51

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Inga nya smarta idéer eller prylar?

52

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Hur har det funkat med jakten? Blir bilderna bra?

Får du 3G eller 4G på åtelplatsen? vilken fart kan du få när du testat på plats.

jag testar nya jumpenheter, nu under annat namn. De har gett 30 mbps DL  i USA på LTE, 17 mbps DL på 3G i rumänien men jag fick mycket dåliga resultat vid test på LTE 1800 som går med 48 mbps DL och 18 UL testat med fungerande modem. Har nu fått ny fw att pröva i miniroutrarna. Kan vara något. Grejorna är gjorda för kameraövervakning sänt över mobilt bredband. Med enheterna inställd i s.k. virtual cable mode får du VPN där det inte spelar roll om Telia inte tillåter kontakt utifrån. Det blir kontakt i alla fall.

När jag har testat med en Dlink kamera så var farten väldigt dålig trots UL på flera mbps, tror inte ni nöjer er. Men möjligen kan det bli bättre med den nya fw.

Dlinks ezoom ger inga bra bilder. De har ett utbrett bildfält där man kan zooma in på en ruta och flytta rutan inom fältet men vid zoom försvinner skärpan. Kameran rör sig inte. Inte ens med en kamera som rör sig tycker jag bilderna blir bra.

Vet inte om man kan få bättre fart och kvalitet genom att strömma bilderna i UDP istället för TCP/IP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Jakten går som vanligt utmärkt smile
Nu äntligen lite snö här i Södermanland,kallt och klart och hyfsad måne idag, så ikväll blir det "grisrace".

Jag har inte åstadkommit något på fronten livestreamad åtel ännu, men åtelkamerorna vi har (Uovision)
levererar finfina 800x600-bilder i mail via GPRS.

https://gm6hcw.bn1301.livefilestore.com/y2pVmu_hMHmdlG0xh7WTN0PcPp8L3ArH3UlILy4BBYpfA-zPK7AdcOOZ9A9WneYkNq-rX9NVsNSQq95-w0lUloXUgqhzNlmvIvwo1QoGrvc3XM/PIC%20925.JPG?psid=1

54

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Lycka till med jakten. Fina bilder.

Har du koll på om det finns någon vettig signal på 3G eller 4G på plats? Du kommer inte att kunna skicka live bilder med GPRS. Flera mbps upplänk behövs. Kanske något mindre med svartvitt. Axiskamerorna byter till svartvitt vid dåligt ljus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Jodå, på flera av platserna är det god 4G-signal.
Drog igår ner Skype för Android (typ 25 MB) till telefonen på ett litet kick på väg ifrån åteln.
Syftet var att se om tonåringen där hemma passade på att vara vaken för länge... wink

56

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Om det funkar så bra till en androidtelefon med 4G funkar det perfekt med router och antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Några foderplatsklipp från en webbkamera som även streamar via 4G router (tror jag).
I det här fallet finns dock 220 V att tillgå.

http://www.youtube.com/user/MrFullersta/videos

58

Sv: Vildsvinsåtel: Webbkamera via GSM/GPRS/3G/4G eller nå't

Det behövs nog ca 12 volt 1,5 amp för en router för att strömma mm.

Jag har fått ny fw att testa i pocketportroutrar. Funkar det är de idealiska för strömsnåla övervakningsarrangemang.

Eftersom det är svårt att ladda batterier i skog med solceller vintertid undrar jag om det kan finnas lösningar med bränsleceller som kan funka så att påfyllning av foder och bränsle kan ske samtidigt.

Om tillstånd för kameraövervakning av foderplats: frågan behandlas f.n. i jaktlagsutredningen. Justitiedepartementet lär redan på förhand vara emot att tillstånd inte ska erfordras. Jag kan se framför mig att man måste sätta upp skärmar kring foderplatsen för att kameran inte ska nå område dit allmänheten har tillträde i foderplatsens närhet.

Se Tilläggsdirektiv till jaktlagsutredningen Dir 2013:66

Det kan bli en intressant diskussion om hur stor den zon får vara som syns på bild, fr a eftersom kamerorna behöver ta bilder horisontellt på vildsvin etc.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.