1 Senaste redigerad av Dark man (2014-01-02 17:05:09)

Tråd: Antenn yagi

Något att ha. Känner inte till så mycket om antenner. http://www.amazon.com/YagiRef-Plus-trad … B00BAM5M6O hittade även denna. http://www.amazon.com/YagiRef-QLP-Wide- … _sbs_cps_3

2

Sv: Antenn yagi

Bluff-uppgifter. Så kan en antenn med 14 dB förstärkning inte göras. Vad ska du ha antennen till? 3G eller 4G? Bnd? Operatör?
Om du inte vet är det bättre att satsa på Poyntings Xpol-antenn som täcker alla band med ca 9 dBi förstärkning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Antenn yagi

jonasolof skrev:

Bluff-uppgifter. Så kan en antenn med 14 dB förstärkning inte göras. Vad ska du ha antennen till? 3G eller 4G? Bnd? Operatör?
Om du inte vet är det bättre att satsa på Poyntings Xpol-antenn som täcker alla band med ca 9 dBi förstärkning.

För 4g och 800Mhz

4 Senaste redigerad av Dark man (2014-01-02 17:37:34)

Sv: Antenn yagi

Lite data på antennen jag länkade till. http://www.wireng.com/yagiref-plus/ som sakt känner inte till något om  antenner.

5

Sv: Antenn yagi

den länkade antennen har en ovanlig konstruktion för att bli bredbandig, nämligen både korta och långa direktorer, tre av var monterade på varsin sida om bommen. Det är inte en logperiodisk antenn. Om denna konstruktion gav de angivna värdena skulle den vara mycket vanlig som antenn för 800-2700 Mhz men det är den inte. Det finns inte yagis som är så bredbandiga utan istället får man ta till logperiodiska antenner, t ex Poynting A00092 som är över en meter långa och ger 11 dBi förstärkning.

En yagi byggd enkom för 800 kommer upp i 10 dBi med tre direktorer

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ800YG.pdf

För att komma upp i 14-15 dBi för en enbandsantenn krävs tretton direktorelement, här en antenn för 900 MHz.

http://www.mobilutstyr.no/default.asp?pid=943568

För 4G bör du ha dubbla antenner i mimokonfigauration, dvs med 90 grader åtskilda polarisationsplan.

Här är en billig Mimo panelantenn som funkar på 800. Du hittar den på flera siter. Angiven förstärkning är 14 dBi vilket förmodligen inte är sant men den funkar bra till halva priset för t ex Poyntings allbands xpol antenn med 9 dBi förstärkning

http://www.wlan-shop24.de/LTE-800-MHz-R … door-14dBi

Det finns proffs på antenner som deltar i forumet ibland. Det vore intressant med en kommentar till den här originella konstruktionen med dubbla uppsättningar direktorer -samt till de angivna siffrorna för antenngain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2014-01-02 21:31:43)

Sv: Antenn yagi

Antenndata för dessa YagiRef-antenner är mer lögn än överdrifter, finns inte möjligheter att komma i närheten av de siffror som man vill låtsas ha. Nu finns inga riktiga siffror angivet överhuvudtaget på deras hemsida. Det är bara blah-siffror som inget betyder.
Man anger t.ex. antenngain i dB, vilket är exakt detsamma  som att säja att ett snöre är längre!
Så länge man inte säjer längre än vad man refererar till så finns egentligen inget angivet.
Antenngain anges normalt i dBi eller dBd där "d "resp "i" refererar till specifika grundantenners prestanda, ungerfär som enheten meter referrerar till en specifik längdskala.
dB är att säja att man mäter med logaritmisk skala utan att ange om det är antal meter eller liter som är referensen.

Reklamsiffror kan säkert uppges i anonser till vad som helst, men en antenntillverkare som missar på detta på egna hemsidan är rena skämtet. Faktum är att antenndesignen inte ser så tokig ut, det bör finnas viss kunskap bakom som även bergiper hur man anger antenngain, så det verkar som att man medvetet vill blåsa folk.

