1

Tråd: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Hejsan
Flyttat ut på landet och behöver bredband.
Hatar bindningstider (och uppsägningstider) så vill köpa modem på sidan.

Kör bara med en dator så antar att jag inte behöver en router. Vill förbättra hastigheten med extern antenn.

Så hur gör jag? Beställer jag t.ex. 3Maxfart 20GB från Tre och köper ett modem?
Isf vilket? Skickar Tre ett SIM kort bara? Antar att modemet har SIM plats då. Har alla modem det?

Tacksam för hjälp. Har inte blivit klokare efter en veckas intensivt surfande i ämnet.

Tack.

2

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Du kan köpa ett bra modem från telia, deras kontantkortspaket för 599 kr Det innehåller ett subventionerat Huawei E3276 modem som du lätt låser upp på DC-unlocker för 4 euro. Väl upplåst så kan du använda det för alla operatörer. ´

Alla 3G/4G modem har simkortsplats. Net1s modem har det inte, annan teknik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

3 Skickar i detta fall ett simkort om du beställer ett obundet, alla modem för mobila bredband har plats för sim. kolla på täckingskartan för 3,  om du har 4g på platsen, då kan de va fräckt med ett 4g modem annars köp ett 3g modem tex e3131 som liggger 199 kr,  dock hommer du inte ifrån uppsägningstiden även fast de e obundet.

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

4

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Kempegrejt!

Hade för mig att modem var större än en USB sticka men tiderna förändras. :-D

Misstänker att jag kan behöva en extern antenn för att uppa farten lite.
Har Huawei E3276 uttag för externt och kan ni rekommendera någon?
Såg en på Kjell men den kostade 1500 kr. Aj.

Pringles burk?

5

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Full Rulle skrev:

Kempegrejt!

Hade för mig att modem var större än en USB sticka men tiderna förändras. :-D

Misstänker att jag kan behöva en extern antenn för att uppa farten lite.
Har Huawei E3276 uttag för externt och kan ni rekommendera någon?
Såg en på Kjell men den kostade 1500 kr. Aj.

Pringles burk?

E3276 har 2 uttag för antenn, men jag har aldrig haft behov så jag vet inte vad det skall vara för någon.

6

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Full Rulle skrev:

Kempegrejt!

Hade för mig att modem var större än en USB sticka men tiderna förändras. :-D

Misstänker att jag kan behöva en extern antenn för att uppa farten lite.
Har Huawei E3276 uttag för externt och kan ni rekommendera någon?
Såg en på Kjell men den kostade 1500 kr. Aj.

Pringles burk?


Tja, beroende på hur du vill ha det och vad du anser är värt så kan det fungera med 2 st av denna modell,
krävs bara ett underlag av plåt för magneten att fästa på...

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-552.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Nej för katten, inte rundstrålande. Då förstår man inte hur LTE fungerar. Pröva förat utan yttre antenner men modemet väl placerat med en bra USB förlängnibgssladd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Köpt ditt obunda abonnemang på nätet, enkelt och man har 14 dagars returrätt om det nu inte skulle fungera.
Du kan ju alltid köpa ett modem med kontantkort också och stoppa abonnemanget i det, men man bör kolla upp att det  har extern antenn.

9 Senaste redigerad av Discover (2013-12-10 23:07:27)

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

jonasolof skrev:

Nej för katten, inte rundstrålande. Då förstår man inte hur LTE fungerar. Pröva först utan yttre antenner men modemet väl placerat med en bra USB förlängningssladd.


Okej, Varför är rundstrålande ett dåligt alternativ när det kommer till LTE ?

Antennen jag länkade till fungerar jättebra, fast då har jag bara använt den under bilfärd.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Därför att ju fler celler som modemet hör, desto högre blir interferensnivån och dataöverföringen försvåras. Vid stationär användning är det därför bäst att använda riktverkan.antingen med riktantenner eller genom att placera modem så att andra celler än den man vill vara uppkopplad mot skärmas av genom byggnaden.

