1

Tråd: IP-telefoni kontra normal telefoni

Ett IP-samtal kan kopplas mellan två eller fler persondatorer ("softphone"). Det är också möjligt att använda speciella IP-telefoner eller en vanlig telefon som ansluts till IP-nätet via en adapter av något slag (vanligen lokalt) eller via telefoncentralen. Datatrafiken som samtalet genererar är måttlig och IP-telefoni är alltså mer eller mindre gratis, förutsatt att de som samtalar redan är direkt kopplade till Internet.
Ett flertal företag erbjuder möjlighet att ringa upp också vanliga telefoner (eller vice versa). Om företaget har lämplig utrustning i närheten av den uppringda kommer det att vara frågan om ett lokalsamtal vad telefonnätet beträffar, vilket betyder att samtalspriserna kan vara mycket moderata.
Nackdelen med IP-telefoni gäller dels pålitlighet, dels samtalskvalitet. Internet fungerar enligt principen "best effort"; det finns inga garantier för att förbindelserna på Internet fungerar. Också vad gäller lokala internetförbindelser är nätproblem avsevärt vanligare än vad som är fallet på det publika telenätet, som betraktas som kritisk infrastruktur. Ett tilläggsproblem är att IP-adresser inte är geografiskt definierade: det finns inget sätt att säkert veta till vilken nödcentral ett nödsamtal borde kopplas.
Problemen med samtalskvalitet beror på att Internet inte reserverar en kommunikationskanal utan överför kommunikationen bit för bit. Dessa bitar (”datapaket”) kan bli försenade eller komma bort helt och hållet. För att också försenade paket skall hinna fram kan telefonen inte återge ljudet genast. Det blir en avvägning mellan att tappa många paket, med eventuellt dålig ljudkvalitet, och att försena pratet så mycket att det blir störande.
Under 1990-talet ökade mängden telefonsamtal som använde IP. Under 2000-talet har också kommersiella lösningar riktade till vanliga konsumenter med fast Internet-anslutning blivit vanliga. Också de gamla telefonbolagen har gått in på denna marknad. Utvecklingen av systemet pågår för fullt, bland annat ifråga om ljudkvalité, latens, komprimeringsalgoritmer och tjänstekvalité.
Internet-tekniken erbjuder möjlighet att prioritera trafik på olika sätt. Denna så kallade Quality of Service (QoS) minskar på problematiken med latens, men är inte i användning i hela Internet.

2

Sv: IP-telefoni kontra normal telefoni

- ljudet är bättre på ip tele, annars har man valt fel protokoll.
- seriösa operatörer har möjlighet att välja nödcentral för sos samtal.
- trafikmängderna som voip skapar kan vara betydande. och även här beror det på valt protokoll.
- många voip tjänster erbjuder även videosamtal utan ökad kostnad, men med ökad trafikmängd.

3

Sv: IP-telefoni kontra normal telefoni

Jag har använt IP-telefoni i många år nu och sällan haft problem (utom i mobila nät). Ljudkvaliteten är utmärkt. Och så är det ju gratis. SIP är ett protokoll som startar upp en förbindelse även om IP-adresserna är okända så SIP skall man använda (Session Initialization Protocol).  Det som ännu  saknas är "telefonkataloger". Man måste ta reda på IP-nummer själv . Det går förstås att använda en SIP-server med känt IP-nummer men då måste bägge vara loggade in till samma SIP-server. Det fungerar litet som Dynamisk DNS.

Det finns kommersiella videotelefoner med SIP men jag testade nyligen Google Hangout som fungerade utmärkt på dator - även om där ännu finns en del barnsjukdomar.

4

Sv: IP-telefoni kontra normal telefoni

med tex dyn-dns eller statisk ip, kan man ringa direkt, 'som med vanliga telefååner' ange ip# osv direkt ock ring.

det finns telefonkataloger, tex har siemens det inbyggt i sina lurar för den 'sip fria' samtalen.

körde med pinetree's voip för typ 25 år sedan. funkade utmärkt på 486/p1 med modem.

5

Sv: IP-telefoni kontra normal telefoni

Tackar för introduktionen och den nya forumavdelningen!

Lämna gärna rekommendationer på protokoll och Voip tjänster.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: IP-telefoni kontra normal telefoni

wikipedia ger bra svar på lämpliga protokoll eller "codec" som är mer korrekt benämning.
sedan vilket man väljer beror på vad,
operatören klarar
sip klienten klarar
tillgänglig bandbredd UPP
önskad ljudkvalitet
osv