I princip sätter antennens bomlängd en grund-begränsning på gain under förutsättning att den är rätt konstruerad i övrigt. Ju fler frekvensband man försöker täcka in ju mer minskar gainet på samtliga band. Teoretisk ideal förlustfri beräkningar finns i massor på nätet, och de klarar inte att nå dessa siffror på en enda frekvens, än mindre över ett helt frekvensspektra.
En snabb titt på övriga av företagets produkter och samtliga har fantasisdata och mätenheter utan värde. Man säljer panelantenner med ytterformat som är mindre än vad den påstådda antennen måste vara osv.

Föredrar att göra mina antenner själv, inte så jättesvårt att göra en bra Yagi om man kan följa mått och är noggrann.
Just Yagi-antennen är oerhört väl utprovad antenntyp och ritningar finns om man söker lite på nätet, och de flesta är rätt ok. Kolla på HAM-sidor.  Möjligen måste man frekvensskala för aktuell frekvens.

Även jag är annars nyfiken på t.ex. billiga Kina-antenner. En 850 MHz antenn, hygglig storlek för att kunna ge lite gain, för 130 kr inkl frakt är så billigt att om det stämmer lägger jag inte egen tid på att snickra något eget.
Länken är här:
http://www.ebay.com/itm/TOP-13dBi-850-9 … 1c389b5515
Jag köpte denna antennen med det i tanke att man får rätta till eventuella brister.
Uppgiven gain något överdriven men det är för mej ointressanta siffror.
Det är oftast så att få upp antennen på ett bra ställe utomhus, jämfört med inomhus bakom en dator, betyder betydligt mer för totala resultatet än om antennen har 7 eller 14 dBi i antenngain, så stirra inte allt för mycket på fantasidata utan värde.

Fick hem min beställda Kina-antenn för två veckor sedan. Dess mekaniska konstruktion var rätt ok i förhållande till priset. Aluminiumet har hygglig tjocklek, mekaniken tillräckligt rejäl och inget löst som skramlar :-).  Antenn-pinnarna är nitade, ingen plast som hållare, och som självsönderfaller efter två år. Pinnarna är även så grova att de lär klara en och annan fiskmås.
U-klammorna hade knappt gängor så de kastades. Materialet var ändå förmodligen något som inte var anpassat för sotrök och fukt.

Funktionskollade antennen men den visade sej tyvärr helt stendöd. I N-kontakten var mitt-hylsan felmonterad för djupt så den kunde inte kontaktera motsvarande stift i anslutande kabel.
Gjorde en temporär lösning och nu blev det kontakt, men antennen var fortfarande totalt stendöd. Ny mätning med nätverksanalysator visad på kortslutning 10 mm efter N-kontakten. Det var skärmtrådar som var så långa att de kontakterade stiftet i N-kontakten, på grund av att stiftet satt så långt in i kontakten. Rättade till detta.
Antennen var fortfarande stendöd. Började kännas som att mina värsta farhågor ang. Kina-antenn besannats.
Det var kortis i antennens kopplingsdosa.  Den var fylld med smältlim men när man fick väck limmet var det enkelt att rätta till problemet. Koax-kabeln var för långt skalad och kortslöt i motstående metallvägg.
Bytte hela koaxkabel mot en kabel som redan hade för modemet passande kontakt pålödd  i ena änden samt att det var en förmodat bättre lågförlust-kabel. Slutligen fylldes kopplingsdosan på nytt med smältlim.

Snabb test mot en lokal 4G på 810 MHz visade ca 9 dBi riktningsgain.
Trots att i stort allt var fel på antennkabeln så var mekaniken betydligt bättre än det jag klarat att snickra ihop i vedboden.
Leta fel och fixa tog mindre än en timme.
En av de knepigare sakerna med utomhus-antenner är att få till fukt och UV-säkra kopplingar vilket nu är bätttre eftersom jag bytte både kabel och N-kontakt till bättre utomhus-kvalitet samt att N-kontakten ersattes  med kontakt som passar direkt i en USB-sticka jag har. Sparar de tioindels dB man annars får i förlust genom en extra kontakt-övergång, samt ett ställe mindre att tänka på fuktskyddet.

Denna antennen kommer att få göra tjänst hos en kompis men jag kommer följa upp antennen vad gäller metallkorrosion eller andra kvalitetsproblem.

