1

Tråd: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Hej,

har nu varit i Linköping ett tag och har hoppat runt mellan tre operatörer - 3, Telenor och Telia. Jag har märkt ganska stora skillnader mellan dessa.

Där vi har bott har vi fått bäst hastigheter med Telenor, 40-65Mbit/s ner och 30-40Mbit/s upp beroende på tid på dygnet. Med 3 och Telia har det legat mellan 30-45Mbit/s ner och 15-25Mbit/s upp. Svarstiderna har legat mellan 20-40ms hos alla operatörer, så ingen skillnad där.

När jag har testat så har ju Telenor sett ut som bäst, hastighetsmässigt vilket enligt mig borde leda till den bästa surfupplevelsen. Men när jag och några kompisar har surfat med operatörerna så har Telenor varit den som har varit sämst, det tar lång tid innan sidan börjar laddas, sidor slutar svara osv. Med 3 och Telia så har det gått mycket snabbare, trots lägre hastighet.

Alla operatörer har körts i samma hårdvara, en Huawei E5172 från 3 samt en MF93D från Telenor - samma upplevelse med båda enheterna. Ingen operatör har haft dåliga värden när jag har kollat i MF93D. Vi har även testat med olika DNS-servrar, både Googles och OpenDNS - samma upplevelse oavsett DNS.

Nu är min fråga till er - vad kan påverka upplevelsen så mycket och göra den snabbaste operatören till den sämsta?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Hastigheten är ju beroende på vilken server man mäter mot. Sällan kan man mäta just mot den server som man sedan surfar till. Vid mätning används ofta speciella mätservrar som inte alls ger riktig bild av verklig surfhastighet. Operatören kan ha en speciell anslutning till mätservern som ger bra värden på mätningarna medan trafiken annars går via långsammare vägar.

3

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Jag har testat på flera olika sätt, både via Bredbandskollen.se och via FTP mot speedtest.tele2.net med liknande resultat för hastigheten.

Tycker ändå att det är konstigt, eftersom hastigheten skiljer sig väldigt mycket och det är samma problem nu som det var igår oavsett om det sitter i E5172 eller MF93D. Det verkar ju som att något är fel med antingen mitt abonnemang eller nätet här i Linköping också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Peering påverkar, samt den totala belastningen.
Då operatörerna använder vlan så mörkas hoppen.

5 Senaste redigerad av careface (2014-02-22 10:58:14)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Uppgifterna från MF93D
Nätverkstyp LTE
Operatör Telenor SE
Anslutningsstatus Ansluten
PCI 135
RSRP -87dBm
RSSI -62dBm
RSRQ -6dB
SNR 26.0dB
LTE frekvens 2600MHz

Utifrån det tycker jag inte att det borde vara några problem alls egentligen om det inte skulle vara något i deras system som ligger och är segt och begränsar mot alla servrar förutom testservrar.

Samma problem om man försöker kolla på Magine t.ex. det hackar, buffrar osv vilket det inte borde göra med den hastigheten. Med 3 och Telia fungerar det problemfritt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Hehe.... allt för sunkoperatören Tre... smile

Jag tror din testdator blir "förgiftad" av allt skit som Tre sprider omkring sig smile  DNS mm...

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Jaså, varför fungerar Telia problemfritt då också? Hur förklarar du att flera datorer upplever problem då?

Seriöst Plun, det räcker. Vi har alla förstått din syn på 3 och dina inlägg hjälper inte när du skriver som du gör. Om du har problem med det jag skriver, har gjort eller så är du välkommen att skapa en egen tråd om det eller skicka ett PM till mig.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8 Senaste redigerad av svenix (2014-02-22 15:32:48)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning skulle jag tro att det handlar om "traffic-shaping". Operatörerna har alla möjligheter att prioritera och även prioritera ned olika typer av trafik.

Mot Bredbandskollen och Speedtest är det nog frestande att prioritera upp trafiken för man vet att folk gärna testar sin anslutning på det viset. Och för vanlig "slösurf" mot andra siter kan man lägga en lite lägre prioritet...

Nästa gång ni gör någon liknande test så prova att dra hem några stora iso-filer från ftp.sunet.se eller liknande siter som inte är så upprioriterade av operatörerna. Det säger nog mer om hur näten fungerar.

