1

Tråd: VPN-problem

Hej!

Jag har relativt nyligt skaffat ett abonnemang hos Alltele som ju numera säljer ice.nets produkter. Jag har en D-35-router som jag även har uppgraderat med den senaste firmwaren. Jag skaffade abonnemanget för att kunna jobba från vår stuga.

Nu till mitt problem... Jag lyckas inte ansluta via VPN till företaget där jag jobbar, något som går alldeles utmärkt när jag exempelvis ansluter hemifrån via mitt BBB-abonnemang. Jag hade dessutom möjlighet att testa med ett usb-modem från ice, och med det gick det också att ansluta.

Routern ska ju släppa igenom vpn-trafik, men nånting blir ju uppenbarligen fel... Är det nån som vet vad det kan bero på?

Tacksam för hjälp!

2

Sv: VPN-problem

Kan det vara så att du måste sätta upp "port forwarding" för de portar som VPN klienten använder?
Om det fungerar med modemet direkt i datorn och om routern stödjer VPN så tyder det på att det kan vara problemet.
Det brukar inte behövas men kan vara värt ett försök.

Hur är det med D-35, har den inbyggd brandvägg? Du kan behöva skapa en regel för VPN där.

3

Sv: VPN-problem

Tycker också det låter som att du kan behöva sätta upp några regler i routern.
Så att den vet vad den skall göra.

Sen kanske du kan sätta forward på samtliga portar till din dator i routern.
Men kolla också så att routern inte har någon brandvägg eller liknande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: VPN-problem

Dessvärre finns det väldigt få inställningsmöjligheter för den där routern, men port forwarding kan man iaf styra. Tveksamt om det finns nåt alternativ för "alla portar" dock... Nån som vet vad den inbyggda vpn-klienten i windows vista använder för port?

5

Sv: VPN-problem

andreasl skrev:

Dessvärre finns det väldigt få inställningsmöjligheter för den där routern, men port forwarding kan man iaf styra. Tveksamt om det finns nåt alternativ för "alla portar" dock... Nån som vet vad den inbyggda vpn-klienten i windows vista använder för port?

Ofta finns det någon form av DMZ funktion.
Finns inte det så kan man ofta forwarda samtliga portar till din dator.
Dvs ta hela port rangen.

Kopierar text från en dovado tråd.

1-499 Both => DMZ IP => 1-499
501- 4499 Both => DMZ IP =>501- 4499
4501 "“ 65535 Both => DMZ IP => 4501 - 65535

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: VPN-problem

Ok, tack. Jag ska testa det vid tillfälle!

7 Senaste redigerad av Mathias (2009-05-25 16:07:21)

Sv: VPN-problem

Litet tips

De 2 portarna som saknas i ovanstående är de som används för VPN.
Det är därför de är reserverade i våran UMR:en
Så du kan testa att forwarda 500 och 4500 :-), kanske fungerar

//Mathias

8

Sv: VPN-problem

om du kör via pptp så fungerar det inte med d35 routern, enligt ovanstående så lägger du den datorn du vill använda vpn på i DMZ alt finns under wan setup.