1

Tråd: Universal Telecom byter till Telia

Den 31 mars byter Universal Telecom nät till Telias från Telenors. Hur bytet kommer gå till rent praktiskt vet jag inte, men som jag har förstått det får alla kunder nya simkort som börjar fungera i samband med månadsskiftet mars/april.

Varför man byter vet jag inte heller.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Helt ok priser... har inte kollat sidan på länge.

http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt

Telia eller Telenor borgar ju sedan för kvalite!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Perfekt.
Jag som tänkte byta från telenor när mitt abonnemang går ut om de inte ändrar sina priser.
Universal säljer fortfarande abonnemang till vettiga  priser.

4

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Kollade deras mobilabonnemang men hittade inget om vilken fart man får. Har man 4G telefon så...

5

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Ingen fartbegränsning på 4G när jag använde universal för två år sedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av careface (2014-03-03 10:33:34)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

På deras mobilabonnemang med obegränsad surf gäller 1Mbit/s ner och 0,2Mbit/s upp.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Universal Telecom byter till Telia

@Plun: "Telenor borgar ju sedan för kvalite!"
Skojar du, har inte ens haft så mycket problem med TRE som Telenor. Begravde mitt sista abonnemang jag har kvar hos dem som vilande på obegränsat tid idag. Kan ju väcka det om de får ordning på sina grejer i framtiden.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

8

Sv: Universal Telecom byter till Telia

danne skrev:

@Plun: "Telenor borgar ju sedan för kvalite!"
Skojar du, har inte ens haft så mycket problem med TRE som Telenor. Begravde mitt sista abonnemang jag har kvar hos dem som vilande på obegränsat tid idag. Kan ju väcka det om de får ordning på sina grejer i framtiden.

/danne

Jo dina problem är väl beskrivna i ett antal trådar och jag känner inte igen mig.

-------------------------------------------

Sen funderar jag på vad cammen3/careface har för källa till den här nyheten??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Hemma är Telenor bätre på 3G än TRE men TRE bättre på 4G. I alla fall är 4G milslångt stabilare än 3G hemma.

10 Senaste redigerad av careface (2014-03-03 18:47:24)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

plun skrev:

Sen funderar jag på vad cammen3/careface har för källa till den här nyheten??

Har ett extraabonnemang för samtal "Gratis 0" hos Universal men ville avsluta det p.g.a. att täckningen var obefintlig med Telenor på vissa ställen där jag brukar vara, hade tänkt skaffa ett Telia-kontantkort istället - men då fick jag veta att de byter till Telia nu i månadsskiftet.

Har inte hittat någon information om det - men det går att få mer information via deras kundtjänst.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:
plun skrev:

Sen funderar jag på vad cammen3/careface har för källa till den här nyheten??

Har ett extraabonnemang för samtal "Gratis 0" hos Universal men ville avsluta det p.g.a. att täckningen var obefintlig med Telenor på vissa ställen där jag brukar vara, hade tänkt skaffa ett Telia-kontantkort istället - men då fick jag veta att de byter till Telia nu i månadsskiftet.

Har inte hittat någon information om det - men det går att få mer information via deras kundtjänst.

Aha...jag skulle själv behöva ett komplement till Telenor och Telia är perfekt för det när de nu tänder 4G-"bombmattan"!

Sen är det mycket märkligt att man inte hittar någon skriven info någonstans om det här?? Mysko minst sagt!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Tyvärr verkar det bara som att 3G ingår i mobilabonnemangen.

Troligtvis kommer det information närmare bytet. Får se när mitt nya simkort kommer! Kanske det publiceras något i samband med det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Nalleman skrev:
careface skrev:

Den 31 mars byter Universal Telecom nät till Telias från Telenors. Hur bytet kommer gå till rent praktiskt vet jag inte, men som jag har förstått det får alla kunder nya simkort som börjar fungera i samband med månadsskiftet mars/april.

Varför man byter vet jag inte heller.

