1

Tråd: Cradlepoint CBA750 (HW 1.1)

Hej, fick hem fel vara från ebay. Den passar inte mig men kan nog hjälpa någon annan här på forumet. Har provkört den igår och allt fungerar klockrent. Jag har köpt en annan modell igen och hoppas på att få rätt den här gången. Jag var usprungligen på jakt efter HW2.0 som även har lastbalansering men för er som inte behöver det så är denna klockren.

Routern har 3 USB-ingångar och en ExpressCardplats samt en 10/100 Ethernet för koppling till det lokala nätverket. Den har inget wlan men detta brukar ju mest vara dåligt på de routrar som stödjer 4g ändå. Jag har provat dovado och asus men de har aldrig fungerat som jag vill. Strömmatning: PoE Class 3 (Compatible with 802.3af of Class 3 powered devices) eller 12V DC 1.5A. Medföljer DC-adapter men med usa-kontakt. Jag har köpt en ny från dealextreme som jag kan skicka med men det kan ju ta några veckor innan man får grejor därifrån.

Vad är det då som skiljer den mot t.ex. en Dovado? Cradlepoint gör produkter som sitter i t.ex bankomater och andra maskiner, kontor etc som har extremt höga krav på stabil uppkoppling. Den övervakar hela tiden uppkopplingen och ser till så att den inte fungerar. Så långt är detta samma som med Dovado asus etc men här kommer den stora skillnaden. Om uppkopplingen inte fungerar går den över på nästa uppkoppling och tills att uppkoppling 1 fungerar igen. Dvs om man sitter på ställen med två halvbra uppkopplingar slipper att bli kopplad upp och ner tills allt hänger sig.

Ett annat alternativ kanske någon som till exempel vill köra 3Maxfart Natt på natten men en annan uppkoppling på dagen? Detta är enkelt att löst med denna då man kan schemalägga när man ska använda olika uppkopplingar, hur mycket data man får använda på dem under en viss tid innan den byter osv.

Bilder (och mer information) finns här: http://cradlepoint.com/products/branch- … d-adapter.

Svenska modem som stöds är bland annat Huawei e398 (som jag verifierat) m.fl. (dock inte e3276). Om ni är osäkra så ställ gärna frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Pris? Bud!!!