1

Tråd: Kartellbildning på abbonemang?

Jag vill kunna fjärrstyra en dator i stugan för olika användningsmål och är ute efter ett abb. där man har låg månadsavgift och c:a 1-3GB/mån med möjligheten att fylla på om man råkar göra slut på quotan.
Väljer då Tele2:s Surf19 som har 250MB data/mån + att det går att fylla på för en vettig peng.
Fine, glad och nöjd så ser jag att datatrafiken börjar nå sitt slut och fyller då på med 3GB då jag inte visste hur mycket som skulle gå åt första månaden.
Sen går det 7dgr och quotan är borta!?
Blir såklart upprörd och läser sen att det man fyller på bara räcker 24h...    Vem har nytta av detta?

Tänker att Tele2 måste ha haft otur när dom tänkte, de skjuter ju sig själva i foten!
Jag letar andra alternativ hos 3, Telia och Telenor men det ser ju likadant ut överallt!
Ska man ha nått abb. som inte har idiotiska regler så måste man upp på minst 199kr/mån
Varför kan man inte bara ha ett "konto" som på ett refillkort för telefoni?

Ett scenario som kan vara möjligt med mitt Surf99 (3GB/mån + refillköpsmöjlighet för 99kr)
Om vi säger att:
1- Jag åker till stugan och surfar upp alla 3GB i början av månaden så antar jag att jag sen måste fylla på varje dag resten av månaden för att kunna ha någon som helst internetuppkoppling!?
2- Jag fyller på direkt med 3GB när jag kommer dit i början av månaden så jag har 6GB och använder upp 3GB av dom, vilken quota har jag då kvar av? 24h-datan eller den ursprungliga 3GB quotan som ingår i abbonemanget?

Fick svaret att "den datamängd som används först är den tillfälliga som ni köper till, sedan förbrukas det som ingår i abonnemanget."

Snacka om lukrativ branch - telecomoperatör...

ps. tips på abb. mottages gärna!

2

Sv: Kartellbildning på abbonemang?

Telia kontant eller Comviq kontant?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kartellbildning på abbonemang?

Rikard skrev:

Jag vill kunna fjärrstyra en dator i stugan för olika användningsmål och är ute efter ett abb. där man har låg månadsavgift och c:a 1-3GB/mån med möjligheten att fylla på om man råkar göra slut på quotan.
Väljer då Tele2:s Surf19 som har 250MB data/mån + att det går att fylla på för en vettig peng.
Fine, glad och nöjd så ser jag att datatrafiken börjar nå sitt slut och fyller då på med 3GB då jag inte visste hur mycket som skulle gå åt första månaden.
Sen går det 7dgr och quotan är borta!?
Blir såklart upprörd och läser sen att det man fyller på bara räcker 24h...    Vem har nytta av detta?

Tänker att Tele2 måste ha haft otur när dom tänkte, de skjuter ju sig själva i foten!
Jag letar andra alternativ hos 3, Telia och Telenor men det ser ju likadant ut överallt!
Ska man ha nått abb. som inte har idiotiska regler så måste man upp på minst 199kr/mån
Varför kan man inte bara ha ett "konto" som på ett refillkort för telefoni?

Ett scenario som kan vara möjligt med mitt Surf99 (3GB/mån + refillköpsmöjlighet för 99kr)
Om vi säger att:
1- Jag åker till stugan och surfar upp alla 3GB i början av månaden så antar jag att jag sen måste fylla på varje dag resten av månaden för att kunna ha någon som helst internetuppkoppling!?
2- Jag fyller på direkt med 3GB när jag kommer dit i början av månaden så jag har 6GB och använder upp 3GB av dom, vilken quota har jag då kvar av? 24h-datan eller den ursprungliga 3GB quotan som ingår i abbonemanget?

Fick svaret att "den datamängd som används först är den tillfälliga som ni köper till, sedan förbrukas det som ingår i abonnemanget."

Snacka om lukrativ branch - telecomoperatör...

ps. tips på abb. mottages gärna!


Jag har ett abonnemang hos Telenor för 79 kr i månaden och det ger 2 GB / månad och 4G,
dock är det strypt till ca 6 Mbit/s.

Det ska jag göra mig av med, har bindningstid kvar, tror det bara är några månader.

Efter 2 GB har jag för mig det sänks till 0,2 Mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Kartellbildning på abbonemang?

Telia 6månader tex, kolla kontantkortstråden där alla operatörerna är listade.
Kolla bara att du kommer åt det som önskas aka publika ip / nat

5

Sv: Kartellbildning på abbonemang?

Om du kan komma åt din dator utifrån via Universal.se så har dom ab från 50:- där du kan få 20 GB per månad med en fart på 1 Mbit/s. Det kallas 'Fri Surf' med 'Obegränsad datamängd', men 'Fair usage' gäller. Telenor har samma, men dom säljer det inte längre till nya kunder.

Dovado 4GR - ASUS 330N3G - Telenor Huawei E1750 - Gigaset IP