Kan varit otur, att jag fick en måndagsexemplar, händer med de bästa fabrikaten, men risken är nog betydligt större när man köper från Ebay eller Amazon och handlar man inte lokalt är det jobbigare att reklamera.
Om jag varit novis på antenner eller ouppmärksam på brister typ att mittthylsan inte kunde räcka fram osv. så finns risken att jag först monterat antennen utan att kolla om den fungerade men problemen hade gått att hitta med vanlig multimeter (om man inter är novis även på den). Vidare behövdes lödpenna för omlödning av koax-kabeln samt kunskap nog att göra lödningarna RF-mässiga och långlivade. Slutligen tätates alla övergångar med krympslang och gummilim.

Verkar detta krångligt så köp något dyrare, från ett företag med förmodat god kvalitetskontroll.
Själv anser jag att det jag fick från Kina för 130:- höll bättre kvalitet än väntat och kan mycket väl tänka mej att handla igen, om behovet skulle fnnas.
Även om jag fick lägga en timme på antennen så är det rätt ok och produkten är nu väl jämförbar med dyrare alternativ på marknaden. Inga direkta materal-kostnader då kabeln som löddes in ändå var avsedd att kopplas ihop med denna antennen. Tiden jag la ner på antennen hade jag nog laggt ned ändå, oavsett antenn-tillverkare, för att se över kvalitet och funktion. Även på de allra bästa fabrikaten så kan det vara värt att kolla om tätningar och fästen verkar någorlunda åldringståliga mot fukt och att man i förväg kollar om man t.ex. behöver vulktejp med sej upp på taket eller några andra verktyg. Rostskyddsvax för bil kan f.ö. vara bra att ha på gängor man räknar med att kunna lossa eller efterdra nästa år.

7

Sv: Antenn yagi

TAck för den lärorika utläggningen. vad säger du om konstruktionen med dubbla uppsättningar direktorer? Det syns inte förrän man zommar in på bilden. Är det ett rimligt sätt att göra en multibandsantenn. Man bör få en hel del närfeltseffekter med den andra uppsättningen direktorer. Den vikta dipolen kan väl knappast göras anpassad för hela frekvensspannet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Antenn yagi

samma erfarenhet av dessa kina yagi som jag då :-)
lite pill med kopplingarna som var sådär, men antennen funkade ok i övrigt.
:-)

9

Sv: Antenn yagi

En billig kinayagi för ett band kan återupplivas om man kan antennteknik m.m. och fås att fungera därför att mått och grundkonstruktion stämmer med hur det ska vara.

Nu är den antenn som OP länkat till inte billig. Frågan är om det ens går att göra en multibandsantenn med mer än tio dBi gain så här bortsett från eventuella kortslutningar och felmonteringar. Vikt dipol och dubbla uppsättningar direktorer. Inget sagt om SWR...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av E Kafeman (2014-01-03 17:13:36)

Sv: Antenn yagi

Det går att göra multibands antenner med dubbla uppsättningar direktorer, där de bägge resp frekvensbanden kan fungera samtidigt på en och samma dipol och utan att effekter från det ena bandet lastar det andra bandet nämnvärt.  Framförallt så går detta bra om övre frekvenserna är multiplar, dvs är grundantennen avsedd för 900 MHz så går 1800 MHz oftast bra, men 750 MHz och 900 MHz går inte alls bra ihop om man vill ha högt gain. Dubbla frekvensband innebär aldrig något positivt för vart och ett av banden. Sök på t.ex. GSM+Yagi så hittas en hel del dubbelbandsantenner och till och med ännu fler band men riktgain blir oftast lidande för samtliga band för denna typ av antenner.

Om man rensar av övre bandets direktorer så återstår 3 direktorer som hör till lägre delen av frekvensområdet. Dessa direktorer ser ut att sitta märkligt tätt om man jämför med antenner från etablerade tillverkare med omvittnat goda mätresurser, Dessa mer välkända Yagi-antenner med 3 direktorer ligger på ca 8-9 dBi och användbara bandbredden på ca 10% av centerfrekvensen. dvs en 900 MHz antenn klarar detta gain inom +/- 45 MHz och faller sedan av rätt brant. Om helt förlustfritt, teoretiskt kan antennen ge ca 9 dBi inom ett span på +/-10% av  center frekvensen, men det är teori, verkligheten tappar alltid lite.