9

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

För mig känns det som att en ftp-hämtning från speedtest.tele2.net på 1GB borde ge ett rättvisande resultat också?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

careface skrev:

För mig känns det som att en ftp-hämtning från speedtest.tele2.net på 1GB borde ge ett rättvisande resultat också?

Jo. Tekniskt sett är det ju samma sak. Men man vet ju inte om speedtest.tele2.net ligger högt på prioritetslistan också... wink

11

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

plun skrev:

Hehe.... allt för sunkoperatören Tre... smile

Jag tror din testdator blir "förgiftad" av allt skit som Tre sprider omkring sig smile  DNS mm...

Jag körde Tre ett tag men tyvärr gick det inte att få någon stabil 4G-uppkoppling med dem trots dubbla riktantenner.
På deras täckningskarta ligger jag precis i kanten när det gäller täckning så det kanske inte var annat att vänta.
3G var hopplöst med ideliga hängningar så det var inget alternativ att köra det hos Tre.
Jag gick tillbaka till Telenor som fungerar bra på 4G (och även på 3G).
Nu var det så lyckligt att min mor behövde bredband så hon fick överta mitt abonnemang hos Tre.
Hon ligger på runt 35-40 ner och 20 upp och det kan man ju knappast klaga på.
Alltså beror det nog på var man befinner sig om Tre (och andra operatörer) är att lita på eller inte.
Vi har i övrigt inte haft några problem alls med Tre.

12 Senaste redigerad av plun (2014-02-22 16:12:31)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

careface skrev:

Jaså, varför fungerar Telia problemfritt då också? Hur förklarar du att flera datorer upplever problem då?

Seriöst Plun, det räcker. Vi har alla förstått din syn på 3 och dina inlägg hjälper inte när du skriver som du gör. Om du har problem med det jag skriver, har gjort eller så är du välkommen att skapa en egen tråd om det eller skicka ett PM till mig.

Vadå räcker?.... du går in i varenda tråd du kan hos Swedorid och här med att sprida din Tre-dynga!

Det spelar ingen roll om man uttryckligen inte är intresserad av Tre-skiten så ska du argumentera om gojjan som Tre tillhandahåller.

Vidhåller att din testburk är förgiftad av Tre-junket!! smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Lugna dig nu plun.
Den information som careface lämnar är oftast mycket saklig till skillnad från ditt råskällande som bara är åsikter och skällsord som sällan är underbyggt med hårda fakta...

Ingen stoppar dig om du vill lämna saklig info om Tre eller andra operatörer som fungerar bra eller dåligt. Men att bara hålla på med skällsord och överdrifter är inte meningsfullt. Efter ett tag har du förbrukat upp det ev. förtroende du hade på detta forum och andra ställen och ingen bryr sig längre om vad du säger eller tycker... Och vid detta laget är tyvärr den punkten nådd och passerad. Du håller på att förvandlas till ett "forum-troll".

Detta är skrivet i all välmening och hoppas att du tar det på ett konstruktivt sätt. Men om du väljer att tycka illa om mig för det jag skriver så har jag full förståelse för det.
Jag tänker inte gå in i mer diskussion om saken utan ville bara ge dig något att tänka på.

14 Senaste redigerad av careface (2014-02-22 16:37:59)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

svenix skrev:

Jo. Tekniskt sett är det ju samma sak. Men man vet ju inte om speedtest.tele2.net ligger högt på prioritetslistan också... wink

Så skulle det ju kunna vara! Ska testa när jag får möjlighet. smile

plun skrev:

Vadå räcker?.... du går in i varenda tråd du kan hos Swedorid och här med att sprida din Tre-dynga!

Det spelar ingen roll om man uttryckligen inte är intresserad av Tre-skiten så ska du argumentera om gojjan som Tre tillhandahåller.

Om ett inlägg här eller på Swedroid har med 3 att göra, kommer jag att svara. Om du tycker att jag drar upp det i trådar som handlar om något helt annat så får det stå för dig för det gör jag inte.

Men som svenix och precis sa så får du gärna komma med information om andra operatörer om du har någon. Nu har jag flest kontakter på 3 och kan därför mest om just 3. Om du tycker att det är ett problem så är du välkommen att på ett sakligt sätt ta upp detta i ett PM till mig eller genom en annan tråd här på forumet. Ditt första inlägg i denna tråd ger nämligen inget för att försöka förstå vad som gör att Telenor fungerar minst bra under vanligt användande, men presterar bäst vid hastighetstester.

