1 Senaste redigerad av box4226a (2013-11-21 09:27:03)

Tråd: Är det fel på Tele2 Routern B 593?

Har normalt 20-25 Mbit/s ner, 0,15-0,5 upp med kabel till den stationära PCn, Kan dock variera kraftigt vid olika tider, just nu 10:30 har jag 6 ner 0.2 upp, är det OK?

Till min laptop via WiFi får jag max 0,2 ner, ibland eller för det mesta inget alls!

Det började för någon månad sedan med att jag tappade kontakten med router till den bärbara, fick starta om routern och då funka det några dar igen, blev oftare och tre dar sedan är det nästan omöjligt att få förbindelse via WiFi.
Har gjort reset, pratat med Tele2 support som inte kan se något fel men bad mej ändra i routern från kanal 4 till mellan 6 och 11.
Då gick det några timmar igen men nu är det slut igen.
Signalen är OK med fulla staplar till bärbara men det går inte att ansluta till nätet.
Har även provat med annan laptop med samma resultat.

Kan ni hjälpa en "gammal man"?

2

Sv: Är det fel på Tele2 Routern B 593?

Hej.

"Signalen är OK med fulla staplar till bärbara men det går inte att ansluta till nätet."
Om du menar  att det inte går att koppla upp sig trådlöst  via wifi så kan det mycket väl vara något som stör eftersom du bara fått 0.2 tidigare.
Kolla så att du inte har bluetooth igång på datorn eller på din mobil det går på samma frekvens som vifi och stör ut varandra.

Jag antar att du har startat om din dator osv.

Vad får du om du skriver in adressen dn.se i webläsaren.
Säger den "sidan kan inte visas"?
når du den isåfall om du klistrar in ip addressen 212.28.194.152 det räcker med enbart addresen http:// lägger den till själv.

3

Sv: Är det fel på Tele2 Routern B 593?

Tack för svaret Andy!
Jag har nu tjatat och fått en ny router av Tele2 och det blev en avsevärd skillnad.
Som nytt igen.
Ska skicka den i retur med lite anteckningar om felet.

Med vänlig hälsning G.

4

Sv: Är det fel på Tele2 Routern B 593?

Det kan trassla rejält om det finns bluetooth igång eller någon analog videokamera som sänder trådlöst  i närheten. Ingen av dessa respekterar wifis kanalsystem. Sedan kan det naturlitvis vara fel i routern också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.