26

Sv: Det går bara utför...

Ett par kommentarer:

Som komplement till Tooway internet över satellit kan TV tas emot med ett extra mikrovågshuvud så att bandbredd sparas.

Det är knepigt att ta emot direktsänd TV i mobiler eftersom det behövs en bra signal. Det fungerar inte ens säkert om man har antennspröt på mobilen. Signalen varierar mycket om mobilen flyttas.

Däremot kan man köra broadcasting med LTE teknik för att ta emot TV och radio i mobiler. Det diskuterades bl a en LTE mässa jag var på i juni. Redan så utgörs över hälften av av mobiltrafik av video inkl TV så behovet är stort av sepktrumsparande multicast broadcast tekniker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multicast- … cy_network

Med denna teknik kombineras fördelarna med LTE vid rörlig användning samtidigt som spektrum sparas.

Fast det måste vara ett problem om mobilen väl knappast kan ge feedback om länkkvaliteten. Om en fast hastighet används på nedlänken så blir hastigheten antingen låg för att det ska fungera även vid dåliga mottagningsförhållanden - eller så kommer man att få mycket avbrott.

Tekniken benämns eMBMS som är begreppet att googla på.  Signalen kan sändas synkroniserat över flera celler samtidigt så att mobilen uppfattar det som om signalen från flera master kommer från en enda cell. Tidsskillnader pga olika avstånd hanteras. Video sänds i EMBMS utan ACK, på samma sätt som UDP. Vidare så används inte MIMO eftersom mimo kräver återkoppling från enskilda användare. Tekniken implementeras i 3GPS release 9 som är på gång. Några amerikanska operatörer och enstakta europeiska avser att börja med tekniken relativt snart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Det går bara utför...

nhu skrev:
G-Man skrev:

play tar musten ur alla mbb.
kineserna har rätt tänk, billiga mobiler med tv mottagare B-)

Du har helt rätt. Det är rent tekniskt sett totalt vansinne att köra med flera miljoner dataströmmar då man kan ta emot TV via en enda satellittransponder.  Det har länge varit helt klart för mej att det mobila bredbandet inte kommer att klara datatrafiken då folk börjar använda strömmande video i större skala. Det är emot naturlagarna (Shannons teorem).

Att ta betalt extra för stor datatrafik är ett sätt att försöka minska användningen - och det tycks ju fungera eftersom många säjer upp sina abonnemang.

blir bara som med 3G för några år sedan, mbb oanvändbart i de 15 första dagarna tills alla torrent m.m. nissar förbrukat sin månads quota och sedan nära slutet av månaden var det as snabbt...

tabetalt för trafiken istället, så det kostar per mb.
enda som funkar.

att tabetalt för trafik i efterhand, visar på önskan om att öka intäkterna från kunder bara inget annat, för det minskar inte belastningen i näten utan ökar den bara.
fula trix för att lurapå kunderna kostnader i efterhand utöver abg kostnaden.

28

Sv: Det går bara utför...

En fråga från en amatör.
Hur blir det med latency? Ett "Skype kamera" samtal med Tooway?

Som jag förstått så funkar ett sådant samtal bättre med net1, eller?

Nu är juh frågan vad man ska prioritera...

Har pratat med snubben på företaget som säljer abb, han hade turistföreningen som referens. Dom hade det på vandringsstugor i kebne.

Tycker iaf det låter väldans intressant, anslutningsavg. ngt hög. Men som jag förstod det.... Om man inte är nöjd så hävs kontraktet, däremot var ansl.avg. förbrukad. (rätta mej gärna om jag har fel)

Han sa sej ha x-antal missnöjda kunder från NET1

Faaast om alla nu flyr NET1, så borde dom som stannar få en himla bra uppkoppling... smile

29

Sv: Det går bara utför...

Skype voice lär funka men latensen är ofrånkomlig. Googlade helt kort

http://www.france-forum-frenchentree.co … p?t=118167

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Det går bara utför...

Nu är det bekräftat från Net1.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid och inga kostnader.
Bara ett direktavslut per den 15/12.

"Hej X,

Ja, det stämmer. Om du väljer att säga upp abonnemanget den 15/12 så kommer det avslutas till den dagen.

Med vänlig hälsning
Eva
Net 1

Från: X
Jag utgår från att inte heller ordinarie uppsägningstid gäller utan att abonnemanget avslutas kostnadsfritt per den 15/12??
Då ert första svar och utskicket angav att en uppsägning med anledning av regeländringarna inte skulle generera några extra kostnader!