Att du i var och varannan tråd sprider din åsikt om att du tycker att 3 är "dynga" tror jag att alla vi här på MobilaBredband.se och Swedroid har förstått vid det här laget. Att Telenor även är din favoritoperatör och att HTC är ditt favoritmärke av mobiltillverkarna står nog ganska klart för de allra flesta på båda forumen, om du kan komma med information från något av dessa företag så är det självklart mer än välkommet!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Olämpligt inlägg från Plun borttaget

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Har nu testat hastigheterna idag i Uppsala, Telenor ger högre resultat på FTP än vad de gör mot både BBK och Telenor-servern i Norge på Speedtest. En skillnad på ungefär 5Mbit - inget stort alltså. Ingen annan speciell skillnad.

Samma sak kvarstår dock här, surfupplevelsen är mycket bättre med 3 och Telia än vad den är med Telenor. Här får dock 3 högs hastigheter tätt följt av Telenor. Svarstiderna ligger på 20-30ms för både 3 och Telenor. Telia placerar sig själv långt under med hastigheter på runt 10Mbit/s upp och ner samt svarstider mellan 30-40ms. Trots att Telia är långt ifrån bäst här, är surupplevelsen bättre än med Telenor.

Ungefärliga nedladdnings hastigheter enligt dagens tester
3: 43-45Mbit/s.
Telenor: 34-43Mbit/s.
Telia: 8-12Mbit/s.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Skulle vara intressant om du kunde kontrollera 3 vid vänge om du har vägarna förbi wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Ska se om jag får tid för det! Hade du sagt till i början av veckan hade jag kunnat ordna med det - men imorgon börjar skolan igen! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Aha smile

Om du får tid så.... dom säger 4g 64mb runt här...skulle vara intressant o se hur det är med det

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Har nu varit i kontakt med BBB och de visste inget om att det skulle vara något problem. En felanmälan är lagd. Kommer troligtvis att sluta med att de skickar ett nytt modem, som vanligt.

Jonny skrev:

Om du får tid så.... dom säger 4g 64mb runt här...skulle vara intressant o se hur det är med det

Jarå, ska se om jag kan ta mig dit! Om det är något speciellt ställe skicka ett PM så kan jag försöka ta mig just dit. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Pratade idag med en systemtekniker hos Telenor igen. Svaret jag fick var att de fortfarande har problem med nätet i Uppsala, överbelastning. Inga planer på ytterligare utbyggnad framöver heller.

Gällande Linköping så finns det tendenser till överbelastning på de centrala 2600-masterna samt de flesta 900-masterna.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Överbelastning =ingen planerad utbyggnad=verkar son skutan telenor sjunker då?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Låter som så nästan. Vet inte hur man ska tolka det egentligen, ett så pass nytt nät som deras 4G-nät ändå är borde inte dras med överbelastningsproblem i två av Sveriges största städer. Framförallt borde det ha lösts under 2013 då de största problemen uppstod.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

24 Senaste redigerad av Jonny (2014-02-25 19:47:33)

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Hur du fick dessa hastigheter vet jag ej då jag ligger runt 12-15 men mycket läge med...

har ett ad som hette 32 mb med full 4g hastighet under bindningstiden (finns ej kvar) för 249:- 100 gb som sedemera blev 200gb /månad tror jag. Hur som helst så körjag nog på 3g o ej 4g och kommer som bäst upp i hälften av dina testersom du gjorde här..... bor i det område du gjorde testet i.

fast vet ej om jag ska göra något åt det då 100gb inte finns mer för 249:-

knepig sits smile

men ett stoort tack för ditt arbete och din god vilja

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

25

Sv: Högre surfhastiget men sämre surfupplevelse

Får du alltså högre hastigheter på 3G än på 4G? Låter konstigt då.

Du kan ju alltid gå dit jag testade och se hur det fungerar där, det skulle ju kunna vara så att Telenor fungerar bättre på den platsen av någon konstig anledning. Eller så är det så att ditt abonnemang blivit begränsat i hastighet, har ju läst om att vissa blir det när ångerrätten går ut.

Som det är idag skulle jag nog rekommendera dig att behålla abonnemanget, just eftersom du har det pris du har. Annars pratar vi ju om en prishöjning på 150kr för att få 100GB data.

Det var så lite så, inte speciellt långt egentligen! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776