1

Tråd: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Jag har precis fått mitt D35 modem idag. tongue

Så nu undrar jag om det finns Tips&Trix för detta modem?

Modemet/Routern's "riktiga" namn är vad jag förstått Axesstel MV-410
Det finns med en programvara med för att se status så som batteri och mottagningsstatus.
Men jag saknar möjlighet att få upp en kurva så som man får med ett 3G modem typ E220. för att se hastigheter och förbrukade volymer.
Finns det tredje-parts program för detta, någon med roliga tips för modemet.
Har hunnit leka lite med det innan jag i morgon monterar upp det i sommarstugan.

Såg att det bakom batteriet finns en slot, vad kan det tänkas användas till?
Är det för ett simkort eller annat roligt???

Kom igen jonasolof, du verkar ha full koll på D-35:an big_smile

/ /Tony

2 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-21 09:23:09)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Hade åska och strömavbrott igår men nu är grejorna igång igen.

Något loggprogram som visar statistik över hastighet har jag inte sett. Du kan prövas med www.speedtest.net som alternativ till bredbandskollen.

Det fanns förra året en länk på ice net support sida till venturi optimizer protocol, en mjukvarutillaämpning som skulle snabba på dataöverföring. Den finns inte kvar. Se min tråd i ämnet i sept 2009. Vet ej om protokollet funkar än, ska fråga.

Sloten är för ett RUIM kort, det står ovan.  Normalt använder CDMA utrustning inte simkort, numret är hårdvarukodat. Men i nyare standards kan abonnentnummer osv läggas in på kort ist för att hårdvarukodas, se mer via google, t.ex.

  http://en.wikipedia.org/wiki/Removable_ … ity_Module

Vet nada om detta är inlagt i D35.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Venturi protokollet med variabla komprimeringsmöjligheter fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Jag använder det dagligen på en dator där jag har 35 - 40 km till närmaste basstationer som jag ansluter med dubbla externa antenner (en Yagi och f.n en GP). Jag undrar också varför ICE-net tog bort nedladdningslänken ?  Var det för bra eller har det med licenskostnad att göra ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Vox medievalis

Kan du berätta varifrån du laddar ned venturiprotokollet och hur du använder det?

På tal om antenner: Jag vet att jag skrev om en indisk undersökning som visade att bäst diversityeffekt erhölls med en vertikal antenn och en riktantenn. Men det tror jag inte på efter att ha prövat mot en enda basstation. Däremot kan man ändra från vertikal polarisering till horisontell för den ena yagin, eller köra båda vinklade 45 grader men åt olika håll. Fast enklast blir en vertikal och en horisontell.

Det är förmodligen betydligt bättre att använda två kortare yagis än en lång. Ska testa det så småningom.

Ett litet roamingtips. D35 används även i Estland. De kör samma 450 som i SE, NO, DK. Enligt uppgift från folk som seglat i finska viken gick det att köra över det estniska nätet utan att ha behörighet. Uppgiften är två år gammal, vet ej om det funkar än. Det ska påpekas att cdma 450 inte används i Finland, de har annat system.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

'funktionen' med diversity använder jag med andra saker, anledning med det är med saker som rör sig i förhållande mot basstationen tex en bil/buss eller dyl.
diversity annars kan knappast ha någon mening nästan kontra kostnaden.
tex monterar en antenn i fram och en längst bak det ger störningsfri anslutning i betydligt större grad.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-21 09:31:57)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Jag fick besked i höstas från radiochefen på Ice att hastigheten kan fördubblas med två antenner, detta oavsett om mottagaren rör sig eller ej. Nu har jag utrustning så jag kan testa, enda haken är att signalen är att jag har så stark signal redan med en antenn eftersom det är direkt sikt till basstationen 8 km bort. Bättre testa långt bort. Ska även ta och åka intill basstationen någon dag och se om hastigheten verkligen ökar då jmf med var jag har på den udde där jag håller till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

ah dom skickar data via båda samtidigt, typ som wifi.
ja då är det stor vits med det.

jag använder diversity för slippa glapp i signalen enbart, och endast en antenn i taget är i bruk pga detta.

