1

Tråd: Bara krångel, vad gör man?

Jag kommer snart att förlora förståndet... Nu bara jävlas bredbandet. Normalt får jag ut strax över 1 Mbit/s när jag tar emot och ca 0,5 Mbit/s när jag skickar. Jag saknar ord att beskriva bitterheten över den hastigheten sett till priset jag betalar, men det är det eller ingen uppkoppling alls. Förr fanns Telias ADSL med upp till 0,25 Mbit/s delad lina, så i jämförelse med det är nyss nämnda hastighet som blixten...

Bor 2 km från en 3-mast, men det fungerade inte heller. Så det fick bli Net1. De första provveckorna funkade det fint. Efter det - not so much... Pratat med supporten men förutom "starta om modemet, uppgradera mjukvaran, köp en antenn, flytta modemet" så är de föga hjälp. Gång 67 fick jag prata med någon som faktiskt noterade att det "låg och hoppade" mellan två master, vilket det inte skulle. Jag fick "numren" på rätt mast så jag kunde kolla. I övrigt så ingen hjälp...  Det gör ingen skillnad om den ligger limmad mot en och samma mast eller inte.

Fungerade hjälpligt något år. Sen började den tappa kontakten med nätet ungefär en miljon gånger per dag. Supporten ingen hjälp. Omstart så fick den kontakt, och så tappade den efter 20 - 90 minuter. Omstart osv.

Men vänjer sig även med jävelskap, men nu senaste dagarna har det varit värre än värst. Nu har den kontakt, men det går som sirap. Kvällens höjdare är det här
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10603417_690104454418864_3570240101062024548_n.jpg?oh=da86ee8b7899657f2ce1e454c9e02a3f&oe=54BFF7A8&__gda__=1422206224_df721d3f180b7aabf5313ec751ad890a

Såg ut såhär när jag gick in och kollade:
Network Information

Module Information
Module Version    V6H220COMM
Module Status    OK
Module ESN    0x5F6AE2AA

Network Status
Connection Information    EV-DO Rev. B
Combined DRC    614.4 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)

Carrier 1    Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : -60 dBm
DRC : 614.4 kbps

Carrier 2    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps

Carrier 3    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps

Kör en reboot. Direkt efter den 2,06 resp 0,52 Mbit/s. Kors i taket, så högt har jag aldrig mätt upp förr. Tio minuter senare: 0,27 resp 0,2.Det går upp och det går ner... mest går det inte alls.

Kör en ny reboot 0,90 Mbit/s resp 0,44 Mbit/s. Fem min senare 1,28 Mbit/s resp 0,32. Det är rena rouletten om man ska ha någon hastighet alls.

Och i skrivande stund:
1,32 Mbit/s resp 0,52 Mbit/s (dvs där det brukar ligga normalt. Men om tre minuter kan det vara sirap igen...)

När hastighet som ovan: Network Information


Module Information
Module Version    V6H220COMM
Module Status    OK
Module ESN    0x5F6AE2AA

Network Status
Connection Information    EV-DO Rev. B
Combined DRC    1536.0 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)

Carrier 1    Network RSSI : -89 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : -60 dBm
DRC : 1536.0 kbps

Carrier 2    Network RSSI : 0 dBm
Ec/Io : 0 dBm
Channel No. : 0
PN : 0
Mobile Transmit Power : 0 dBm
DRC : - kbps


Jag har läst lite här, och noterat den tydligen ska gå på flera carriers. Det gör den sällan.. Efter reboot går den oftast på 2 carrier - i 30 sekunder, sedan på en.

Första frågan: VoIP vad är det? Nån slags IP-telefoni som jag fattar det? Jag använder bara bredband, men det var aktiverat såg jag när jag var inne och snurrade, och ett nummer ifyllt. Jag slog av det i alla fall.

