1

Tråd: Ny IP lite väl ofta?

Jag har ett mobilt bredband på landet med några kameror som jag kopplar upp mig mot dagligen. Det har funkar klockrent med dynamisk ip (dyndns som uppdateras av en av kamerorna) i ett par år, men ungefär sen årsskiftet funkar det ganska knackigt. Det funkar, nästa timme funkar det inte, sen funkar det igen osv. Jag funderar på om det är Tele2 som har börjat ta ner förbindelsen med jämna/ojämna mellanrum och sen delar ut en ny ip. Någon annan som har liknande erfarenheter?
Routern bootas om varje natt.

2

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Jag kör på ett liknande sätt med Dyndns i routern . Har inte märkt några problem.

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

3

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Vilken dyndns i kamerorna?

OCh vilken dyndns som funkar bra i routern?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ny IP lite väl ofta?

ja, vilka ddns ?
och vilket program/router/kamera uppdaterar?

har tetvå, funkar som vanligt...
:-)

är det 3G eller nyare abg typ 4G ?

tetvå byter var dygn, här iaf.

5

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Kör dyn.com i routern. Inte i någon av kamerorna.

Det tråkiga med dyn.com är att man numera måste aktivera konton en gång i månaden för deras gratis tjänst. Annars försvinner kontot

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

6

Sv: Ny IP lite väl ofta?

finns andra.
dyndns var absolut inte först, och inte den sista heller.

7

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Om routern bootas om så är det klart att den tar ny IP. Så har jag också min kamera. Den får ny IP varje natt. Programmet som håller den dynamiska IP:n uppdaterad startar nämligen om på nytt och en ny förbindelse (med ny IP) startas också.

8

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Betala hos dyndns.org. Gäller ett år för ett tiotal dyndnsadresser för olika routrar. Funkar utmärkt för mina kameror i Sverige. Routern AVM7390 kör dyndns med dyndns.org.

samma sak med min axiskamera i Belgien. Där byts ADSL IP flera gånger om dygnet men dyndns.org i nästa AVM7390 hänger med. Axis har också egen axiscam.net dyndns i kameran som funkar. Dlink och andra gratisvarienter litar jag inte på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Jag använder no-ip.org och det har fungerat bra i över ett år. Man kan ha tre namn gratis. De måste uppdateras minst varje månad men det är ju inget bekymmer för mej då routern startas om varje natt.

10

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Om du bootar om routern varje natt så släpper den leasen i och med det.

11

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Hur är det med styrka och kvalitet på signalen? Finns yttre antenn? Det är lättare att behålla en stabil uppkoppling om SNR är bra, gärna 20 dB eller över.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Kör gratisvarianten hos dyndns.org. Att den får ny ip när jag bootar om routern förstår jag, men den verkar byta några ggr på dagen också. Signalen är bra.

13

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Det är programmet i routern som tar kontakt till dyndns.org. Och så skall det göra ifall IP-numret ändras. Kanske det är förbindelsen till operatören som bryts och då den kopplas på  nytt så blir lätt IP-numret utbytt.

14

Sv: Ny IP lite väl ofta?

byter du/uppdaterar ip ofta med dyndns så blir den blockerad, kan vara ditt $&%#%
för att komma runt BETALA för dyndns :-)


tex, uppdaterar jag inställningarna några gånger med tillhörande reboot med router D så uppstår samma problem... $&#

15

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Så länge routern är ansluten till ett 4G nät ska ip-adressen inte ändras (annat än om operatören bryter, vilket möjligen tre gör). Om routern hoppar mellan 3G och 4G kommer ipadressen att ändras, samma om routern byter cell och samma om RSRP är för dåligt så att ny attach krävs på 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Ny IP lite väl ofta?

Jag får nog backa från min teori om ny ip från Tele2. Orsaken visade sig vara en Efergy Engage Hub som jag kopplade in i routern. Bortsett från att den inte fungerar så verkar den också sänka routern med jämna mellanrum.