1

Tråd: Hur lång USB-kabel?

Hur lång USB-kabel kan man ha mellan t.ex. ett Huawei E3131 modem och en Dovado Tiny router utan att tappa prestanda?

2 Senaste redigerad av Jonny (2014-02-16 15:38:02)

Sv: Hur lång USB-kabel?

Dom brukar ge rådet minst 1 meter...
fast har själv aldrig haft det och heller aldrig varit några problem med det

där i mot verkar det ha betydelse om man har strömsatt liten usb hubb för att mata modemen med lite mera ström... det går med en dubbel usb kabel (ykabel) för att på så sätt ge mer ström till modemet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Hur lång USB-kabel?

strömsatt Usb Hub
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ubb-p68296

Ykabel
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ona-p38016

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Hur lång USB-kabel?

Idag använder jag "foten" som följde med routern så det är ju inte så lång stump.

Så frågan är hur lång USB-kabeln kan vara med respektive utan strömförstärkning enligt ditt förslag.

5 Senaste redigerad av Jonny (2014-02-16 17:51:27)

Sv: Hur lång USB-kabel?

hur lång ? du vill ha en så lång som möjligt.....nja....tro det gjort försök tidigare enligt detta forum med 10 meters bit om jag minns rätt..... en kvalitetskabel skulle jag tro att det var då det finns olika kvaliteter på detta med.... kommer ej ihåg vilken det var som skrev om detta men kan ha varit "Sam"
ser han detta så lär han svara smile

uppd:
kan ha varit 5 meter med.


här finns info om det:

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … modem.html

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Hur lång USB-kabel?

Jag kör med tre meters grå kvalitetskabel utan problem.

Skaffa en usb voltmätare, då syns ev problem direkt.

7

Sv: Hur lång USB-kabel?

Funderar nämligen på att försöka få ut USB-stickan på utsidan huset.
Inbillar mig att såväl 3-glasfönster som en tjock husvägg skärmar av signalen en del.

Har just fått reda på att jag har ca 2,6 km till "min" mast.


Blir till att leta i sladdlådan då, en 3m skall ligga där och "skräpa".
Oj då, visste inte ens att det fanns usb voltmätare

8

Sv: Hur lång USB-kabel?

en extern mimo antenn är då att fundera på smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9

Sv: Hur lång USB-kabel?

Usb är billig snabblösning.

Nunär operatörerna verkar klara med frekvens jiddret så kan man köpa antenn.
Kolla bara vilka frekvenser som dom kör med på din mast.
Men 0-100:- för en skarv, och >2000:- för antenn.

Usb skarv har bra ration på cash vs funktion ofta.

10

Sv: Hur lång USB-kabel?

Om mer än tio meter bör man ha en usb kabel med in line förstärkare och mata den från rn strömsatt hub alternativt med en Y-kabel.

Modemet har ju inga antennuttag så usb-kabel är enda möjligheten att få modemet upp och ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Hur lång USB-kabel?

jonasolof skrev:

Om mer än tio meter bör man ha en usb kabel med in line förstärkare och mata den från rn strömsatt hub alternativt med en Y-kabel.

Modemet har ju inga antennuttag så usb-kabel är enda möjligheten att få modemet upp och ut.


Jodå, modemet har faktiskt ett antennuttag dolt bakom ett litet lock. men jag har ingen aning om vad det är för kontakt.

12

Sv: Hur lång USB-kabel?

OK börja med USB då. Det är bättre med lång usb-kabel än lång antennkabel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Hur lång USB-kabel?

Då blir det till att prova med lång USB-kabel.

Återkommer med testrapport.

14

Sv: Hur lång USB-kabel?

Använd inga aktiva hubbar eller långa sladdar. Aktiv hubb kommer inte tillåta routen använda sitt SmartUSB port för att starta om modemet ifall något skulle gå fel. USB standarden i sig rekommenderar inget över 5 meter, men sladden du fick med routern (1.2m) gör ett bra jobb.

Tack,

Sam / Team DOVADO

15

Sv: Hur lång USB-kabel?

Inline förstärkare i kabeln funkar väl.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Hur lång USB-kabel?

jonasolof skrev:

Inline förstärkare i kabeln funkar väl.

De flesta är usb 2.0 kompatibla, men kör i usb 1.1 hastighet samt kan inte driva ett modem.

Finns undantag som funkar.