Vad fan gör man åt eländet? Flyttar till stan? ;(

Ingen antenn, hade det förr men gav noll skillnad, sen blåste den bokstavligt talat åt skogen i en storm.

2

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Kontakta pts, kolla om du kan få del av de glesbygdavsatta pengarna för att få proffs prylar.

Annars är riktantenner bra alternativ.

3

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Jo, det är för jävligt. Jag har också bråkat med ett dussin olika modem och riktantenner och allt möjligt. Det enda som fungerar är Telia 2G och så Tre (som bryter hela tiden). Jag har en klocka som varje natt stänger av allting i tio minuter och sedan startar upp igen. Fungerar sisådär.

VoIP är telefoni över nätet och det har jag haft länge nu. Fungerar bra IFALL nätet fungerar. Så det är inte något att lita på ifall man har ett dåligt nät.

4

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vad anser support om att modemet bara kopplar upp på en carrier?

Resonemanget att antenn inte spelar någon roll köper jag inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det beror väl på om antennen är för rätt frekvensband.

6

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Combined DRC ligger hela tiden långt under maxvärdet drygt 3 mbit/s för en kanal vilket vittnar om en dålig radiolänk. Det naturliga i det läget är att använda dubbla riktantenner mot bästa basstation för bättre signal/brusförhållande - förutsatt att routern har dubbla antennanslutningar.
Det är i stort sett meningslöst att diskutera varför modem funkar dåligt om man begrändar sig till inbyggda antenner.

Möjligen ligger användaren i en sektorgräns. Huruvida så är fallet bör man ta reda på. Lika illa är det att ligga i gränsen mellan två basstationer.

Dessutom har tydligen en del användare trassel i alla fall med Net1 med dålig prestanda - trots tappra försök med antenner, bra kablar osv.

Varför fungerade inte Tre?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Tack för svar, svarar flera i samma svar.

Antenner - så jag har noll koll på alla termer osv. Men det införskaffades den antenn Net1 sa jag skulle ha osv, och den installerades dessutom av nån som ska kunna det där, inriktad mot "rätt" station. För ja, vi ligger kanske inte precis på gränsen men nästan. Så modemet hoppade hysteriskt mellan stationerna i början. Det var en anledning till antenn, det skulle lösa det problemet och även en hel del av de andra. Men om antennen var si eller så - det kan jag inte svara på. Det var den de sa jag skulle ha, och den var dyr. Och nu i frånvaron av den är ingenting annorlunda..

I samband där med det, så var supportens grundlinje att jag skulle vara glad om uppkopplingen var stabil i meningen inte kopplade ner. Hastighet, det kunde jag inte ha några förväntningar om för de utlovar inget över 0,3 Mbit/s inte..

Jag måste erkänna att enda skillnaden JAG märkte då med antenn var att det slutade hoppa. Sen dog antennen i en storm, och modemet hoppar fortfarande inte - varför kostnaden att sätta upp en ny antenn känns svårmotiverad. Ingenting har försämrats sen den flög till skogs liksom. (Varför modemet slutat hoppa trots avsaknaden av antenn vet jag inte, kanske har Net1 ändrat något?).

Vad supporten anser som en carrier vet jag inte, det upptäckte jag när jag googlade igår att det kanske skulle. Å andra sidan såg jag gamla svar om att det skiter supporten i, för de garanterar inte mer än en carrier/påstår att modemet tar hjälp av två carrier om det behöver. Så jag gör mig inga illusioner direkt, men har som sagt inte tagit upp det med supporten än.

Jag är nöjd med om jag får 1 - 1.5 Mbit/s och det ligger stabilt. Jag orkar liksom inte bråka hur mycket som helst, nån stans har jag gett upp och insett att det blir inte bättre än såhär på landet. Men det är inte okej när det är nere på hastigheter under 1 Mbit/s.

Dålig radiolänk kan det säkert vara. Det mesta är dåligt härute höll jag på att säga.. Det är lite radioskuggans land här på så många vis.