Mvh.
X

31

Sv: Det går bara utför...

Lite märkligt att man släpper sina kunder bara sådär.
Normalt brukar man sätta de nya vilkoren på nytecknande eller tills befintliga kunder byter abonnemangsform.

Vi får se hur länge det håller om kunderna sticker och befintliga kunder ej betalar för mer volym så kanske de ändrar sin modell igen.

32

Sv: Det går bara utför...

Det hänger förmodligen samman med att bolaget Net1 ensidigt har ändrat i abonnemangsvillkoren.  Då kan abonnenten å sin sida säga upp abonnemanget med omedelbar verkan per dag som ändringen träder  kraft och utan att han drabbas av den normala uppsägningstiden om 3 mån.

33

Sv: Det går bara utför...

Självklart är det så men vad är tanken med modellen?

34

Sv: Det går bara utför...

Det här blir döden för Net1. Net4Mobility har kommit ruskigt lång i sin 4G-utbyggnad. Telia bygger som tokiga.

Kan det verkligen vara så stor brist på kapacitet? Det har ju gått bra att erbjuda både fri surf och generösa datakvoter i så många år. Varför prishöjningar och kvotsänkningar just nu?

35

Sv: Det går bara utför...

Nej, det kan det inte vara eftersom man kan köpa mer data när den är förbrukad, läste något om det.

36

Sv: Det går bara utför...

marknaden är mättad, operatörerna tar kunderna av varandra, vilket slår mot vinsterna - då kommer dom överens att monopolistiskt höja priserna och sänka förbrukningen som ingår.

marknadsekonomi med för få aktörer, varför tex sbab skapades :-)

37

Sv: Det går bara utför...

G-Man skrev:

marknaden är mättad, operatörerna tar kunderna av varandra, vilket slår mot vinsterna - då kommer dom överens att monopolistiskt höja priserna och sänka förbrukningen som ingår.

marknadsekonomi med för få aktörer, varför tex sbab skapades :-)

vilket är var marknadsekonomi alltid landar, förr eller senare smile

38

Sv: Det går bara utför...

Info skrev:

Nu är det bekräftat från Net1.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid och inga kostnader.
Bara ett direktavslut per den 15/12.

"Hej X,

Ja, det stämmer. Om du väljer att säga upp abonnemanget den 15/12 så kommer det avslutas till den dagen.

Med vänlig hälsning
Eva
Net 1

Från: X
Jag utgår från att inte heller ordinarie uppsägningstid gäller utan att abonnemanget avslutas kostnadsfritt per den 15/12??
Då ert första svar och utskicket angav att en uppsägning med anledning av regeländringarna inte skulle generera några extra kostnader!

Mvh.
X


Då ska jag ringa dem i morrn, jag fick då 3 månader uppsägningstid när jag avslutade mitt abonnemang.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

39

Sv: Det går bara utför...

Net1 kan vilja ha bort högförbrukande privatkonsumenter och fokusera på sällananvändande förbrukare som myndigheter och företag som är beredda att betala höga abonnemangskostnader för att ha  vidast möjliga täckning vid mobil trafik utan att har stora krav på datamängder. Dvs den rationella användningen av ett glest storcellsnät som CDMA450. Saken hade varit annorlunda om Net1 hade kunnat köpa in sig i 800 bandet vid auktionen men det klarade de inte pga prisnivån. Net1 kan utöka sin kapacitet en del genom att gå över till 4G teknik. Den utvecklingen är på gång för flera CDMA 450 nät i världen och jag tror inte att Net1s moderbolag är främmande för det tekniksskiftet. Men det blir inga höga farter ändå pga det ringa tillgängliga frekvensutrymmet. Egentligen borde de använda 4G TDD för att bruka tillgängligt fekvensutrymme så bra som möjligt. Då skulle de kunna använda både upplänkens och nedlänkens frekvensblock för TDD trafik där DL och UL sker på samma frekvenser men i olika tidsluckor.

CDMA450 är samma teknik som EVDO i USA där EVDO behövs för telefoni tills telefoni på LTE, VoLTE, är implementerat och fungerar. Det sker nu en övergång där EVDO nät läggs om till LTE gradvis. Den smalaste bandbredden för LTE är 1,4 GHz och det ryms t ex ett sådant LTE block och två CDMA block (kanaler) inom 5 MHz. Sedan blir det två LTE och ett CDMA och till slut tre LTE där man slår ihop blocken till ett 5MHz block. Fast min tanke om två TDD block är egenhändigt spånande, jag har inte sett något skrivet om det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Det går bara utför...