8

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Jag har haft problem med ett par av "mina" basstationer pga. åska...
Den ena blev utan ström och den andra utslagen i sändaren...
Detta gjorde att jag var utan internet i några dagar.
(Tråkigt men man överlever tongue )

Jag har ju funderat på att sätta upp riktantenn/Yagi, men efter detta problem
funderar jag inte på om man skulle sätta upp en Dipol i stället så att jag kommer upp någon meter över taket... Eller vad använder man för 360° antenner i detta fall?

Jag har drygt 21 km till min närmaste mast, men det verkar som om jag blir uppkopplad mot dom som är 32 eller 41 km från mig för det mesta...

Hemma på köksboret där de är 7 km från en mast där fick jag "full fart" med ca -65 dBm, men i stugan har jag ca -97 dBm på  både 1:a och 2:a signalen.
Detta är vad jag utläst i AxessManager 1.1.1.2 (som av någon konstig anledning visar batteri 80% efter flera dagars laddning...).

Så hur skall man göra tro, skall man börja med en riktantenn och se vad man får för fart (och hoppas på mindre åskaavbrott!) och sedan komplettera med en till senare när man fått se resultat, eller skall man kasta upp en dipol som sitter vågrätt?!

// Tony

9 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-22 10:48:14)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Nja, en är ju bara för mottagning. Jag vet inte om det används diversity på basstationssidan.

Hur de båda antennerna samverkar vet jag inte. En sak är säker och det är att det blir mycket mindre glapp med ice net cdma450 än med edge/3G. testar med iphone och webradio. Buffertiden är ställbar i appen wunderradio, man kan få upptill 20 sekunders buffert och då klarar man en hel del glapp. Jag kör med bara tre sekunder nu för att stressa systemet lite. Att det blir mindre glapp kan möjligen bero på att pingtiderna är kortare med ice än med olika 3G operatörer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av risön (2009-07-22 14:51:57)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

En ny fråga kring D-35:an som jag inte lyckats med
Går det att fjärradministrera routern på något sätt ?

11

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Visst, man måste bara bocka i "Respond to HTTP on internet port" under " WAN Setup".
Sedan måste du vet den publika IP-adressen till Routern :-)
Jag använder mig av DynDNS.com för att lätt hitta min router.

// Tony

12

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Tack !
Flyttade om lite bland portarna och sparade http (80) till routern då funkade allt

13

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Det finns andra trevliga funktioner oxå, du kan vidarebefordra portar.
Du kan ropa på t.ex http://min.sida.se:8080 och tala om för routern att detta finns på dator 192.168.1.199:80, då gör routern en "Port Forwarding" till rätt dator och port.
Jag har gjort så med web-kamera, temperturmätningsdator och IP-telefoni i stugan, fungerar klockrent! smile
Finns att läsa i manualen wink

14 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-22 21:05:53)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Ang Walos fråga om antenner:

Med den rätt svaga signalen -97 dBm skulle jag sätta upp en yagi till rx/tx kontakten. Tar du en antenn med rätt bra dämpning bakåt så kan du nog rikta den mot den närmaste basstationenn utan att få in den andra basstationerna.

Den andra antennen kan vara en vertikalt monterat dipol alt en groundplane eller en båtblindkäpp, men dom senare är dyra. Skulle den basstation yagin är riktad mot slås ut kan du byta och låta den vertikala antennen ha rx/tx kontakten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Problemet är att D-35:an sitter i sommarstugan...
Då måste jag åka dit på plats för att skifta antenn eller?
Det är just sådant jag vill undvika roll
Det blir nog en riktantenn mot den närmaste, skall kolla lite mer på höjdkartorna
men det ser ut som om jag bara har dalgångar till den närmaste sändaren! lol