Vid bilfärd finns ingen given riktning. Däremot är det så att Signal/brus/interferensförhållandet förbättras om signalnivåerna ökar jämfört med vad som uppnås med ett modem utan yttre antenner i bil. Två antenner är bättre än en, mest pga diversitymottagning som är det övervägande sättet vid mobil användning.

En rundstrålande antenn t ex i ett fönster kan hjälpa upp också, dels pga att signalnivån från alla celler inklusive den önskade ökar. Dessutom kan placeringen i fönstret ge riktverkan. Ibland kan t o m placering inne i rrummet ge bättre fart om övriga celler skärmas av. En rätt riktad riktantenn är dock alltid bättre såvida man inte från början har SINR över 30 dB.

Taget samman så har rundstrålande antenner ett mycket begränsat användningsområde vid stationär användning av LTE om man enbart ser till det ur teknisk synpunkt.

Plus att alla sprötantenner som påstås ha mer än 5-7 dBi gain på flera band är bluff. Lohs "rundstrålande flerbandsantenn 5 dBi" ger bara bra signal på 800 MHz men är sämre än andra antenner på bl a 900 MHz. Jag har testat med fyra antenner under 40 mils bilfärd och två MF93D.

Att huskorset sedan inte tillåter någon antenn ligger utanför teknikens område.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Så. Beställt Huawei E3276 och 3Maxfart 20GB.
Hoppas få allt på fredag.
Jag återkommer med hur det gått.

tack.

12

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Köpte du bundet eller obundet?

13

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Andy skrev:

Köpte du bundet eller obundet?

Blev 3Maxfart 20GB abonnemang dvs 199 kr i månaden med 3 månaders uppsägningstid och ingen bindningstid.

Snackade med CanalDigital i ett annat ärende och där sa säljaren att det är på gång från PTS eller liknande om att förbjuda 3 månaders uppsägningstid.
Vore ju smutt isf.

14

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Vad fick du ge för modemet?

15

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

599 kr.
Modemet kom idag. Har precis låst upp det mha dc-unlocker.com. Kostade 4 euro.
Tre hann ju inte leverera så får vänta till måndag med att testa.
Återkommer när allt rullar.

16

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Vad har du för operatör på mobilen?

17

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Mobilen?
Modemet och 3s simkort är tänkta att användas i en stationär dator.

18

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Tänkte om du hade en smartphone eller nåt så kan du ju alltid köra bredbandskollen för att se hastigheten.
Eller prova det simkortet i ditt modem för att testa.
Men det kan vara så att det är provisionerat för lägre hastighet beroende på vad som ingår i abonnemanget.

19

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

tre | 3 har fullfart, om dom inte ångrat sig igen och återgått till cap.

20

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

jonasolof skrev:

Du kan köpa ett bra modem från telia, deras kontantkortspaket för 599 kr Det innehåller ett subventionerat Huawei E3276 modem som du lätt låser upp på DC-unlocker för 4 euro. Väl upplåst så kan du använda det för alla operatörer. ´

Alla 3G/4G modem har simkortsplats. Net1s modem har det inte, annan teknik.

Rekommenderar du detta modem över 392 eller är det bara för att 3276 är det som Telia har just nu?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

21

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

jag rekar 3276 utan hilink dvs telias, annars är 392 bra men betydligt större.

22

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

G-Man skrev:

jag rekar 3276 utan hilink dvs telias, annars är 392 bra men betydligt större.

Tack.
Har man möjlighet att låsa på vissa band med Mobile partner eller liknande med detta modem?
Har i min Dovado möjligheten i alla fall på mitt nuvarande 392.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

23

Sv: Nybörjare behöver hjälp med att hitta ett modem

Nej det går inte att låsa på band med mobile partner. Då får du antingen låsa först i dovadon eller använda terminalfunktion i dator för att ge AT-kommandon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.