1

Tråd: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Hej!

Vi skall åka till Krotien två veckor till sommaren. Satt och funderade lite på om man skulle fixa sig
ett internetabonnemang kanske, för att kunna småsurfa och dylikt.

Finns det något vettigt man kan teckna för att ha utomlands? Tex ett kontantkort med viss
mängd data för en summa pengar. Fördelen med det är att man inte åker på någon hög faktura när
man kommer hem, utan när pengarna är slut, så slutar det fungera.
Någon som har något bra tips på utomlands kontantkort eller liknande?

(då jag själv har jobb mobil, så vill jag inte blanda in den)
Frun har Tre som operatör, men då vi inte har ett Pott abonnemang, så finns det inte så mycket att göra där tyvärr.

2

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Om du skall hålla till i Kroatien så kan VIP operatören vara rätt för dig.

Kika efter närmaste affär.
http://www.vipcroatia.info/nearest-stores

Pre-paid
http://www.vipcroatia.info/prepaid-internet

Get your prepaid USB stick or SIM card for fast mobile Internet. Activate prepaid Internet daily tariff, and for only 1.3 €* get 24 hours of unlimited Internet surfing! There is no contract needed for this service, and you simply top up your account with standard Vipme vouchers.
SIM cards and USB sticks are available at newsstands, gas stations, supermarkets, post offices and Vip stores throughout Croatia.

If you use up to 1 GB of traffic within 24 hours, the data transfer rate will be reduced, but you will still have access to the Internet. After 24 hours, you will not be billed until the next connection to the Internet, which will activate a new 24-hour period of unlimited surfing for only 1.3 €*.
*10 HRK/day

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Lysande!

Tackar för tipset!!

4

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Kollade vilka som finns i Kroatien och det är:

Mobile broadband Internet access is offered by the three national concession GSM operators:

    T-Mobile Croatia,
    VIPnet (Vodafone partner), and
    Tele2 Croatia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_in_Croatia

Sen klarar man ju sig numera långt med Wi-Fi som varenda hotell, restaurang med lite dignitet erbjuder bara man frågar.  Kostar för det mesta gratis.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Får hålla med ang wi-fi, klarade mig bra sist när jag var i hvar/split. Men kostar surfen en 10a om dagen så kan de också vara bekvämt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Ja, hotell brukar inte vara något problem. Men nu har vi hyrt två lägenheter, så därför är det lite sämre med WiFi.
Men tydligen ska det finnas en hel del gratis WiFi på diverse platser, men det med VIP var bra att veta om man
inte har Wifi vid lägenheten.

7

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Jag skulle kombinera VIP-kort och ett kort med 2GB surf från Holiday Phone

http://www.holidayphone.se/products.htm … gory_id=23

VIp kortet är billigt men det är besvärande att det är begränsat till 24 timmar och en GB. Då kan man överbrygga med Holydayphone kortet. Två familjer slukar mycket data. Det är ju dumt att behöva påbörja en ny 24 timmarsperiod bara för att man behöver kolla upp en grej på internet.

Jag skulle köpa en MF93D mifi på Netonnet för 1300 SEK så har ni en bra fickrouter som bör täcka båda lägenheterna om de ligger nära varandra. Plus att ni kan ta med er mifin på restaurang osv. I och med att det är en mifi så kan man placera den så att man får bra mottagning av nätet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

JO,
visar MF93D sinr m.m. på skärmen eller krävs tex en dator ?
Som jag tolkade det syns det på skärmen.

9

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

SINR syns inte på skärmen på MF93D, bara RSSI. Samma sak med Huaweis nya mifis som jag dock inte vet om de visar SINR alls. Det är dock mycket enkelt att se MF93D webinterfacet inkl alla relevanta signaldata även på en smartphoneskärm och något måste du ju ha för att surfa eller voip-ringa med.

Netgear har tagit över Sierra wireles Aircard division med 130 personer inklusive marketing chefen för alltihop. Denne Mr Green visade Netgear mifis i Barcelona. Jag frågade särskilt om SINR på skärmen och han sade att det är SINR som visar som staplar när man är på 4G. Den modell som säljs idag har inte 900 men det kommer och jag har koll på den. Modellen har också TS9 kontakter och han berättade att det är australiensarna som kräver TS9 istället för CRC9.  Sunktelia nöjer sig som bekant med inga kontakter alls. Mr Green var för övrigt den ende teknikinitierade marketingmänniska jag mötte på MWC men han hade nog gått från ingenjör till Sr director of marketing. Om man kunde utrota alla marknadsförare (i övrigt) kanske det skulle gå att få SINR i siffror som dB på skärmen. För 3G Ec/No och för GSM RSSI. Det kan ju inte vara så svårt att informera kunderna om att ju högre siffran är, desto bättre är det men att olika mått används på GSM, 3G och 4G. Eller så fick man väl hitta på någon arbiträr gemensam skala som funkade för alla tre teknikerna. Det finns för övrigt för signalstyrka i form av ASU men då blir det det RSSI som bara är relevant för GSM och i viss mån 3G.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_signal 


Det är klokt att ta med sig en (eller numera två) lätt Huawei 3G magnetfotsantenn på resa. Jag använde en tillsammans med en 3G mifi på resa i Sydafrika och det gjorde avsevärd skillnad.

VIP net kör LTE 1800 och 2600 också men förmodligen mest i städer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Tillfälligt abonnemang för utlandssemester??

Nja, vi ska inte ha med något på nån restaurang, det kan jag lova. Vi ska ha semester är tanken smile
Dock så kanske man vill lyssna på spotify när man sitter på balkongen o dricker pilsner, eller kolla på google maps
var man ska åka nästa dag osv osv.

Och mina föräldrar lär inte använda mycket data, utan det är som sagt mest för ovanstående.

Jag har både en Dovado Tiny, en Dovado 3GN (eller vad den nu heter), och en TP-Link MR3420 (version 1), så jag tänkte
nog bara ta med en av dem på resan, lär räcka länge till lägenheterna. Så det känns dumt att handla något när jag
har dessa hemma redan.

Tackar för tipsen!