51

Sv: Bara krångel, vad gör man?

G-Man skrev:

Du är en oprioriterad privatkund kontra en viktig företagskund med MÅNGA abonnemang.

Fladdrandet låter som störning från något om det drabbar flera.

Prova att tankaner på båda abg samtidigt, påverkar dom varandra ?
Då är det fullt i etern.

De tycks inte påverka varandra.

Fladdrandet är ju lika för alla slags mottagning (mobil osv) så det är nog bara avstånd och bo lite i radioskuggans land.
Men det är ju fascinerande att om Net1 VILL sågår det jättebra att leverera 5.5 Mbit/s hit, utan att ens ha riktantenn. Alltså är det "med flit" min hastighet begränsas.

Synd jag är så överdjävulskt höjdrädd, jag skulle vilja rikta om antennen och se vad som händer. Den står på nord 30 grader nu, och där mamma ställde modemet när vi testade är nord 270 grader..

52

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Olika kundkategorier får olika nätprioritet och ofta också olika hastighetsspann; särskilt tydligt är detta för upplänken. Detta är är normalt och gäller i princip för alla operatörer. För något år sedan informerade t.ex Net1 att  företagsabb. vid speciella tillfällen (kris, "Gudrun" & "Per", strömavbrott etc.) och efter avtal  skulle kunna få en hel antennsektor för  sig själv för att säkert kunna kommunicera. I praktiken innebär detta att andra oprioriterade kunder inom samma antennsektor skulle bli bortkopplade.
Jag vet dessutom åtminstone ett fall där Net1 tände upp den tredje carriern i en bassstation i glesbygd för att ett kommunalt företag (eldistributionsförening) skulle få bra och säker kommunikation. I grund och botten kanske inte så konstigt eftersom olika användning av MBB är olika viktig. VoIP t.ex brukar få högst prioritet eftersom realtidskommunikation ställer höga krav för att alls kunna fungera

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

53

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Om du flyttar i sidled någon kilometer eller mer, blir det bättre?

54

Sv: Bara krångel, vad gör man?

G-Man skrev:

Om du flyttar i sidled någon kilometer eller mer, blir det bättre?

Inte den blekaste aning.

55

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vox medievalis skrev:

Olika kundkategorier får olika nätprioritet och ofta också olika hastighetsspann; särskilt tydligt är detta för upplänken. Detta är är normalt och gäller i princip för alla operatörer. För något år sedan informerade t.ex Net1 att  företagsabb. vid speciella tillfällen (kris, "Gudrun" & "Per", strömavbrott etc.) och efter avtal  skulle kunna få en hel antennsektor för  sig själv för att säkert kunna kommunicera. I praktiken innebär detta att andra oprioriterade kunder inom samma antennsektor skulle bli bortkopplade.
Jag vet dessutom åtminstone ett fall där Net1 tände upp den tredje carriern i en bassstation i glesbygd för att ett kommunalt företag (eldistributionsförening) skulle få bra och säker kommunikation. I grund och botten kanske inte så konstigt eftersom olika användning av MBB är olika viktig. VoIP t.ex brukar få högst prioritet eftersom realtidskommunikation ställer höga krav för att alls kunna fungera

Jo, det både vet och förstår jag. Jag var nog otydlig angående vad jag är irriterad på här ikväll. Det jag blir irriterad på är att jag som privatkund KAN få 4 Mbit/s. Men INTE med antenn riktad som net1 säger osv. Det är det jag är grinig på, att här har jag lejt folk att sätta upp en antenn osv - för att få bättre hastighet om jag ställer modemet i ett fönster åt helt fel håll. Känns som antennskrället skulle suttit riktad åt det hållet istället. Jag begriper dock inte hur det går ihop, för som min antenn är riktad ÄR mot där masten rent fysiskt är belägen. Ändå går det bättre utan extern antenn åt "fel håll". (Som kuriosa gick det inte förr, jag har försökt ha modemet där förr med kasst resultat)

Det känns som de inte har koll själv, och dessutom som att det som idag är bäst - det kan vara kasst imorgon och vice versa (platsmässigt alltså)

56

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Tja, det kanske finns en madt till eller effektiva reflexer.

Genom att rikta om modemantennerna kan man minska interferens från grannsektor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Bara krångel, vad gör man?

jonasolof skrev:

Tja, det kanske finns en madt till eller effektiva reflexer.

Genom att rikta om modemantennerna kan man minska interferens från grannsektor.

Det är samma mast och samma kanaler.

Det skulle som sagt vara hemskt intressant att se vad som händer med riktantennen riktad åt samma håll..

58

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det har fortsatt fladdra, tyvärr. Dels ganska ständigt fladder mellan 1,5 - 3 Mbit/s, dels dippar ner till i praktiken oanvändbart mellan varven.

Provar just nu telias 4G. Hastigheten kan jag inte klaga på, ta emot 23 - 25 Mbit/s och skicka 2 - 3 Mbit/s. Med enbart modemets antenner, ingen extern. Återstår att se om det är stabilt dock. Är det det ska jag gå en ny rond mot Net1.

59

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det finns ingen anledning varför det inte skulle vara stabilt. Yttre antenn, en mimopanel, skulle göra signalen än stabilare och öka upload fr a.