Angående antenn rent generellt - även utan extern antenn så borde väl inte modemet ena minuten ha 2 Mbit/s och nästa minut ha 0,2 Mbit/s, eller? (I så fall får nån supergärna förklara vad som gör att det blir så).

Varför Tre inte fungerade vet inte ens Tre själva faktiskt. Av någon anledning tappade modemet och masten kontakten stup i kvarten. Vilken ska vara närmast omöjligt då masten ligger väldigt nära, det var extra förstärkningsantenn och hela kittet. NÄR det fungerade gick det som tåget. Men det höll aldrig, trots att antennen satt pinstill och även modemet var fastsatt så det var helt still. Tre konstaterade mest att "det borde verkligen fungera när ni är så nära masten, konstigt".

8

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Du har troligen något som stör mellan dig och masten = utred

Prova = flytta utrustningen i sidled så mycket det går i linjen mot masten.

Antenner skall användas i PAR, om det inte är en enkelriktad tv mottagare.
Dom skall även sitta separerade.

Har du luftvärmepump osv så stör det radio.

9 Senaste redigerad av Alexiandran (2014-10-12 09:56:59)

Sv: Bara krångel, vad gör man?

G-Man skrev:

Du har troligen något som stör mellan dig och masten = utred

Prova = flytta utrustningen i sidled så mycket det går i linjen mot masten.

Antenner skall användas i PAR, om det inte är en enkelriktad tv mottagare.
Dom skall även sitta separerade.

Har du luftvärmepump osv så stör det radio.

Jag ska utreda vad som är mellan mig och masten? Det är en sträcka på 2 mil fågelvägen... Det är ju omöjligt?

Flyttats har det gjorts till oändlighet (både antennen på den tiden den fanns, men ffa då modemet), men när man hittat "det perfekta stället", så veckan efter kan det vara "det sämsta stället".

Angående antennen så det enda jag kan säga är att det var en riktantenn?

Oavsett, så det är ju något som ändrats "å det senaste" då det fungerat fullt acceptabelt i ett år, tills något "plötsligt" hände?

Ingen luftvärmepump eller liknande, vad som än ev. stör så kommer det inte från närområdet (alltså det finns inte "i byn").

10

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Använd tex gooogle maps.
Notera att bilden är troligen gammal, något nytt byggts i linjen ?
Osv osv.

Net1 funkar FETT dåligt här, tex stör vindsnurrorna helt ut signalen osv.
Allt funkade ok första tiden, även om hastigheten var löjligt låg. Prötsligen blev det stopp (när bindningen kickadein?)

11

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det där med mottagning över endast en carrier har tidigare diskuterats här på forumet. Själv har jag aldrig (sedan rev. B) tändes upp haft acceptabel mottagning via endast en carrier. När någon av "mina" baser har kört med endast en carrier har det (senare) visat sig vara ett fel - som givetvis Net1 då inte hade upptäckt....

För att eliminera möjligheten av modemfel (förekommer trots allt !) skulle jag försöka få Net1 - eller någon annan - att kortvarigt låna ut ett annat modem för platstest. Fungerar det bättre är det fel på originalmodemet - fungerar det lika dåligt är det antingen fel på basen eller extremt dåliga förutsättningar för mottagning. Net1:s riktantenn är väl bra men ligger man  kommunikationstekniskt riktigt risigt till kan t.ex dubbla 12-elements riktantenner [motsvarande dubbel antennlängd på vardera jämfört med Net1:s] innebära skillnaden mellan nästan noll hastighet och till mellan någon/några mb/s. Kostar en slant men om det är enda alternativet så..... Har själv upplevt detta "mirakel" med 45 km fri sikt till basstationen. Bra antenner kan man aldrig få för mycket av - särskilt inte i tider av okunnighet och utbredd "anti-antenn-hype" !!