Bluffantennen däremot lovar 13 db(i?) eller mer, heltäckande 750-900 MHz, vilket vida överstiger vad teorin medger. Det finns inga genvägar vad gäller antennkonstruktionen så det helt omöjliga siffror om det stått dBi. Nu står det dB så egentligen står där inget alls.
Vidare är antennen uppgivet heltäckande från 1700-2700 MHz. En sådan bandbredd ger ett teoretiskt riktgain under 5 dBi oavsett om antennen varit 200 meter lång och fullhängd med direktorer.

En hemsida utan kontaktinformation, där mätdiagram kommer senare för samtliga produkter och med otroligt fantasifyllda data för samtliga antenntyper är inte seriöst.

Mätdata och mätdiagram får producenten fram i första hand vid utvecklandet av tillverknings-prototyper.
Dessa fin-justras oftast med högre precision än vad man klarar i slutliga produkten, men det är ofta dessa fin-justerade diagram som redovisas för den slutliga produkten av den genomsnittligt ärliga antennproducenten, som säljer mot konsumentmarknaden, till konsumenter som har svårt att verifiera produkten.
Däremot om man säljer mot teknik-industri, som själva har möjlighet att mäta upp antennen så fungerar inte detta. Vill man tillverka t.ex. en sektor-antenn för en GSM-bas så kommer den som sätter upp antennen även mäta in den, och kommer inte bli särskilt nöjd om avvikelser på en enda dB mäts upp på slutprodukten.

I fallet Kina-antenn, så har förmodligen tillverkaren inga mätresurser alls, eventuell redovisad gain eller annan mätdata är helt utan värde, men man har med största sannolikhet kopierat mått från en duglig antenn, och kopiera kan de, även om det slinter lite i exaktehet och kvaliteten när en produkt ska tillverkas för 130:- (inklusive frakt till dörren). Om måtten skevar lite så påverkar det sådant som max-gain , bandbredd och lobvinklar.

Antag den ideala Yagi-antennen, designad för max gain, den blir oftast för smalbandig för att bli användbar. Lite förenklat kan man säja att ökad bandbredd får man genom att missa lite i idealt avstånd och längd på direktorerna.
Man får då ungefär vad jag förmodar att jag fick när jag köpte Kina-antennen vilket verkar var 10 ggr mer värt än t.ex. en YagiRef med avseende på prestanda som är möjlig med på bild visad design. Alla data på den antennen är rena påhitt, inkl VSWR.

Köp lokalt, då finns möjligheten att få pengarna tillbaka för helt döda produkter och helt undermåliga grejer blir sällan långlivade hos seriösa återförsäljare. De konsument-antenner man säljer för t.ex. 2-3-4G har förmodligen sockrade data, uppmätta under ideala omständigheter i kammare eller öppet fält, på produktionsprototyper, men det är åtminstone mätt data, inte rena påhitten.

Tyvärr så säljs dock en hel del konstigheter även i svenka butiker, fast man måste oftast vara lite antenn-kunnig för att inse konstigheterna. Bara för att ta ett exempel som man inte behöver så mycket antennkunskaper för, titta på denna antennen, som säljs av många återförsäljare i Sverige:
http://www.netonnet.se/art/dator/natver … 3540.4071/
Innehållet i den svarta pinnen är en rak koppartråd som endast är hälften så lång som själva plasten.
Plasthöljet kunde gjorts hälften så långt.
Förmodligen är plasten längre för att lura kunden att längre är bättre. Har inget att säja om antennprestandan, den är nog möjlig att uppnå, men inte utan idealt jordplan och kabelförluster oräknat.

11

Sv: Antenn yagi

gillar texten på produkten,
"ökar räckvidden med 5dbi"
he he.

eller vad sägs om denna inverterade non antenn,
http://s16.postimg.org/qkzblxa41/tmp_IMG_20140103_133402_1890909061.jpg
är över 3dm lång, och "3db" per spole = påstått 9db
jag pillade isärden då det skramlade besynnligt i antennen och den var enbart ihoptryckt så.
:-)
när jag mäter den (med routern) så ger den sämre signal mot org antennen för wifi i vissa lägen, och den är cirkus ⅓ av längden, ej dissikerat den då org funkar och är gjuten.