jag ingen annan råd än att försöka med nyare simkort. Tre är fortfarande den enda operatör som fungerar på 3G.

Datamängder och hastighet är inte så viktiga bara jag får stabil anslutning över 1 Mbit/s (och med portar som inte stängs slumpvis). Svårt tycks det vara alla täckningskartor till trots.

19

Sv: comvig 4g kontant

Locka med dig någon till huset som har en Galaxy S3 eller S4, installera appen Samsung service, lås telefonen först till 3G och seda till 4G.om det kommer något på 4G, lås den på ett band i sänder för att kolla vad som finns. Se till att ni står högt. Får du någon signal alls med galaxyn så kan du plocka upp en duglig signal till modemen med måttliga antenner.

Eller gå över till Net1 med mndre eller större antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: comvig 4g kontant

har enligt tex telias karta,
2g
3g
4g

men får bara 2g i modemet ;-)
ok, modemet inne wtf är det inte -mobilt- bredband? varför funkar det bara som fastmonterat bredband med större komplexa antennlösningar då...
känns inte så mobilt.
står jag på taket med modemet, samma sak.
med yttre antenner osv, fås med 4g 2 mbit ner och över 10 mbit upp
fint gulligt 4g...

efter den hypade reklamen undrar man liksom

21

Sv: comvig 4g kontant

comviq har inga jätte planer på bygga ut 4g så det är låg prio detta besked fick jag när ringde comviq .

Det blev Telia i stället för comviq , ps frågade om varför 4g modemen inte säljs längre svar dom fungerade inte med comviqs nät fullt ut

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

22

Sv: comvig 4g kontant

roger.eriksson.c skrev:

comviq har inga jätte planer på bygga ut 4g så det är låg prio detta besked fick jag när ringde comviq .

Det blev Telia i stället för comviq , ps frågade om varför 4g modemen inte säljs längre svar dom fungerade inte med comviqs nät fullt ut


Använder inte Comviq Tele2 nät?
Skälet till att de inte säljer modemen längre är nog inte för att de inte fungerade utan de vill ändra sin produktportfölj routers etc.
Eftersom kunder som köper detta ofta vill använda det till mer än en enhet tex under semestern.
Det dyker nog upp ett modem igen.

23

Sv: comvig 4g kontant

sådär då hade man testat comviqs 4G kontant ( på tele2 mast) , och det funkade väldigt bra får med modemet sittandes i routern 15Mbit utan antenn och med antenn i routern får jag 30-40Mbit då jag laddar ner från tele2 speed test

så får tycka det är godkänt här uppe i risbäck som annars är långt ifrån civilisation. kör annars med rbsat ( parabol internet ) här vid stugan och med det kommer jag upp i 22 Mbit, vilket är fullt tillräckligt om man ska ligga och se lite youtube och kolla facebook samt ladda upp skoterbilder på påsk smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi