51 Senaste redigerad av Discover (2013-12-03 20:36:24)

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

800 MHz byggs ut...


http://op.se/nyheter/mobil/1.6557780-de … ant-bidrag


Direktlänkning av bild borttagen

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

52

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

dom skulle kunna sökt kanalisationsbidrag.

f ö
ser masten ut som en illa placerad 'fart kamera' på andra bilden/ledden'
:-)

det där borde fett störa tv antennen med den placeringen


not,
jag är tveksam till att man får direktlänka till deras bilder på ÖP siten.

53

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Det ser ut som en sektorantenn som bör ge ca 15 dBi på 800. Dvs de har fått en bra antenn för att kunna ta emot 800 från en mast som kanske står ca två mil bort. Är det så potten på 300 miljoner ska användas? Ing nya master men däremot antenner för 4-5000 kr till hushåll som ligger avsides? Det innebär noll mobil täckning i trakten.

Inte ett knyst i artikeln vad resultatet blev.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

jonasolof skrev:

Det ser ut som en sektorantenn som bör ge ca 15 dBi på 800. Dvs de har fått en bra antenn för att kunna ta emot 800 från en mast som kanske står ca två mil bort. Är det så potten på 300 miljoner ska användas? Ing nya master men däremot antenner för 4-5000 kr till hushåll som ligger avsides? Det innebär noll mobil täckning i trakten.

Inte ett knyst i artikeln vad resultatet blev.


Blev också lite besviken på att det bara sattes upp en antenn, och ingen mast.

Kollade Tele2´s täckningskarta och enligt den finns det 4G täckning på hans adress,
"glädjekarta" kanske ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

55

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

det är täckning där... med en antenn :-)

jag har noterat liknande på andra ställen, mörkt/ingen täckning på km, vi monterade antenn, och det funkade.
efter ett tag, blev det en grön fläck runt där antennen var placerad på t2's karta...

56

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Täckningskartan bygger normalt på fältstyrka 1,5 meter ovan mark utan riktantenn. Det blir ju helt missvisande om man blandar begreppem. Net1s karta var bra där man hade tre kategorier, inomhus, utomhus och utomhus med riktantenn. Ännu bättre vore om stegen redovidades i dBm.

Förresten kan man fråga sig vad fart kunden hade kunnat få med Net1 med antenner för några tusen kronor. Gränsen  för att det ska anses vara fungerande bredband trodde jag låg på 1 mbit/s vilket var vad han hade med Net1.

Man undrar vilja kriterierna för bidrag till bättre antenn är. Dålig 4G mottagning har väl någon miljon invånare. Att subventionera antenner hos enskilda användare är inte att bygga ut nätet. Alla kostnader inkluderade så kostar nog en sådan antennuppsättning femtontusen.

Och det blir snett om man får subventionerad antenn för att man bor i deklarerad glesbygd i Norrland medan forumdeltagaren Vox Medievalis i Västergötland säkert fått lägga ut tiotusen kronor på antenner för att få fungerande bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Om man jämför täckningskartorna, så borde det inte ens behövas en antenn (framförallt inte en sån) eftersom det ser ut att finnas god utomhus täckning på platsen - men tittar man istället på en inomhus karta, är det en bra bit från 4G-täckningen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/T%C3%A4ckningskartor/2013-12-04/Sk%C3%A4rmklipp.JPG

Sen om man ser till täckningskartorna, ska ju alla operatörer ha mer eller mindre täckning på platsen eller i närheten. Så en antenn borde ju hjälpt. Telia säger ju sig kunna erbjuda upp till 32Mbit/s där enligt textinformationen till täckningskartan. Men på kartan är det en liten prick i ett stort hål. 3 och Telenor säger upp till 6Mbit/s också som en liten prick i ett hål.

Sen hade jag väl kanske mer hoppats på att pengarna gått till att bygga ut nätet istället för att sätta upp antenner hos folk. Men det blir väl säkert mer lönsamt för Net4Mobility att göra så istället för att köra på en långsiktigare lösning.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

58

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Saken borde kollas med PTS som ställt villkor för hur de 300 mkr i potten ska användas.

Den där norrlänningen kunde ha köpt en antenn för 600 kronor som gett honom tillräcklig fältstyrka, eller en som ger 3dB mer för 2 tkr. Varför ska man subventionera enskilda kunder när folk får lägga ut tiotusentals kronor för fibreanslutning?! En helt annan sak är om möjlighet till (mobil) telefoni saknas. Men det bör väl inte gå i den potten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Min gissning är att det inte är specificerat av PTS för hur de pengarna ska användas. Det står väl säkert bara att de ska användas för att ge fler bra internet. Om det är så luddigt skrivet är det säkert billigare för Net4Mobility att sätta upp antenner som denna än att bygga ut med en ny mast för att täcka in området.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

60

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Hushåll i fasta bostäder och företag kan anmäla sig till en lista som PTS upprättar under förutsättning att de inte har bredband med 1 mbit/s enligt PTS definition (se länk nedan). I slutet av anmälningformuläret står detta:

" Om du är osäker på vilken hastighet din internetuppkoppling har rekommenderar vi att du kontrollerar detta med din internetleverantör. Det går även att testa den faktiska uppkopplingshastigheten med tjänsten Bredbandskollen.  Om du har lägre hastighet än 1 Mbit/s bör du kontrollera med din leverantör om de har möjlighet att erbjuda högre hastighet. I vissa fall krävs att du själv monterar en extern antenn. Fråga din leverantör om t.ex. en antenn eller en riktantenn skulle kunna hjälpa i ditt fall."

PTS om listan: http://www.pts.se/bredbandslistan

PTS skriver bl a:

"Det tillstånd som Net4Mobility tilldelades innehåller ett täckningskrav, vilket innebär att de måste bygga ut bredband för 300 miljoner kronor i områden där inget annat telebolag bygger bredband. Det är dock inledningsvis Net4Mobility själva som avgör i vilka av dessa områden de väljer att bygga utifrån en lista med adresser som Net4Mobility får varje år från PTS.

PTS kan i dag inte säkert säga hur många bostäder och företag som saknar möjlighet till bredbandsuppkoppling, och inte heller hur många av dessa som kan få bredband till följd av täckningskravet. Net4Mobility ska dock fortsätta att bygga bredband så länge PTS har adresser på listan och det finns pengar kvar av de 300 miljoner kronorna."


Norrlänningen i fråga hade väl inte testat 4G och därför inte haft någon att fråga om en antenn kunde hjälpa. Jag tycker inte att personen i fråga skulle haft rätt tlll subventionerad installation enligt de kriterier PTS satt upp. Potten ska användas för att bygga och inte för att sätta upp externa antenner för att förbättra mottagningen hos dem som inga antenner har.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Dåså, då förstår jag inte heller varför han har fått hjälp till att få ett fungerande nät. Han kunde lika gärna köpt antennen själv eller en likvärdig billigare som också hade gett honom 4G-bredband...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

62

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

om operatören kan låsa kunden till deras nät OCH få betalt för att göra detta då blir det klirr i kassan för operatören då kunden ej kan byta...
typ som telias kunder när dom stänger telefonstationerna och 'ger' (på tvingar kunderna mobil med flera års bindningstid) då är det lönsamt med att stänga nätet.

1. statens bolag skall sköta/bygga nätet samt planera frekvenserna.
2. operatörerna hyr in sig i nätet.
3. det blir billigare, EN mast istället för 3-5st för samma område som nu, som istället kan användas för yttäckningen.
4. är det dålig funktion/täckning går man helt sonika till ansvarig politiker och kräver åtgärd.
osv

63

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Jag skrev ett mail till PTS enligt nedan rubricerat Potten om 300 mkr för utbyggnad av bredband används felaktigt

Av en artikel i Östersundsposten framgår att en bybo som hade under 1 mbit/s med Net1 fick bidrag för att sätta upp en antenn för LTE 800.


Av PTS uttalanden om bredbandlistan framgår att de som tror sig vara aktuella för att föras upp på listan i första hand ska kolla med operatör om extern antenn kan hjälpa. I så fall bör uppsättning ske på egen bekostnad.


Så som PTS skrivelse måste tolkas så ska potten om 300 mkr användas för att bygga nätet.


I aktuellt fall bör det ha räckt med en väl placerad mimoantenn med 10-14 dBi förstärkning. En sådan kostar 600-2400 kr. Om Net4Mobility ska skicka ut folk för att sätta upp kathreinantenner eller liknande sektorantenner så kan totalkostnaden förmodas uppgå till ca 15 tkr per användare.


Om Net4Mobility fortsätter så här så har snart hela potten förbrukats till förmån för enskilda utan att någon ytterligare täckning åstadkommits. Det måste ha varit mycket lätt för Net4Mobility att konstatera att det borde räcka med en extern antenn varvid vederbörande borde uppmanats att skaffa en sådan. 


All information inklusiva täckningskartor framgår av den länkade tråden från forumet mobilabredband.se

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Antennen på husets nock har med största sannolikhet beteckningen  18705.9Dual/18705/12Dual hos WIMO; (länk http://www.wimo.de/lte-4g-antennas_e.html). Själv använder jag en 18707.15Dual från samma leverantör. Antennen är prestandamässigt suverän men bör gärna monteras på ett minst 50 mm maströr pg.a tyngd och fr.a vindyta.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Dock är det inte 800MHz som körs där utan 900MHz och vad jag kan se har inte den antennen stöd för det?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

66

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Håller med om att det ser ut som 12 dBi antennen som är 65 cm hög. Den kanske funkar någorlunda på 900 också. Problemet är att se om net4mobility är på gång på 800 i trakten. Det står ju dock 800 i artikeln. Men visst vore det en fin inlåsning om det är 900.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

67

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Om en abonnent går till media och klagar så får han bums antenn. De andra struntar operatörerna i ... De räknar med att all miljoner med dåligt bredband inte får rum i media så det lönar sej.

