1

Tråd: Bästa HSPA+ modemet?

Ang HSPA+ "hspa evolved" modem.

Vilket bör man skaffa?

Finns ett par på marknaden.

Huawei E270+
Huawei E1820
Option Icon 505



Ni som har modemet idag, hur upplever ni dem?
Stabila?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Bästa HSPA+ modemet?

Jag har Huawei E270+ och Tele2.

I Mobile Partner som installeras på datorn från E270+ finns en flik som kontinuerligt visar statistik på surfhastighet upp och ned i ett diagram.

Om jag ser på TV genom dator och mobilt bredband som sänds från en Slingbox på annan ort så visar statistiken en konstant ned hastighet ca 1,2 Mbits/s +-0,1 .

Följde statistiken under ett TV program på 2 tim utan något problem. Fungerar lika bra som min tidigare ADSL uppkoppling.

Huawei E270+ fungerar lika bra som min Huawei 220. Skillnaden är att det går ca dubbelt så fort i bredbandskollen. Väntar på att kunna köra Dovadon med E270+.

Är det någon speciell test du vill att jag gör?

3

Sv: Bästa HSPA+ modemet?

Hej, jag kör med en "Slingbox-Solo" via "Dovadon" och "Huawei E170".

För mig gäller det att få snabba/höga och stabila uppladdningsvärden!
Modemet funkar bra 1mil söder om Västerås med ca. â–¼2Mbs / â–²1Mbs.

Tyvärr tappar jag uppkopplingen ibland, men det kan vara nåt jux med "Dovadon"o/e "Tele2" också...det blev en hel del omstarter den sista tiden.

Väntar nu på att "E1820" kommer ut på marknaden, sen får vi se.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4

Sv: Bästa HSPA+ modemet?

Micke,

Använder du Connection Tracker? http://www.dovado.com/hspa

Ha det bra.

5 Senaste redigerad av Micke (2009-07-27 09:11:59)

Sv: Bästa HSPA+ modemet?

Hej Samir and welcome back from Singapore!?

Ja, Connection Tracker är nu aktiverad (Redial only, Interval=15 min, ok?).
Även en timer finns nu (en restart varje morgon!)

Problemet är att jag inte vet/ser om "streamet" (Slingbox->Dovado-> E170
->Tele2->Internet) är ok....
när jag här hemma (Pc->Dovado->E170->Tele2->Internet) ibland inte får fart på internet (kanske Redial and Restart är en effektivare lösning?)! 
Anordningen blev ju som en T-koppling. Man får nästan rita upp det, ha, ha.

Pc<->Dovado<->Slingbox direkt fungerar förresten alltid....helt ok!

Märkte nu på morgonen att med 2 Dovado-restarts och i ett tomt fält i "Tänster" (Egenskaper för Internet-anslutning) fungerar anslutningen utan problem!!??

Jag måste också nämna: "Hej. Du har förbrukat mer än 90% av...bla...bla"
Är det Tele2 som strular nu? Fast problemet med uppkopplingen har funnits från första början! Skall jag ringa igen och kanske "väcka björnen"? Mvh, Micke.

Ps.: Jag tror det finns en bugg i nya firmwaren. "Traffic Usage by SMS" (5000MB)
       fungerar ej längre....gick bra förrut (1000MB), men då blev det ju för ofta.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]