1

Tråd: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

How can telecom operators create a sustainable business model that generates new revenue in the future? We asked Verizon at the Mobile World Congress in Barcelona. Verizon has made this journey and pioneered with introducing a new business model in the US, where they charge for data traffic.

The discussion regarding how to create future revenue and be able to charge for the increasing usage of data traffic is a hot topic when the telecom industry meets up in Barcelona for Mobile World Congress. We met up with Greg Dial, Sales & Marketing Director at Verizon and asked about their new price plan that was launched some months ago.

Why did you launch a new price plan?
- We saw a huge increase in the usage of data traffic when we shifted from 3G to 4G. That empowered our customers to use more data, but at the time we had a model were we offered the traditional meter price plans charging for voice and did not earn enough money out of the data traffic.

What does your new price plan look like?
- The new price plan is a new model where customers can share a pool of data within the family or amongst other users. They can also use an unlimited number of calls and text messages. To the new price plan, you can add up to ten devices, meaning not only your mobile phones but also tablets, mifi devices and it also offer to add the Samsung Galaxy camera to the common pool of data. We also have an online tool recommending what amount of included data the customer should choose, depending on their usage.

What reactions did you get from your customers?
- The offering was very well received amongst families and other groups of people using a lot of data. It was simple, flexible and we had positive reactions. A short time after the launch of the consumer offering, we launched an offering to our SME customers were they can add up to 25 lines and share among 1GB to 10GB of data.


What did this mean for your business?
- We have had a good development in our ARPU (average revenue per user) during the last 8 months since we introduced our Share-offering to the market. We are actually starting to look into a new way of measuring the revenue, which is called ARPA (average revenue per account), since the old way is no longer applicable.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

Jag har tänkt väldigt mycket det senaste året över vad skulle passa bäst som kompromiss mellan glada kunder och glada operatörer.

Det här är mitt förslag:

Paket A: SIM-only med 1Mbit/s obegränsad data för 99kr/mån.
Paket B: SIM-only med 5Mbit/s obegränsad data för 199kr/mån.

Vill man få högre fart (uppemot Cat 6 LTE), då hyr man det per timme för (t.ex) 20kr via antingen SMS kommando (t.ex "turbo"), mobilapp eller webbportalen.

Vad tycker ni? Det går att köra ganska mycket på 5Mbit, och då funkar det på både 3G och 4G, oavsett vart du befinner dig inom täckning.

Låt oss ha ett diskussion kring detta. Vill få lite feedback ifrån er.

Tack!

Sam / Team DOVADO

3

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

Telias 15kt/mb funkade bra...

Med 5mb/s med unlimited = 100gb månad, redan provat.

4

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

@Sam
antar du pratar mobilt bredband...... då kapaciteten på den mast jag ligger mot ej räcker så skulle det inte fungera att skicka "turbo" för det finns ju inte utrymme för högre fart... pendlar mellan allt från 3-33mb/s

tycker det flyter okey om jag har runt 17+mb/ ..... är jag nere på 6-8 då går det för f-n segt smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

En hotel manager på Öland berättade för mig häromdagen hur det fungerar med deras nya fiberanslutning. Pga hotellets verksamhet med konferenser osv så har de väligt varierande behov av bandbredd. De har en deal där de köper ökad bandbredd i många lika nivåer allt eftersom behoven upostår. Det kan vara 5 mbit/s eller 100. Hur det förhandlas i detalj vet jag inte. Men det går att ta in på Halltorps gästgiveri och testa ( tror dock inte att bandbreddskostnad specificeras på räkningen).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

Vi kör med 100 Mbit/s och samma avgift för alla oberoende av trafik i vårt fibernät. Då trafiken ökar så köper vi mera kapacitet. Det är ju fråga om ett medeltal. Ytterst sällan blir det stora spikar i trafiken. Den tekniska hastigheten är 1 Gbit/s. Trafikpriserna går ned hela tiden så det lönar sej inte att köpa mera kapacitet förrän det behövs. I princip kan folk redan nu få Gigabits anslutningar (växeln finns) men det har inte varit något behov ännu. Trots att vi köpt mera kapacitet börjar vi fundera på att sänka månadspriserna (kassakistan är full nu och vi vet inte vad vi skall göra av alla pengarna :-).

Nu är ju situationen helt annorlunda på den trådlösa sidan där operatörerna säljer bristvara. I fibernätet går det lätt och billigt att öka kapaciteten nästan gränslöst. Till och med TeliaSonera har kommit fram till att det behövs både trådlöst och fiber. I vår by har vi de bästa trådlösa anslutningarna - därför att all den tunga trafiken går över fiber. Inget behov av kvoter eller prishöjningar. För operatörerna är långsamt nät med brist på kapacitet det allra bästa men för abonnenterna precis tvärtom.

7 Senaste redigerad av sturban (2014-11-07 17:55:15)

Sv: Hot topic at Mobile World Congress - How to charge for data traffic

@Sam, det där är ett upplägg som passar mig perfekt. Jag har väldigt svårt att tycka att hastigheten är viktigare än datamängden. Dessutom överstiger det mitt förstånd hur det kan bli en bra lastfördelning med datakvoter. Man kan surfa i full fart i början på månaden när man har data kvar men på slutet får man låta bli. I min värd borde alla operatörers nät vara överbelastade fram till det är en vecka kvar varje månad. Då slår taket till på fler och fler och de återstående får mer kapacitet.

Jag har VDSL hemma 60/10. Lär jag inte byta bort i brådrasket. På landet har jag en BBB-dongel med max 6Mbit och obegränsad data från den tiden det gick att få, kostar 99/mån. Samma med den privata mobilen. En Mbit max och obegränsad datatrafik men samtalen och SMS:en dras från de 149:- som det kostar varje månad. Utöver det har jag ett Wifog-sim som jag också får obegränsad datamängd med även om det kostar lite tålamod att titta på reklam. Det kan jag använda om jag får för låg bandbredd på landet.

Men jag har ingen möjlighet att hitta något liknande idag så det gäller att tacka nej till nya 'förmånligare' abbonemang där allt utom datakvoten är bättre. För det enda som är viktigt för mig är stabilitet och enkelhet vilket jag tycker att jag har lyckats att få!