76

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

https://i.chzbgr.com/maxW500/1982781184/h27699254/

Bara att hoppas att det håller i sig och inte tappar andra carrien!:)

77

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Som kattägare och kattälskare får man bara tacka och hålla tummarna - fast visst skulle det vara ytterst intressant att få reda på exakt vad felet var i Ericssonburken i teknikboden, om det nu var där eller längre bak.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

78

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Förtrollningen är bruten...
och slutsatsen om mastfel kanske kommer på skam.  Bara en halvtimme efter mitt förra optimistiska inlägg var det samma visa igen, bara en carrier tändes upp. Deppade ihop lite då, haralds katt gav dock en bränsleinjektion :-)

Men...
Trots allt hade jag fått två carriers i drygt tio timmar och det har inte hänt förut, trots "hundratals" reset, reboot, on/off-knäpp, speedtest och allt annat jag kunnat komma på.

Om det inte var masten som var trasig, vad var det då? Hade jag själv gjort något annorlunda den här gången?

Tyckte mig minnas att jag i ren ilska slagit av och på modemet/routern med on/off-knappen och direkt ovanpå det, när modemet fortfarande höll på att starta upp, också gjort en reset.

Herueka!
Nästan i alla fall..., när jag upprepade denna manöver exakt på samma sätt kom det "varaktigt" upp två carriers igen. Den här gången höll det i sig i sju timmar.

Samma teknik (on/off + reset direkt) har därefter fungerat ytterligare två gånger, men då bara stått sig i tre timmar. Har nu även fungerat en fjärde gång som i skrivande stund nu varit "uppe" i en timme.

Friskt är det inte...

men förutsatt att jag gör detta med jämna mellanrum har jag nu i alla fall den bandbredd jag behöver för att "ful-streama" Zlatans och PSG:s match i Kina i morgon.

Det luktar modemfel trots allt (och trots att jag redan fått två utbytta av Net1), eller vad tror ni?

På måndag tänker jag kontakta supporten med en detaljerad logg och tyvärr lär det väl sluta med ett fjärde nytt modem (mycket krångel när fritidshuset är 30 mil bort).

Ska försöka få reda på om de kollat upp masten också som de lovat. Hittade de inget fel där borde de ju rimligen ha kontaktat mig för ytterligare felsökning.

79

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Dumpa net1

80

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Finns inga vettiga alternativ löser det tyvärr inte mitt problem G-man. Vara helt utan Internet vill jag inte och då återstår bara att fortsätta "ligga på" Net1 så vitt jag förstår.

81

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Prova satellit, funkar kanoners. (Hittills)

82

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Ok, onekligen ett alternativ men Tooways informationsknappa hemsida väcker fler frågor. Nu har jag iaf hittat tråden om deras satellitlösning på detta forum (Borde inte de ha en egen operatörsrubrik förresten, eller faller det utanför den "mobila" avgränsningen?). Återkommer med några frågor i den tråden.

83

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Nog en för liten kundkrets ännu bara, sedan är satellit lååångt från mobilt bredband, läs anvisningarna.

84

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

PerSan skrev:

Herueka!
Nästan i alla fall..., när jag upprepade denna manöver exakt på samma sätt kom det "varaktigt" upp två carriers igen. Den här gången höll det i sig i sju timmar.

På måndag tänker jag kontakta supporten med en detaljerad logg och tyvärr lär det väl sluta med ett fjärde nytt modem (mycket krångel när fritidshuset är 30 mil bort).

Hej,

Hur gick det PerSan, kom du längre i ärendet?

/Marcus

85

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Nej "marcus.aa",

något kom emellan, sedan tog semestern slut och att ringa supporten utan att sitta bredvid modemet är nog helt meningslöst.

Märkte dock att om jag lämnade modemet i fred i ett "läge" där det bara kopplade upp mot en carrier och nöjde mig med att få 1-1,5 mps nedströms och 0,2-0,4 uppströms så var uppkopplingen stabil. Eftersom jag styr element och och läser av temperaturen på distans via Tellstick har det fått stå så och till min förvåning har jag efter 7 månader fortfarande en fungerande uppkoppling.

Det har fått mig att åter tvivla på att felet sitter i modemet. Verkar som något i masten/basstationen gör att när jag med reboot/ström av/på lyckas väcka den andra carriern samtidigt hamnar i en instabil uppkoppling som förr eller senare får modemet/förbindelsen att hänga sig på något sätt. Bugg i basstationens programvara kanske? Eller någon annat Net1 inte vill prata högt om?

Nästa gång jag kommer till stugan blir det intressant att se om samma fenomen kvarstår, dvs om det går att väcka en andra carrier till priset av att förbindelsen bryts så småningom. Eller om den så plötsligt helt stabila förbindelsen är tecken på att Net1 gjort någon reparation/förbättring i basstationen?

Den som lever får se....

86

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Slutet på historien?

Efter att inte varit i fritidshuset sedan förra sommaren kan jag konstatera att R90 routern och upkopplingen varit stabil ett helt år, har hela tiden haft kontakt med min Tellstick och kunnat avläsa temperaturen i huset.

Däremot envisades "routern" fortfarande med att bara koppla upp en carrier när jag kom till fritidshuset för en vecka sedan, oavsett belastning. Efter några reboot hände något och nu har jag haft två carriers nästan konstant uppkopplade i 4-5 dagar!

Att varaktigt tända två carriers var stört omöjligt förra sommaren (trots hundratals reboot) och min konfiguration är exakt densamma i år. Kan inte få det till något annat än att (även om Net1 envist hävdat motsatsen) något varit fel i deras basstation. Något som nu är fixat.

Alternativt har det varit en medveten begränsning från deras sida som tagits bort. I så fall har de ljugit för mig och gett mig en massa besvär helt i onödan, det vill jag helst inte tro.

Hur som helst, om en månad eller två ska 4G-routern komma, då är väl detta historia antar jag, eller så börjar vi på ett nytt kapitel…

87

Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet

Net1 har redan börjat skicka ut infoblad med spec. samt routrar och SIM-kort till företagsabb. Fick mitt infoutskick idag.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810