Medaljens baksida är att nödvändiga antenner och antennkablar tyvärr kan kosta många gånger mer än till och med ett/en halvprofessionellt modem/router. Fast det blir ändå billigare än att flytta.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vox medievalis skrev:

Det där med mottagning över endast en carrier har tidigare diskuterats här på forumet. Själv har jag aldrig (sedan rev. B) tändes upp haft acceptabel mottagning via endast en carrier. När någon av "mina" baser har kört med endast en carrier har det (senare) visat sig vara ett fel - som givetvis Net1 då inte hade upptäckt....

Jag kan bara hålla med; jag har tre carriers aktiva så gott som alltid, och när endast en eller två är tända har det senare alltid visat sig vara något fel med masten. De tre carrier(na) är också tända oavsett belastning.

13 Senaste redigerad av Alexiandran (2014-10-12 14:45:43)

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Det är (tyvärr) inte fel på modemet, testat med flera andra.

Jag får som sagt två carrier ibland vid reboot, men den andra släcks ner (eller hur man säger) inom 30 sekunder. De 30 sekundrarna har det stått tretusen-något som combined DRC, vilket jag antar innebär att i 30 sek där har jag maxfart?
Ska ta upp det med carrier till Net1 när jag pratar med supporten i veckan!

Och bara för att, så när jag skrev det här fick jag två carriers.. inte för det direkt gjorde någon större skillnad... (Och två minuter senare enbart en carrier, med 921.6 kbps..)

Module Information
Module Version    V6H220COMM
Module Status    OK
Module ESN    0x5F6AE2AA

Network Status
Connection Information    EV-DO Rev. B
Combined DRC    1843.2 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)

Carrier 1    Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 275
PN : 248
Mobile Transmit Power : 11 dBm
DRC : 1228.8 kbps

Carrier 2    Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : 8 dBm
DRC : 614.4 kbps



Om det handlade om att skaffa antenner etc för X tusenlappar och sen ha en snabb, stabil uppkoppling med ordentlig hastighet så absolut. Men nu ska jag då lägga x tusenlappar för att till en kostnad av nästan 400 kr i månaden kunna surfa i 1 - 1.5 Mbit/s. Det känns helt enkelt inte varken prisvärt eller rimligt, ställt mot att det då uppenbart "ska gå" att ligga på de hastigheterna utan, eller har gått i alla fall. Så jag vill nog försöka utan. Grannarna har ju antenner (fråga inte vilken sort, jag vet inte, men pratat lite med dem. Ena grannen har hissat sin antenn högt över taket - men upplever ändå att hastigheten går upp och ner, däremot upplevde han inte att modemet kopplade ner sig själv, men som han själv sa "jag sitter nästan bara sen kväll,så vad som händer under dagen vet jag inte).

Funderat på om jag ska prova Telia igen. Deras mobila 4G-router ger när man får täckning på den en hastighet som får Net1 att stå still, frågan är hur lätt/svårt det är att få och behålla täckningen. (Min pappa har en sådan och jag har sett den in action när han varit här, men då har den bara varit i köket, möjligt det går få det bättre om man placerar runt lite med den). Samtidigt så vill jag inte stå med dubbla kostnader i tre månader, och inte heller säga upp net1 för att stå där och inse att "nehe, det fanns inga alternativ, så kul..." Jag får det ju inte billigare med Telia - men om man får det att fungera åtminstone snabbare..

14

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Alexiandran skrev:

Det är (tyvärr) inte fel på modemet, testat med flera andra.

Jag får som sagt två carrier ibland vid reboot, men den andra släcks ner (eller hur man säger) inom 30 sekunder. De 30 sekundrarna har det stått tretusen-något som combined DRC, vilket jag antar innebär att i 30 sek där har jag maxfart?
Ska ta upp det med carrier till Net1 när jag pratar med supporten i veckan!