Hmm undrar då om man förändrar sina relativt generösa villkor för det mobila bredbandet till Telia/Telenors skämtnivå?
Det finns väl ingen som betalar Telias priser om UVTC ligger kvar med oförändrade priser och surfmängd i Telias nät?

14

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Enligt deras kundtjänst ska priserna vara desamma. Men sånt kan ju snabbt ändra sig!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Universal Telecom byter till Telia

careface skrev:

Enligt deras kundtjänst ska priserna vara desamma. Men sånt kan ju snabbt ändra sig!

Ja det måste man nog misstänka kommer att ske. Har svårt att tro att SnålTelia släpper in en svår konkurrent i sitt eget nät utan att kräva en "anpassning" av priserna.

16

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo nu är det då så att det är en massiv växling från att ha fått inkomster från samtal till ren datatrafik för en operatör.

Numera betalar vi ju knappt någonting för samtal (jämför ett antal år bakåt) och det är visst bara Tre som klarar den här växlingen av inkomster, eller? smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17 Senaste redigerad av careface (2014-03-04 06:45:18)

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jag tror faktiskt att det är lite som så att om de stora konkurrenterna inte erbjuder prisvärda alternativ, kan man plocka kunder och därmed tjäna pengar på det trots att man har lägst pris och inte tar lika extrema priser som konkurrenterna.

Lite på samma sätt som det var när t.ex. expert gick i konkurs. De var sällan billigast och erbjöd inget mervärde, så folk vände sig till någon av deras konkurrenter istället.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Om de ska höja priserna så får de nog höja hastigheten från 1mbit annars kommer folk klaga på att det går för långsamt.
Det går att överleva på 1mbit men 2mbit hade varit helt perfekt.

Tror inte på dagens modeller som de stora operatörer kör, tror vi kommer se fler uppstickare som säljer abonnemang med lägre hastighet.

Just nu står jag och väger mellan Hallon och Halebop och där ger nog halebop mig mest för pengarna.

19

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Surt OM dom går över till kass telia 3g från bra telenor 4g. Iaf här i dalarna. Blir att leta något annat igen isf.

20

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Vad det kanske inte spelar så stor roll när man bara får 1mbit i mobilen.
Sen kan man ju allid välja deras mobila internet om man vill som är snabbare.
Själv ska jag byta från telenor och står och väger mellan Halebop och hallon.

Där blir nog halebop i telias nät ett självklart val framför hallon som går i tres nät.
Men nu när universal byter så är det också ett alternativ förutsatt att det fungerar med en 1mbit.

21

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Alltele kör i Telias nät.
Alltele köpte/förvärvade nyligen Universal.

Alltele och Universal har redan idag exakt lika hemsidor o priser.

Tror jag big_smile

22

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Har inte AllTele Telenor också? Ser iaf ut så om man kollar täckningskartan: http://www.alltele.se/mobiltelefoni/tackningskarta

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Hela den här tråden är ju extremt spekulativ. Kan ju dock efter en snabb googling konstatera att alltele och universal har samma priser för privat bredband och båda kör telenors nät. Alltele använder för företagsabonnemang Telias nät men inte för privatpersoner. Om de då köpt upp universal telecom borde detta då inte rimligen bara gälla företagskunder?

24

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Jo jag fick svar tidigare idag om hur det är och careface har alldeles rätt i vad han skriver.

Ja det stämmer att vi kommer migrera över till Telias nät i slutet på Mars, början av April.

Med vänlig hälsning,
XXX

Kundtjänst
Universal Telecom

Sen svarade han inte på 3G/4G, hursomhelst så huserar AllTele/Universal på marknaden där en operatör har överskott av bandbredd och uppenbarligen så ser Telia att de kommer att ha det.

Skulle passa mig bra men vi får se hur erbjudandet ändras eller ska man slå till nu...!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25

Sv: Universal Telecom byter till Telia

Här finns ju några trevliga erbjudanden: http://www.universal.se/mobiltelefoni/kampanj/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776