Dags dumpa net1

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

60

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Alexiandran skrev:

Det har fortsatt fladdra, tyvärr. Dels ganska ständigt fladder mellan 1,5 - 3 Mbit/s, dels dippar ner till i praktiken oanvändbart mellan varven.

Provar just nu telias 4G. Hastigheten kan jag inte klaga på, ta emot 23 - 25 Mbit/s och skicka 2 - 3 Mbit/s. Med enbart modemets antenner, ingen extern. Återstår att se om det är stabilt dock. Är det det ska jag gå en ny rond mot Net1.

Det är väl inget att tveka på? Har du de hastigheterna med enbart de interna antennerna kan du väl skaffa externa och garanterat ha ett snabbt och bra bredband med hjälp av Telia.
Skulle dumpa Net1 snabbare än blixten om jag vore i dina kläder.

61

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Har du testat Tele2/Telenor? De har kommit längst med 4G på landsbygden i dagsläget.

62

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Överlevnadsstrategi - LTE på 450MHz - men frågan är vad detta konkret innebär på den nuvarande tillgängliga ringa bandbredden om man inte börjar fundera på aggregering med andra möjliga (lediga ??) frekvenser ?

Start i Norge 2015 och kanske också med VoLTE.

http://telekomidag.se/4g-450-natet-rycker-narmare/

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

63

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Gammla tv banden kanske.

Mhz bandbredden på net1 nät sätter stora gränser för faktiska bandbredden.ok, dom går från 3mbit kund till 9mbit,
Behöver nog vara en faktor tio iaf.

Inte kan dom heller köra höga frekvenser, då krävs nya master i kopiösa mängder då faller hela iden med net1.

Inmålat i ett hörn ?

64

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Japp, hela idén att mobilt bredband skall vara huvudsakliga anslutningen är omöjligt i framtiden. Det bästa vore att de ansvariga genast skulle inse detta och använda mobilt bredband som en tillfällig lösning medan de bygger fiber. De hamnar att bygga fiber i vilket fall som helst men om dumskallarna först väntar på att kapaciteten skall ta slut så tar det lång tid innan de får igång fibernätet. 450 MHz är annars inte så dåligt i den allra glesaste glesbygden där det finns få abonnenter. Låga frekvenser har stor täckning vilket ä illa ifall det blir för många abonnenter per mast men det kan fungera i riktigt gles glesbygd och då menar jag närmast ödemark.

65

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det blir ingen yttrerligare tilldelning av frekvenser för mobilt bredband vid 450. Däremot kommer det i 700-bandet. Då får väl Net1bjuda om de har råd

Brasilien drar igång med LTE450 i Amazonas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Nätövervakning.....
Visst är det fantastiskt; sent i går kväll fungerade en av Net1:s baser - som så ofta - stabilt och bra. Idag vid 14-tiden var basen stendöd. Enligt hemsidan fanns (givetvis !) ingen driftstörning på den aktuella basen. Jag mailar (via min huvudlina/4G) till support och meddelar att basen är död. Efter tio minuter får jag returmail där man tackar för infon (!) och bekräftar driftstörningen samt att man lagt in den aktuella basen som ett felärende i systemet. Efter ytterligare cirka tio minuter har basen återuppväckts från de döda och fungerar normalt.
Samma beteende (samma bas) har jag upplevt tre, fyra gånger och aldrig har supporten (eller driftcentralen) själva upptäckt att basen dött.
Beteendet bekräftar misstanken om väldigt få anslutna till den aktuella basen eftersom tydligen ingen annan har felanmält men fr. a undrar man över vilken form av driftövervakning Net1 har ? TeraCom servar deras baser men har, så vitt jag känner till, inte ansvaret för driftövervakningen (för dyrt ??). Men vilken form av driftövervakning har man då själv ?  Krävs det att strömförsörjningen ramlar bort och batteribackupen tar slut för att Net1 skall upptäcka en död bas....
I mitt fall använder jag den aktuella basen (som inte finns i någon högmast men som delas av flera operatörer) bara som failover till 4G men ändå.... ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

67

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det visar bara hur dåligt dom sköter och övervakar sitt nät.

68

Sv: Bara krångel, vad gör man?

http://www.etn.se/index.php?option=com_ … p;id=59424

ja där ser vi 2017 då kanske dom bygger ut mobila nätet på 700 mhz bandet och det vore inte helt fel då det står redan master för tv uppe så.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

69

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Får hoppas det blir vanlig lte, då funkar tex lg g3 as is troligen.

70

Sv: Bara krångel, vad gör man?

ja vi får hoppas . men oavsett så är det bra om dom försöker då i alla fall förstärka både täckning på mobil och mobilt bredband . men samtidigt tycker jag att pts eller nåt borde se över trafiken , att dom ska kolla kolla att nu när mer och mer tjänster körs ut via nätet måste trafik mängden också ses över. Och att om dom ska få oss att se på internet måste dom fixa vi har mer trafik tillgodo och bra pris

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

71

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det är marknaden som ska fixa trafiken m.m.
Politikerna har dödat telias monopol så...

72

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det finns inget alternativ till LTE för de nya banden för det är spektrumeffektivast

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.