16

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Svar fr.a till jonasolof om Venturiprotokollet:
Liksom många andra avancerade program (jfr program till filmscannrar) är Venturi Optimizer skräddarsytt till olika nät och distribueras därför bara av resp. nätbolag - i Sverige således Ice.net. På klientsidan komprimerar programmet följande protokoll: HTTP, HTTPS, POP3, IMAP, SMTP, NNTP, FTP, Telnet, SSH och SMTP-SSL med hjälp av olika algoritmer - en sorts .pdf-lösning skulle man kunna säga. Än viktigare är att programmet konverterar bl.a Internets vanliga TCP-protokollet till Venturis eget VTP-protokoll som är skapat just för radiokommunikation och som bl.a är mer feltolerant vilket bl.a resulterar i färre omsändningar som följd. TCP-protokollet är ju inte direkt lämpat för den besvärliga radiomiljön utan snarare stillsamma trådbunda nätverk. I andra ändan hamnar (radioväxeln) hamnar trafiken med VTP-protokollet i en särskild proxyserver (som bl.a anonymiserar klientens IP-nummer) där dekomprimering och konvertering till gängse TCP-protokoll sker innan trafiken går vidare ut på nätet.
I programmet kan man själv välja vilka protokoll man vill systemet skall processa liksom graden av komprimering där jag själv brukar köra på lägsta "Image" för att få bästa möjliga kvalitet vid filer med t.ex grafik. Processningen kan enkelt stängas av och på via en knapp på skärmen

Jag kör systematiskt med Optimizerprogrammet eftersom det verkligen snabbar upp trafiken rejält och faktiskt också förbättrar kommunikationsmöjligheten (VTP-protokollet) vid svaga signaler och långa avstånd till en bas. Undantaget är vid komplexa och dynamiska grafikpresentationer (t.ex ICE-nets egna täckningskartor) där man ibland kan få stackspill i vissa datorkonfigurationer. Fast det är ju knappast programmets fel.
Tyvärr har ICE-net, av för mig obegriplig anledning, tagit bort programmet från sin nedladdningssite men själv har jag försiktigtvis sparat en originalfil i zip.format (drygt 5 Mb) och delar gärna med mig av det här utmärkta kommunikationsverktyget på lämpligt sätt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Kommentar till bl.a Walos antennproblem:
Sedan drygt ett år kör jag parallellt (diversity) med en rundstrålande GP-antenn och en 12-elements (riktad) Yagi. Yagin är normalt ansluten till D-35:ans sänd/mott-kontakt medan GP:n är ansluten till mott-kontakten. Efter hjälp med signalspårning från supporten vet jag säkert att min kommunikation går parallellt på två baser. Till den närmaste basen har jag drygt 30 km och i det närmaste fri sikt; mot denna använder jag Yagin. Mot den andra basen har jag drygt 40 km och mot den kommunicerar modemet med GP:n. Båda är anslutna till D-35:an med vardera en 10 m lågförlustkoaxial. Under det gångna året har jag konsekvent mätt både signalstyrkan (eller vad det nu är som registreras i avsaknad av bärvåg ?) och transmissionshastigheten. Erfarenheten är att med båda antennerna (vertikalt polarisationsläge) får jag en genomgående ökning av både upp- och nedlänkshastigheterna med i snitt 70-80% jämfört med bara en (Yagi eller GP). Vid enstaka tillfällen under de senaste månaderna har den närmaste basen (Yagin) varit så hårt belastad (bekräftat av supporten) att jag inte lyckats bli registrerad. Jag har då enkelt tagit bort Yagin och i stället anslutit GP:n (rundstrålande) till sänd/mott-utgången och då åter fått kontakt låt vara med sänkt hastighet. För att både snabba upp antennbytet och för att minska slitaget på D-35:ans kontakter har jag monterat bajonettanslutningar på både kablage och D-35. Jag flyttar f.ö D-35:an dagligen mellan två olika orter och har på vardera stället fasta antenninstallationer.
Så småningom tänkte jag ev. komplettera med ytterligare en Yagi för att se om den kombinationen (i stället för GP:n) ytterligare snabbar upp transmissionen. Alternativet är att montera en enkel antennrotor (Conrad för ca 550 SEK) med fasta positioner för de aktuella baserna.
Hur som helst rekommenderar jag det här konceptet som jag också såg att jonasolof rekommenderade Dig.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