Och bara för att, så när jag skrev det här fick jag två carriers.. inte för det direkt gjorde någon större skillnad... (Och två minuter senare enbart en carrier, med 921.6 kbps..)

Module Information
Module Version    V6H220COMM
Module Status    OK
Module ESN    0x5F6AE2AA

Network Status
Connection Information    EV-DO Rev. B
Combined DRC    1843.2 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)

Carrier 1    Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 4 dBm
Channel No. : 275
PN : 248
Mobile Transmit Power : 11 dBm
DRC : 1228.8 kbps

Carrier 2    Network RSSI : -90 dBm
Ec/Io : - 5 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : 8 dBm
DRC : 614.4 kbps



Om det handlade om att skaffa antenner etc för X tusenlappar och sen ha en snabb, stabil uppkoppling med ordentlig hastighet så absolut. Men nu ska jag då lägga x tusenlappar för att till en kostnad av nästan 400 kr i månaden kunna surfa i 1 - 1.5 Mbit/s. Det känns helt enkelt inte varken prisvärt eller rimligt, ställt mot att det då uppenbart "ska gå" att ligga på de hastigheterna utan, eller har gått i alla fall. Så jag vill nog försöka utan. Grannarna har ju antenner (fråga inte vilken sort, jag vet inte, men pratat lite med dem. Ena grannen har hissat sin antenn högt över taket - men upplever ändå att hastigheten går upp och ner, däremot upplevde han inte att modemet kopplade ner sig själv, men som han själv sa "jag sitter nästan bara sen kväll,så vad som händer under dagen vet jag inte).

Funderat på om jag ska prova Telia igen. Deras mobila 4G-router ger när man får täckning på den en hastighet som får Net1 att stå still, frågan är hur lätt/svårt det är att få och behålla täckningen. (Min pappa har en sådan och jag har sett den in action när han varit här, men då har den bara varit i köket, möjligt det går få det bättre om man placerar runt lite med den). Samtidigt så vill jag inte stå med dubbla kostnader i tre månader, och inte heller säga upp net1 för att stå där och inse att "nehe, det fanns inga alternativ, så kul..." Jag får det ju inte billigare med Telia - men om man får det att fungera åtminstone snabbare..

Kan du inte testa med Universal Telecom? De kör ju numera i Telias nät och till lägre pris.

15

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Skaffa ett olåst 4G USB-modem så kan du testa med kontant-surf från Tre och Telia utan några större kostnader. Du behöver i alla fall inte dra på dig några abonnemang för att testa.

Har du 4G-täckning så verkar det vettigare att lägga energin på att få 4G att fungera hellre än att fortsätta med Net1.

16

Sv: Bara krångel, vad gör man?

svenix skrev:

Skaffa ett olåst 4G USB-modem så kan du testa med kontant-surf från Tre och Telia utan några större kostnader. Du behöver i alla fall inte dra på dig några abonnemang för att testa.

Har du 4G-täckning så verkar det vettigare att lägga energin på att få 4G att fungera hellre än att fortsätta med Net1.

Problemet är att jag inte har 4G-täckning mer än ibland/spotvis... Men hittar man en spot OCH det är kontinuerlig täckning där så.

17

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Din dåliga (fladdrande) 4G-täckning tyder på att en rejäl riktantenn (t.ex Wimo:s största panelantenn) borde kunna höja Din signalnivå till acceptabla nivåer. En sådan begagnad var till salu här på Forumet för några veckor sedan. I alla händelser borde det vara lättare att få prova en sådan. Dock måste Din router ha dubbla antennuttag för att kunna utnyttja "dubbelantennen"  fullt ut.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18 Senaste redigerad av Nalleman (2014-10-12 17:25:32)

Sv: Bara krångel, vad gör man?

svenix skrev:

Skaffa ett olåst 4G USB-modem så kan du testa med kontant-surf från Tre och Telia utan några större kostnader. Du behöver i alla fall inte dra på dig några abonnemang för att testa.