68

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Ja, det står 800MHz i artikeln och att 300 miljoner där skulle användas till utbyggnad av Net4Mobility - det var väl dock inget krav att det var ett måste att bygga på 800MHz - enda kravet var att de skulle ge täckningen som behövdes. För som det är idag är 800MHz endast utbyggt på vissa ställen.

De har ju valt det utbyggnadssätt som har varit mest ekonomiskt. Det har väl var mer lönsamt att byta ut utrustning som behöver bytas ut och sedan köra både 2G och 4G på på 900MHz.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

69

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

den ena klarar -30 och den andra -40.
att det står 800 kan likväl vara tidningen som blandar och ger i fakta, och antar att det är x mhz pga pts pengarna.

sedan är inte net1 bredband pga dålig funktion, 2gb/månad funkar inte att arbeta med.

70

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

nhu skrev:

Om en abonnent går till media och klagar så får han bums antenn. De andra struntar operatörerna i ... De räknar med att all miljoner med dåligt bredband inte får rum i media så det lönar sej.


Och dessvärre bryr sig väl inte det lama PTS heller. PTS är som amerikanske SEC, sitter i knät på dem de ska kontrollera

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

71

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Jag måste hålla med G-man ifråga om nätbygget. Frekvensband är en bristvara och nu slösas den resursen bort på flerdubbla kaotiska nätbyggen. Jag är inte speciellt intresserad av att få tillbaka Telias monopol men nån jävla ordning (för att travestera ett känt uttalande) får det väl vara också på mobilnätena. Ett nät som hyrs av operatörerna skulle ge bättre möjlighet att hushålla med resurserna. Jag ser det förstås ur teknisk synvinkel men inte vet jag om den nuvarande otyglade konkurrensen i längden ger lägre priser. Tvärtom tycker jag att bristen på kapacitet börjar slå igenom på priset med alla begränsningar (betala mera så får ni mera kapacitet ...). En brist som  förstärks av tekniskt idiotiska nätbyggen.

72

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

Jämför den aktuella diskussionen om järnvägen, ett annat geografiskt utspritt och kapitalintensivt transportsystem där infrastruktur och underhåll inte mått så bra av avregleringarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

73

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

För den som vill ha litet historiskt perspektiv kan jag rekommendera boken

Arne Kaijser: I fädrens spår (Den svenska infrastrukturens historiska utveckling och framtida utmaningar)

Arne Kaijser är professor i teknikhistoria vid KTH. Boken visar hur fantastiskt Sverige - ett fattigt och glesbebyggt land - kunde bli världsledande inom en del av infrastrukturens områden. Den visar hur järnvägen, elnätet och telefonnätet byggdes upp i ett unikt samarbete mellan samhälle och industri vilket gav landet bland annat LM Ericsson och ASEA. Boken kom ut 1994 så där finns inte med resultatet av avregleringarna men personligen kan jag konstatera att man lyckats slå sönder en stor del av den unika svenska infrastrukturen under de senaste 20 åren. Kort sagt: Man slängde ut barnet med badvattnet.

Sverige hade aldrig ett fullständigt statligt monopol inom infrastrukturen liksom Frankrike eller total privat dominans som i USA utan det unika låg just i samarbetet mellan samhälle och företag. Ett samarbete som nu brutits. G-mans förslag betyder närmast att gå tillbaka till den unika svenska modellen som varit så framgångsrik i över hundra år. År 1994 kunde man inte se följderna av avregleringen - men det börja man nu se. Och de är inte enbart positiva.

Tyvärr är boken slut på förlag men kan länas från bibliotek. Rekommenderas varmt.

74

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

91-94 var förra M ledda perioden då dom myntade den röd gröna röran, då startade utförsäljningsbesluten av bla televärken m.m. som sedan S+vpk slutförde i mångt och mycket, alltså, den faktiska utförsäljningen utfördes av S ledda regeringar.
Så oavsett vilka partier så ... samma blå-röda röra med lingon på.
tex har El priset stigit med lååångt över 10x plus skatter! så avregleringen där skapade högre priser, varvid enegikrävande företag flyttar utomlands *poff*
Det är en bra arbetslinje, flytta arbetsplatserna utomlands !

75

Sv: Utbyggnadstakt 4G Tele2/Telenor?

HåkanC skrev:

det här får jag i Vikarbyn.
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/bbk_resultat_Vikarbyn_2013-03-29.jpg
Mätningen har skett med ett Huawei E398 4G-modem kopplat till en Netgear MBRN3000-router, över WiFi till min laptop. Jag ser Vidablick från fönstret där 4G-modemet står, fågelvägen är det c:a 8km

Jag har sedan en tid tillbaka även en 4G-telefon, Samsung S4 Mini, med Comviq-abb, nu så här i månadens(årets) sista timmar valde jag att använda en del av min kvarvarande surfpott på Bredbandskollen.
Det här blev resultaten
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Bredbandskollen4GS4MiniVikarbyn20131231.png

Jag slog sedan om till 3G och gjorde om testet med följande resultat
http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/Bredbandskollen3GS4MiniVikarbyn20131231.png


4G-telefonen verkar vara bättre än 4G-modemet.....


Gott Slut och Gott Nytt