För antennomkoppling på distans eller annars när man inte vill göra et manuellt bör man kunna använda koaxialrelä t ex elfa:

37-026-44    HF-relä 12VDC ytmont 1-pol växl

Det bör klara 450 MHz. Skiftet kan ske t ex via SMS till en sms-mottagare - om det nu finns fältstyrka så det räcker.

Vad gäller riktantenner för 450 så såg jag att Infoferenda nu säljer en lång yagi med 12 dBi förstärkning:

http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 12dbi.html

Den situation Vox Medievalis pekar på är intressant. Den visar CDMAs förmåga att integererera datatflödet från två basstationer (soft handsover).

Kan man få upp signalstyrkan med riktantenn kan man trängas bland dem som belastar en basstation. Dilemmat blir då att besluta om man ska rikta båda antennerna mot samma basstation eller kompromissa och rikta dem mot varsin. Rotorlösningen är förmodligen ett bra alternativ till att ha fyra antenner, två mot vardera basstationen.

Hade man fyra antenner och ett program som höll koll på transmisssionshastighet skulle man möjligen kunna automatisera skiftandet...

PS på tal om venturi protocol så tror jag att jag har en zipfil också i en dator som  väntar på reparation. Ska försöka få fram den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Ja, det blir nog en Yagi antenn.
Lustigt, satt själv och funderade på en rotor när jag var ute och åkte bil på förmiddagen! smile
Tyvärr har Conrad höjt priset på rotorn till 745:- + frakt....
Men det kan tänkas bli en sådan, får lov att flytta om TV-antennen först så den hamnar en bit ner på maströret...

20

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Växlingen går ju att lösa med Robofonen jag har uppsatt.
http://www.slksys.com/prod_googolt1.htm#googolt1_gsm
Tänkt inte på det tidigare big_smile
Den kan man ju kanske styra en rotor med oxå, bara att skicka ett SMS mot
vilken mast man vill ställa antenn lol
GSM nätet brukar vara ganska stabilt, det brukar då fixas ganska omgående vid fel.
Men 3G nätet är det si och så med i stugan...

En annan sak jag hittade i Axessmanager är inställningen
"¢ EV-DO only
"¢ EV-DO and 1xRTT
"¢ 1xRTT only

Vad är egentligen skillnaden, min är default inställd på "EV-DO only", men väljare jag alternativ 2, "EV-DO and 1xRTT" får jag upp en signal till i statusen...

21 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-24 21:10:43)

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

1xRTT är ett äldre och långsammare protokoll, används för telefoni och långsam data. Kan du pröva vid mkt svag signal.

Här är en vertikal omnidirectional antenn för 450 med hög förstärkning 8,5 dBi förmodligen rätt dyr:

http://www.kathrein-scala.com/catalog/742155.pdf

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

går att använda net limiter för att hålla koll på förbrukad data, finns en freeware version som har denna funktion upplåst. Måste dock installeras på alla datorer som är kopplade till d35 modemet.

23

Sv: Tips & Trix för D-35 modem/routern, finns det?

Apglad skrev:

går att använda net limiter för att hålla koll på förbrukad data, finns en freeware version som har denna funktion upplåst. Måste dock installeras på alla datorer som är kopplade till d35 modemet.

Det blir svårt då jag har både IP telefoni och en Webkamera med egen webbserver
Dom sköter sig själva utanför datorn...
För dators datatrafik kör jag med NetWorx [ http://www.softperfect.com/products/networx/ ] som oxå är ett freeware.
Fungerar alldeles utmärkt.
Men tack för tipset!