Någon som kommer åt deras sida på Facebook ?

Jag gör det inte längre...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

41 Senaste redigerad av careface (2013-11-21 23:22:58)

Sv: Det går bara utför...

Nopp, den fanns här förut: https://www.facebook.com/net1sverige

Dessutom funkar inte facebook-knappen på deras hemsida längre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

42

Sv: Det går bara utför...

Va tusan håller dem på med...

kunderna börjar ställa obekväma frågor...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

43

Sv: Det går bara utför...

Kommer försöka få kontakt med Net1 under morgondagen för att höra vad de säger!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Det går bara utför...

Discover skrev:

Då ska jag ringa dem i morrn, jag fick då 3 månader uppsägningstid när jag avslutade mitt abonnemang.

Jag har nu fått min uppsägning slutbekräftad.
Utan uppsägningstid.

De accepterade ett vanligt enkelt mejl.
Enligt kundtjänst så stängs de modem som blir uppsagda enligt förändringen ner den 31/12.

45

Sv: Det går bara utför...

Info skrev:
Discover skrev:

Då ska jag ringa dem i morrn, jag fick då 3 månader uppsägningstid när jag avslutade mitt abonnemang.

Jag har nu fått min uppsägning slutbekräftad.
Utan uppsägningstid.

De accepterade ett vanligt enkelt mejl.
Enligt kundtjänst så stängs de modem som blir uppsagda enligt förändringen ner den 31/12.


Ringde dem idag & i telefonkön fick man lyssna på fijolgnissel, vill de att man ska lägga på kanske ?

Fick iaf uppsägningstiden bortplockad, så den 15:e avslutas abonnemanget.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

46

Sv: Det går bara utför...

Såg nyss att nu är FB-loggan borta på deras hemsida. Det verkar ju inte som att de vill möta kundernas kritik offentligt..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: Det går bara utför...

careface skrev:

Såg nyss att nu är FB-loggan borta på deras hemsida. Det verkar ju inte som att de vill möta kundernas kritik offentligt..


Lade också märke till det idag... otroligt dåligt av ett företag att inte våga stå för sina handlingar.

Har iaf slutat att rekommendera Net 1 för folk, finns ju Tooway...

Ska bli spännande att se vad Net 1 gör 2015 när Telia ska ha byggt ut sitt 4G (och 3G) till 92 % yttäckning,
då har Net 1 bara 3 % bättre yttäckning...

Om Telia då också kommer med mer generösa datamängder än vad Net 1 erbjuder så...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

48

Sv: Det går bara utför...

Telia kommer aldrig erbjuda bättre datamängder. Har ju i flera år propagerat för mindre data.

49

Sv: Det går bara utför...

idgforum skrev:

Telia kommer aldrig erbjuda bättre datamängder. Har ju i flera år propagerat för mindre data.


Om de kan sparka undan benen för Net 1 och vinna kunder så kanske dem gör det... ?

4G är (mycket) bättre än Net 1´s CDMA450, lägre svarstid & högre hastighet,
lägg på lite högre datakvoter på det och jag tror Net 1 får problem.


Den enda fördelen Net 1 kommer att ha är väl driftsäkerheten då, att dess nät klarar stormar bättre med tanke på dieselbackup, vilket blir för dyrt för övriga operatörer att utrusta alla master med.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

50 Senaste redigerad av careface (2013-12-05 09:21:07)

Sv: Det går bara utför...

4GB hos Net1 kostar 278kr/månad och Telia tar 229kr/månad för samma sak. Båda dessa är då räknade med en router (Net1s större och Telias E5776). Till detta tillkommer även en engångsavgift på 250kr hos Net1. Dock är Telia dyrare om man ser till 7GB och över.

Sett till detta, blir ju Telia ett bättre alternativ eftersom man troligtvis kommer kunna få högre hastigheter med Telias 4G på landsbygd än Net1s nät - om man inte behöver speciellt mycket data.

Egentligen vore det bästa om de operatörer som täcker stora delar av Sverige, började erbjuda mer generösa erbjudanden. Jag är säker på att många skulle kunna tänka sig att betala ganska mycket, för att få mycket data och bra hastigheter.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776