Har du 4G-täckning så verkar det vettigare att lägga energin på att få 4G att fungera hellre än att fortsätta med Net1.


Tror du har helt rätt - Net1 verkar vara rena skämtet när det gäller prestanda.

19

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Pratat med supporten.

Ang carriers: "Det kan gå på en eller två carriers, det beror lite på bland annat var du har modemet, prova flytta runt det. Men det gör absolut ingenting att den går på en carrier."

I övrigt så jag undrar om de inte har vetskap om problem, för de tyckte att "Du borde prova med antenn", varvid jag tyckte att det förstår jag att de tycker men just nu anser jag inte att jag får valuta alls för mina pengar och är inte intresserad lägga tusenlappar på att prova och kanske få det. Varvid kundtjänst tyckte "Vi skickar en antenn gratis så du kan prova, den kommer om 3 - 5 arbetsdagar, om den inte fungerar ring direkt så ska vi se hur vi då kan lösa det".

20

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vilken Net1 router används?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Bara krångel, vad gör man?

jonasolof skrev:

Vilken Net1 router används?

R-90.

----

Med ett styck riktantenn så jag får upp farten ganska markant, och den går på två carrier (aldrig tre hitills). Men det är fortfarande väldigt fladdrigt. Får som max 1843.2 kbps per carrier, men oftast 1536 resp 1228.8 kbps per carrier. Hastigheten mätt med bredbandskollen varierar mellan 1,5 och 3,2 Mbit/s ta emot och 0,7 - 1,2 Mbit/s skicka.

Så, jag fick ju - såhär bedömt efter en halv dag, upp hastigheten ganska markant mot sniglandet innan. Men fladdret är detsamma och hela tiden - men det "slår" mindre då det även när det blir dålig hastighet inte blir så lågt att det är omöjligt att surfa.

Satte först antennen som Net1 säger ska ge bäst täckning mot närmsta mast. Ironin att mitt modem både med och utan antenn går mot en annan mast kan vi lämna därhän. Provade sen att rikta om lite, men då blev det helt värdelöst dåligt - så det bästa tycks vara rikta som Net1 rek. Dock så under omriktningen fladdrade stundtals 22XX kbps förbi, men aldrig så det gick att få det att hålla sig så - utan då slog det vilt mellan det och 921 kbit/s typ. Det här verkar vara det bästa man kan få till mao..

Såhär ser det ut de gånger den fladdrar till på "max", alltså det bästa övht:
Module Information
Module Version    V6H220COMM
Module Status    OK
Module ESN    0x5F6AE2AA

Network Status
Connection Information    EV-DO Rev. B
Combined DRC    3686.4 kbps
(DRC, Data Rate Control, is the theoretical maximum data rate and should only be used to optimize your signal.
It does not necessarily reflect your actual throughput.)

Carrier 1    Network RSSI : -82 dBm
Ec/Io : - 3 dBm
Channel No. : 174
PN : 248
Mobile Transmit Power : 2 dBm
DRC : 1843.2 kbps

Carrier 2    Network RSSI : -82 dBm
Ec/Io : - 2 dBm
Channel No. : 275
PN : 248
Mobile Transmit Power : -2 dBm
DRC : 1843.2 kbps

22

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Med dubbla antenner kommer Du sannolikt att få nästan dubbla hastigheten och mycket stabilare signal - det fick jag.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Vox medievalis skrev:

Med dubbla antenner kommer Du sannolikt att få nästan dubbla hastigheten och mycket stabilare signal - det fick jag.

Varför skulle signalen bli stabilare med dubbla antenner? *nyfiken* I och  med att den inte blev ett dugg mer stabil med en antenn - även om hastigheten blev bättre.

24

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Dubbla antenner ger diversity mottagning. Googla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Bara krångel, vad gör man?

Om antennerna är separerade fås stabilare signal.
Men är lite mer komplext.