1 Senaste redigerad av jonasolof (2014-01-08 11:14:36)

Tråd: Billig och bra VoIP till svenska mobiltelefoner?

Jag ringer ibland, men det borde vara oftare, till söner som pluggar i Sverige. Vilken voip operatör kan rekommenderas för billig uppringning till svenska mobiltelefoner från utlandet? Att jag är i Belgien spelar ingen roll eftersom voip går över wifi/adsl eller mobilt bredband och min datakvot räcker till.

Det som intresserar mig är voip till GSM. Skype, viber m.fl känner jag redan till. Det ska funka även till dem som inte har smartphones och även till fasta linjer. Men mobilt är viktigast. Aktuella operatörer på mobilsidan i Sverige är Tre, Telenor och Telia.

Återuppringning till mig via voip är inte viktigt. I omgivningarna där jag bor är täckningen utomhus för data  rätt dålig men GSM funkar bra.

Uppringning kan ske över android, fn galaxy S4, ipad 2 eller dator. Tips om  appar  som funkar med rekommenderad operatör är också välkommet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Billig och bra VoIP till svenska mobiltelefoner?

Kollar man på alternativet från Tele2 med appen +46 som för engångskostnaden enligt infon skall vara 49kr  som då aktiverar en liknande VOIP tjänst så att ditt nr fungerar över wifi för samma kostnad som hemma i Sverige. Sen får man anpassa abonnemanget efter smak, Om man vill betala per minut så 49kr/mån med 0,49/öre minuten eller volym fria samtal/flatrate*fairusage för 249kr/mån.
http://www.tele2.se/mobilabonnemang/plus46.html

Med +46-appen kan du ringa hem och ta emot samtal via Wi-Fi när du är utomlands. Då kostar samtalet lika lite som ett samtal inom Sveriges gränser. Det enda som krävs är att du har Tele2-abonnemang, att tjänsten är installerad och aktiverad samt att du har tillgång till Wi-Fi på resmålet. Du ringer via internet (istället för via telenätet)

Om du då har en nalle liggandes med android/ios som du kan köra det på och köra cell delen på flygplansläge för att garantera inga routing kostnader över mobilnätet och enbart ha den körandes på wifi.

--

Kollade skypes priser till mobil och de var rätt mycket billigare en tele2s per minut variant så den tanken var nog inge bra.
Cellip ligger på 0,49min på deras billigaste priv abb men man får ringa för 49kr månadskostnaden.

Kikade på prisjakt och det ser ut att vara cellip och affinity tele som är billigast på 450minuter samtal blandad profil för "oberoende voip".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Billig och bra VoIP till svenska mobiltelefoner?

jonasolof skrev:

Jag ringer ibland, men det borde vara oftare, till söner som pluggar i Sverige. Vilken voip operatör kan rekommenderas för billig uppringning till svenska mobiltelefoner från utlandet? Att jag är i Belgien spelar ingen roll eftersom voip går över wifi/adsl eller mobilt bredband och min datakvot räcker till.

Det som intresserar mig är voip till GSM. Skype, viber m.fl känner jag redan till. Det ska funka även till dem som inte har smartphones och även till fasta linjer. Men mobilt är viktigast. Aktuella operatörer på mobilsidan i Sverige är Tre, Telenor och Telia.

Återuppringning till mig via voip är inte viktigt. I omgivningarna där jag bor är täckningen utomhus för data  rätt dålig men GSM funkar bra.

Uppringning kan ske över android, fn galaxy S4, ipad 2 eller dator. Tips om  appar  som funkar med rekommenderad operatör är också välkommet.


Kolla på Cellip Netto,

http://www.cellip.com/tjanster/cellip-netto/

Denna app fungerar väldigt bra, går att spela in samtal också:

https://play.google.com/store/search?q=csipsimple

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2014-01-08 12:24:51)

Sv: Billig och bra VoIP till svenska mobiltelefoner?

Tack Andreas.

Cell ip är det många som har, liksom Phonzo. Men vilka är erfarenheterna av Affinity t ex från android?

Tack Discover också. Det får nog bli Cell ip och Csip. Jag använder då en dual sim 3G telefon, alcatel one touch star dual sim med belgiskt och svenskt datasim plus wifi. Därjämte en liten dual sim GSM för vanliga mobilsamtal och inkommande samtal. Datakvoten på pratsimmen är för liten.

Funkar det att vidsrkoppla svensk GSM till Cell ip eller annan voip op som ringer upp min belgiska mobil när jag är utomlands halva året (mest i Belgien)? Måste kanske hitta internationell operatör för det eller belgisk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Billig och bra VoIP till svenska mobiltelefoner?

Cellip kan kanske erbjuda en belgisk nummer också. Jag har både svensk och finländsk nummer från Cellip så jag ringer för lokaltaxa i bägge länderna - oberoende av var min IP-telefon råkar finnas.