1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-07-29 17:02:56)

Tråd: Att mäta signalstyrka på d50, test av yttre antenner med D50.

Man kan sätta D50 i debug mode genom att föra musens cursor över fältet menu i D50s kontrollpanel/modem manager. Skriv ##debug så dyker det upp ett fält med en massa uppgifter. Släpp shifttangenten mellan vart #.


I fältet tíll höger står EV-DO service Pilots. Det är respektíve basstations servicesignal. Aktiv basstation anges med rött. Siffran är basstationens eller dess delsektors ID (stationen har sektorer riktade åt olika håll.

Pilotsignalens styrka i relation till allt som hörs inom kanalen (andra basstationer, brus, felaktigt kodade signaler osv anges som Energy i listan och som Ec/Io i kolumnen i mitten. Låga siffror innebär att pilotsignalen är stark i förhållande till störande signaler. -3 dB är bra, -7 dB är dåligt enligt uppgift jag läst mig till. Just nu har jag -0,8 vilket innebär att en enda basstation dominerar. Övriga PN (pilotsignaler) är Infinity, dvs försvinnande svaga. PN står för pseudo random noise och är en signal som identiferar en individuell basstationssektor (BTS).

Kvoten används för att bestämma när och till vilken basstation soft handsover ska ske.

Mottagen totalsignal anges med Rx Power. Den inkluderar allt inom kanalen. Men om Ec/Io är bra vet jag att det huvudsakligen är en basstations sektor jag lyssnar på. Mu ligger D50 modemet lite hur som helst och Rx Power är -86 dB medan kvoten är -1.1 dB. flyttar modemet till ett öppet fönster där signaler kan fångas upp från halva horisonten, då rasslar det till i PN listan och det dyker upp värden som -20 dB osv från andra PN.

Håller jag handen över modemet minskar signalstyrkan men kvoten förblir bra, dvs modemet uppfattar fortfarande en viss basstation bäst.

Allt för stark signal upp mot -35 dB kan överstyra modemet och orsaka korsmodulering. Under -105 dB är signalen för svag. tillverkaren C-motech anger D50s känslighet till -106 dB.   

testar vid fönstret.

Bara dongel. Det verkar som om det blit lite bättre om baksidan vänds mot basstationen. Signalen hoppar lite men den ligger på ungefär -88 dB.

Byter till en av D35s antenner ansluten via en TNC hona och en kort kabel. Får ca 66 dB och en massa basstationer ger signal. Men kvoten är fortfarande mkt bra eftersom en enda station som ligger 8 km bort dominerar så kraftigt.

Byter till yagi, carant AC7 (7 element plusstor reflektor, det ger ca -57 dB. Vrider jag till horisontell polarisering tappar jag ca 7 dB. Den här gången är antennen 3 meter över och 50 meter bort från stranden. Vid test invid stranden blev det t o m bättre med horisontell polarisering.

Slutsats: Det är inte modemet det är fel på utan helt enkelt att de inbyggda antennerna är för små relativt frekvensen 450 Mhz.  Med yttre antenn kan man bara använda Tx/Rx antenn. Därför tappar man upp till 3 dB i förhållande till D35 som kan använda två antenner och receiver diversity.

En rundstrålande bra antenn bör hjälpa i många lägen men står man så till att det finns många jämnstarka basstationer kan man få problem med oren signal (dålig kvot). I så fall hjälper riktantennen till att plocka fram en ren signal som modemet kan koda av.

Använder man en rundstrålande antenn kan man försöka leta upp ett ställe där kvoten är bra och signalen fortfarande räcker till.

För hög datahastighet är förmodligen kvoten viktigare än den absoluta signalstyrkan. Jag får ca 1 mbit/s ned och 0,7 upp trots mkt stark signal och bra kvot.  Med bara modemets egna antenner får jag ungefär samma resultat, signalen är tillräckligt bra även om den är 30 dB svagare än med yagin. I D35 manualen står ju också att -88 dB är mycket stark signal.  Siganlangivelserna är ungefär lika med d35 och D50. Ska testa utomhus med fler antenner senare.

Det sagda är direkt överförbart till 3G telefoner. WCDMA 3G/UMTS funkar lika dant. De skulle tjäna mkt på om man kunde ansluta extern antenn vid dålig mottagning, inte minst om man kunde rikta antennen. en 3G repeater med riktantenn på taket och rundstrålande återsändning i stugan låter intressant.

Någon som designar en smidig riktantenn för D50? En corner reflector att ställa bakom en bordsantenn som den triatel.lv säljer som tillbehör till CNU680/D50?

De olika tidningarnas dongle test skulle nog utfallit mycket annorlunda om D50 fått använda en yttre antenn. Fast det gäller ju de andra donglarna också...

En liten anmärkning. Jag hade svårt att få modemet ur läget "Searching for service". Kom så småningom underfund med att man bör sätta in Y-kabeln först i laptopen och sedan ansluta modemet. Det verkar inte som om modemet startar upp bra vid stegvis strömförsörjning. Dessutom har jag bara fått det att funka om jag först startat ´D50 kontrollpanel med modemet anslutet, väntat till infon searching for service dyker upp, rycker ut modemet (inte Y-kabeln), väntar tills infot Insert modem dyker upp óch då åter kopplar in modemet (webbook, XP).

Undras om man kan få fram Ec/Io, PN-listan och Rx Power för D35 också? Det skulle hjälpa användare som behöver välja basstation.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.